2019-04-10, 03:10
Medlem
Jag noterar att tramadolknaprande pappan ser ut att ha god muskelmassa och är normalviktig och att pundarmamman har gott hull i kinder och övrigt som syns av henne på en av bilderna.
Och här är en Cheesecake bakad till pappan på hans födelsedag: http://homefreeme.blogspot.com/2018/07/hot-summer-sweden.html

De här två har noga sett till att fylla sina egna magar och varit upptagna av att knarka och har grovt misskött sin dotter. Stackars flickebarn, vilka neurologiska skador ska hon inte ha fått av svälten. Och sen ha dessa psykopatpundares dna i sig.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om mamman redan är gravid med nästa vanvårdsfall. P-piller är väl inte deras grej.
Senast redigerad av AnnaChiara 2019-04-10 kl. 03:32.
Citera
2019-04-10, 03:47
Medlem
Visst är de här föräldrarna veganer. Självrättfärdiga veganer dessutom som bara har förakt till övers för andra svenskar, och som menar att ett barn klarar sig jättebra på solsken, kramar och morötter.

De här föräldrarna påminner mig om ett stollekristet föräldrapar någonstans i USA. Precis som föräldrarna i det fall som tråden handlar om, så vägrade de amerikanska föräldrarna att ta dottern till sjukhus innan hon blev medvetslös. I det amerikanska fallet visade det sig att flickan led av extremt långt gången diabetes, och läkarna kunde inte rädda henne.

De amerikanska föräldrarna förlorade vårdnaden om sina övriga barn. Vi får väl hoppas att de knäppskalliga svenska veganföräldrarna inte får tillbaka vårdnaden om sin dotter.
Citera
2019-04-10, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra sammanfattat. Och facebook-grupper med olika hälsoinriktningar håller på att explodera av troende på alternativmedicin. De är precis som sekter, och tror att hela läkarvetenskapen är en stor konspiration. Vissa är "pålästa" av gurun som utger sig vara medicinskt utbildade.
Andra idioter är villiga att testa ALLT inom alternativmedicin som de genom hörsägen hör att andra mått bra av, och gör sig själva till försökskaniner.
Det är som en religion. De tror på det. Det blir ett enormt grupptryck inom dessa facebook-grupper att INTE vara negativ till allehanda metoder, kostpreparat, undvikande av allehanda livsmedelspreparat, intag av örter, strikt undviker medlemmar i princip all kost ( de undviker gluten, mjölkprodukter, vitt bröd, frukt, socker etc) och är vegetarianer eller veganer naturligtvis.
Alla har fått sina sjukdomsbesvär på grund av mögel.
Ingen blir friskare. Och därför fortgår deras medverkan i hälsogrupperna. De tar till mer och mer drastiska alternativa metoder.
Det är en ond spiral.

Men den gängse läkarvården är ond. Så den undviker man.

Har också varit inne i sådana grupper och förfärats av de totalt ovetenskaplig råd de pålästa experterna inom olika alternativa teorier delar med sig av.

När man är sjuk, och inte blir riktigt bra av den evidensbaserade vård som finns, så är det väldigt lätt att gripa efter halmstrån. Blir så oerhört arg på de kvacksalvare som utnyttjar den desperationen för att sälja böcker eller verkningslösa piller. Ofta beror kanske symptomen på stress och utmattning, och det som i själva verket behövs är vila och promenader. Men när detta råkar sammanfalla med exempelvis en omläggning av kosten är det lätt att tro att det är den nya dieten som gjort underverk.

Det är väldigt svårt för privatpersoner att förstå vad som inte är riktig vetenskap idag. Man kan posera utan risk. Titta på den här sidan till exempel.
https://www.paleoteket.se/om-oss/
Blir vansinnig på dem. De uppmuntrar folk att köpa deras bok och sluta ta sin medicin, och poserar med att det är vetenskap de säljer.
Citera
2019-04-10, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Visst är de här föräldrarna veganer. Självrättfärdiga veganer dessutom som bara har förakt till övers för andra svenskar, och som menar att ett barn klarar sig jättebra på solsken, kramar och morötter.

