2019-04-11, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Amen. Och det är väldigt skönt att utredarna har alla hästar hemma, till skillnad från foliehattarna i den här tråden. Det enda frågetecknet som finns är nu: hur i helvete tänkte mamma och pappa? Och hur i helvete lyckas två föräldrar gå in i en sån symbios att de skriver en massa dokument och sen dödar sina barn? Det är tyvärr en fråga vi aldrig kommer få svar på.

Nej, säker kan man ju aldrig bli men jag tror vi är ganska nära när vi resonerar om depression x 2, pakt, oförmåga att be om hjälp, usla copingstrategier, val av sämsta tänkbara rådgivare — någon som bekräftar det vansinniga och är beredd att ta gemensamt ansvar för det.
Citera
2019-04-11, 14:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Nej, säker kan man ju aldrig bli men jag tror vi är ganska nära när vi resonerar om depression x 2, pakt, oförmåga att be om hjälp, usla copingstrategier, val av sämsta tänkbara rådgivare — någon som bekräftar det vansinniga och är beredd att ta gemensamt ansvar för det.
Du är nog nära pudelns kärna där. Om någon av dom valt en annan partner, då hade inte detta hänt. Den här kombinationen H och O, det måste vara den yttersta oturen för barnen.
Citera
2019-04-11, 14:44
Medlem
Citat:
Amen. Och det är väldigt skönt att utredarna har alla hästar hemma, till skillnad från foliehattarna i den här tråden. Det enda frågetecknet som finns är nu: hur i helvete tänkte mamma och pappa? Och hur i helvete lyckas två föräldrar gå in i en sån symbios att de skriver en massa dokument och sen dödar sina barn? Det är tyvärr en fråga vi aldrig kommer få svar på.

Förhoppningsvis kan detta fall komma att utgöra ett bidrag till forskningen som resulterar i mer kunskap om fenomenet och därmed ev förhindra att det upprepas.
Senast redigerad av Remark 2019-04-11 kl. 14:50.
Citera
2019-04-11, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Ja, man lär pröva skönja konturerna iaf via det som finns kring suicidala personer och som sen gå in i parverksamheten; den fatala självmordskokongen de bakar in sig i. Som expanderar till allt elände.
Annars är man väl kvar i "jag fattar ingenting" eller varför. Det är väl inte värst kreativt och en anledning till forskningsprevention..
Att man sen absolut aldrig kan kliva in i deras skallar säger sig självt.
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 14:51.
Citera
2019-04-11, 14:51
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Möjligen kan detta fall komma att utgöra ett bidrag i forskningen som resulterar i mer kunskap om fenomenet och därmed ev förhindra att det upprepas.
Intressant. Hur skall man kunna förhindra detta? Detta är något som ingen ens kan tänka sig ska kunna ske. Två föräldrar i samförstånd dödar sina barn. Här finns inget socialt mörker. Ingen misär. Välartade barn, om än sjuka, och högpresterande föräldrar med bra utbildning. Allt är dolt inne i de vuxnas hjärnor. Det finns inget som helst utåt som kan varna för att något sånt här skulle kunna hända.

Jag begriper inte hur man skall kunna förhindra något som detta. Om nån orosanmält, om så enbart pga magkänsla, vad hade man hittat? En familj med två sjuka barn. Ett föräldrapar som verkar klara det mesta för att kratta ett så bra underlag som möjligt för sina barn. Hur skall man kunna ingripa här?
Citera
2019-04-11, 15:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Värre var det för barnen.

Det hade knappast sett bättre ut om de hade skurit barnen i halsen som Stengårdsmamman gjorde eller eldat upp dem som Dalaröpappan. Eller dränkt dom i badkaret. Visste hade det varit bättre om barn får något preparat i sej innan de dödas, i det här fallet kanske de hade försökt att ge något då en av flickorna hade spår i sej. (barn ska aldrig dödas med eller utan preparat)
Citera
2019-04-11, 15:06
Medlem
Citat:
Intressant. Hur skall man kunna förhindra detta? Detta är något som ingen ens kan tänka sig ska kunna ske. Två föräldrar i samförstånd dödar sina barn. Här finns inget socialt mörker. Ingen misär. Välartade barn, om än sjuka, och högpresterande föräldrar med bra utbildning. Allt är dolt inne i de vuxnas hjärnor. Det finns inget som helst utåt som kan varna för att något sånt här skulle kunna hända.

Jag begriper inte hur man skall kunna förhindra något som detta. Om nån orosanmält, om så enbart pga magkänsla, vad hade man hittat? En familj med två sjuka barn. Ett föräldrapar som verkar klara det mesta för att kratta ett så bra underlag som möjligt för sina barn. Hur skall man kunna ingripa här?

Nä, att kliva in i deras hjärnor låter sig inte göras. Men forskarna kan kanske med övrigt material från andra studier se något mönster framträda?
Citera
2019-04-11, 15:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nä, att kliva in i deras hjärnor låter sig inte göras. Men forskarna kan kanske med övrigt material från andra studier se något mönster framträda?
Ja, kanske. Men jag protesterar lite ändå. Ingen, ens med facit i hand, kunde erinra sig några som helst varningstecken. Ja, förutom vissa hattar här i tråden då. Som inte ens kände familjen. Men visst - det vore kanon om man kunde vaska fram något i deras sista år som visade vad som komma skulle.
Citera
2019-04-11, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:

Det gick inte att förhindra. Men det kanske går att öka medvetenheten på olika plan hur fan folk mår - även om det tack och lov är ytterst ovanligt med familicide.
För det kokar ner i Hanna och Oskar hur man än vänder och vrider på det. Individerna.

