2019-04-11, 22:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men nu har USA som sagt en utrikesminister vid namn Mike Pompeo, som tycker att spioner ska avrättas. Det är riktigt farliga och aggressiva människor som styr USA just nu. Och räddningen heter Donald Trump.

Jag förstår vad du menar och vill komma. Men han är ingen enmansarmé som kan få någon fälld på eget bevåg. Det jag lurer på är att det kommer bli svårt att ens få till ett åtal med samlade åtalspunkter.

Utlämningsåtalet är bokfört i VA och dessa extraåtal som DOJ hintat om lär då komma från dem. Det amerikanska rättssystemet är jävligt snårigt och att DOJ skulle kunna ta över ett gammalt regionalt fall känns märkligt.

Det är ruskigt många moving pieces i det här fallet.
Citera
2019-04-11, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
1. Assange greps inte för att USA begär utlämning. Han anhölls för att han flydde ifrån polisen (i samband med att han sökte alsyl på ambassaden). Det är Equador som bett polisen ta han ifrån ambassaden, detta har pågått att få honom att lämna självmant men han har vägrat sedan månader. Därav att polisen hämtar honom. En avhysning helt enkelt i kombinationen med att han ska åtalas för att ha avvikit - därför greps han. Har inget med USA att göra.

2. Att USA begär honom utlämnad blir nästa steg. Att åklagaren preskibera våldtäktsåtalet har med politik att göra. Sverige ville INTE hamna i en rävsax om han åtalas i Sverige, begär asyl, och därmed i svenskt beskydd och inte blir utlämnad ( vilket aldrig hade skett ). Det hade blivit katastrof för sveriges image och bilaterala kontakter med jänkarna. Så självklart..vad är "2 diffusa våldtäktsanklagelser" med risken att han begär asyl och sätter sverige i en jäkla soppa med jänkarna deccenium framöver ?
Tillåt mig skratta. Sverige är ett byråkratiskt maskineri där enskilda ledare inte kan fatta sådana beslut för att "hindra Sverige från att hamna i en rävsax". Är han skyldig kommer åklagaren åtala honom. Simpel as that.
Citera
2019-04-11, 22:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nej, de ska anlagaga honom för att vara en vän till Venezuela så de kan invadera...

Nej men skämt o sido, USA har Guantanamo där de kan råka utsätta honom för en olycka för majoriteten av världen lär glömma bort honom om några år

Man kan inte sätta vem som i Guantanamo dock. Även om det är ett kul skämt att dra.
Citera
2019-04-11, 22:18
Medlem
Ronilles avatar
Kanske totalt OT men vad lik han är David Letterman på de nya bilderna!

Nåväl, han kommer med all sannolikhet användas för att statuera ett exempel. Det är ju snart val i USA igen...
Citera
2019-04-11, 22:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Senaste gången en spion kom att avrättas i USA var 1953.

Ett gift par avrättades då i elektriska stolen och de var amerikanska medborgare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ethel_och_Julius_Rosenberg

Då åberopades troligtvis även lagstiftning som inte ens går att göra mot Assange gissar jag? Glömt det fallet för längesedan.
Citera
2019-04-11, 22:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Man kan inte sätta vem som i Guantanamo dock. Även om det är ett kul skämt att dra.

Det är USA vi pratar om, vill de sätta honom där så sätter de honom där.

USA är inte direkt det land som brukar bry sig om de internationella lagarna
Citera
2019-04-11, 22:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det där känns mycket snårigt att beakta i fallet Assange. Jag hoppar vidare.

Det enda jag säger är att ha inte allt för höga förväntningar
Citera
2019-04-11, 22:28
Medlem
pinger99s avatar
Vilken travesti det skulle vara om han faktiskt skulle bli utlämnad till Sverige.
Jag hoppas att det blir så.
Citera
2019-04-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solitarylabyrinth
Wow, finns det verkligen människor som tänker som dig?
Man tappar verkligen all framtidstro, hoppas verkligen det klingar shekels i dina fickor men kan bara hoppas.
Du tappar nog inte all framtidstro bara pga. ett inlägg på Flashback. Assange är en narcissist och sådana tål jag inte var de än visar upp sina trynen.
Citera
2019-04-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBDsaint
Du är alltså så ”kränkt” av hans agerande att du gärna ser honom sitta resten av sitt liv i amerikanskt fängelse för att han;

1. Delat visselblåsar information

2. Haft sex utan kondom?

Jag hoppas innerligt Sverige återupptar förundersökningen och att det leder till åtal så vi alla får se den jevvla FUP:en

Tjej 1 hade väl sex med honom med samtycke men trodde han hade kådis och har dagen efter presenterat honom för tjej 2. Gtfo. Nån av tjejerna belönades väl med fint jobb i Israel därefter? Mmmmhm

Inte alls "kränkt" eller kränkt bara genuint äcklad av personer som visar upp en narcissistisk sida.
Citera
2019-04-11, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja, det stämmer. inte det minsta märkligt. Ser fram emot en rättegång för de brott han begått.

Huruvida brott är begånget eller ej är det som skall avhandlas först.
Att han är misstänkt för brott är INTE detsamma som att vara dömd för brott.
Tänk t.ex. på O.J Simpson
Citera
2019-04-11, 22:33
Medlem
Blir alltmer upprörd, vilket är jobbigt. Personligen.

För några år sedan var jag inne i långa diskussioner med lågpannor som vägrade inse risken för utlämnande medelst risk för livslångt fängelsestraff.
Folk som trodde att JA flydde från Marianne Ny och Claes Borgström.
Folk som hörde ordet Våldtäkt och gick i spinn.

Nu tjafsar dessa, samma idioter om USA:s brott mot mänskligheten (en piss i Mississippi sett till andra regimers) och hoppas därtill att den ende som kan rädda karlns ass, dvs presidenten, är kokobello.

Fan vad jag hatar mitt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in