De här föräldrarna påminner mig om ett stollekristet föräldrapar någonstans i USA. Precis som föräldrarna i det fall som tråden handlar om, så vägrade de amerikanska föräldrarna att ta dottern till sjukhus innan hon blev medvetslös. I det amerikanska fallet visade det sig att flickan led av extremt långt gången diabetes, och läkarna kunde inte rädda henne.

De amerikanska föräldrarna förlorade vårdnaden om sina övriga barn. Vi får väl hoppas att de knäppskalliga svenska veganföräldrarna inte får tillbaka vårdnaden om sin dotter.

I USA är vården vinstdrivande. Det gör att det finns en misstanke hos befolkningen om att läkarna inte alltid vill dem väl, utan mest vill tjäna pengar på dem. En misstanke som alltså inte heller är helt grundlös.

Det har gjort att olika alternativrörelser till vården har fått extra bränsle. Budskapet att vården är skadlig och ljuger för dig blir mer tilltalande om du vet att de tjänar grova pengar och du själv egentligen inte har råd att betala för den. Lite ”surt sa räven”.

Det gör att det finns rörelser som menar att såväl olika dieter som olika typer av alternativa mediciner som religion med bön och handpåläggning är ett fullgott alternativ.

Vi är ju lite skyddade från det här i Sverige då all vård för barn är kostnadsfri, och stora delar av vården saknar vinstintresse. Men amerikanska idéer har ju en tendens av få fäste även här.
Citera
2019-04-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Skrämmande hur hysteriska folk blir av ordet "vegan", man får ett tunnelseende samt blockerar per automatiskt alla andra scenarion.
Jag börjar tvivla på att det handlar om veganism eftersom Mats inte är främmande för att döda djur och äta.

Jag tror Mats en gång för inte allt för många år sedan var en "normal" flummare, kanske satt på flashback och såg storheten i sin drog. Men så rökte han bort hemmet och kanske torskade, då blev han paranoid rättshaverist deluxe och där sitter han fast. Mycket möjligt att det finns något anlag för schizofreni som grädde på moset.

edit: Det råder väl inga tvivel om att Mats blir inlåst på psyk. Det blir nog bra för honom att träffa likasinnade då kanske han inser hur jävla bombad han är.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-04-10 kl. 08:06.
Citera
2019-04-10, 07:58
Medlem
Yxherrens avatar
Jag sitter och läser förhöret med pappan och det är ju skrämmande hur korkad han är. Han försöker skylla på omständigheter och samtidigt försöker han föreläsa om hur giftig "vanlig mat" är.

Citat:
Varför har ni inte registrerat er dotter?
Därför att jag anser att Sverige som stat inte skall få äga henne och ta lån i hennes namn. Jag skall också avsäga mitt svenska medborgarskap för jag tror inte på det här med nationer och sånt

Han är en perfekt representation av vänstermänniskor i Sverige. Noll förståelse eller bildning. Noll ansvarstagande. Som andra påpekat är han som en sektmedlem i USA.

Vilket jävla as!

*EDIT*
Citat:
Varför har ni valt att inte gå till barnavårdscentralen med Ralefka?
Det är jätteviktiga frågor. Hon har allergi så att det såg ut som köttsår på kinderna. Sedan började morsan äta annat och då gick det bort.
... Och Mats använder hela tiden det där dryga wannabe-pedagogiska snacket som kvinnor använder sig av. "Jättebra fråga", "Super bra att du ställer den frågan". Herregud..

Citat:
Vi har förstått att du och din partner Isniaty lever ett alternativt liv till hur vi andra lever våra liv här i Sverige. Kan du berätta om det?
Det finns människor som finns på denna planet som ger mig jättemycket pengar för min kunskap. Men jag ger bort den för att jag kan berika dem med någonting.

