2019-04-11, 15:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Enligt USAtoday greps han för medhjälp till dataintrång, i sitt samarbete med Manning. Ett brott värt 5 år. Det har alltså inget att göra med avloppshororna Anna Ardin och Sofia Wilen.
USA skiter i Sveriges bekymmer. Är man konspiratorisk hade man kunnat tro att våldtäktsanklagelserna är iscensatta. Men oavsett vilket bryr sig inte USA ett dugg om Sveriges eventuella önskemål att åtala Assange.
Citera
2019-04-11, 15:51
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja, det stämmer. inte det minsta märkligt. Ser fram emot en rättegång för de brott han begått.
Konstapeln, jag hoppas att du inte är det i det verkliga livet. Då är du bara en värdelös spya.
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GpQay/julian-assange-gripen

Han har väl även läckt ut information om USA som var privat.

Privat? Har USA privat information??? Nivån på det svenska språket är under all kritik här.
Citera
2019-04-11, 15:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Där ser man.

Efter alla dessa påtryckningar och stora ord kan de inte komma fram med något annat än detta.

En Tummetott.
Men tydligen väldigt betydelsefull då det lagt ner så mycket pengar på bevakning och annat under alla dessa år.
De hade kunnat få ihop vilket åtal som helst. Detta är en helt politisk aktion och det är möjligt att man valt en väg där USA inte förlorar ansiktet men Assange inte heller blir martyr. Jag tror dock inte det utan jag tror att han kommer sitta i isolering och utan rättegång tills hand dör vilket jag inte tror dröjer så länge i en sådan miljö.
Citera
2019-04-11, 15:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Felet är, i sig inte att Assange, avslöjade pinsamma saker om USA, det tror jag bara varit bra i längden. Felet var istället att det var ryssarna som matade Wikileaks med mycket av informationen. Mig, veterligen, så har organisationen aldrig avslöjat något pinsamt om Ryssland. Självklart så hade ryska agenter förhandsinformation om gripandet, något de förde vidare till Wikileaks. Och lika självklar var det att rysk TV fanns på plats när gripandet skedde.

Däremot så är Assange oskyldig till den sk. "våldtäkten" i Sverige. Nu återstår att se om han blir utlämnad till USA, och om så fall vilket straff han får.
Citera
Medlem
Citat:
Där ser man.

Efter alla dessa påtryckningar och stora ord kan de inte komma fram med något annat än detta.

En Tummetott.
Men tydligen väldigt betydelsefull då det lagt ner så mycket pengar på bevakning och annat under alla dessa år.
Det här är bara vad som är offentligt just nu och åtalet som ligger till grund för begäran om utlämning till USA. Jag skulle tro att fler åtalspunkter tillkommer om han utlämnas. Onekligen vill man att Manning lämnar uppgifter om WikiLeaks och det är rimligt att anta att det också gäller andra åtalspunkter än de som presenterats nu.
Citera
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
USA skiter i Sveriges bekymmer. Är man konspiratorisk hade man kunnat tro att våldtäktsanklagelserna är iscensatta. Men oavsett vilket bryr sig inte USA ett dugg om Sveriges eventuella önskemål att åtala Assange.
Man behöver inte vara konspiratorisk, det räcker att läsa om de inblandade och hur hela historien utvecklade sig. Det får en att ifrågasätta den "blinda" rättsväsendet.
Citera
2019-04-11, 15:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Manning var amerikansk försvarsanställd som läckte hemlig information. Assange är australiensk publicist. Juridiskt verkar det inte alls vara säkert att USA kan få Assange fälld. Det är rätt så givet att Snowden och Manning till och med kunde avrättats för vad de gjort; Assange däremot har egentligen inte gjort någonting. Han har inte tystnadsplikt mot amerikanska staten.

Egentligen lättare att han inte är amerikansk medborgare. Hur många icke-amerikanska medborgare har USA inte minst under Obama USA bara dödat utan rättegång? Väldigt många. Att han inte är amerikansk medborgare gör det snarare enklare för dom då han inte har samma juridiska skydd. Men hade man velat sett honom död hade man fixat detta för länge sedan.

Nu kommer det som det ser ut att bli en fråga om utlämning där man försäkrar britterna (och media) om att det inte kommer bli något dödsstraff.

Eller så kommer det snart en nyhet om att Assange hängt sig i häktet alternativt dött av hjärtattack vilket kanske är det bästa för alla parter. Som han såg ut kan man nog få hem det att han dog av sjukdom och stress.
Citera
2019-04-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Exakt. Frågan är hur usa ens kan få honom utlämnad från uk. Han har väl bara ett medborgarskap?

Det spelar ingen roll, vill USA ha honom kommer de givetvis få tag på honom. UK, precis som 99% av västvärlden, är såklart bara glad att kunna ligga USA till lags och hjälpa dem med att "skipa rättvisa".
Citera
2019-04-11, 15:56
Medlem
EndOfDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Felet är, i sig inte att Assange, avslöjade pinsamma saker om USA, det tror jag bara varit bra i längden. Felet var istället att det var ryssarna som matade Wikileaks med mycket av informationen. Mig, veterligen, så har organisationen aldrig avslöjat något pinsamt om Ryssland. Självklart så hade ryska agenter förhandsinformation om gripandet, något de förde vidare till Wikileaks. Och lika självklar var det att rysk TV fanns på plats när gripandet skedde.

Däremot så är Assange oskyldig till den sk. "våldtäkten" i Sverige. Nu återstår att se om han blir utlämnad till USA, och om så fall vilket straff han får.

Hur vet du med all säkerhet att våldtäkterna är oskyldiga? Var du där?
Han har aldrig besvarat anklagelserna framför lagens långa arm!
Citera
Avslutad
Citat:
Där ser man.

En Tummetott.

De skiter fullständigt i vad de kan ta honom för, så länge de får honom. Capone-modellen.
Citera
Bannlyst
I sju år hade han på sig att komma ut och sedan när han fick ”hjälp med att komma ut” var det över på endast sju minuter.
Senast redigerad av avskildhet 2019-04-11 kl. 15:59.
Citera
2019-04-11, 15:59
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Det är ju också en sidan av saken, att Wikileaks utvecklades till ett politiskt vapen för Ryssland som de nyttjade ganska frekvent. Hur vet du att han är oskyldig till sexuellt övergrepp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in