2019-04-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Källa på att han har begått sexuella övergrepp, tack.
Finns inte bevisat, men blev ju anklagad av två tjejer, förmodligen falska anklagelser, för att försöka få honom utskickad till USA. Dom anklagelserna är numera preskiberade.
Citera
2019-04-11, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så du tycker att det är OK att USA bryter mot varenda internationella regel? Snacka om att vara en tomte...

Varför bry du dig? Sverige och USA har skyldighet att åtala folk som begår brott.
Citera
2019-04-11, 12:08
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det kommer att belönas med ett långt fängelsestraff tack och lov. Men ni vänstertomtar fattar aldrig konsekvenserna av ert beteende.

Vänstertomtar gillar att högern alltid ska värna om nationen till det att USA vill hämta någon. Då betyder gränserna inget.
Citera
2019-04-11, 12:08
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det kommer att belönas med ett långt fängelsestraff tack och lov. Men ni vänstertomtar fattar aldrig konsekvenserna av ert beteende.

Att avslöja stormakters svinaktiga beteende förtjänar den största respekt, oavsett om det är USA, Ryssland, eller Kina det handlar om.
Citera
2019-04-11, 12:10
Avslutad
Citat:
Läst mig till att det är borgen-villkor i England som han har brutit mot.
Sexuella övergreppen har preskiberats.
Sen att Wikileaks avslöjar USAs beteende borde belönas med fredpris.

Det är bara AAs anklagelser om sexuellt ofredande som är preskriberade, SWs anklagelser om våldtäkt preskriberas först efter 10 år, 2020, och åklagare kan således återuppta förundersökningen nu när Assange kan höras och delges misstanke osv.
Citera
2019-04-11, 12:11
Medlem
Gardiennes avatar
Är spionage ett brott? Alla spionerar på alla. Alla är brottslingar i den bemärkelsen. Det är väldigt konstigt att se det som ett brott att som utomstående informera sig om saker som någon försöker undanhålla en. Det kan inte vara dennes ansvar, för vilken saker hemlighålla för, att förbli i okunskap. Endast den som skapar hemligheter har ansvar för dem.
Citera
2019-04-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det passar väl alldeles utmärkt med Assange-cirkusen för att stuva undan Brexit till något mörkt hörn i mediebevakningen för en tid framöver. Inte alls märkligt att sådana här saker inträffar samtidigt när andra stora frågor ska minskas ner i storlek och intresse.
Jag tror du överskattar hur betydelsefull Assange är. Efter alla år han hållit sig gömd är han rätt passé och det här blir mest en parentes under några timmar.
Citera
2019-04-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det är bara AAs anklagelser om sexuellt ofredande som är preskriberade, SWs anklagelser om våldtäkt preskriberas först efter 10 år, 2020, och åklagare kan således återuppta förundersökningen nu när Assange kan höras och delges misstanke osv.
Du har rätt, tack för rättningen.

Han har alltid kunnat höras, så att han nu sitter i engelskt fängelse tror jag inte ändrar åklagaren till att uppta förundersökningen igen, men det är bara mina tankar.
Citera
2019-04-11, 12:17
Avslutad
Citat:
Du har rätt, tack för rättningen.

Han har alltid kunnat höras, så att han nu sitter i engelskt fängelse tror jag inte ändrar åklagaren till att uppta förundersökningen igen, men det är bara mina tankar.

Han har väl iofs godtagit förhör via video, men det har inte svenska åklagare ställt upp på.

Hursom, i slutskedet var det något om att han skulle delges misstanke, och då gick han inte med på att bli delgiven om det, och svenska myndigheter hade inget val annat än att lägga ner förundersökningen eftersom de inte blev insläppta på ambassaden eller vad det nu var.

För exaktare detaljer får man leta runt själv, men jag är inte helt ute och cyklar iaf.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tror du överskattar hur betydelsefull Assange är. Efter alla år han hållit sig gömd är han rätt passé och det här blir mest en parentes under några timmar.

Inte alls, jag överskattar knappast honom. Allt som Wikileaks avslöjat borde knappast vara en överraskning för pålästa människor (hur det mesta fungerat i väst sedan slutet av 1700-talet). Avslöjandena har ofta också varit diffusa fast Wikileaks ofta säger sig sitta på hårda bevis. Det är MSM som har blåst upp och överskattat (med flit) Assanges betydelse. Nu kommer man fylla mediebevakningen med hans öde i flera veckor framöver. Allt för att andra mer viktiga frågor ska flyga under radarn.
Citera
Medlem
Crimphris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Jag läste nånstans att åklagaren lade ned det 2017.
Ska se om jag hittar det igen.

Här:
”Den fjärde brottsrubriceringen – misstänkt våldtäkt – skulle ha preskriberats i augusti 2020 men den 19 maj 2017 beslutade överåklagare Marianne Ny att lägga ner förundersökningen och häva häktningen av Assange.”

https://www.di.se/live/julian-assange-gripen/
Senast redigerad av Crimphri 2019-04-11 kl. 12:19.
Citera
2019-04-11, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Jag läste nånstans att åklagaren lade ned det 2017.
Ska se om jag hittar det igen.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/for-media/assangearendet/

Förundersökningen är nedlagd, men kan återupptas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in