2019-04-01, 23:01
Medlem
På Chalmers så är Indek inget supersvårt program från det jag hört. Vet en snubbe där som läser 200% (massa kurser från GU också) och han är verkligen ingen plugghäst. Men ja, dom läser väl lite mer matte och fysik än D, men det lär vara dom enda "svåra" kurserna. Finns förövrigt en IT-inriktning som man kan välja från och med år 2 på Indek.

På Chalmers så är i alla fall inte Indek en av dom svåraste utbildningarna, och jag har svårt att tro att det skulle vara så på LiTH eller vad det där universitetet kallar sig. Teknisk Fysik, Teknisk Matematik, Elektroteknik brukar klassas som dom svåraste utbildningarna på Chalmers. Datateknik kan vara ganska lätt om man väljer typ Software Engineering-mastern eller Interaktionsdesign-mastern, men annars så är den nog någonstans på medel.

Skulle tippa på att en examen ifrån Chalmers slår högre än en ifrån LiTH, åtminstone i alla städer förutom Linköping.

EDIT: LiTH är säkert ett väldigt bra universitet men jag tror att många anser att KTH och sedan Chalmers är på toppen!
Senast redigerad av DoktorM 2019-04-01 kl. 23:06.
Citera
2019-04-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorM

Skulle tippa på att en examen ifrån Chalmers slår högre än en ifrån LiTH, åtminstone i alla städer förutom Linköping.

EDIT: LiTH är säkert ett väldigt bra universitet men jag tror att många anser att KTH och sedan Chalmers är på toppen!

När det kommer till Indek finns det egentligen ingen anledning till att inte välja det universitet som var först med att inför programmet, d.v.s. LiTH. Art de dessutom som enda universitet tillhandahåller en internationell inriktning med markant högre krav än vanliga Indek är bara ytterligare bevis på att LiTH ligger före de flesta universitet gällande indek.

Har dessutom hört att mattekurser för I är betydligt enklare på Chalmers än för många andra program (visserligen av folk på flashback). I jämförelse är skillnaden i princip 0 mellan exempelvis flervarre för Y och I på Liu.
Citera
2019-04-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
När det kommer till Indek finns det egentligen ingen anledning till att inte välja det universitet som var först med att inför programmet, d.v.s. LiTH. Art de dessutom som enda universitet tillhandahåller en internationell inriktning med markant högre krav än vanliga Indek är bara ytterligare bevis på att LiTH ligger före de flesta universitet gällande indek.

Har dessutom hört att mattekurser för I är betydligt enklare på Chalmers än för många andra program (visserligen av folk på flashback). I jämförelse är skillnaden i princip 0 mellan exempelvis flervarre för Y och I på Liu.

Tycker inte man ska välja det universitetet som kom först med ett program bara för att, för vissa universitet bearbetar sina kurser eller sitt innehåll mer än andra, men en internationell inriktning kan ju helt klart vara intressant!

Har läst flervariabelanalysen tillsammans med dom i Indek och den var i princip identisk med dom från alla andra Civilingenjörsprogram (högskoleingenjörernas var samma förutom att dom inte hade massa labbar i Matlab också). Det enda som skiljer sig är några % pga olika lärare eller att dom vill kanske ha någon liten del mer specifik till programmet.

Jag tycker fortfarande dock att TS bör välja Datateknik eftersom det verkar vara ett mer säkert kort eftersom TS inte läst ekonomi innan men vet att programmering etc. är roligt! Kan tilläggas att Indek på Chalmers är helt extremt betygshetsigt och i princip alla där beter sig som juristerna/civilekonomerna på Handels i Göteborg. Samtidigt så är många i Datateknik väldigt nördiga och det finns en massa störande och omogna människor där. På Datateknik så är det alltid en massa autistiska människor som ställer idiotfrågor och som tar upp en massa tid, medan på Indek så är fler tysta/vågar inte säga något.
Citera
2019-04-02, 13:39
Medlem
Citat:
Vad är felet med LiTH? Det är definitivt i topp när det kommer till Indek, vilket ju var en av de två programmen TS efterfrågade. Väljer man sedan Ii inriktningen så är det definitivt mer krävande än de flesta ingenjörsutbildningar tack vare det obligatoriska utlandsåret med poängkrav.

Att du sedan lever i tron att I skulle vara en ekonomutbildning säger nog mer om dig än något annat. Det finns delar av I som inte är svårt, precis som i alla ingenjörsprogram. Inget konstigt med det.

jag skulle aldrig befatta mig med någon som gått i Linköping eller anställa någon. det är bara retards som tror e är något som går på ett lärosäte som är ljusår ifrån vad som anses ett bra lärosäte och som ska pumpa upp en riktig skitutbildning. jag brukar bli riktigt skitnödig när folk kommer med "*argument" varför en ekonomiutbilding som retards väljer är bättre än något annat. Där har du svaret och fattar du inte kärnan får su fråga någon annan vad det innebär. Jag har inte tid att förklara det så inavlade patrask eller bidragsretards begriper.
Citera
2019-04-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigeunerfrei
jag skulle aldrig befatta mig med någon som gått i Linköping eller anställa någon. det är bara retards som tror e är något som går på ett lärosäte som är ljusår ifrån vad som anses ett bra lärosäte och som ska pumpa upp en riktig skitutbildning. jag brukar bli riktigt skitnödig när folk kommer med "*argument" varför en ekonomiutbilding som retards väljer är bättre än något annat. Där har du svaret och fattar du inte kärnan får su fråga någon annan vad det innebär. Jag har inte tid att förklara det så inavlade patrask eller bidragsretards begriper.

