2019-04-10, 13:20
Medlem
TheKhurgans avatar
Preppers är ju, får man väl säga, fokuserade på att överleva om SHTF.

Men om det verkligen går åt helvete, så blir ju inte samhället återuppbyggt på ett halvår. Det kommer ju ta betydligt längre tid och dessutom se fundamentalt annorlunda ut.
OM man verkligen är intresserad av att överleva, måste man ju ha en långtidsplan. Att ha mat för åratal framöver kräver massiv odling och/eller avel av djur. För båda dessa behövs stor yta.
Stor yta drar till sig folks blickar och är svårt att försvara mot opportunister, det krävs även fler än en person att sköta.
Många preppers man pratar med har alltid någon form av "fästning" de ska bygga, med stora förråd fyllda med konserver osv. Men hur de än gör så kommer det ta slut förr eller senare.

Så, det finns kanske två typer av preppers?

1. De som planerar för en kortare katastrof (?) och förväntar sig att samhället är tillbaka på benen igen efter ett tag. Där är de givetvis hjältar som höll ut och hade planerat bra. Detta scenario är ganska osannolikt tycker jag, men visst det kanske kan hända.

2. De som faktiskt planerar för en fullständig och oåterkallelig kollaps. De ser till att ha mark och djurhållning redan igång och behöver inte börja lära sig allt detta när SHTF.

De enda överlevarna här är egentligen kategori 2.
Allt kategori 1 gör är att skjuta upp det oundvikliga, vilket ju inte är överlevnad i ordets rätta bemärkelse.

Eller förbiser jag något?
Citera
2019-04-10, 13:28
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Många preppers är ganska dumma i huvudet också och pratar öppet om att de preppar. Dessa blir de första som jag besöker med älgstudsaren, om nu något faktiskt skulle hända.
Citera
2019-04-10, 13:39
Medlem
Zaedrewss avatar
De flesta Preppers som faktiskt är det har en långtidsplan. Där det primära är just att skapa sig sin egen föda. Inte heller förlita sig på vanliga vapen utan istället pilbåge eller armborst eftersom ammunition också kommer ta slut. För just föda att man har ett bra lager med fröer m.m för att kunna odla.

En katastrof kommer pågå längre än man har konserver för men det är ändå ett bra lager att ha för den första tiden när allt kommer vara kaos. Sedan om det gäller en katastrof som medföra att atmosfären fylls av stoft kommer det ändå dröja ett tag innan man kan börja odla.
Citera
2019-04-10, 14:29
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Många preppers är ganska dumma i huvudet också och pratar öppet om att de preppar. Dessa blir de första som jag besöker med älgstudsaren, om nu något faktiskt skulle hända.

Jag förstår tanken absolut och det är ju jättesmidigt i teorin. Men så om vi befinner oss i början av vad som ska bli en rejäl shtf. Din mat tar slut och du bestämmer dig för att gå med din studsare till någon du vet preppat. Den här familjen har ett gäng konserver säkert för en månad. Ett riktigt lätt byte!

Månaden har gått och din mat har tagit slut. De flesta prepper light också. Du bestämmer dig för att plocka någon lite tuffare. Det går men du blir skadad på kuppen. Du får tag på mat för två månader. När två månader gått så bestämmer du dig haltande för att ge dig på prepper nivå 3. Preppern ser en WitnessTheFitness i sina åtelkameror och tänker nice lite extra hundmat och lite ammo till älgstudsaren.

Nä bättre att vara preppern nivå tre då. Men och andra sidan behövs kanske inte ens det, om alla är nivå ett eller två så blir kanske samhället kan fokusera på skadan som skett och hinna göra något åt det innan det spårar ur helt.
Citera
2019-04-10, 14:45
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De flesta Preppers som faktiskt är det har en långtidsplan. Där det primära är just att skapa sig sin egen föda. Inte heller förlita sig på vanliga vapen utan istället pilbåge eller armborst eftersom ammunition också kommer ta slut. För just föda att man har ett bra lager med fröer m.m för att kunna odla.

En katastrof kommer pågå längre än man har konserver för men det är ändå ett bra lager att ha för den första tiden när allt kommer vara kaos. Sedan om det gäller en katastrof som medföra att atmosfären fylls av stoft kommer det ändå dröja ett tag innan man kan börja odla.

Det har nog rätt i. Vanliga vapen är helt klart bra i viss nivå men troligtvis kommer det mest att bli till skydd och försvar. Kanske om man vill råna någon också.

Tänker man på jakten så kommer viltet att ta slut väldigt snabbt. Jag menar skjuter vi alla älgar så har vi mat för två veckor utslaget på alla människor. Visst dör hälften så är det fyra veckor men det kommer inte komma fler älgar nästa år.. Nu är jag inte säker på hur mycket rådjur och andra djur som finns men jag tror inte viltet kommer räcka längre än ett år. Dels då vi är många människor men också kommer mycket av köttet gå till spillo då många människor inte vet hur man tar hand om och förvarar kött utan el tex.

Nu kommer ju såklart många leva på boskap,husdjur och odlingar också så det blir ju lite annat ändå. Det var mer menat som en fingervisning på hur lite vilt kontra människor.

Båge och armborst är ju helt klart bra att kunna hantera men jag skulle nog inte välja det i första hand. Beroende på hur mycket ammo jag har till bössan då givetvis.

Det är helt klart bra att ha preppat mat i form av konserver och lagervaror också för första tiden. Det kan ju ta lång tid innan odlingarna blir möjliga som du säger. Utöver mat är ju vatten en väldigt viktig sak, viktigare till och med. Det är ju en liten trickig fråga också.
Citera
2019-04-10, 14:49
Medlem
Fast prepping per definition handlar ju om att klara sig under en kortare tid vid ett sammanbrott.

