Citat:
Ursprungligen postat av
Borgarbadboll
Jag är inte insatt i småbarnskost eller barnmat, har inga egna. Men om barnläkaren konstaterar att den är bristfällig och räknar upp dessa, så är det sannolikt så.
En av morsans blogginlägg berättar ju stolt om den dagliga kosten av äpplen och kokosmjölk. Det skulle jag se som ensidigt och bristande på vitaminer och mineraler - även för en vuxen.
Som sagt, tittar du på barnmatsburkarna innehåller de knölsorter (såsom potatis), rotfrukter, frukter och en liten mängd kött. Det vill säga nästan enbart kolhydrater. Nu ska en tvååring förvisso inte äta barnmatsburkar! De ska äta fast föda sedan länge.
Många barn äter kokosmjölk, havremjölk, mandelmjölk och soyamjölk istället fär kasseinmjölk. De mår inte dåligt av det och jag ser inte varför tvååringen skulle må dåligt av alternativa mjölksorter. Däremot kan kokosmjölk orsaka svåra diarréer och är således inte lämplig för små barn.
Äpplen och andra frukter innehåller allt det vi behöver för att leva, det är för att vi faktiskt från början är fruktätare med ett tillägg av kött, precis som våra släktningar äter frukt och ibland något djur när de kommer åt.
Nej, läkare skall man i nuläget inte ta med säkerhet. Många läkare har tokfel.