2019-04-11, 13:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej nu vrider du till det. Respektlöst mot barnen och anhöriga? Njäää, möjligtvis mot vissa anhöriga.

Spelar ingen roll vem som blir mördad. Alla skall behandlas lika inför lagen men mordet på Hanna har polisen inte redogjort för. Att Hanna är strypt visar också på oenighet mellan föräldrarna. Det vore viktigare att polisen redogjorde först för mordet på Hanna innan de går in på detaljer kring en gemensam planering.
Det är mycket, väldigt mycket, som polisen inte redogjort för. För oss. Men däremot kan man nog förutsätta att de anhöriga fått de svar de behöver och vill ha. Polisen har ingen skyldighet att redogöra för innehållet i just den här utredningen, eftersom förundersökningen är nedlagd. Lite synd att inte nån av föräldrarna överlevde, då hade fupen blivit offentlig. Men nu är det som det är.

Tycker du inte det är respektlöst mot barnen att fria den mamma som faktiskt beslutat, planerat och dödat barnen?
Citera
2019-04-11, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Kan man någonstans i FUP läsa att föräldrarna bestämt sig för att avsluta allas liv på grund av att barnen hade fått ME-diagnoser? Så har det väl beskrivits på pressträffarna? Står det också i FUPen ?

Du har befunnit dig i tråden väldigt länge och har väldigt mycket åsikter om ärendet.

Det finns ljudfil i tråden att lyssna av.
Det finns mängder med avskrifter ljudfil att läsa.
Det finns länk till FUP i tråden att läsa.
Det finns pressmeddelande i tråden med länk till polisens hemsida.

1. Det är en (1) pressträff.

2. Man har via förhör fått fram att de är hårt ansatta, att allt fokus gått till de sjuka barnen:
" dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här"

3. Föräldrarna ansåg att ingen hade ett liv i egentlig mening; ett liv värt att leva:
"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening"

4. Däremot är det ett faktum - barnens sjukdom är ME. Varav FuL besvarar att de fick diagnoserna 2015 samt hösten 2017.
Det finns ett pressmeddelande som skriver om sjukdomsSITUATION:
Citat:
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 13:45.
Citera
2019-04-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är mycket, väldigt mycket, som polisen inte redogjort för. För oss. Men däremot kan man nog förutsätta att de anhöriga fått de svar de behöver och vill ha. Polisen har ingen skyldighet att redogöra för innehållet i just den här utredningen, eftersom förundersökningen är nedlagd. Lite synd att inte nån av föräldrarna överlevde, då hade fupen blivit offentlig. Men nu är det som det är.

Tycker du inte det är respektlöst mot barnen att fria den mamma som faktiskt beslutat, planerat och dödat barnen?

Jag anser att polisen skall redovisa alla begågna brott i fallet Bjärred.

Att barnen skulle kunna få respekt överhuvudtaget av någonting vet jag inte. Möjligtvis om polisen inte hade målat ut deras mördare som offer. Flickorna har verkligen inte fått ta plats.
Citera
2019-04-11, 14:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag anser att polisen skall redovisa alla begågna brott i fallet Bjärred.

Att barnen skulle kunna få respekt överhuvudtaget av någonting vet jag inte. Möjligtvis om polisen inte hade målat ut deras mördare som offer. Flickorna har verkligen inte fått ta plats.
Det är inte polisens sak att måla ut något eller låta någon ta plats. Deras uppgift är att samla ihop allt material som finns och därefter dra slutsatser utifrån det materialet och de bevis för brottet man hittat. Torrt och tråkigt, absolut. Men de är inte betjänta alls av att peta in en massa känslomässigheter i utredningen. Det blir ju bara fel. Och du har väldigt fel att polisen pekat ut någon, utom barnen, som offer här.
Citera
2019-04-11, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte polisens sak att måla ut något eller låta någon ta plats. Deras uppgift är att samla ihop allt material som finns och därefter dra slutsatser utifrån det materialet och de bevis för brottet man hittat. Torrt och tråkigt, absolut. Men de är inte betjänta alls av att peta in en massa känslomässigheter i utredningen. Det blir ju bara fel. Och du har väldigt fel att polisen pekat ut någon, utom barnen, som offer här.
Helt övertygad om att flertal inte vet vad en förundersökning handlar om - med tanke på oerhört märkligt resonemang kring polisens presentation Fu på pressträffen - som om det vore ett allmänt forum för lite tyckande, säga vad de tror och att barnen borde få mer plats.

