2017-08-05, 22:25
Medlem
Skulle vilja klara av en längre tid ström och vatten avbrott men jag är inte intresserad att lägga några pengar på prylar specifik för detta som riktiga prepper. Jag vill bara ha tips på hur man klara sig med prylar man redan ha hemma ifall strömmen gå och ingen vatten kommer ur kranen? T.e.x skulle man kunna fixa matlagning och dricksvatten med endast en engångsgrill och några stearinljus? Kolet tas ur grillen för att rena vatten. Vatten hämtas från närliggande flod/bäck/sjö. Vatten renas genom filtrering: handduk+kol+flaska/kärl och sedan kokning. Vattenkokning/matlagning görs med engångsgrillen där jag lägger in stearinljus istället för kol. Eftersom stearinljus inte ryker så mycket så kan man laga mat/koka vatten inomhus. Skulle detta fungera?
Citera
2017-08-05, 22:31
Medlem
Fegyvereks avatar
Stearinljus är inte att rekommendera. För dåligt rent energieffektivt/mässigt. Köp gasspis för camping eller liknande. Läs gärna på vad preppers skrivit i ämnet runt om på internet. De har ju redan tänkt genom massa sånahär grejer.

Förresten blir man inte prepper när man förbereder sig för sånt här? Haha.

:edit: du har några liter rent och drickbart vatten lagrat i din toaletttank så du vet
Citera
2017-08-05, 22:41
Medlem
4yoonlys avatar
Som ovan lite...

IKEA värmeljus (billiga som satan) för lite ljus och pytte pytte lite värme.
Camping platta med butangas (köp 4 st butangas behållare räcker säkert 1 månad).
Mat ja, konserver, pulversoppor osv ja det mesta man kan hitta som inte kräver kyl/frys.

Sedan lagra en del vatten så du klarar dig 3-4 dagar åtminstone, det brukar ju komma en tankbil med vatten man kan hämta vatten hos om det blir längre avbrott med vatten...

Sedan för lite lyx, ett marinbatteri som är laddat (eller en 20w solpanel, eller bägge) och en 12v USB laddare för plattan där det ligger nerladdade filmer/musik/böcker kanske...
Citera
2017-08-05, 22:42
Medlem
Varför är det farligt att bli preppers? Du måste ta hand om dig själv 72 timmar innan evt hjälp kommer. Och de flesta som är preppers är övertygade om att man måste klara sig mycket längre än så. Pga att institutioner kommer i första hand.
Citera
2017-08-05, 23:20
Medlem
Uninteresteds avatar
Låt bli att bunkra vapen och kalla dig Prepper då.
Kalla dig survivalist och köp det du behöver.
Citera
2017-08-06, 00:10
Medlem
Fegyvereks avatar
På jula har dom en liten billig gasolplatta för en hundrig eller två just nu. Gastuber för en tjuga styck. Räcker för 6timmars bränning om jag inte missminner mig. Rekommenderas.
Citera
2017-08-06, 00:43
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Köp en hink poolklor på Biltema. Med detta kan du rena tusentals liter vatten så slipper du ödsla bränsle på att koka vattnet.

I övrigt en låda kex från Lidl och dubbla sovsäckar och en solcellsladdare till MP-3-spelaren laddad med en jävla massa talböcker.

Du klarar dig många veckor.
Citera
2017-08-06, 07:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Skulle vilja klara av en längre tid ström och vatten avbrott men jag är inte intresserad att lägga några pengar på prylar specifik för detta som riktiga prepper. Jag vill bara ha tips på hur man klara sig med prylar man redan ha hemma ifall strömmen gå och ingen vatten kommer ur kranen? T.e.x skulle man kunna fixa matlagning och dricksvatten med endast en engångsgrill och några stearinljus? Kolet tas ur grillen för att rena vatten. Vatten hämtas från närliggande flod/bäck/sjö. Vatten renas genom filtrering: handduk+kol+flaska/kärl och sedan kokning. Vattenkokning/matlagning görs med engångsgrillen där jag lägger in stearinljus istället för kol. Eftersom stearinljus inte ryker så mycket så kan man laga mat/koka vatten inomhus. Skulle detta fungera?

