2019-04-10, 20:15
Medlem
Hej, jag har arbetat i samma företag ett flertalet år och idag på morgonmötet får vi alla en lapp om att vår arbetsgivare vill att vi skriver under ett godkännande om att de får dra ut ett registerutdrag från belastningsregistret och ska göra det 1 gång per år.

1.5h efter att jag skrivit under skiten så ringer någon på huvudkontoret och säger ''varför har du inte sagt att du åkt på rattfylleri för 1 år sedan'' man ba wtf? jag arbetar som ansvarig inom IT/ekonomi och vad har det med någonting att göra? okej, jag vet att det var dumt gjort och vi använder bilen på jobbet MEN,

är inte det normala att man själv begär utdrag och sedan ger brevet till dem oöppnat? eller har det skett en lagändring när PUL avskaffades och nya GDPR-lagen inträffade?
Citera
2019-04-10, 20:22
Medlem
Det beror på vilket jobb du har men för ett vanligt jobb så får inte arbetsgivaren göra detta ens med ditt tillstånd. Det skickas från polisen till dig.

Antagligen kollar de via lexbase eller liknande.

Jag hade aldrig skrivit under ett sånt papper på ett vanligt kreti-pleti-jobb utan säkerhetsklassning. Är det här verkligen förankrat med facket?
Citera
2019-04-10, 20:23
Medlem
Du ger ju AG ditt utdrag när du skriver under deras samtyckesformulär, som de sedan skickar till RPS och får utdragen direkt på mail.
Citera
2019-04-10, 21:03
Medlem
Varför skrev du på något sådant?
Hur hanteras denna information inom företaget? Kan vem som helst nu ta del av ditt register?
Kommer det att användas som underlag till att göra sig av med folk?

Verkar jättemärkligt alltihop, allra minst att du skrev på.
Varför??
Citera
2019-04-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du ger ju AG ditt utdrag när du skriver under deras samtyckesformulär, som de sedan skickar till RPS och får utdragen direkt på mail.

Jo men är det inte emot lagen? kan inte bara DU få till gång till DITT register, såvida det inte är skola/vården/myndigheter, detta är långt ifrån en sån firma, det handlar om privatekonomi.
Citera
2019-04-10, 21:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, om inte arbetet är säkerhetsklassat så skall kuvertet hamna hos TS och han sedan ge det vidare till sin arbetsgivare.
Citera
2019-04-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför skrev du på något sådant?
Hur hanteras denna information inom företaget? Kan vem som helst nu ta del av ditt register?
Kommer det att användas som underlag till att göra sig av med folk?

Verkar jättemärkligt alltihop, allra minst att du skrev på.
Varför??

Skrev väl på för att de inte ska tro att jag döljer något jävligt, folk kommer tro man är sexualförbrytare om man helt plötsligt inte vill skriva på, skrev även på då jag inte trodde rattfylleri skulle göra något, trodde det handlade mer om ekonomiska frågor eller något... nu är det inte att jag kommer bli uppsagd pga det här, de tyckte på hk vi ska informera om sånt...
Citera
2019-04-10, 21:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heatluc
Hej, jag har arbetat i samma företag ett flertalet år och idag på morgonmötet får vi alla en lapp om att vår arbetsgivare vill att vi skriver under ett godkännande om att de får dra ut ett registerutdrag från belastningsregistret och ska göra det 1 gång per år.

1.5h efter att jag skrivit under skiten så ringer någon på huvudkontoret och säger ''varför har du inte sagt att du åkt på rattfylleri för 1 år sedan'' man ba wtf? jag arbetar som ansvarig inom IT/ekonomi och vad har det med någonting att göra? okej, jag vet att det var dumt gjort och vi använder bilen på jobbet MEN,

är inte det normala att man själv begär utdrag och sedan ger brevet till dem oöppnat? eller har det skett en lagändring när PUL avskaffades och nya GDPR-lagen inträffade?
Nej, din arbetsgivare kan skicka in begäran åt dig -- men sedan skall kuvertet komma till din bokföringsadress och de lämnar sedan över det till din arbetsgivare....

Undantaget är om ditt arbete är säkerhetsklassat, för då ges informationen direkt till arbetsgivaren -- de flesta arbeten är inte säkerhetsklassade.
Citera
2019-04-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om inte arbetet är säkerhetsklassat så skall kuvertet hamna hos TS och han sedan ge det vidare till sin arbetsgivare.

Någon som har koll på om den nya GDPR lagen som trädde i kraft maj 2018 har gjort det fullt möjligt för dem att göra så som hen ovan beskriver?
Citera
2019-04-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Det beror på vilket jobb du har men för ett vanligt jobb så får inte arbetsgivaren göra detta ens med ditt tillstånd. Det skickas från polisen till dig.

Antagligen kollar de via lexbase eller liknande.

Jag hade aldrig skrivit under ett sånt papper på ett vanligt kreti-pleti-jobb utan säkerhetsklassning. Är det här verkligen förankrat med facket?

Jo men med lexbase kan de kolla upp utan att de behöver mitt samtycke, dock är det inte utdrag från registret utan handlingar från domstol (inte för att det är skillnad men då det stod i pappret att jag samtycker att de gör utdrag ur belastningsregistret)
Citera
2019-04-10, 21:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heatluc
Jo men med lexbase kan de kolla upp utan att de behöver mitt samtycke, dock är det inte utdrag från registret utan handlingar från domstol (inte för att det är skillnad men då det stod i pappret att jag samtycker att de gör utdrag ur belastningsregistret)
De kan inte använda information från Lexbase emot dig när du är i en anställning.
Citera
2019-04-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kan inte använda information från Lexbase emot dig när du är i en anställning.

Nejdå det vet jag om, men jag undra om de via mitt samtycke kan få utdrag från mitt belastningsregister?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in