2019-04-11, 19:37
Medlem
Gissar att hon bara menar sin man, Anders Westerlund.
Citera
2019-04-11, 19:38
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solitarylabyrinth
Hur ser manskulturen som uppmuntrar till våldtäkt ut?
Kan du sätta ditt finger på en enda konkret grej?

Solidaritet från redan solidariska män kommer inte att minska våldtäkterna i Sverige.
Jag vet inte hur den ser ut; den här tankegången är inte riktigt min. Du undrade vad som menas och jag försökte ge en inblick i tankesättet. Men jag har inga färdiga studier av samtida maskulinitet att presentera.
Citera
2019-04-11, 19:39
Medlem
1. Hur vet man att det är män som våldtar? Har de sagt att de identifierar sig som män?

2. Vi lever i en demokratisk värld. Har män ett kollektivt ansvar så röstar jag för att det är okej att våldta.
Om alla män röstar ja så torde det bli en majoritet som röstar för detta och vad kvinnorna sedan tycker spelar ingen roll. Majoriteten bestämmer.
3. Hon verkar vara lite dum i huvudet.
Citera
2019-04-11, 19:41
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Varför måste vi utgå från det?
Som sagt: för att vi behandlar våldtäkt som ett kulturellt betingat fenomen och inte en nödvändig biologisk förutsättning för mänskligt liv. Det tydligaste tecknet är att vi bestraffar det (ibland i alla fall).

Alternativet är att sluta upp med straff för att folk ger utlopp för denna naturliga drift. Och i så fall finns det betydligt mer brådskande saker att diskutera än detta.
Citera
2019-04-11, 19:44
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Som kvinna är man rätt körd om man inte betraktar varje man man träffar som en potentiell våldtäktsman. Om män känner sig kränkta av detta faktum skulle de kunna ta en titt på hur könsfördelningen ser ut i våldtäktsstatistiken. Då trillar det kanske ner en pollett – åtminstone hos de män som inte är helt efterblivna.
En fördelningskvot säger dock ingenting om kvantitet.

Fotbollsspelare startar 100% av bråken i varenda fotbollsmatch men det säger ingenting om hur våldsamma fotbollsspelare är ute på fotbollsplanen.

Hur som haver har jag svårt att se hur vi kommer vidare med fortsatt fokus på generaliseringar och med teorier som inte har haft någon effekt på frekvensen våldtäkter trots 30 år i praktik och med staten fulla stöd i ryggen.

Hur länge till ska vi köpa motiveringar som alltid och enbart mynnar ut i: "- Får vi bara lite mer skattemedel och lite mer tid på oss... så ordnar det sig!"?

När vi talar om enorma miljardbelopp så kan jag inte låta bli att undra hur säkerheten hade sett ut om vi hade satsat på annat istället, exempelvis på polisväsendet.
Citera
2019-04-11, 19:45
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Som sagt: för att vi behandlar våldtäkt som ett kulturellt betingat fenomen och inte en nödvändig biologisk förutsättning för mänskligt liv. Det tydligaste tecknet är att vi bestraffar det (ibland i alla fall).

Alternativet är att sluta upp med straff för att folk ger utlopp för denna naturliga drift. Och i så fall finns det betydligt mer brådskande saker att diskutera än detta.
Vi bestraffar även slagsmål och mord. Är det kulturella fenomen som inte existerar i naturen?

Jag hänger inte riktigt med på din logik. Varför kan inte naturliga fenomen bestraffas? Vi har ju jobbat bort det mesta gällande våldtäkt. Jämför Sverige med exempelvis Indien eller Sydafrika. Problemet finns fortfarande i mindre omfattning, men kan antagligen inte förgöras helt och hållet.
Citera
2019-04-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Har hon rätt? Kan alla män anses vara våldtäktsmän och har alla män ett kollektivt ansvar för alla våldtäkter??

Vidare säger hon:

http://www.friatider.se/linda-snecker-v-vi-f-ruts-tter-att-alla-m-n-r-v-ldt-ktsm-n

Djävla riksdåre. Alla kommunister är rubbade horor. Eller?
Citera
2019-04-11, 19:48
Medlem
Stora mörkertal gällande män som våldtas av kvinnor
https://www.svd.se/allt-fler-man-valdtas-av-kvinnor--stort-morkertal
Citera
2019-04-11, 19:48
Medlem
All forskning tyder på att sexuella övergrepp begås av ett litet antal män, kanske 5-6%, som förgriper sig på många kvinnor. Det är väl här diskrepansen mellan mäns och kvinnors erfarenheter uppstår antar jag, eftersom många fler kvinnor utsätts för sexuella övergrepp än antalet män som utsätter kvinnor. Därav många mäns helt oförstående inställning till detta problem. Det blir också väldigt konstigt att avkräva män någon sorts kollektivt ansvar för brott som begås av en liten klick, i lönndom.

Att det skulle finnas någon sorts "manskultur" som säger åt män att våldta kvinnor är för övrigt rent nonsens. "Manskulturen" (i alla fall den traditionellt västerländska) säger snarare att våldtäktsmän och sexförbrytare är svin som bör kastreras omgående, eller värre.
Citera
2019-04-11, 19:50
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Hur som haver har jag svårt att se hur vi kommer vidare med fortsatt fokus på generaliseringar och med teorier som inte har haft någon effekt på frekvensen våldtäkter trots 30 år i praktik och med staten fulla stöd i ryggen.

Det där är ju dock inte helt sant. Efter 30 år med deras politik har antalet våldtäkter mångdubblats, och än mer imponerande är att ju mer koncentrerad deras politik blir, ju mer ökar våldtäkterna. Det är bara att titta på de senaste par åren. Andelen utsatta för sexualbrott har flerdubblats.

Det är nästan så att man börjar undra om det inte är vad de faktiskt vill.
Citera
2019-04-11, 19:51
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Alla vänsterpartister är batikhäxor.

Tyvärr är de helt blåsta i huvudet också.
Dessa politikerbroilers utan kontakt med verkligheten kanske tolkar verkligheten på detta sätt i sitt elfenbenstorn?
Kul att de fyller på Sverige med analfabetiska kulturella våldtäksmän och skyller på alla.
Den här batikhäxan borde utvisas ur riksdag och Sverige till typ Afghanistan.
Då får hon nog en brant inlärningskurva över hur det går till i ”strukturella” manssamhällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Visst jag köper hennes logik. Kan jag då få använda samma logik och applicera det på muslimer? att alla muslimer har kollektivt ansvar för alla terrordåd?

Fantastiskt väl och korrekt formulerat!
Citera
2019-04-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
"Som kvinna är man körd om man inte betraktar alla män som potentiella våldtäktsmän"

Ur ditt första inlägg jag citerade, jag följde upp med statistik som tyder på att våldtäktsepidimin är ett importerat problem.

Vilket jag antar att du inte håller med om, trots allt står ju de svenska männen för 15% av överfallsvåldtäkterna och 10% av gruppvåldtäkterna. I jämförelse står återigen 5% av kvinnorna för det totala antalet våldtäkter i Sverige.

För min del får du gärna gå och oroa dig 24/7 för att bli våldtagen. Chansen att du blir våldtagen är liten, att du blir våldtagen av en svensk man ännu mindre (liten*0,15=0,15liten) att du blir våldtagen av en kvinna är antagligen lite som att bli träffad av blixten (om du nu är kvinna).
Nja i verkligheten är det betydligt fler kvinnor som begår våldtäkt än som syns i statistiken... Precis som med kvinnor som slår sin parter så anmäls detta i princip aldrig någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in