Peka gärna på hur LiTH är ljusår efter något annat lärosäte när det kommer till Indek? Knappast någon som argumenterat för att Indek skulle vara bättre än någon annan utbildning, enbart du som vräkt ut dig att Indek är en skitutbildning. Vad läste du själv? Börjar misstänka att du inte har en högre utbildning då du fortfarande är fast i tron om att Indek är en ekonomiutbildning.
Citera
2019-04-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigeunerfrei
nej, det köper jag inte. Det är bara de med lägst intelligens som kommer med påståendet att en sketen ekonomiutbildning är lika svår som en riktig ingenjörsutbildning och ett tecken på att man inte vet ett skit själv. titlar kan man torka sig i röven med och de som genomgått en riktig ingenjörsutbildning och tagit examen vet vad skillnaden är och inte amatörer med en åsikt.

Ställ dig frågan: Vem som ingenjör vill du helst ha som Chef? en ekonom eller en som läst I?
Syftet med utbildningen är delvis att bli en bro mellan ingenjörer och ekonomier vilket är varför dom ofta hamnar på chefspositioner snabbt. Jag är helt övertygad om att en som läst I kommer kunna förstå ingenjören och sedan förmedla vidare bättre än någon med en ekonom utbildning. Angående svårighet beror det på ens egna intressen, den smartaste killen jag känner började läsa I på Chalmers men bytte sedan till Automatation och Mekatronik för att han tyckte ekonomi kurserna var "tradiga".
Citera
2019-04-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ingen fara! Ställ på bara, alltid trevligt att kunna hjälpa till.

Tempot på basåret var riktigt lågt, i mitt tycke hade de kunnat öka på det lite. Hade ett par kamrater som passade på att tenta av ett par mattekurser redan då, jag valde att arbeta rätt mycket på sidan om istället. När sen Ii-programmet startade var tempot mycket högre, och det är tufft. Du läser lika mycket matte under första året som vilket annat civilingenjörsprogram, sånär som på komplex analysen för Y.

Många, mig inkluderad, behöver lägga mer tid på matten för att hänga med där, vilket gör att språket tenderar att nedprioriteras. Det tycker jag fungerade rätt bra i första året ty nivåskillnaden mot basåret var inte jättehög. Det andra året lade jag mer tid på språket, men det föll sig också naturligt då studietekniken förbättras över tid. Du behöver inte vara ett geni för att klara programmet, allt kommer resultera i hur mycket tid du behöver lägga på att plugga. För mig varierade det, tyckte t.ex. att de båda matstat kurserna var relativt enkla men hade mer problem med stelkroppsmekaniken. Det är nog högst individuellt och svårt att svara på hur de kommer bli för din del, men du kommer definitivt att stöta på kurser du finner lätta samt kurser du finner svåra.

Jag gjorde mitt utlandsår det tredje året, vilket var standard då (är troligen fortfarande det). För att få åka måste du ha klarat alla kurser årskurs 1 (Alla räknas som spärrkurser). Åker du i trean kan du också välja om du vill göra kandidatarbete eller ej. Jag skippade det då flertalet studenter tidigare år hade lagt mycket tid på det utomlands för att sedan inte få tillgodoräkna sig poängen när de väl kommer hem. Vilket resulterade i att de aldrig nådde poängkraven (minst 30 HP på valt språk) om de samtidigt missade en kurs.

Vissa av oss skrev kandidaten i fyran istället, jag valde att plocka de poäng inom system jag behövde på avancerade kurser då det gav mig mer än att göra kandidatarbete.

Utlandsåret var det bästa med hela utbildningen, helt klart. Har nog inte gjort något som varit mer utvecklande än det i mitt liv tror jag. Men det var inte enkelt. Det är en sak att sitta på 1-2 språklektioner i veckan på ett universitet i Sverige och att ta varenda kurs på Japanska. Det tog nog 2 månader innan jag började hänga med på lektionerna. Dessutom så är terminerna omvända i Japan, d.v.s. VT är första termin och HT andra. Så jag fick läsa alla fortsättningskurser innan jag kunde läsa grundkurserna vilket gjorde första terminen rätt svår.

För min del fick jag bara ca 4 HP per kurs jag läste, så läste 5 kurser parallellt under min första termin och 10 parallellt under min andra termin. Fick också välja fritt bland kurser för årskurs 2-4 inom elektronikfakulteten vilket strulade till det för mig i tentaperioden då jag lyckades få 4 tentor på samma dag. Vet inte hur det fungerar i Kina men kan vara värt att tänka på.

