2019-04-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
d.

https://theworldnews.net/se-news/dokument-169-dagar-efter-mordet-pa-lena-wesstrom-kompakt-tystnad-fa-vill-prata-nagon-dar-ute-borde-v eta

Från artikeln: "Några dagar innan reportaget ska gå i tryck ringer en kvinna till redaktionen. Hon är orolig, känner den mördades familj, och hon berättar att det går så många rykten. Många följer nätforumet Flashback där mordet på Lena Wesström diskuteras i tusentals inlägg. Flera gånger varje dag uppdateras tråden med nya svar. Vissa är rena spekulationer, några elaka, snaskiga och insinuerande, andra sansade och relevanta. Men allt diskuteras öppet och in i minsta detalj. För de som var vän med Lena och hennes familj skapar tråden en massa ångest."

Menar inget speciellt med citatet. Men det har kanske lite relevans ändå.
Citera
2019-04-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Med "nyttjande" menar jag "använde att gå på" mot planket... vad menar Du med det... förstår inte måste jag erkänna...

@Cloudedcrystalbeam menar att om något av sovrumsfönsterna
vetter mot gatan som Lena och GM gick på = nyttjade.

Att då något eller några av barnen kunde se gatan och ev Lena och GM.
Citera
2019-04-10, 11:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Från artikeln: "Några dagar innan reportaget ska gå i tryck ringer en kvinna till redaktionen. Hon är orolig, känner den mördades familj, och hon berättar att det går så många rykten. Många följer nätforumet Flashback där mordet på Lena Wesström diskuteras i tusentals inlägg. Flera gånger varje dag uppdateras tråden med nya svar. Vissa är rena spekulationer, några elaka, snaskiga och insinuerande, andra sansade och relevanta. Men allt diskuteras öppet och in i minsta detalj. För de som var vän med Lena och hennes familj skapar tråden en massa ångest."

Menar inget speciellt med citatet. Men det har kanske lite relevans ändå.

Anhöriga och vänner avråds å det bestämdaste från att läsa på olika forum. Det är givet att det finns en sannolikhet att det ökar deras ångest men de måste tänka på att polisen ibland är behjälplig av dessa forum.
Det viktigaste för anhöriga torde vara att mordet klaras upp och en GM ställs inför rätta och inte att deras känslor ska skyddas, tänker jag.

I alla mordutredningar kartläggs BO:s liv och det kan skapa ångest hos dennes nära och kära men det är tyvärr ofrånkomligt.
Senast redigerad av Rosamund 2019-04-10 kl. 11:14. Anledning: Sf
Citera
2019-04-10, 11:09
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Med "nyttjande" menar jag "använde att gå på" mot planket... vad menar Du med det... förstår inte måste jag erkänna...

Med ”nyttjade” menar jag ”använde”. Alltså att LW och GM eventuellt valde att använda/bruka gatan för sin eventuella promenad mot planket.
Jag kommer inte att använda ordet nyttja mer i forumet då jag oavsiktligt verkar ha skapat förvirring med det ordvalet. Ber om ursäkt för detta.
Citera
2019-04-10, 11:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han är MGM till stor del för att Lena var rädd för honom till följd av tidigare historik dem emellan så jag ställer frågan hur man kan misstänka att hon skulle vågat gå ut med honom.

Jag tänker att det inte är så osannolikt ändå.

Finns så många fall där kvinnan varit rädd för sin partner och ändå befunnit sig ensam med vederbörande i många geografiska områden och i situationer då man själv tänkt "hur vågade hon det?"
Citera
2019-04-10, 11:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tänker att det inte är så osannolikt ändå.

Finns så många fall där kvinnan varit rädd för sin partner och ändå befunnit sig ensam med vederbörande i många geografiska områden och i situationer då man själv tänkt "hur vågade hon det?"

Inte utan att åtminstone ha berättat för någon annan om vart hon ska och vem hon ska träffa.
Om det ens finns sådana fall att misshandlade kvinnor frivilligt går ut mitt i natten till en avlägsen plats med sin förövare utan att nämna det för någon annan först.

Om det var SD så var Lena helt enkelt inte rädd för honom och då är frågan om det verkligen "fanns så mycket mer" än bilincidenten.
Senast redigerad av Rosamund 2019-04-10 kl. 11:38.
Citera
2019-04-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Man tycker ju att precis alla som finns i en mördad persons närhet -
familj, vänner, tidigare och nuvarande arbetskamrater, kamrater i
olika aktiviteter och sporter samt i Lenas fall även
boende/ensamkommande(?) på hennes arbetsplats är grundligt
kontrollerade och undersökta med tanke på alibi, var de befann sig,
ev kontakt med Lena privat, osv.

Så det tar, i alla fall jag, för givet att man även utrett dessa personer.

Har för mig att det i början av tråden fanns postare som spekulerade
om GM kunde vara någon från det boende Lena arbetade på.
Jo, man tycker ju förstås det, så klart.. (allt det du skriver där).

Men ponera en sak:
Tänk dig att Polisen redan från Dag 2 ansåg sig ha synnerligen sannolika skäl att misstänka SD för att ha med LW:s försvinnande att göra.
Tänk dig sen att det där förstärks för varje dag och att man sen, tack vare observanta privatpersoner, finner LW mördad. Tror du inte då att en liten gnutta (cbs! ironi) av s k tunnelseende och tunneltänkande kan ha smugit sig in på polishuset i Örebro?
Detta samtidigt som nån av ynglingarna, nån av dem som kan ha blivit förälskad i LW, ev kan ha lämnat Örebro och landet, kan så inte ha skett?
Nej, förstås inte i den bästa av världar, men i vissa andra kanske..?
Citera
2019-04-10, 12:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Inte utan att åtminstone ha berättat för någon annan om vart hon ska och vem hon ska träffa.
Om det ens finns sådana fall att misshandlade kvinnor frivilligt går ut mitt i natten till en avlägsen plats med sin förövare utan att nämna det för någon annan först.

