2019-04-09, 20:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Visst. Då måste du vara tacksam att det finns de som kan förkasta dina hypotesprövningar så tydligt och effektivt. Peka på motstridiga fakta, mellan- och bakomliggande variabler. Det är ju trots allt en vital del vid all hypotesprövning.
Hypoteserna skrotar sig själva efter att ha utsatts för div. verifierade fakta. - Problemet i det här fallet är att det saknas en hel del otvetydiga ingångsvärden.
Citera
2019-04-09, 20:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men kära hjärtanes?

Det var naturligtvis ingen som ens övervägde en orosanmälning, av helt begripliga skäl. Skolan var i full färd med att hjälpa familjen, med hemundervisning. Familjen hade synbarligen full uppbackning av vården, med diagnoser, intyg och behandlingsföreskrifter (utan läkarintyg, ingen hemundervisning, mest troligt).

När familjen hade full support av skolan och vården är det rimligtvis så att ingen där känner oro, på det sätt som avses i lagstiftningen (det är en skyldighet för skola och vård, OM MAN MISSTÄNKER ATT BARNEN FAR ILLA.

En indikation skulle ju kunna vara att man oroar sig för att barnen inte får vård i nödvändig omfattning, men går man till doktorn med barnet i tid uppstår inte den frågan. En annan indikation är (ur skolans synvinkel) är om barnen hålls undan från skolan, bakom ryggen på rektor och lärarna, men knappast om föräldrarna är måna om att barnen får maximalt med stöd och hemundervisning och skolan dessutom kan leverera.

Lägger till att de är fullt kompetenta att sköta kontakter och möten perfekt - och som jag nyss nämnde leta efter alternativa behandlingar efter att Anges fått ME diagnos. Så på den fronten är det inte passivt. Men Agnes blir tröttare i deras iver.
Däremot ingen ansökan om stöd/assistansimmar till kommun som de verkligen hade behövt.

De var nog ute på egen vift och letade efter den heliga Graal. Slogs mot väderkvarnar. Kom aldrig till sinnesro med sjukdomen.
Senast redigerad av develi 2019-04-09 kl. 20:25.
Citera
2019-04-09, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, men mycket förståeligt att inte vilja blanda in socialen och hamna i läggen.
Vad är fullt förståeligt när det gäller avlastning?
Att ansöka om stöd i form av assistanstimmar?
Citera
2019-04-09, 20:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För att få assistans gäller det att ME-patienter tillhör LSS personkrets 3. Och eftersom ME inte ens är godkänd som sjukdom, om jag förstått rätt, så lär det inte bli nån assistans där. De kunde kanske betala själva för en deltid, absolut. Men de var inte direkt gjorda av pengar.
Citera
2019-04-09, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
För att få assistans gäller det att ME-patienter tillhör LSS personkrets 3. Och eftersom ME inte ens är godkänd som sjukdom, om jag förstått rätt, så lär det inte bli nån assistans där. De kunde kanske betala själva för en deltid, absolut. Men de var inte direkt gjorda av pengar.
Om man inte överhuvudtaget ansöker så lär det heller inte ske prövning.
Jag tror snarare att de inte hade ett intresse:
Kan själv.
Det vore nämligen i parité till övrigt beteendemönster.
Citat:
Vi har överklagat socialförvaltningens beslut till förvaltningsdomstolen, men där det är 14 månaders väntetid. Det är väldigt lång tid när man lever med en ständig oro för sitt barns hälsa, och upptill det en oro för familjeekonomin. Samtidigt vet vi att det finns kommuner som ser helt annorlunda på ME och beviljar assistans. Ska vi verkligen behöva flytta för att få avlastning?
https://www.hallandsposten.se/de-st%C3%A5r-maktl%C3%B6sa-inf%C3%B6r-det-f%C3%A4ngelse-som-me-har-skapat-1.14328851?
Citera
2019-04-09, 20:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det kan diskuteras. - Vad har du för belägg för att man inte sökte avlastning? - Att döma av HB:s fb hade hon bl.a. kontakt med t.ex.
http://www.familyinmind.se/coaching/

Det är dock svårt att få en mer heltäckande bild. - Vi vet ju också att det kom hem lärare 4 ggr/vecka. - Ingen utomstående kan veta vad som behövdes resp. vad som gjordes för att fylla behoven. - Man verkar ha gjort allt man ansåg bra/bäst för barnen.
Citera
2019-04-09, 20:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan diskuteras. - Vad har du för belägg för att man inte sökte avlastning? - Att döma av HB:s fb hade hon bl.a. kontakt med t.ex.
http://www.familyinmind.se/coaching/

Det är dock svårt att få en mer heltäckande bild. - Vi vet ju också att det kom hem lärare 4 ggr/vecka. - Ingen utomstående kan veta vad som behövdes resp. vad som gjordes för att fylla behoven. - Man verkar ha gjort allt man ansåg bra/bäst för barnen.
"det kan diskuteras". Ja? Go ahead.
Svara på frågan jag ställde eftersom du snarare påstod nåt jag inte begrep innebörden av:
Citat:
Nej, men mycket förståeligt att inte vilja blanda in socialen och hamna i läggen.
Citat:
Socialförvaltningen i Lomma kommun har inte haft någon anledning att ingripa, enligt henne, eftersom ingen orosanmälan gjorts om familjen. Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Citera
2019-04-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag hoppas inte du har egna barn, du har skrämmande åsikter. Även om du tycker det är ok att göra så, gör inte jag det, dessutom då barnen mådde så dåligt så de var tvungen att vara hemma, det är ju du och några andra klassälskate som anser det här i tråden. Oskar borde väl uppmuntra istället för att klaga på allt! Var det nyttigt att göra så, då flickorna mådde som du tycks tro? Ja han klagade på Moa då hon spelade hos fröken med, vad jag läst?