Citat:
Vad gör ni för att försörja er?
Så lite som möjligt men vi äter så lite som möjligt med. Nia hjälper en sida på instagram så hon får lite i månaden. Jag pratar två flytande språk. Jag jobbar så lite som möjligt för jag tror att pengar att är något hemskt. Hemskt som i att när jag lägger handen på en sedel så blir du sämre, smittat av "guldfeber", blir sämre som människa, sämre som varelse. Jag vill vara som bina som åker runt och pollinerar. Är de ens medvetna att de gör så att hela världen blommar?
Citat:
Hur får ni pengarna att räcka till mat?
Det är det minsta problemet, nöjespengar är det man får kämpa för. Jag äter väldigt lite till att börja med.
Senast redigerad av Yxherren 2019-04-10 kl. 08:03.
Citera
2019-04-10, 08:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
FEL, både WHO o livsmedelsverket rekommenderar vegansk kost redan från barnsben, kan man något om näringslära så är det inga som helst problem att ge barn vegankost redan från början.

Nej, de rekommenderar knappast vegansk kost från spädbarnsåldern och uppåt. Men du får givetvis gärna länka till det, något du definitivt kan göra om det är sant.

Citat:
Dessa 2 missbrukande föräldrar verkar varken haft koll på barns utveckling, näringsbehov eller näringslära överhuvudtaget. Tyvärr.

Ja, de flesta människor brukar inte ha det och det är därför det ofta blir så förödande när småbarn får vegansk mat istället en fullgod blandkost.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Men är du helt jävla raspig i roten eller?
Vi är väl för satan inga djur? Ja, när det gäller araber och syrier m.m kan det ju diskuteras....Men vi är MÄNNISKOR. Djur är djur. Inte samma.

Vi är apor av ordningen primater, av klassen däggdjur, av stammen ryggsträngsdjur inom djurriket. Så ja, vi är djur. Det är knappast så att det finns några oklarheter kring det.
Citera
2019-04-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2912628/

*Well-planned vegetarian and vegan diets with appropriate attention to specific nutrient components can provide a healthy alternative lifestyle at all stages of fetal, infant, child and adolescent growth (7,8,22). Appropriate education of the family and follow-up over time are essential. There are many useful tools and excellent guides to assist families and professionals.*

Hur kan ni sitta bakom datorn och knappa in att det inte finns några vetenskapliga studier när det finns hundratals?

Nyckelorden här är väl appropiate och follow-up och några till som helt klart saknades i detta fall.
Citera
2019-04-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
I USA är vården vinstdrivande. Det gör att det finns en misstanke hos befolkningen om att läkarna inte alltid vill dem väl, utan mest vill tjäna pengar på dem. En misstanke som alltså inte heller är helt grundlös.

Det har gjort att olika alternativrörelser till vården har fått extra bränsle. Budskapet att vården är skadlig och ljuger för dig blir mer tilltalande om du vet att de tjänar grova pengar och du själv egentligen inte har råd att betala för den. Lite ”surt sa räven”.

Det gör att det finns rörelser som menar att såväl olika dieter som olika typer av alternativa mediciner som religion med bön och handpåläggning är ett fullgott alternativ.

Vi är ju lite skyddade från det här i Sverige då all vård för barn är kostnadsfri, och stora delar av vården saknar vinstintresse. Men amerikanska idéer har ju en tendens av få fäste även här.

Även alternativmedicinen är vinstdrivande. I bästa fall är preparaten verkningslösa, i sämsta fall rent av skadliga. För inte tala om alla böcker i ämnet som säljs i vinstintresse.