Om det var SD så var Lena helt enkelt inte rädd för honom och då är frågan om det verkligen "fanns så mycket mer" än bilincidenten.

Jag tror att GM lockade med sig LW, hen ville prata med vederbörande/visa henne något ex. LW var dock upptagen med paketinslagning och inte speciellt intresserad av att prata med denna personen ändå. Oavsett rädsla eller inte.

Men något var så pass lockande att hon ändå lämnade bostaden.
Citera
2019-04-10, 12:22
Medlem
Citat:
Anhöriga och vänner avråds å det bestämdaste från att läsa på olika forum. Det är givet att det finns en sannolikhet att det ökar deras ångest men de måste tänka på att polisen ibland är behjälplig av dessa forum.
Det viktigaste för anhöriga torde vara att mordet klaras upp och en GM ställs inför rätta och inte att deras känslor ska skyddas, tänker jag.

I alla mordutredningar kartläggs BO:s liv och det kan skapa ångest hos dennes nära och kära men det är tyvärr ofrånkomligt.

Plötsligt händer det: jag håller med dig.

Citat:

.

Back to normal mode.
Alltså, 'avlägsen plats'? Nu var ju inte FP ute i ödemarken. Den var några meter från hennes gata. Hon kan nog ha känt sig ganska trygg, oavsett vem hon gick ut för att möta. Om det nu var det hon gjorde.
Citera
2019-04-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, man tycker ju förstås det, så klart.. (allt det du skriver där).

Men ponera en sak:
Tänk dig att Polisen redan från Dag 2 ansåg sig ha synnerligen sannolika skäl att misstänka SD för att ha med LW:s försvinnande att göra.
Tänk dig sen att det där förstärks för varje dag och att man sen, tack vare observanta privatpersoner, finner LW mördad. Tror du inte då att en liten gnutta (cbs! ironi) av s k tunnelseende och tunneltänkande kan ha smugit sig in på polishuset i Örebro?
Detta samtidigt som nån av ynglingarna, nån av dem som kan ha blivit förälskad i LW, ev kan ha lämnat Örebro och landet, kan så inte ha skett?
Nej, förstås inte i den bästa av världar, men i vissa andra kanske..?

Trots historiken och anmälan mellan LW och SD som var känd av
polisen kan de väl inte tagit för givet att denne är GM - att han
skulle utredas på alla tänkbara sätt, javisst. Men i min värld tycker
jag att de parallellt med detta bör ha undersökt alla de jag räknade
upp i inlägget. Att man jobbar brett från början och inte helt och
hållet låser sig vid en enda person.

I allra första början fanns också de tankarna hos mig, att någon
ensamkommande ung kille hade kommit hem till Lena. Kanske
personliga problem, hot om utvisning, saknad efter sin familj,
eller annat. Han hade förtroende för LW och ville prata/rådgöra
med henne. Eller, som du skriver, förälskelse. Och det som
började med ett samtal slutade med kaos och ond, bråd död.
Samt att denne sedan, som du skriver, hunnit lämnat landet.

Men som det är i dagsläget, SD är fortfarande MGM, det kommer
man inte ifrån. Vare sig häktad på nytt eller helt avförd från
utredningen.

Sedan finner jag - i motsats till flera andra i tråden - att postaren
Moralensväktare är trovärdig (givetvis kan jag ha fel) och vad
dennes/dennas åsikter är vet de flesta.
Citera
2019-04-10, 12:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Plötsligt händer det: jag håller med dig.

Back to normal mode.
Alltså, 'avlägsen plats'? Nu var ju inte FP ute i ödemarken. Den var några meter från hennes gata. Hon kan nog ha känt sig ganska trygg, oavsett vem hon gick ut för att möta. Om det nu var det hon gjorde.

Normal mode är mer intressant.
Jag vet inte men för mig personligen känns bakom planket rätt avlägset, åtminstone i mörkret. Det ser ut som en koja där, ingen insyn alls. Ljud verkar inte färdas in mot bostadsområdet heller utan endast ut till motorvägshållet, enligt dalaan.
Citera
2019-04-10, 13:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Sedan finner jag - i motsats till flera andra i tråden - att postaren
Moralensväktare är trovärdig (givetvis kan jag ha fel) och vad
dennes/dennas åsikter är vet de flesta.
Visst kan det finnas en hel del sanning i det Moralensväktare har berättat, särskilt det här om hur utredningen bedrevs de första veckorna. Och i så fall är det väl bara att inse att mordet knappast kommer att kunna klaras upp.

Sedan kanske man vid en bedömning av Moralensväktares uppgifter också bör väga in att han/hon redan tidigt, och på förvånansvärt lösa grunder, tycktes ha bestämt sig för vem som skulle anses vara gärningsmannen. Om den inställningen (som det väl antyddes) faktiskt avspeglar polisens och åklagarens inställning så lutar det väl åt att man är i stort behov av någon form av uppstyrning av verksamheten.
Senast redigerad av Draifos 2019-04-10 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in