2019-04-09, 11:27
Medlem
320d motorn är känd för att vara kass i dem tidiga modellerna av e90/e91 generationen tyvärr Tog du den till bmw verkstad så borde dem haft koll om bmw kan stå för de av ren good will. Tror tyvärr de blir svårt att häva köpet om inte säljaren blåst dig medvetet och skruvat mätaren.

Ta den till en annan verkstad och se va dem säger där, kan ju vara att motorn knackar pga dålig motorolja :P
Citera
2019-04-09, 11:30
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Kamkedja och främst kamkedjesträckaren är jävligt känsliga mot fusk med oljebyten. Folk tror att man inte behöver serva en bil med kamkedja.
Ja, så kan det nog vara. Undlåtande av service på rimliga intervaller räknar jag som "fel", även om primärfelet sitter i huvudet på ägaren...
Citera
2019-04-09, 11:37
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Hej, nyligen för 2 veckor sedan köpte jag en BMW 320D begagnad från blocket med endast 12.000 mil för 70.000kr.
Den har gått fint och har varit nöjd tills en polare påpekade att det kommer ett tickande ljud från motorn. Efter att lyssnat närmare vid motorn så hör jag även det tickande ljudet. Jag tar bilen för att undersökas hos BMW där de säger att kamkedjan är sliten och bör bytas ut omgående. De säger att priset för detta är 35.000kr. Om kamkedjan inte byts ut finns en stor risk att den går sönder och både motor och kamkedja måste bytas då kamkedjan mer än ofta förstör motorn när den spricker.

Har jag rätt att häva köpet eller kräva att säljaren ska betala för detta på något sätt?

Helförsäkra den och elda upp den, alternativt be någon polare krocka in i den.

Annars får du glatt lägga halva bilens värde på nya kedjor.
Citera
2019-04-09, 11:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vafan då "bak och fram som på Saab 900"? 🤣 Saab 900 var framhjulsdriven, då sitter motorn tvärställd. Du har ju inte en aning om vad du svamlar om förfan..
Så DU vet vad du talar om då?
Både B och H motorn satt på längden, men jag kanske stod på tvären när jag tittade,eller?
H motorn i min 900 gl satt på längden,koppling och fördelare längst fram,vilket kunde medföra "problem " om man åkte genom för djupa vattenpölar..
Sorry för off t.
Citera
2019-04-09, 12:13
Medlem
Så här TS, tycker att du skall lära känna din bil lite bättre innan du fattar några större beslut. Du har bara haft den i två veckor, och du säger att den går fint. Hade inte din polare påpekat att det "tickar" från motorn så hade du troligtvis inte fått höra allt detta, lära dig allt detta...

Kamkedjor kan rassla, speciellt vi kallstart. Det klipp du länkade till tolkade jag som att det inte var just din bil.

Var bilen varmkörd när din polare lyssnade på den? var den varmkörd när du tog den till BWM verksta'n?

Återigen, tycker att du skall läsa igenom serviceboken och främst hålla utkik efter oljeservicar. Har din bil levt efter en longlife-cykel? Är den servad på auktoriserade BMW verkstäder enbart? Är den servad "enligt bok"? OM ja så skulle jag läsa på mer om detta "kända fel", eller "svaghet". Ta ett snack till med Bwm verksta'n. Dock så tror jag inte att de kommer att vilja hjälpa dig närmnvärt.

Vetskapen om detta är givetvis inte kul. Men samtidigt, det finns inget som säger att din kamkedja kommer att gå av imorgondag. Normalt om kedjan sträcks så tänds motorlampan. Då gäller det att stanna bilen och slå av motorn. Har du otur så går kedjan av tvärt och då hinns knappt lampan tända förrens du har ett motorras på halsen.

Kolla oljan! Både när den böts senast, vilken slags olja. Han bilen rullat med någon slags "longlife" olja så kan det vara klokt att du börjar byta olja oftare (1000mil) och leta efter en "bättre" olja. Det kan både hjälpa dig med "rasslet" men även ge din kedja ett längre liv...

