2019-02-20, 14:18
Medlem
Skönt att höra. Vanligtvis bara jag som nojar. Sen lär man ju inte tänka en sekund på att vissa är 1-2 år yngre när man väl där!
Citera
2019-04-09, 15:28
Medlem
Funderar på om jag även skall läsa till en magister i media och kommunikation. Men det finns ingen möjlighet till att skriva en sådan uppsats på lunds universitet. Kan man skriva uppsats på ett annat lärosäte, säg GU och ändå bo i lund och komma in överallt?
Citera
2019-04-09, 19:20
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JultomtenUtanX
Funderar på om jag även skall läsa till en magister i media och kommunikation. Men det finns ingen möjlighet till att skriva en sådan uppsats på lunds universitet. Kan man skriva uppsats på ett annat lärosäte, säg GU och ändå bo i lund och komma in överallt?

https://www.kom.lu.se/kurs/MKVM15/

Har funnits men verkar bara vara den 2-åriga uppsatsen man kan skriva. Alternativt ta kontakt med institutionen och kolla om dom kan göra ett undantag.
Citera
2019-06-23, 22:22
Medlem
Ska börja studera en magister i Lund och tänkte höra vad man bör tänka på när man börjar studera i en ny stad för att hitta vänner osv. Ni som studerar där, vad är era bästa tips och finns det nollning för dessa program också?
Citera
2019-07-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe12
Ska börja studera en magister i Lund och tänkte höra vad man bör tänka på när man börjar studera i en ny stad för att hitta vänner osv. Ni som studerar där, vad är era bästa tips och finns det nollning för dessa program också?

Lite i samma sits, hör gärna på era förslag!
Citera
2019-07-07, 22:47
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe12

Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Lite i samma sits, hör gärna på era förslag!

Jag vet att LTH har nollningar för masterstudenter. Jag har visserligen sprungit på organiserade grupper av andra masterstudenter på klubbarna vid nollningsperioder, men vet inte hur jag ska tolka det. Kontakta er kår, de vet.

Om er kår inte har ett välkomstevenemang, kan ni gå med i en nation eller en förening och delta i deras nollning. Ett tips är att gå på Hälsningsgillet i AF-borgen, mingla med de olika föreningarna och se vad som är intressant.

Vänner kommer naturligt så tillvida du inte är extremt inkompatibel med personen (en del humanistflummare och dylika för min del). Har vänner från skolan, föreningarna jag är med i, korren, grannkorren, kompisar från fester på parran... du kommer hitta vänner överallt! Mitt bästa tips är att engagera dig i något du är intresserad av. Finns hur mycket som helst i Lund!
Citera
2019-07-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Jag vet att LTH har nollningar för masterstudenter. Jag har visserligen sprungit på organiserade grupper av andra masterstudenter på klubbarna vid nollningsperioder, men vet inte hur jag ska tolka det. Kontakta er kår, de vet.

Om er kår inte har ett välkomstevenemang, kan ni gå med i en nation eller en förening och delta i deras nollning. Ett tips är att gå på Hälsningsgillet i AF-borgen, mingla med de olika föreningarna och se vad som är intressant.

Vänner kommer naturligt så tillvida du inte är extremt inkompatibel med personen (en del humanistflummare och dylika för min del). Har vänner från skolan, föreningarna jag är med i, korren, grannkorren, kompisar från fester på parran... du kommer hitta vänner överallt! Mitt bästa tips är att engagera dig i något du är intresserad av. Finns hur mycket som helst i Lund!

Tack för svar! Är det bara att kontakta den kår man vill vara med i eller hur funkar det? Vilken kår är bäst?
Citera
2019-08-30, 17:33
Medlem
Vi har bra cykling i Lund som är bra för studenter som använder det, och bra cykelunderhåll.

Det debatteras lite grann om man ska ta bort gatstenar för framtiden som en bra framtida investering för staden i vägfrågan. Det man kan fundera på är att man behöver inte ta bort ALLA gatstenar utan bara VISSA områden där det skulle kunna behövas. Man kan börja lite smått bara.
Citera
2019-10-11, 15:01
Medlem
Rippless avatar
Har någon erfarenhet av att läsa i Helsingborg men bo i Lund? Hur är det i så fall? Helsingborg har några trevliga utbildningar men Lund känns mycket mer lockande att bo i. Tänker då om man skulle pendla mellan orterna.
Citera
2019-10-16, 00:23
Medlem
Kommer sannolikt börja studera i Lund nu till våren, och undrar hur man ska tänka vid val av nation. Jag kommer från Göteborg, borde jag då välja Göteborgs nation? Eller är val av nation jätteviktigt överhuvudtaget?
Citera
2019-10-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har någon erfarenhet av att läsa i Helsingborg men bo i Lund? Hur är det i så fall? Helsingborg har några trevliga utbildningar men Lund känns mycket mer lockande att bo i. Tänker då om man skulle pendla mellan orterna.

Det går tåg mellan Lund C och Helsingborg C ett flertal gånger i timmen. 2 av avgångarna tar 27 minuter, resten mellan 30-40. Campus ligger 5-6 minuter rask promenad från Helsingborg C.
Citera
2019-10-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transcendental
Kommer sannolikt börja studera i Lund nu till våren, och undrar hur man ska tänka vid val av nation. Jag kommer från Göteborg, borde jag då välja Göteborgs nation? Eller är val av nation jätteviktigt överhuvudtaget?

Nej, det spelar i princip ingen roll vilken nation du väljer. Du kan lätt byta nation om du inte är nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in