2019-04-11, 07:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Läs FUP en gång till kära du.

Barnet var inte "normalt utvecklat". Vägde hälften av vad det skulle. Missade varenda tillväxtkurva något enormt. Hade akut blodbrist. B12-nivåerna var så låga att de ej ens var mätbara. Inse vilka hjärnskador det leder till!!! 2 timmar från döden enligt läkaren på akuten.

Blodbristen, lågt HB, förorsakas bland annat av B12 brist men mest troligt järnbrist som man får i kosten av kött särskilt lever och inälvsmat. Järntillskott i pillerform finns, hur det funkar på små barn vet jag inte men föräldrarna kanske var medicinmotståndare också. Mjölkmotståndare så får barnen ingen kalk för lite fett.

Människans förfäders hjärnor utvecklades starkt när de började med animalisk föda. Veganerna är på väg tillbaks till apstadiet men mer sannolikt utrotar de sig själva.
Citera
2019-04-11, 08:04
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Några bilder på det "svältande" barnet som togs den 22 januari 2019, ca tre veckor innan föräldrarna sökte vård för barnets magsjuka:

https://1.bp.blogspot.com/-ZuiEACMMT9Q/XEdrqMJ2mCI/AAAAAAAAAuE/rYVwYjNOPtwlhkLw8Ch-Wa9A9JywlgkbwCEwYBhgL/s1600/181116.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-ETrlBC5gXrE/XEdrsnDttkI/AAAAAAAAAt8/t_gYS_2j6MU3hfMsyTKoYKSYAx_kDByjACLcBGAs/s400/190118.jpg

https://3.bp.blogspot.com/-iI0qq0kQSP8/XEdrsJRfZlI/AAAAAAAAAuM/jUT0GQXIT1AhZ3fCItDvNM6co3sMp3EUgCEwYBhgL/s1600/1812311.jpg

Ser ut som ett helt normalt, välmående barn, tycker jag.

Och om man tittar i förundersökningsprotokollet hittar man förhör med sju personer som känner familjen och har träffat barnet under perioden innan det fick magsjuka. Ingen av dem beskriver några problem med att barnet skulle svälta eller vara undernärt. Tvärtom beskrivs barnet bl.a. som "en go och glad tjej", "glad och sprallig" och "väldigt vital".

Föräldrarna verkar absolut ha varit kärleksfulla och närvarande av bilderna att döma. Flickan ser inte heller ut som i ett reportage från Afrika på 80-talet, med svullen mage och flugor som flockas runt ögonen. Dock ser hon väldigt blek ut. Man skulle behöva se henne utan kläder och helst bredvid ett barn i samma ålder.

om jag jämför med mitt 14-månaders barn här hemma (som ligger lite högre på längd och lägre på viktkurvan) så ser hon genomgående mycket yngre ut, även om hon är fem månader äldre.

En diet sedan 6 månaders ålder utan kött/fisk, gluten (dvs i stort sett inget spannmål), fett, mjölkprodukter, ägg, baljväxter och nötter - baserad på att föräldrarna anser sig kunna ställa en säker diagnos på att hon är allergisk mot allt detta - talar i och för sig för sig självt... Tänk om hon i själva verket inte är allergisk mot nånting?
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-04-11 kl. 08:08.
Citera
2019-04-11, 08:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Här är bilder som visar att barnet lärde sig gå vid ett års ålder:

http://homefreeme.blogspot.com/?m=1

Ett av vittnena som hörts av polisen berättar att flickan några månader senare kunde springa om någon höll henne i handen.

Det här verkar ha varit ett helt normalt utvecklat barn som det inte gick någon nöd på fram till dess att det drabbades av magsjuka.

Om du skrollar ner lite och tittar på bilden med katten. Hon ser ynkligt liten ut i jämförelse och har smala ben. Blek. Hon är över ett år på bilden och katten ser gigantisk ut bredvid.

Dessutom måste vi lita på läkarnas ord att de aldrig sett ett så undernärt barn och mätresultaten.

Om du läser FUPen i stället för att kolla på bloggbilder kommer du ändra uppfattning.
Citera
2019-04-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om du skrollar ner lite och tittar på bilden med katten. Hon ser ynkligt liten ut i jämförelse och har smala ben. Blek. Hon är över ett år på bilden och katten ser gigantisk ut bredvid.

