2019-04-10, 10:16
Medlem
Shawn92s avatar
Hallå!

Börjar känna frustration kring mina pull-ups (handflatorna vända mot mig alltså) då jag i dagsläget klarar av följande:

utan bälte (bara kroppsvikt) - 3 sets:

1:a - 10 reps
2:a - 8-9 reps
3:e - 6-7 reps

MED bälte (10 kg runt midjan) - 3 sets

1:a - 6 sets
2:a - 5-6 sets
3:e - 4-5 sets

Det har sett ut såhär i över 1 månad nu och jag har pendlat mellan att försöka maxa volymen utan bälte för att bli starkare via den vägen (progressive overload) men känns förgäves. Det jag har till mitt förförogande är bland annat en pull-up bar hemma i toaletten; är det något som kanske går att träna på smått på dagarna jag inte kör pull-ups i gymmet...? eller finns det risk att jag "bränner ut mig" om jag skulle börja köra det med utöver gymmet?

Tacksam för all svar. Vill verkligen bli starkare i den här övningen. Den här övningen har gett mig större biceps och rygg än vad alla timmar med bicepscurl någonsin ingav mig hoppet att det skulle ge, så vill verkligen pusha det
Citera
2019-04-12, 11:26
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hallå!

Börjar känna frustration kring mina pull-ups (handflatorna vända mot mig alltså) då jag i dagsläget klarar av följande:

utan bälte (bara kroppsvikt) - 3 sets:

1:a - 10 reps
2:a - 8-9 reps
3:e - 6-7 reps

MED bälte (10 kg runt midjan) - 3 sets

1:a - 6 sets
2:a - 5-6 sets
3:e - 4-5 sets

Det har sett ut såhär i över 1 månad nu och jag har pendlat mellan att försöka maxa volymen utan bälte för att bli starkare via den vägen (progressive overload) men känns förgäves. Det jag har till mitt förförogande är bland annat en pull-up bar hemma i toaletten; är det något som kanske går att träna på smått på dagarna jag inte kör pull-ups i gymmet...? eller finns det risk att jag "bränner ut mig" om jag skulle börja köra det med utöver gymmet?

Tacksam för all svar. Vill verkligen bli starkare i den här övningen. Den här övningen har gett mig större biceps och rygg än vad alla timmar med bicepscurl någonsin ingav mig hoppet att det skulle ge, så vill verkligen pusha det

Tolkar det som att du går till max på varje set? Är det inte bättre att köra typ 5*5 och successivt öka? Alternativt första set 8, andra 5, tredje 6 typ och öka? Så verkar alla dessa scheman för kroppsövningar vara upplagda i alla fall.
Citera
2019-04-14, 08:32
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Tolkar det som att du går till max på varje set? Är det inte bättre att köra typ 5*5 och successivt öka? Alternativt första set 8, andra 5, tredje 6 typ och öka? Så verkar alla dessa scheman för kroppsövningar vara upplagda i alla fall.

Det är sant, tänkte inte att det går att se på det just så, men ska ge det ett försök!

Ska prova 8 reps på 1:a settet, 7 reps på 2:a settet och slutligen 7 reps på 3:e settet och bygga upp därifrån...

Tack för tipset
Citera
2019-04-15, 18:58
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Det är sant, tänkte inte att det går att se på det just så, men ska ge det ett försök!

Ska prova 8 reps på 1:a settet, 7 reps på 2:a settet och slutligen 7 reps på 3:e settet och bygga upp därifrån...

Tack för tipset

Det låter som att du borde ha lite mer struktur. För det första skulle jag föreslå att inte köra olika antal reps per set varje pass, utan var lite mer strikt. Jag är på ungefär samma nivå som du, och min erfarenhet är att det är mycket lättare att öka vikt snarare än reps, kör t ex 5x5 och öka 1,25 kg eller 2,5 kg när du klarat av föregående vikt, likt någon slags stronglift-progression.

Alternativet är ju att köra enbart kroppsvikt, 3-5 set och det antal reps som du klarar med god form, och kör aldrig till fail.

Att köra hemma också kan fungera, denna video utlovar ett dubblerande av ens max på 4 veckor med pull ups flera gånger per dag. https://www.youtube.com/watch?v=s1HQR5tPQM0
Citera
2019-04-17, 14:36
Medlem
Vill ni vara vänliga och korrekturläsa mitt nya träningsschema
Har styrketränat hårt i många år och vill konvertera mitt bro-split program till push and pull.
Vad tycker ni om detta?