Det var mest tungt att komma tillbaka för att jag trivdes väldigt bra i staden jag pluggade i. Träffade en fantastisk tjej där, skaffade massor med Japanska vänner samt gillade atmosfären som staden erbjöd. Kunde inte riktigt få samma känsla i Linköping. Dessutom när man närmar sig examen är det nog rätt vanligt att vara lite trött på att plugga och man vill hellre ut och börja jobba (eller så var det för min del i alla fall).

Till sist kan jag slå ett slag för systeminriktningen. Utan tvekan den mest krävande, men kan vara ett bra alternativ om du vill göra mer än att bara programmera

Hejsan, tack för all respons igen!

Dock är jag numera mer rädd för att utbildningen Ii är lite för intensiv för mig. Kinesiskan är just nu inget större problem däremot att plugga ett språk "utöver" en utbildning som många redan anser är svår blir nog en challenge. Jag är heller inget "matte" geni, utan måste lägga rätt mycket tid på att plugga. Har en kompis som pluggar I på Chalmers just nu och hade kuggat på nåt matteprov, och han snittade A i alla mattekurser på gymnasiet (naturlinjen). Jag snittade däremot B i mina slutbetyg och undrar då om utbildningen, eller kanske matten mer exakt, kommer vara extremt kämpigt? I förhållandevis till Datateknik såklart.

MVH
Citera
2019-04-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziczacbam

Dock är jag numera mer rädd för att utbildningen Ii är lite för intensiv för mig. Kinesiskan är just nu inget större problem däremot att plugga ett språk "utöver" en utbildning som många redan anser är svår blir nog en challenge. Jag är heller inget "matte" geni, utan måste lägga rätt mycket tid på att plugga. Har en kompis som pluggar I på Chalmers just nu och hade kuggat på nåt matteprov, och han snittade A i alla mattekurser på gymnasiet (naturlinjen). Jag snittade däremot B i mina slutbetyg och undrar då om utbildningen, eller kanske matten mer exakt, kommer vara extremt kämpigt? I förhållandevis till Datateknik såklart.

MVH

Om du inte ska gå teknisk fysik behöver du inte förstå någonting om matten. Alla tal löses genom att memorera någon sats eller någon lösningsmetod. Du behöver aldrig förstå varför en sats stämmer och du behöver aldrig bevisa något.

Detta luckras upp lite på A-nivå men för att bara klara kurserna, eller prestera C-ish så spelar det ingen roll om du har lätt eller svårt för matte.

Det är tufft ändå för att tempot är ganska högt, men det spelar ingen roll om du kan tänka logiskt kring matte eller inte därför att kurserna bara kräver att du kan korvstoppa.

Jag var top 5% på en mattetenta nyligen, inte för att jag fattar något om matte utan för att jag korvstoppat alla extentor från nu till 2012. Det kom en A-uppgift som var mycket lik en uppgift från Oktober 2014 och därmed gick det bra. Hade dom tvingat mig att tänka hade det inte gått bra.
Senast redigerad av Josef.K.33 2019-04-09 kl. 16:31.
Citera
2019-04-09, 18:23
Medlem
Citat:

MVH

Tycker nog att du borde ge det en chans. I det absolut värsta fallet kan du alltid hoppa av språket och gå mot vanliga I. Det var flertalet som gjorde det i min japanska grupp. Du lär bara ångra dig om du börjar I och det visar sig gå bra med matten (vilket det kommer göra, avhängigt den tid du lägger ner förstås), då det är betydligt svårare att göra det omvända, d.v.s. att gå från I till Ii.

Har du fler frågor framöver är det bara hojta till. Både gällande Ii och asienkunskap.
Citera
2019-04-10, 15:29
Medlem
Citat:
Tycker nog att du borde ge det en chans. I det absolut värsta fallet kan du alltid hoppa av språket och gå mot vanliga I. Det var flertalet som gjorde det i min japanska grupp. Du lär bara ångra dig om du börjar I och det visar sig gå bra med matten (vilket det kommer göra, avhängigt den tid du lägger ner förstås), då det är betydligt svårare att göra det omvända, d.v.s. att gå från I till Ii.

Har du fler frågor framöver är det bara hojta till. Både gällande Ii och asienkunskap.

Hoppade de bara av och kunde direkt gå I? Jag har tyvärr inte tillräckligt meritpoäng att komma in på den normala I-linjen och därför är Ii den enda inriktningen jag kan välja.

Tack återigen
Citera
2019-04-10, 16:31
Medlem
Citat:

Hur byter man från Ii till I rent praktiskt? Vad händer med det obligatoriska utlandsåret?
Citera
2019-04-10, 20:39
Medlem
Citat:
Hoppade de bara av och kunde direkt gå I? Jag har tyvärr inte tillräckligt meritpoäng att komma in på den normala I-linjen och därför är Ii den enda inriktningen jag kan välja.

Tack återigen

Ja, mig veterligen hade de inga problem att gå över till I. Tror också att de flesta i min klass även läste de kurser som var obligatoriska för I men valbara för Ii, vilket givetvis underlättar en flytt. Men kan inte tänka mig att det skulle vara svårt att byta även om man då får ta igen de kurserna i ett senare skede. De som hoppade av tillhörde dock fortfarande Ii klassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in