2019-04-11, 16:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tänker att om de forskare som studerat självmord och sk utvidgat självmord med sin kunskap därifrån är bra rustade för att ta sig an även denna problematik. Develi har ju visat glimtar från att forskning i den riktning de facto existerar. Men det handlar om framtiden.
Det intressanta är att suicidforskningen (filicide, familicide/murder-su) nu viker in mot att självmordstanken föregår mord.
Om dessa föräldrar är deprimerade och depression är starkaste markören vid självmord - och det då ses som utvidgat självmord - så finns det väl kanske mer prevention i det hela.
Det handlar ju om att ringa in riskfaktorer.

Såg en kommentar i Joiners bok; Why people die by suicide ang en studie.
Vid murder-suicide (familj, förälder, barn) var 75% av förövarna deprimerade. Noll när det kommer till homicide som det då jämfördes mot. Grupperna skiljer sig således och här är fortsättningen från annan länk:
Citat:
depression may play a significant role in cases where a parent murders his or her children; the incidence of depression has been reported as much higher generally in perpetrators of murder-suicide than of homicide alone.
For this reason, it has been suggested that murder-suicide may merely be an extension of a suicidal act (6)."
http://eknygos.lsmuni.lt/springer/662/337-347.pdf
Citera
2019-04-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är inte polisens sak att måla ut något eller låta någon ta plats. Deras uppgift är att samla ihop allt material som finns och därefter dra slutsatser utifrån det materialet och de bevis för brottet man hittat. Torrt och tråkigt, absolut. Men de är inte betjänta alls av att peta in en massa känslomässigheter i utredningen. Det blir ju bara fel. Och du har väldigt fel att polisen pekat ut någon, utom barnen, som offer här.

Det är just det jag tycker polisen gjort. Föräldrarna fick ta plats. Polisens PT var verkligen inte torr och tråkig. Den var känslomässig och oprofessionell. Aldrig tidigare hört någon polis beskriva mördare som så stora offer som dom i Bjärred. Ville de att svenska folket skulle förstå och förlåta?
Citera
2019-04-11, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Oskar han hörs. Se mig. Jag lider. Ursäkta men var det inte Agnes och Moa som led. Oskar hyllas av närmast saliga kollegor. Hans chef uttalar sig i media både en och två ggr.
För det första verkar du inte ha en aning om hur pantat det är med orden "Oskar hyllas av närmast saliga kollegor" - och hur oerhört korkade slutsatser du drar:

via det kollegor sen skriver om honom retroaktivt så skuldbelägger du honom att vara extrovert, att det är ett "se mig, jag lider."

Really? Förtroligt samtal med chefen som sen beskrivs retroaktivt.

Det är identisk lika stupdumt som när man påstår att den uppdaterade sidan är ett tecken på hur han vill glänsa efter döden.
Han har inte ens iordningsställt den och de facto är den inte mer märkvärdig än en sammanställning likt en CV.
Citat:
Jag är säker på att hans släkt legat på polisen för att vända på varje sten. Var inte hon den drivande.
Det säger nog mer om dig än dem.
Citat:
Hannas vänner/kollegor tiger som muren. Likaså hennes chef. Släkten orkar inte slåss för något dom ändå inte vet. Polisen säger att det var så. Uppgivet.
Ja, chefen ville inte diskutera varningstecken i media av respekt för hennes efterlevande. DÄRFÖR tiger dom.
För övrigt var det Hanna själv som teg angående sina sjuka barn så det kanske inte finns nån oro att ens diskutera för kollegor. De har inget konkret att komma med.

Släkten orkar inte slåss? Uppgivet?

Det här har du fablat ihop. Helt och hållet.
Vem är det du pratar om mer konkret och som gömmer sig i begreppet "släkten"?

Tror du ens de vill omtalas på det här sättet i svepande omskrivningar? Missbrukas av dig och ältas på flashback?
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 16:27.
Citera
2019-04-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det hade knappast sett bättre ut om de hade skurit barnen i halsen som Stengårdsmamman gjorde eller eldat upp dem som Dalaröpappan. Eller dränkt dom i badkaret. Visste hade det varit bättre om barn får något preparat i sej innan de dödas, i det här fallet kanske de hade försökt att ge något då en av flickorna hade spår i sej. (barn ska aldrig dödas med eller utan preparat)

Det där tycker jag var ett otroligt korkat svar.

De skulle naturligtvis inte ha mördat dem öht.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-11 kl. 17:10.
Citera
2019-04-11, 16:44
Medlem
Att föräldrarna var så hårt ansatta, trots att de var 2 och att de hade "all fokus på barnen" är bullshit.