Att vara förberedd att klara 72 timmar utan samhällsskydd är en rekommendation från flertalet kommuner liksom myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Jag skulle alltså inte kalla detta för prepping utan helt vanligt ansvarstagande för sin överlevnad, ett ansvar som vi ofta curlats så pass att vi slipper tänka på men som alltid finns.

De viktigaste punkterna är:
  • Vatten
  • Mat
  • Värme
  • Sömn
  • Kommunikation
Nedan är ett antal länkar till mer info:
Citera
2019-04-09, 14:31
Medlem
Blommetupps avatar
Rekommendationen har nyligen blivit att man ska klara sig en hel vecka själv. Det är mer än en fördubbling mot tidigare.

Sen vet man ju inte heller om hjälp kommer efter en vecka utan det kan ju dröja längre ändå.

Det går helt klart att ha en viss beredskap utan att kalla sig prepper om det är det som klingar illa. Men egentligen är ju en prepper en person som förbereder sig.

Jag skulle om jag bodde i lägenhet så ha två 10l dunkar vatten i tex garderoben. En flaska vatten och några i frysen lite beroende på utrymme.

Till mat skulle jag ha lite extra av det jag normalt äter. Ett extra makaronpaket och rispåse så kommer man långt.

Jag hade också gjort en liten låda att ha det mest nödvändiga med som ett spritkök,bränsle, vevradio, lampa, batterier etc etc. Det behöver inte vara mycket men grundläggande. Sen bara stoppa undan den någonstans.

En person som har detta skulle inte jag se som någon "doomsday prepper" utan som en hyffsat ansvarstagande individ och en helt normal försäkring mot en mindre kris och samhällstörning.

Mycket av det som finns i krislådan har ju många normalt hemma också. Dels i form av fritidsintressen men också för att det är prylar man bara har.
Citera
2019-04-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Mycket av det som finns i krislådan har ju många normalt hemma också. Dels i form av fritidsintressen men också för att det är prylar man bara har.
Själv har jag en komplett utrustning för fjällvandring så när jag läste igenom listan på vad man bör ha liggande för att klara en störning i samhällsfunktionerna insåg jag för första gången att jag är en smygprepper. Jag hade till och med en vattendunk liggande som jag tvingats införskaffa när det blev en störning på vattentillförseln. Det var något underhållsarbete som jag totalt missat varför det blev en trevlig överraskning när jag vred på kranen och det inte kom något vatten. Numera läser jag de informationslappar som jag får i brevlådan.

Om jag skulle ge ett råd för att klara en större eller mindre störning så skulle det vara att läsa en packlista för fjällvandring och sedan köpa/samla ihop vad som stod på den. Vilket är i linje med vad du säger. Fast jag skulle vilja tillägga att man bör fundera på vilka viktiga papper, backupper, värdesaker och husdjur man man skulle vilja ta med sig om det blir en storbrand eller annan olycka som gör att man måste evakuera. Den insikten fick jag när en kollega fick utrymma sin lägenhet då det brann i huset. Nu var det "bara" en grannlägenhet som blev utbränd och ingen skadades men det blev ändå en tankeställare.

Citat:
Jag hade också gjort en liten låda att ha det mest nödvändiga med som ett spritkök,bränsle, vevradio, lampa, batterier etc etc. Det behöver inte vara mycket men grundläggande. Sen bara stoppa undan den någonstans.

En person som har detta skulle inte jag se som någon "doomsday prepper" utan som en hyffsat ansvarstagande individ och en helt normal försäkring mot en mindre kris och samhällstörning.
Jag är inne på samma linje. Det viktiga är inte att kunna överleva Apokalypsen utan att klara normala störningar som sönderrostade vatten-/avloppsledningar och elavbrott. Särskilt då politikerna verkar allt mindre benägna att planera för framtida underhåll eller ta ansvar för en hållbar energipolitik varför det finns en överhängande risk att olika typer av störningar kan bli vanligare i framtiden.
Citera
2019-04-12, 00:30
Medlem
Du ser på svaren det handlar mkt om att bli sin egen lilla prepper. Man behöver inte ha byggt upp ett eget omfattande nödsamhälle som en del gör, var och en får förbereda sin lilla reserv-mekanism som gör att man klarar sig för egen maskin ett tag om något händer. Kalla det prepper, omdömesfull, förberedd eller vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in