Jag förstår mycket väl att man kan vara kritisk till läkemedelsindustrin, men dessa personer drivs inte av ett kritiskt förhållningssätt i allmänhet när de väljer att följa en massa alternativmedicinska mumbo-jumo-teorier helt okritiskt.
Citera
2019-04-10, 08:41
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra sammanfattat. Och facebook-grupper med olika hälsoinriktningar håller på att explodera av troende på alternativmedicin. De är precis som sekter, och tror att hela läkarvetenskapen är en stor konspiration. Vissa är "pålästa" av gurun som utger sig vara medicinskt utbildade.
Andra idioter är villiga att testa ALLT inom alternativmedicin som de genom hörsägen hör att andra mått bra av, och gör sig själva till försökskaniner.
Det är som en religion. De tror på det. Det blir ett enormt grupptryck inom dessa facebook-grupper att INTE vara negativ till allehanda metoder, kostpreparat, undvikande av allehanda livsmedelspreparat, intag av örter, strikt undviker medlemmar i princip all kost ( de undviker gluten, mjölkprodukter, vitt bröd, frukt, socker etc) och är vegetarianer eller veganer naturligtvis.
Alla har fått sina sjukdomsbesvär på grund av mögel.
Ingen blir friskare. Och därför fortgår deras medverkan i hälsogrupperna. De tar till mer och mer drastiska alternativa metoder.
Det är en ond spiral.

Men den gängse läkarvården är ond. Så den undviker man.

Jag märkte en ökning av beteendet hos en del av mina kvinnliga facebookbekanta, d.v.s. den ökade dragningen till modedieter, alternativmedicin, allmänt New Age-crap, konspiratoriskt tänkande kring västerländsk medicin o.s.v. efter 2015, när det inte längre uppfattades lika bekvämt att fortsätta vara massinvandringsivrare och dessa istället började lägga sitt fokus på annat. Som jag förutsåg, så var inte den viktigaste delen dogmerna kring mångkulturs- och massinvandringsivrande, utan just fientligheten mot vetenskap, avskyn mot förnuftstänkande, fäktandet av trosdogmer som samtidigt på något sätt framhäver en själv som moraliskt högre stående o.s.v. Det verkar vara den röda tråden, inte vilka dogmer man för tillfället torgför.

Jag noterar dock att en del av de som skrev konspiratoriska saker om västerländsk medicin, samt gärna åtminstone framhävde traditionell österländsk medicin på dess bekostnad, om inte ren kvacksalveri, ändå inte på något sätt motsatte sig mottagandet av dyr västerländsk sjukvård när de drabbades av diabetes, (godartad) hjärntumör o.s.v. Tydligen var den inte så illa så fort det artade sig illa för en, utan det var mer när inte kunde se några nackdelar med den vetenskapsfientliga och självglorifierande agendan.
Citera
2019-04-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Han är en perfekt representation av vänstermänniskor i Sverige. Noll förståelse eller bildning. Noll ansvarstagande. Som andra påpekat är han som en sektmedlem i USA.

Vart förespråkas det vänsterpolitik? Tycker snarare han verkar vara din standard apolitiska anti-vaxxergalning. Dvs, endast intresserad av konspiratoriska vansinnesteorier, kolloidalt silver, och saltstenslampor. Alternativt är dom för konstant bäng för att kunna bilda sig en sammanhängande politisk uppfattning trots ivriga försök och då blir det bara en massa yoga-kurstantgrejer blandat med halvliberal Joe Rogan-filosofi.
Citera
2019-04-10, 09:23
Medlem
Problemet är ju att pappan är typexempel på person med Asperger ( AS ) som är väldigt funktionsnedsättande. Pappan hade behövt stöd av LSS istället för att som vuxen försörjas av sina föräldrar!

Vissa med AS blir väldigt rigida i sina fixideer. De ser sig också som allvetande, störst, bäst och vackrast och har svårt att
tolka sina barns behov, utan deras fixeringar styr allt.

En normal människa hade tex testat att laga annan mat med familjen samlad runt bordet om barnet åt dåligt av bara kålbitar och morötter på stående fot, samtidigt som det var smal som en sticka, men här gjorde man inte det, för pappan hade idéer om farliga tillsatser, fett osv och allt skulle göras utanför normen då han inte ”trodde på samhället”.
Senast redigerad av Florman 2019-04-10 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in