2019-04-11, 22:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
*puh!*
Det där gladde mig, eftersom jag helt glömt av det.
Det betyder att jag inte är fullt så långsint som jag många gånger oroar mig för att vara.

OnT: Just övervåld, besinngslöst våld, mord i raseri, mängder med knivhugg (enl exemplet som skribenten Snor-Johan nyss lämnade), kan säkert många gånger ha utförts av nån närstående, men jag tänker samtidigt på hur kvinnliga prostituerade många gånger har utsatts för oerhört våld. Det är väl då bland lättkränkta män med allvarliga personlighetsstörningar vi hittar dessa gärningsmän, eller vad säger du?

Om vi lämnar prostituerade som utsatts för övervåld, ser du nånting som tyder på att nån av de vuxna vi diskuterat här i tråden, skulle vara "explosiv"?

Det finns för lite info egentligen om de vuxna i Lenas närhet tycker jag men en människa måste inte alls ha en explosiv och våldsam personlighet för att efter många års kränkningar och bortträngda känslor plötsligt explodera och döda i blint raseri.

Nu tar jag lite påskledigt.
Citera
2019-04-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns för lite info egentligen om de vuxna i Lenas närhet tycker jag men en människa måste inte alls ha en explosiv och våldsam personlighet för att efter många års kränkningar och bortträngda känslor plötsligt explodera och döda i blint raseri.

Nu tar jag lite påskledigt.
Lite påskledighet är dig väl unt, men bara en sista fråga, en ledande sådan, innan du stänger:

Inte finns det väl i LW:s omgivning mer än trådens detektiv, som uppvisat tydlig aggressivitet?
Alltså så långt vi har kunnat observera dem (vilket ju inte är särskilt långt..)
Citera
2019-04-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kraftigt våld/övervåld brukar oftast bero på att starka känslor är inblandade och då är det ofta en närstående som är gärningsman...

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är det kraftiga våldet (om det nu stämmer) som gör att jag börjar luta mer åt "kreti & pleti" än att GM skulle vara någon i BO:s "inre krets". Ingen av de kandidater som nämnts i tråden verkar ha den typen av våldshistorik bakom sig.

Eftersom LW ska ha skrikigt periodvis i upp emot 5min så va våldet sannolikt inte kraftigt
initialt utan eskalerade varefter.

Vilken slutsats man ska dra av det vet jag inte, men en gissning kan va
att mördaren från början inte va så bestämd i sin gärning.

Att mördaren inte va så fysiskt överlägsen kan också va en förklaring.
Citera
2019-04-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ni som älskar GW och hatar slumpen
måste väl ändå se att det finns mycket
”slump” här.

T.ex. att HD flyttar in i ett hus med
”spaningsläge” över LW. Det påstods
först att det berodde på att hennes bror
ägde bostaden men senare så visade det
sig att HD inte har någon bror.
Varför denna missinformation?

Ett enda skrikvittne? Det låter ganska
konstigt om ingen annan hört och larmat.

Enligt uppgift i tråden så fick SÄPO ett
dygn på sig i LWs bostad innan vanlig
polis fick tillträde.
Stämmer det?

Springare tog semester och sa att inga
mer åtgärder skulle vidtas för att hitta
LW. Kan det stämma? Om man misstänker
människorov?

Att inte hitta en kropp 150 meter från
hemmet på 5 dagar?
Och då hittas den av privatpersoner
medan polisen letar i helt motsatt
riktning.

Är det inte lite väl mycket slump?

En knippe bra frågor som jag också skulle vilja
ha svar på.
Citera
2019-04-12, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Var det JM som sett märkena på planket? Hur kan vi få veta om de uppstod mordnatten?

Säker kan väl bara vara om offrets blod finns i märkena.
Citera
2019-04-12, 06:46
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Är det detta inlägg av Moralensväktare som du Medimera
kanske syftar på - att det kommer att komma som en chock för närmaste
anhöriga, osv?

Ah... Tack för svar. Det inlägget har jag ju läst, men jag har tolkat det som att det gäller skeendet runt själva mordet och att det rör sånt som alibi och/eller något MGM har gjort för att dölja spår och där närstående har trott att MGM befunnit sig någonstans och gjort något annat än han uppgett för dem. Har inte tänkt att det gäller varaktiga förhållanden, som t ex en avvikande sexuell läggning.

Skulle det i så fall kunna gälla även en våldsam läggning...?
Citera
2019-04-12, 07:34
Medlem
Honan6s avatar
Trist att Rosamund tar sig påskledigt. Jag hade gärna frågat lite mer om bilderna med rispor/skador på planket som JM hade serverat hen exlusivt i pm.
Citera
2019-04-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Är det detta inlägg av Moralensväktare som du Medimera
kanske syftar på - att det kommer att komma som en chock för närmaste
anhöriga, osv?

Citat:
Citat:

Skrivet 8juli.
Ursprungligen postat av Moralensväktare

Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen. Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna. Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.

Tyvärr så måste någon ha svängt åt fel håll tidigt i utredningen, tidsmässigt blev
det en jorden runt resa i stället.

Trots "otaliga misstag" så räcker det inte till Sannolika Skäl.

Det skulle vara intressant å få veta åtminstone några av dom
otaliga misstagen.
Citera
2019-04-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Trist att Rosamund tar sig påskledigt. Jag hade gärna frågat lite mer om bilderna med rispor/skador på planket som JM hade serverat hen exlusivt i pm.

Det här hittade jag, möjligt att det finns mer men hinner
inte leta nu.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Så kallade rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar på bullerplankets' vägginsida, gjorda av någon form av grovt tillhygge samt vid den då aktuella brottstids-punkten. Rispnings-spåren var nytillkomna och kriminal-teknikerna på platsen kunde säkra så kallade miljöprovs-tagningar, vilket i sin tur sker med upp/inn-sugning, för att på sådant sätt uppsamla material så som små partiklar, hårstrån, pulver för senare analysering. Insidan av bullerplanket är ytterfodrad med finpolerad blank tunnplåt. Själva ytterfodret är grovt ytpolerat, vilket gör att man får spegelreflexer, under förutsättning att skarp solbeklädnad ligger på.
Citera
2019-04-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eftersom LW ska ha skrikigt periodvis i upp emot 5min så va våldet sannolikt inte kraftigt
initialt utan eskalerade varefter.

Vilken slutsats man ska dra av det vet jag inte, men en gissning kan va
att mördaren från början inte va så bestämd i sin gärning.

Att mördaren inte va så fysiskt överlägsen kan också va en förklaring.

Håller med i den här analysen och även om GM skulle ha haft ett tillhygge så kan BO ha lyckats värja sig i början.
Citera
2019-04-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ah... Tack för svar. Det inlägget har jag ju läst, men jag har tolkat det som att det gäller skeendet runt själva mordet och att det rör sånt som alibi och/eller något MGM har gjort för att dölja spår och där närstående har trott att MGM befunnit sig någonstans och gjort något annat än han uppgett för dem. Har inte tänkt att det gäller varaktiga förhållanden, som t ex en avvikande sexuell läggning.

Skulle det i så fall kunna gälla även en våldsam läggning...?

Nu vet jag ju inte så mycket om MGMs ev. våldsamma läggning men exempel på explosivitet finns ju tidigare i tråden. Tur att det var väggen och knytnäven som fick sig en smäll.
Citera
2019-04-12, 11:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Säker kan väl bara vara om offrets blod finns i märkena.

Eller om partiklar från ett sådant vapen fanns vid märkena OCH på LW:s kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in