Dessutom måste vi lita på läkarnas ord att de aldrig sett ett så undernärt barn och mätresultaten.

Om du läser FUPen i stället för att kolla på bloggbilder kommer du ändra uppfattning.
Vi kan dividera i all oändlighet om flickans hälsotillstånd. Det viktigaste är att hon nu får rätt medicinsk behandling, att hennes hjärnutveckling inte påverkats negativt. Dessutom är det bra att stolliga uppfödningsteorier luftas och diskuteras. Ett barn får aldrig utgöra ett experimentalfält för okunniga föräldrar.
Citera
2019-04-11, 08:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vi kan dividera i all oändlighet om flickans hälsotillstånd. Det viktigaste är att hon nu får rätt medicinsk behandling, att hennes hjärnutveckling inte påverkats negativt. Dessutom är det bra att stolliga uppfödningsteorier luftas och diskuteras. Ett barn får aldrig utgöra ett experimentalfält för okunniga föräldrar.

Men låt oss dividera lite. Vad jag ville påpeka är att bloggbilderna inte är att lita på, även om hon har runda kinder. Det är uppenbart att flickan vanvårdats grovt och det berör oss starkt.
Citera
2019-04-11, 08:40
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Några bilder på det "svältande" barnet som togs den 22 januari 2019, ca tre veckor innan föräldrarna sökte vård för barnets magsjuka:

https://1.bp.blogspot.com/-ZuiEACMMT9Q/XEdrqMJ2mCI/AAAAAAAAAuE/rYVwYjNOPtwlhkLw8Ch-Wa9A9JywlgkbwCEwYBhgL/s1600/181116.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-ETrlBC5gXrE/XEdrsnDttkI/AAAAAAAAAt8/t_gYS_2j6MU3hfMsyTKoYKSYAx_kDByjACLcBGAs/s400/190118.jpg

https://3.bp.blogspot.com/-iI0qq0kQSP8/XEdrsJRfZlI/AAAAAAAAAuM/jUT0GQXIT1AhZ3fCItDvNM6co3sMp3EUgCEwYBhgL/s1600/1812311.jpg

Ser ut som ett helt normalt, välmående barn, tycker jag.

Och om man tittar i förundersökningsprotokollet hittar man förhör med sju personer som känner familjen och har träffat barnet under perioden innan det fick magsjuka. Ingen av dem beskriver några problem med att barnet skulle svälta eller vara undernärt. Tvärtom beskrivs barnet bl.a. som "en go och glad tjej", "glad och sprallig" och "väldigt vital".

Föräldrarna beskriver hur de sedan flickan fyllde ett år aktivt valt ett liv i hemlöshet, de har inte stannat mer än en vecka på varje plats och personerna som förhörts är de pappan valt att uppge -ingen av de personerna säger någonstans att barnet fått näringsrik kost i tillräcklig mängd.

Det är ett barn vi pratar om här, ett barn som pga föräldrarnas fix idéer förvägrats ett normalt näringsintag under större delen av sitt liv, bilder i en blogg säger exakt och precis ingenting om huruvida barnets mest grundläggande behov av näring tillgodosetts eller ej.
Citera
2019-04-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Förlåt en fråga från en som inte läst alla inlägg, men eftersom föräldrarna tycks ha undvikit all kontakt med BVC, utgår jag från att flickan inte heller har vaccinerats.

Dessa föräldrar exemplifierar att det inte alltid är biologiska föräldrar som bäst tillgodoser barns behov.
Stackars barn!
Inte bara denna flicka, utan alla de som är i händerna på experimentlystna vårdnadshavare.
Förfärligt!
Citera
2019-04-11, 08:47
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu pratar vi kost och inte våld mot barn.

