Citat:
Ursprungligen postat av
nickenyfiken25
Har jag rätt att häva köpet eller kräva att säljaren ska betala för detta på något sätt?
Det hade varit väldigt konstigt om alla som köper bilar privat av andra kan ringa upp till förra ägaren om något är sönder. Du har undersökningsplikt. Säljaren har vad jag tror är skyldighet att säga vad som är fel på bilen i ett privat sammanhang. Frågan är om han visste kamkedjan var sliten och tickade?
Sen infaller ju frågan varför du själv inte undersökte en sådan viktig sak på en bil som en kamkedja. Facit har du nu dvs kostsamt att reparera och katastrof om den går av.
Om jag var du skulle jag acceptera att jag köpt en bil med sliten kamkedja med motiveringen att jag själv inte undersökte bilen tillräckligt vid köp. Du kan säkert lämna den till någon privat-mekare som gör det betydligt billigare.
Jag antar att delar till bilen kan kosta 5000 kr totalt och så arbete på kanske 8000 kr så totalt 13 000 kr bör du kunna få det gjort tycker jag. Då menar jag alltså inte auktoriserad bilverkstad.
Edit: 12000 mil och sliten kamkedja rimmar inte. Kolla hur långt den gått, via någon app eller hemsida. Jag kan inte namnet i huvudet på några.