Citat:
Ursprungligen postat av
Heatluc
Hej, jag har arbetat i samma företag ett flertalet år och idag på morgonmötet får vi alla en lapp om att vår arbetsgivare vill att vi skriver under ett godkännande om att de får dra ut ett registerutdrag från belastningsregistret och ska göra det 1 gång per år.
1.5h efter att jag skrivit under skiten så ringer någon på huvudkontoret och säger ''varför har du inte sagt att du åkt på rattfylleri för 1 år sedan'' man ba wtf? jag arbetar som ansvarig inom IT/ekonomi och vad har det med någonting att göra? okej, jag vet att det var dumt gjort och vi använder bilen på jobbet MEN,
är inte det normala att man själv begär utdrag och sedan ger brevet till dem oöppnat? eller har det skett en lagändring när PUL avskaffades och nya GDPR-lagen inträffade?
Nej, din arbetsgivare kan skicka in begäran åt dig -- men sedan skall kuvertet komma till din bokföringsadress och de lämnar sedan över det till din arbetsgivare....
Undantaget är om ditt arbete är säkerhetsklassat, för då ges informationen direkt till arbetsgivaren -- de flesta arbeten är inte säkerhetsklassade.