Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
De flesta Preppers som faktiskt är det har en långtidsplan. Där det primära är just att skapa sig sin egen föda. Inte heller förlita sig på vanliga vapen utan istället pilbåge eller armborst eftersom ammunition också kommer ta slut. För just föda att man har ett bra lager med fröer m.m för att kunna odla.
En katastrof kommer pågå längre än man har konserver för men det är ändå ett bra lager att ha för den första tiden när allt kommer vara kaos. Sedan om det gäller en katastrof som medföra att atmosfären fylls av stoft kommer det ändå dröja ett tag innan man kan börja odla.
Det har nog rätt i. Vanliga vapen är helt klart bra i viss nivå men troligtvis kommer det mest att bli till skydd och försvar. Kanske om man vill råna någon också.
Tänker man på jakten så kommer viltet att ta slut väldigt snabbt. Jag menar skjuter vi alla älgar så har vi mat för två veckor utslaget på alla människor. Visst dör hälften så är det fyra veckor men det kommer inte komma fler älgar nästa år.. Nu är jag inte säker på hur mycket rådjur och andra djur som finns men jag tror inte viltet kommer räcka längre än ett år. Dels då vi är många människor men också kommer mycket av köttet gå till spillo då många människor inte vet hur man tar hand om och förvarar kött utan el tex.
Nu kommer ju såklart många leva på boskap,husdjur och odlingar också så det blir ju lite annat ändå. Det var mer menat som en fingervisning på hur lite vilt kontra människor.
Båge och armborst är ju helt klart bra att kunna hantera men jag skulle nog inte välja det i första hand. Beroende på hur mycket ammo jag har till bössan då givetvis.
Det är helt klart bra att ha preppat mat i form av konserver och lagervaror också för första tiden. Det kan ju ta lång tid innan odlingarna blir möjliga som du säger. Utöver mat är ju vatten en väldigt viktig sak, viktigare till och med. Det är ju en liten trickig fråga också.