De hade full fokus på sina karriärer och barnen var inte nåt värda eftersom de var sjuka.
Citera
2019-04-11, 16:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att föräldrarna var så hårt ansatta, trots att de var 2 och att de hade "all fokus på barnen" är bullshit.

De hade full fokus på sina karriärer och barnen var inte nåt värda eftersom de var sjuka.
Visdomen själv har talat. Med en klassklyscha.

Men jag förväntade mig inte mer från dig, i den här tråden har verkligen ditt sanna jag visat sig på flertal fronter vad du går för.

Förundersökningen har alltså dragit fel slutsats av den sammantagna bild som framträtt kring familjen i ett 50-tal förhör - via de som känner dem och inte Zilvereko vill säga.

Att de var hårt ansatta.
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 16:54.
Citera
2019-04-11, 16:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är just det jag tycker polisen gjort. Föräldrarna fick ta plats. Polisens PT var verkligen inte torr och tråkig. Den var känslomässig och oprofessionell. Aldrig tidigare hört någon polis beskriva mördare som så stora offer som dom i Bjärred. Ville de att svenska folket skulle förstå och förlåta?
Pressträff är inte en förundersökning. Skärp dig. Pressträffen är en informationskanal. Sen har jag en annan uppfattning än dig vad gäller känslosamhet i deras uttalande. Där fanns en viss lågmäldhet, och det var passande med tanke på brottets art.
Citera
2019-04-11, 16:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Oj. Hela gänget här och slåss ser jag😀

Jag tänker så här idag. Hanna var djupt deprimerad. Kände livsleda. Kanske hade självmordstankar. Sådana tankar kan komma och gå. Dom kan övergå i planer. Blir som en liten trygg ryggsäck man bär med sig. Ett pansar mot omgivningen. En liten ryggsäck att plocka fram och veta. Det finns en väg ut ur det här.Kanske det var dessa tankar som gick att läsa i sms och mejl. Som polisen tog och lade till bevishögen. Där står det svart på vitt. Jag vill inte leva längre. Jag orkar inte. Vi har ingen framtid.

Eller sitter föräldrarna tidig höst och klubbar igenom förslaget. Skakar hand på det. Skickar iväg ett mejl. Ska vi strypa dom. Vilket datum tycker du blir lämpligt. Nej inte då. Har ett viktigt möte.

Svårt att ta in va. För mig är det tystnaden som talar. Där finns svaren. Genom hela historien går som en röd tråd. Denna tystnad. Från Hanna. Från Agnes. Från Moa.

Oskar han hörs. Se mig. Jag lider. Ursäkta men var det inte Agnes och Moa som led. Oskar hyllas av närmast saliga kollegor. Hans chef uttalar sig i media både en och två ggr. Jag är säker på att hans släkt legat på polisen för att vända på varje sten. Var inte hon den drivande.

Hannas vänner/kollegor tiger som muren. Likaså hennes chef. Släkten orkar inte slåss för något dom ändå inte vet. Polisen säger att det var så. Uppgivet.

Att låta barnen växa till sina egna individer, få ta plats, få höras är inte detsamma som fri uppfostran armstark. Själva benämningen fri uppfostran är ett fånigt uttryck. All uppfostran ska ske i frihet. Det betyder inte utan ansvar. Det betyder inte barn som skriker och springer omkring helt okontrollerat. Det betyder barn som blir sedda och respekterade. Barn som får prata. Moa pratade för mkt. Var barnen inte längre lika fogliga och väldresserade. Hotade dom att spräcka den skickligt uppbyggda fasaden.

A girl has nothing to say. Tystnaden. Åh så mkt du hade att säga Agnes. Tänk om du hade fått göra det.

Kanske tröttnade Oskar på deprimerad fru. Sjuka barn. Allt han ville var ju att glänsa.

Jag tror inte att Oskar var deprimerad. Han var besviken på livet som inte gick hans väg.

Om O hade tröttnat på sin familj så hade det enklaste varit att bara lämna dem. Skaffa ny fru och nya barn.
Citera
2019-04-11, 17:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Oj. Hela gänget här och slåss ser jag😀

Jag tänker så här idag. Hanna var djupt deprimerad. Kände livsleda. Kanske hade självmordstankar. Sådana tankar kan komma och gå. Dom kan övergå i planer. Blir som en liten trygg ryggsäck man bär med sig. Ett pansar mot omgivningen. En liten ryggsäck att plocka fram och veta. Det finns en väg ut ur det här.Kanske det var dessa tankar som gick att läsa i sms och mejl. Som polisen tog och lade till bevishögen. Där står det svart på vitt. Jag vill inte leva längre. Jag orkar inte. Vi har ingen framtid.