Det var det jag åsyftade. Varför skulle Missan skriva det om det inte var så? Det var uppenbarligen så och det var Missans åsikt och insikt. Hon var läraren och Moa eleven. O skulle öht inte ha varit med på lektionerna. Det visar bara på hans totala kontrollbehov. Riktigt ruskigt!

De hade piano hemma och hur det var där vet bara familjen och det kommer vi alltså aldrig få veta.
Citera
2019-04-09, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var det jag åsyftade. Varför skulle Missan skriva det om det inte var så? Det var uppenbarligen så och det var Missans åsikt och insikt. Hon var läraren och Moa eleven. O skulle öht inte ha varit med på lektionerna. Det visar bara på hans totala kontrollbehov. Riktigt ruskigt!

De hade piano hemma och hur det var där vet bara familjen och det kommer vi alltså aldrig få veta.
Dummaste jag hört. Människan sitter och friskförklarar Agnes via att sett henne knappt en timme i hennes liv.
Det säger väl en hel del om dennas bedömningsförmåga.

För övrigt mer varningssignaler än nån annan levererat, gapar om isolering och hemundervisning - men själv reagerar hon inte nämnvärt på friska Agnes med en psykiskt instabil pappa.

Bah.. Sila mygg och svälja kameler.
Citera
2019-04-09, 20:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Missan skrev att Moa sa att hon inte gillade att träna hemma eftersom O lade sig i där. Inte att han kritiserade/kom med råd (?) när hon var på sina pianolektioner i Lund. Det inlägget vill jag i så fall se. Jag har lusläst tråden. Och att han kom med pekpinnar på lektionerna har jag inte läst nånstans. Länk/källa, tack i så fall.

Att en unge kan ta åt sig och ta något som kritik när man istället visar barnet det rätta, är ganska vanligt. Det beror på situationen, hur man gör, vilket barn det är - individuellt alltså.
Citera
2019-04-09, 20:47
Medlem
Citat:
Säger du det? De borde köpt sig en nanny. De borde sökt assistanstimmar.

O har ett pågående projekt med stöd för miljonbelopp så det lär han väl knappast ha kastat i sjön.
Sen hade väl Hanna gått ner i tid, Oskar på slutet. Han ställde in flertal evenemang pga sjuk dotter.

... men det lär inte vara huvudproblemet, de vore inte de enda som jobbar parallellt med sjuka barn.

Den artikel du nyss läste med ett betydligt sjukare barn 23 timmar i mörkt rum innebar att föräldrar växlade. En tuff kamp mot myndigheter för avlastning,
Båda egenföretagare (tre totalt, varav ett IT-baserat).

Det är ett extremt engagemang i barnen, en överdriven oro i Bjärred. En jakt på bot trots diagnos ME. Då bränner man garanterat ljus i bägge ändar om man aldrig kommer till acceptans och snarare hamnar i krisreaktion.
Bror Duktigsyndrom. Kan själv. Ber inte om hjälp.

Om man nu väljer mellan "projekt för miljonbelopp" eller sina barns bästa så torde beslutet vara självklart för de flesta.

Detta par ville både ha kakan och äta den, men livet fungerar inte så och det kunde bjärredparet helt enkelt inte acceptera.
Citera
2019-04-09, 20:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Om man nu väljer mellan "projekt för miljonbelopp" eller sina barns bästa så torde beslutet vara självklart för de flesta.

Detta par ville både ha kakan och äta den, men livet fungerar inte så och det kunde bjärredparet helt enkelt inte acceptera.
Det blir visst dummare. Detta är ett stort treårigt projekt med stöd ur fond. Det lär vara av vikt för arbetsgivare. Ska han bara skita i detta? Som var klart i september 2018.
Tanken var nog att försöka ro i land detta.
Däremot ställer han in flera andra evenemang.

Hanna sägs jobba mindre och det är inte ovanligt att man delar på tillvaron i familjer. För övrigt gäller mesta tiden med Agnes så det är ett barn.

Jag har nyss skrivit om en familj med tre företag som lär ta tid i anspråk. Söker assistens. Det är givetvis en oro för ekonomi med en betydligt sämre dotter. Krångel med FK.
Reaktion från ditt håll?
NOLL.

Är det utbildningsnivån som stör dig mest? Klasskillnader som nån jävla underdog?
Vart är Hannas roll i det hela?
Senast redigerad av develi 2019-04-09 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in