Vad tror du om att folk börjar få mer insikt i depressionens många olika ansikten?
Att uppmärksamma faran med (ett inledningsvis ofarligt) rollspel och fasader; Låtsas som att tillvaron är piece of cake - men som sen riskerar bli patologiskt när kriserna ansamlas.

Kanske det inte är riktigt sant den bild som vederbörande förmedlar - eller helhetsbilden om "krattade gångar" - framgångsrik=välmående?

Bedrägligheten.
I all denna förljugenhet kan man ställa sig själv frågan också om man undviker den som har det jobbigt? Inte bara nöja sig med "jo, tack det rullar på" - om nu frågan ställs öht.
Folk kan ha en tendens att bli väldigt flyktbenägna när nån mår dåligt och det rör sig om psyket. Att diskutera ett benbrott - med många följdfrågor - går däremot bra.

Är det en farlig samhällsutveckling vi går mot rent generellt? Stress, narcissismens coola falska Jag, prestige, ensamhet och utbrändhet?
Nånstans övergår vanligt beteende till sjukt och det är då det börjar bli farligt. Riktigt farligt om två snarlika leker supporters till varandra.
Om det även är så att man har en misstro till professioner så kan det bli väldigt farligt när det kommer till psykisk ohälsa på försämrad nivå. Det kanske också behöver medvetandegöras?

Allt det här är prevention ur olika vinklar. Utifrån fallet i Bjärred - för det väcker tankar kring tillvaron och samhället i stort förutom mer spetsutbildat (su-forskning, krishantering osv).
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 15:21.
Citera
2019-04-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ja, kanske. Men jag protesterar lite ändå. Ingen, ens med facit i hand, kunde erinra sig några som helst varningstecken. Ja, förutom vissa hattar här i tråden då. Som inte ens kände familjen. Men visst - det vore kanon om man kunde vaska fram något i deras sista år som visade vad som komma skulle.

Tänker att om de forskare som studerat självmord och sk utvidgat självmord med sin kunskap därifrån är bra rustade för att ta sig an även denna problematik. Develi har ju visat glimtar från att forskning i den riktning de facto existerar. Men det handlar om framtiden.
Citera
2019-04-11, 15:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du är nog nära pudelns kärna där. Om någon av dom valt en annan partner, då hade inte detta hänt. Den här kombinationen H och O, det måste vara den yttersta oturen för barnen.

Ja, jag skrev ett inlägg tidigare om just det, hade de inte valt varandra så hade inte den här tragedin inträffat, de var varandras värsta fiender på det sätt som de fungerade ihop, allierade mot världen men alienerade från den verkligheten.

Värsta kombon och det blev förödande.
Citera
2019-04-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Båda föräldrarna hade under tidig höst satte upp de gemensamma planerna. Så långt är jag med. Men sen blir jag mer tveksam:

Allt verkar ha gått väldigt snabbt på slutet, ytterst grymma mordmetoder, vilket får mig att fundera på om en av föräldrarna ångrade sig. Ville dra sig ur. Då brakade helvetet lös.

Men det lär vi aldrig få veta.
Oj. Hela gänget här och slåss ser jag😀

Jag tänker så här idag. Hanna var djupt deprimerad. Kände livsleda. Kanske hade självmordstankar. Sådana tankar kan komma och gå. Dom kan övergå i planer. Blir som en liten trygg ryggsäck man bär med sig. Ett pansar mot omgivningen. En liten ryggsäck att plocka fram och veta. Det finns en väg ut ur det här.Kanske det var dessa tankar som gick att läsa i sms och mejl. Som polisen tog och lade till bevishögen. Där står det svart på vitt. Jag vill inte leva längre. Jag orkar inte. Vi har ingen framtid.

Eller sitter föräldrarna tidig höst och klubbar igenom förslaget. Skakar hand på det. Skickar iväg ett mejl. Ska vi strypa dom. Vilket datum tycker du blir lämpligt. Nej inte då. Har ett viktigt möte.

Svårt att ta in va. För mig är det tystnaden som talar. Där finns svaren. Genom hela historien går som en röd tråd. Denna tystnad. Från Hanna. Från Agnes. Från Moa.

Oskar han hörs. Se mig. Jag lider. Ursäkta men var det inte Agnes och Moa som led. Oskar hyllas av närmast saliga kollegor. Hans chef uttalar sig i media både en och två ggr. Jag är säker på att hans släkt legat på polisen för att vända på varje sten. Var inte hon den drivande.

Hannas vänner/kollegor tiger som muren. Likaså hennes chef. Släkten orkar inte slåss för något dom ändå inte vet. Polisen säger att det var så. Uppgivet.

Att låta barnen växa till sina egna individer, få ta plats, få höras är inte detsamma som fri uppfostran armstark. Själva benämningen fri uppfostran är ett fånigt uttryck. All uppfostran ska ske i frihet. Det betyder inte utan ansvar. Det betyder inte barn som skriker och springer omkring helt okontrollerat. Det betyder barn som blir sedda och respekterade. Barn som får prata. Moa pratade för mkt. Var barnen inte längre lika fogliga och väldresserade. Hotade dom att spräcka den skickligt uppbyggda fasaden.

A girl has nothing to say. Tystnaden. Åh så mkt du hade att säga Agnes. Tänk om du hade fått göra det.

Kanske tröttnade Oskar på deprimerad fru. Sjuka barn. Allt han ville var ju att glänsa.

Jag tror inte att Oskar var deprimerad. Han var besviken på livet som inte gick hans väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in