Som jag ser det:

Bit i det sura och leta efter en billigare verkstadslösning
Bit i det sura, ge bilen kärlek med tätare oljebyten, kör på.
Bit i det sura, ge bilen kärlek med tätare oljebyten, kör på, spara pengar till eventuella reparationer (utbytesmotor) om bilen är i fint skick i övrigt.
Cut your losses och sälj bilen.
Citera
2019-04-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vafan då "bak och fram som på Saab 900"? 🤣 Saab 900 var framhjulsdriven, då sitter motorn tvärställd. Du har ju inte en aning om vad du svamlar om förfan..

Du har noll koll....

Framhjulsdrift betyder inte att motorn är tvärställd, det finns många bilar med framhjulsdrift och längsmonterad motor. Så det finns både tvärställt och längsmonterat.

I fallet med trådens bil så har man knåpat till det så kamdrivningen sitter i motorns bakkant, vilket ge en hel del fördelar på vissa punkter, men nackdelar på andra. Business as usual alltså....
Citera
2019-04-09, 13:39
Medlem
yz44s avatar
Rasslandet låter inte bra, försök hitta en pålitlig verkstad som kan göra jobbet svart åt dig.
Till er som anmärker på knackandet, det är en dieselmotor.
Citera
2019-04-09, 13:52
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att skapa en mätare som inte går att backa. Vi har ju allt möjligt digitalt i bilen. Det är väl bara att kryptera det på något smart sätt.
Citera
2019-04-09, 14:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Har jag rätt att häva köpet eller kräva att säljaren ska betala för detta på något sätt?

Det hade varit väldigt konstigt om alla som köper bilar privat av andra kan ringa upp till förra ägaren om något är sönder. Du har undersökningsplikt. Säljaren har vad jag tror är skyldighet att säga vad som är fel på bilen i ett privat sammanhang. Frågan är om han visste kamkedjan var sliten och tickade?

Sen infaller ju frågan varför du själv inte undersökte en sådan viktig sak på en bil som en kamkedja. Facit har du nu dvs kostsamt att reparera och katastrof om den går av.

Om jag var du skulle jag acceptera att jag köpt en bil med sliten kamkedja med motiveringen att jag själv inte undersökte bilen tillräckligt vid köp. Du kan säkert lämna den till någon privat-mekare som gör det betydligt billigare.

Jag antar att delar till bilen kan kosta 5000 kr totalt och så arbete på kanske 8000 kr så totalt 13 000 kr bör du kunna få det gjort tycker jag. Då menar jag alltså inte auktoriserad bilverkstad.

Edit: 12000 mil och sliten kamkedja rimmar inte. Kolla hur långt den gått, via någon app eller hemsida. Jag kan inte namnet i huvudet på några.
Senast redigerad av Hegamon 2019-04-09 kl. 14:47.
Citera
2019-04-09, 14:46
Medlem
35000 SEK för att byta en kamrem, haha, vilket skämt. Tyskarna har verkligen humor.
Citera
2019-04-09, 14:54
Medlem
Citat:
Hej, nyligen för 2 veckor sedan köpte jag en BMW 320D begagnad från blocket med endast 12.000 mil för 70.000kr.
Den har gått fint och har varit nöjd tills en polare påpekade att det kommer ett tickande ljud från motorn. Efter att lyssnat närmare vid motorn så hör jag även det tickande ljudet. Jag tar bilen för att undersökas hos BMW där de säger att kamkedjan är sliten och bör bytas ut omgående. De säger att priset för detta är 35.000kr. Om kamkedjan inte byts ut finns en stor risk att den går sönder och både motor och kamkedja måste bytas då kamkedjan mer än ofta förstör motorn när den spricker.

Kamkedjan är inte slut efter 12 000 mil, mätaren är fixad bilen har säkert gått minst 35 000 mil
Citera
2019-04-09, 14:57
Medlem
Man har ju undersökningsplikt som köpare och säljare har en plikt att berätta om kända fel eller vad som behöver fixas. Det där med kamkedja tycker jag absolut att säljaren borde känna till då det är något man som bil innehavare har koll på. Samtidigt är det du som köpare som absolut borde frågat om det, när senaste byte är gjort etc. Det är jag noga med i mina bilköp. Men tror att det är så att du köpte bilen i befintligt skick så är väl att räkna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in