Tror väldigt få tänker längre än 1-3 månader på sin höjd.

Jag har räknat på resurser för drygt en månad.

Det som sporrar mig är ju att alla som inte preppat som dig Ts alls kommer ju hamna i slavförhållande. Typ suga av mig medan jag knullar din tjej mot lite tonfisk, sen eftersom lagen inte kan stoppa mig så har jag ihjäl dig, styckar kroppen o säljer köttet o behåller din tjej som slav.
Citera
2019-04-10, 15:00
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbagrej
Fast prepping per definition handlar ju om att klara sig under en kortare tid vid ett sammanbrott.

Tror väldigt få tänker längre än 1-3 månader på sin höjd.

Jag har räknat på resurser för drygt en månad.

Det som sporrar mig är ju att alla som inte preppat som dig Ts alls kommer ju hamna i slavförhållande. Typ suga av mig medan jag knullar din tjej mot lite tonfisk, sen eftersom lagen inte kan stoppa mig så har jag ihjäl dig, styckar kroppen o säljer köttet o behåller din tjej som slav.

Avsugningar, styckning och slavar. Skulle inte vilja träffa dig om SHTF

Nej, precis, de flesta tänker inte längre än så. Men motverkar inte det syftet? Vilken kris skulle bara hålla i sig 1-3 månader?
Jag säger inte att det är fel, bara att om det går så illa att du behöver barrikadera dig bör det vara ett större problem än bara ett långt strömavbrott.
Citera
2019-04-10, 15:26
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag förstår tanken absolut och det är ju jättesmidigt i teorin. Men så om vi befinner oss i början av vad som ska bli en rejäl shtf. Din mat tar slut och du bestämmer dig för att gå med din studsare till någon du vet preppat. Den här familjen har ett gäng konserver säkert för en månad. Ett riktigt lätt byte!

Månaden har gått och din mat har tagit slut. De flesta prepper light också. Du bestämmer dig för att plocka någon lite tuffare. Det går men du blir skadad på kuppen. Du får tag på mat för två månader. När två månader gått så bestämmer du dig haltande för att ge dig på prepper nivå 3. Preppern ser en WitnessTheFitness i sina åtelkameror och tänker nice lite extra hundmat och lite ammo till älgstudsaren.

Nä bättre att vara preppern nivå tre då. Men och andra sidan behövs kanske inte ens det, om alla är nivå ett eller två så blir kanske samhället kan fokusera på skadan som skett och hinna göra något åt det innan det spårar ur helt.

Ja visst är det så. Men jag kör hellre på den taktiken om det väl händer något, än att förbereda sig halva livet för ett helt nytt liv som aldrig kommer att starta.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Det är dock så många skulle bli. Försvinner alla regler och lagar så blir människan barbarisk igen ganska snabbt.
Citera
2019-04-10, 15:48
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Det är dock så många skulle bli. Försvinner alla regler och lagar så blir människan barbarisk igen ganska snabbt.

Sant. Men de som blir så sjuka är ganska självsanerande.
Ingen skulle tillåta att de betedde sig på det viset i sin by/enklav och de skulle bli utstötta. Antingen dör de för att de är ensamma i vildmarken, eller så gör en pöbel processen kort med dem. Sista är att de inte kommer reproducera sig och deras sjuka gener dör ut.

Jag tror inte det behöver bli så barbariskt ändå. De flesta kommer nog föredra ett liv i lugn och ro och inte vilja gå runt och våldta och mörda dagarna i ända. Sedan kommer det givetvis bli hårt på andra sätt, med svält, sjukdomar, hårdare och mer godtyckliga straff i egna små "rättegångar", men att alla plötsligt skulle bli sadister har jag svårt att tro.
Citera
2019-04-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Nej, precis, de flesta tänker inte längre än så. Men motverkar inte det syftet? Vilken kris skulle bara hålla i sig 1-3 månader?
Jag säger inte att det är fel, bara att om det går så illa att du behöver barrikadera dig bör det vara ett större problem än bara ett långt strömavbrott.

Min plan kommer ju bara hålla vid ngn förödelse som går över snabbt. Men blir det totalt cepemongo kaosblatte då går jag bara över till grannen, dödar honom, o hans fru, äter kropparna, deras husdjur o mat o sen tar jag nästa osv.

Har ju även ett hus i Norrland som jag preppar i pö om pö, där finns ett stall som lätt skulle kunna rymma en 10-20 levande mänskliga slavar.
Citera
2019-04-10, 15:58
Medlem
stilichos avatar
Det här är väl mest ett problem för urbana typer. Visserligen tycks prepping vara ett stadsfenomen, men många urbanister, även i dessa moderna tider, har ju någon sorts anknytning till landsbygden. Och har man en position på landsbygden så har man också långsiktiga överlevnadsmöjligheter utan att behöva tramsa runt med älgstudsare. Personligen så är mina två närmaste grannar en potatisbonde och en rapsbonde och de kommer båda att ha ett stort arbetskraftsbehov om tillgången på insatsvaror sinar. Vid SHTF är alla välkomna hem till mig så bjuder jag på pommes (ta med eget salt).
Citera
2019-04-10, 16:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbagrej
Min plan kommer ju bara hålla vid ngn förödelse som går över snabbt. Men blir det totalt cepemongo kaosblatte då går jag bara över till grannen, dödar honom, o hans fru, äter kropparna, deras husdjur o mat o sen tar jag nästa osv.

Har ju även ett hus i Norrland som jag preppar i pö om pö, där finns ett stall som lätt skulle kunna rymma en 10-20 levande mänskliga slavar.

Trevligt. Vi får hålla tummarna att grannen har ett hagelgevär då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in