Det SKA INTE finnas känslomässigheter i Fu relaterat till Rule of Objectivity; obektivitetsprincipen.
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 14:11.
Citera
2019-04-11, 14:14
Medlem
Citat:
Nej nu vrider du till det. Respektlöst mot barnen och anhöriga? Njäää, möjligtvis mot vissa anhöriga.

Spelar ingen roll vem som blir mördad. Alla skall behandlas lika inför lagen men mordet på Hanna har polisen inte redogjort för. Att Hanna är strypt visar också på oenighet mellan föräldrarna. Det vore viktigare att polisen redogjorde först för mordet på Hanna innan de går in på detaljer kring en gemensam planering.

Båda föräldrarna hade under tidig höst satte upp de gemensamma planerna. Så långt är jag med. Men sen blir jag mer tveksam:

Allt verkar ha gått väldigt snabbt på slutet, ytterst grymma mordmetoder, vilket får mig att fundera på om en av föräldrarna ångrade sig. Ville dra sig ur. Då brakade helvetet lös.

Men det lär vi aldrig få veta.
Citera
2019-04-11, 14:16
Bannlyst
Citat:

Jag är väldigt tacksam över att jag lever i ett rättsstat som inte anser att man kan framställa den ena parten i ett medgärningsmannaskap som ett offer. Ett land är inte betjänt av att människor som har varit en uppsåtlig del av två barnamord — vilken roll denna än månde haft — ska kunna gömma sig bakom den andre. Fruktansvärda brott skulle då kunnat gå ostraffade.

Polisens slutsats är att Hanna mördade sina två barn tillsammans med Oskar.
Detta är ett obestridligt faktum!
Citera
2019-04-11, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Båda föräldrarna hade under tidig höst satte upp de gemensamma planerna. Så långt är jag med. Men sen blir jag mer tveksam:

Allt verkar ha gått väldigt snabbt på slutet, ytterst grymma mordmetoder, vilket får mig att fundera på om en av föräldrarna ångrade sig. Ville dra sig ur. Då brakade helvetet lös.

Det enda vi vet är att Hanna och Oskar kommer gå till historien som föräldrarna som gemensamt mördade sina barn.
Citera
2019-04-11, 14:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Jag är väldigt tacksam över att jag lever i ett rättsstat som inte anser att man kan framställa den ena parten i ett medgärningsmannaskap som ett offer. Ett land är inte betjänt av att människor som har varit en uppsåtlig del av två barnamord — vilken roll denna än månde haft — ska kunna gömma sig bakom den andre. Fruktansvärda brott skulle då kunnat gå ostraffade.

Polisens slutsats är att Hanna mördade sina två barn tillsammans med Oskar.
Detta är ett obestridligt faktum!
Amen. Och det är väldigt skönt att utredarna har alla hästar hemma, till skillnad från foliehattarna i den här tråden. Det enda frågetecknet som finns är nu: hur i helvete tänkte mamma och pappa? Och hur i helvete lyckas två föräldrar gå in i en sån symbios att de skriver en massa dokument och sen dödar sina barn? Det är tyvärr en fråga vi aldrig kommer få svar på.
Citera
2019-04-11, 14:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

H hann i alla fall få i sej stora mängder lugnande medel innan det brakade lös.
Citera
2019-04-11, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, nåt så dumt resonemang får man leta efter. Speciellt när kärringen ordnade med papper bara nån dag innan.
Citera
2019-04-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Ja. Värre var det för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in