Måndag, Pull
Marklyft
Pull-ups
Chin-ups
Latsdrag smalstång
Baksida axlar
Biceps
Mage

Onsdag
Ben

Torsdag, Push
Bänkpress
Lutande bänkpress
Kryssdrag i cable-cross
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Triceps

Fredag, Pull
Marklyft
Latsdrag
Rodd (Rygg)
Latsdrag smalstång
Biceps
Shrugs, Traps

Söndag, Push
Axelpress med hantlar
Hantellyft åt sidan
Lutande bänkpress, fria hantlar
Cable cross-over
Triceps

Jag alternerar fokus på axlar och bröst på Torsdagar och söndagar.
Citera
2019-04-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Vill ni vara vänliga och korrekturläsa mitt nya träningsschema
Har styrketränat hårt i många år och vill konvertera mitt bro-split program till push and pull.
Vad tycker ni om detta?

Måndag, Pull
Marklyft
Pull-ups
Chin-ups
Latsdrag smalstång
Baksida axlar
Biceps
Mage

Onsdag
Ben

Torsdag, Push
Bänkpress
Lutande bänkpress
Kryssdrag i cable-cross
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Triceps

Fredag, Pull
Marklyft
Latsdrag
Rodd (Rygg)
Latsdrag smalstång
Biceps
Shrugs, Traps

Söndag, Push
Axelpress med hantlar
Hantellyft åt sidan
Lutande bänkpress, fria hantlar
Cable cross-over
Triceps

Jag alternerar fokus på axlar och bröst på Torsdagar och söndagar.

Det där är inget komplett schema. Hur ser periodiseringen ut? Det är ju viktigt.
Sen undrar jag vad målet är med schemat.
Citera
2019-04-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det där är inget komplett schema. Hur ser periodiseringen ut? Det är ju viktigt.
Sen undrar jag vad målet är med schemat.

Tjena MRZnr1

Är lite förvirrad. Vad menar du med periodisering? Vad är det som saknas med schemat?
Just nu vill jag behålla mina muskler under deffen men efter deffen på några veckor vill jag bygga så mycket muskler som möjligt.
Citera
2019-04-17, 15:59
Medlem
Citat:
Tjena MRZnr1

Är lite förvirrad. Vad menar du med periodisering? Vad är det som saknas med schemat?
Just nu vill jag behålla mina muskler under deffen men efter deffen på några veckor vill jag bygga så mycket muskler som möjligt.

OK.
Min idé är att köra basövningarna 4 set. Resten 3 set. Så de två första övningarna i träningspasset kör jag 4 set, resten 3 set.
Målet är 8-12 reps per övning.

Då och då, säg var tredje vecka, kör jag tunga set, ~4-6 reps per set.
Citera
2019-04-17, 16:15
Medlem
Citat:
OK.
Min idé är att köra basövningarna 4 set. Resten 3 set. Så de två första övningarna i träningspasset kör jag 4 set, resten 3 set.

Återkommer.
Citera
2019-04-17, 17:37
Medlem
Citat:
OK.

Du kan ju skriva ner allt första månaden. Sen jämföra andra månaden så att det går framåt. Programet finns beskrivet på www.Styrkeprogram.se med schema och allt man ska tänka på. Så det är väl bara att köra på för dig. Ser ut som du kör många övningar, men det är ju högreps det mesta och det är väl kul att köra det kan jag tänka mig.
Citera
2019-04-17, 18:01
Medlem
Citat:
OK.

Du kan ju skriva ner allt första månaden. Sen jämföra andra månaden så att det går framåt. Då vet du om du kommer behöva ändra. Programet finns beskrivet på www.Styrkeprogram.se med schema och allt man ska tänka på. Så det är väl bara att köra på för dig med ditt upplägg.
Ser ut som du kör många övningar för tex bröst, men det är ju högreps det mesta och det är väl kul att köra det kan jag tänka mig.
Citera
2019-04-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan ju skriva ner allt första månaden. Sen jämföra andra månaden så att det går framåt. Då vet du om du kommer behöva ändra. Programet finns beskrivet på www.Styrkeprogram.se med schema och allt man ska tänka på. Så det är väl bara att köra på för dig med ditt upplägg.
Ser ut som du kör många övningar för tex bröst, men det är ju högreps det mesta och det är väl kul att köra det kan jag tänka mig.

Grymt. Tack.

Tycker du att 7 övningar (som mest) är för mycket för en dag?
Jag körde torsdagens schema enligt ovan idag och det gick jätte bra. Tog en timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in