Eller sitter föräldrarna tidig höst och klubbar igenom förslaget. Skakar hand på det. Skickar iväg ett mejl. Ska vi strypa dom. Vilket datum tycker du blir lämpligt. Nej inte då. Har ett viktigt möte.

Svårt att ta in va. För mig är det tystnaden som talar. Där finns svaren. Genom hela historien går som en röd tråd. Denna tystnad. Från Hanna. Från Agnes. Från Moa.

Oskar han hörs. Se mig. Jag lider. Ursäkta men var det inte Agnes och Moa som led. Oskar hyllas av närmast saliga kollegor. Hans chef uttalar sig i media både en och två ggr. Jag är säker på att hans släkt legat på polisen för att vända på varje sten. Var inte hon den drivande.

Att låta barnen växa till sina egna individer, få ta plats, få höras är inte detsamma som fri uppfostran armstark. Själva benämningen fri uppfostran är ett fånigt uttryck. All uppfostran ska ske i frihet. Det betyder inte utan ansvar. Det betyder inte barn som skriker och springer omkring helt okontrollerat. Det betyder barn som blir sedda och respekterade. Barn som får prata. Moa pratade för mkt. Var barnen inte längre lika fogliga och väldresserade. Hotade dom att spräcka den skickligt uppbyggda fasaden.

A girl has nothing to say. Tystnaden. Åh så mkt du hade att säga Agnes. Tänk om du hade fått göra det.

Kanske tröttnade Oskar på deprimerad fru. Sjuka barn. Allt han ville var ju att glänsa.

Jag tror inte att Oskar var deprimerad. Han var besviken på livet som inte gick hans väg
.
Herregud. Har du suttit länge och fantiserat ihop detta mumbo jumbo? Helt fantastiskt. Du kan möjligen inte föreställa dig att det faktiskt är som polisen uttalat sig om? De har hundratal sidors utredning, och om minsta tveksamheter funnits ang motivet så hade man nog hittat det under utredningens gång.

Det sista fetade var det nog det enda som blev rätt i din litania, absolut var det så. Men lägg till Hanna där också. Detta handlar inte om Oskar. Det handlar om Oskars och Hannas grusade livsplaner.

Att vänner och kollegor tiger som muren, handlar om integritet. Jag kan garantera dig att de, som polisen sökt upp och ställt frågor till, har svarat på alla frågor de kan. Men de är inte intresserade att uttala sig för media. Integritet är ett svårt ord. Och integritet är det inte alla som har. Läs bara i den här tråden. Har samlas en stor del av dem som inte har någon.
Citera
2019-04-11, 17:11
Medlem
Citat:

Att som några i tråden hävda att en pappa som säger till sitt barn att inte prata i munnen på andra förtrycker sitt barn är utan tvekan att propagera för extremt fri uppfostran. Jag skulle vilja påstå att om gränsen går där så innebär det total frånvaro av uppfostran. Det används av några flitiga skribenter som i det närmaste ett bevis på att det måste ha förekommit misshandel. Det om något är fånigt.
Citera
2019-04-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Herregud. Har du suttit länge och fantiserat ihop detta mumbo jumbo? Helt fantastiskt. Du kan möjligen inte föreställa dig att det faktiskt är som polisen uttalat sig om? De har hundratal sidors utredning, och om minsta tveksamheter funnits ang motivet så hade man nog hittat det under utredningens gång.

Det sista fetade var det nog det enda som blev rätt i din litania, absolut var det så. Men lägg till Hanna där också. Detta handlar inte om Oskar. Det handlar om Oskars och Hannas grusade livsplaner.

Att vänner och kollegor tiger som muren, handlar om integritet. Jag kan garantera dig att de, som polisen sökt upp och ställt frågor till, har svarat på alla frågor de kan. Men de är inte intresserade att uttala sig för media. Integritet är ett svårt ord. Och integritet är det inte alla som har. Läs bara i den här tråden. Har samlas en stor del av dem som inte har någon.

Det fetade:
Men ändå sitter självutnämnda experter i tråden och ger mördarparet diagnoser - utan att ha träffat varken dem eller släkten.....
Citera
2019-04-11, 17:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Men ändå sitter självutnämnda experter i tråden och ger mördarparet diagnoser - utan att ha träffat varken dem eller släkten.....
Vilka diagnoser? Menar du psykopati eller annat? Det är så mycket skit i den här tråden så det ena går inte att skilja ut från det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in