Den bristfälliga kosten är EN del av vanvården av detta barn, bruten käke samt blödning i hjärnan är en annan del av vanvården.
Citera
2019-04-11, 08:50
Medlem
Citat:
Men låt oss dividera lite. Vad jag ville påpeka är att bloggbilderna inte är att lita på, även om hon har runda kinder. Det är uppenbart att flickan vanvårdats grovt och det berör oss starkt.
Instämmer helt i det du skriver. Det som förorsakar allt dividerandet är ju att tråden befolkas av såväl kunniga som okunniga. Det blir kunskap kontra tyckande, kontraproduktivt eftersom många hellre litar på vad kompisar tycker än vad beprövad vetenskap säger. Kunskapsförakt är fel väg att gå.
Citera
2019-04-11, 08:56
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:

Det enda läkarna vet något om är barnets tillstånd när det kom in till sjukhuset efter att ha haft magsjuka i fyra dagar. Hur barnet mådde innan dess har de ingen aning om. Det vet däremot föräldrarna och de övriga personer som varit i kontakt med barnet. De beskriver allihop barnet som en glad, sprallig flicka som mår bra och är full av energi. Deras beskrivning vinner stöd av bilderna på bloggen.

Det enda jag ser i de offentliga delarna av förundersökningsprotokollet är diverse spekulationer från läkarnas sida om att barnet på något vis måste ha tagit skada av att ha haft låga nivåer av vissa vitaminer, exempelvis följande ur förhöret med Annika Reims:

Citat:
Enligt pappan var det en fullt frisk flicka innan hon blev magsjuk, är detta möjligt?
Näe, fullt frisk, hon kanske, jag har svårt att tänka mig att det är en helt normalt utvecklad
med bland annat B-12 bristen som vi såg för B-12 är så viktigt för hjärnans utveckling. Så
jag tror, hade man, om man bara hade träffat henne i ett rum och lekt med henne så tror jag
inte man kanske hade tänkt på att hon var, liksom vid en kortare kontakt så. Men jag tror om
man hade börjat undersöka henne noggrannare, psykologiska tester, framför allt med blodprostanius så hade hon inte varit frisk.

"Kanske", "svårt att tänka mig", "jag tror", "tror jag inte", "kanske hade", "jag tror om man hade". Det är många lokutioner som markerar osäkerhet som läkaren pressar in i det där korta uttalandet. Hon har kort sagt ingen aning. Åtalet verkar tyvärr bygga på den här typen av lösa spekulationer.
Citera
2019-04-11, 08:57
Medlem
Som tvåbarnsförälder framstår detta som helt sinnessjukt och fullständigt fruktansvärt för barnet.
Mitt yngre barn är i samma ålder som detta.

Läste artikeln i GP i morses och föräldrarna framstår som två ufon, utan någon som helst kunskap kring hur ett barn ska tas om hand. Inte enbart näringsmässigt, utan också tryggheten kring att ha en fast punkt och ett hem.
Vågar inte ens tänka på hur framtiden på det sociala planet kan bli med ett sådant leverne. Hon finns inte ens! Finns inte registrerad någonstans! Fattar ni inte hur sjukt det är? Vi talar om ett leverne likt stenåldern, med skillnaden i att människor till och med då hade en fast punkt för sin familj.

Det finns många barn som far illa i Sverige, av olika orsaker - men detta skiljer sig markant i övrigt genom att föräldrarna anser de behandlar barnet väl och att de gör allt detta för barnets bästa.
Hur i h*vete är det möjligt?

Svammel i tråden om att barnet skulle må bra är rent skitsnack och okunskap. Vikten vid framkomst till sjukhus och näringsbristen säger Allt. Med sådana värden mår en människa inte bra. Punkt. -> och kom f*n inte och säg att det berodde på någon magsjuka. Det är helt enkelt inte korrekt.
Senast redigerad av M.J.A 2019-04-11 kl. 09:23.
Citera
2019-04-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Förlåt en fråga från en som inte läst alla inlägg, men eftersom föräldrarna tycks ha undvikit all kontakt med BVC, utgår jag från att flickan inte heller har vaccinerats.

Dessa föräldrar exemplifierar att det inte alltid är biologiska föräldrar som bäst tillgodoser barns behov.
Stackars barn!
Inte bara denna flicka, utan alla de som är i händerna på experimentlystna vårdnadshavare.
Förfärligt!
Flickan är född utanför all registrering, född i anonymitet av två föräldrar, som drivit omkring utan fast hemvist. Flickan har aldrig varit i kontakt med vårdsamhället eller BVC, förrän hon blev magsjuk och allt avslöjades.
Det här fallet är faktiskt värre än man kunde tänka sig i Sverige 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in