Citat:
Ursprungligen postat av
Blommetupp
Mycket av det som finns i krislådan har ju många normalt hemma också. Dels i form av fritidsintressen men också för att det är prylar man bara har.
Själv har jag en komplett utrustning för fjällvandring så när jag läste igenom listan på vad man bör ha liggande för att klara en störning i samhällsfunktionerna insåg jag för första gången att jag är en smygprepper. Jag hade till och med en vattendunk liggande som jag tvingats införskaffa när det blev en störning på vattentillförseln. Det var något underhållsarbete som jag totalt missat varför det blev en trevlig överraskning när jag vred på kranen och det inte kom något vatten. Numera läser jag de informationslappar som jag får i brevlådan.
Om jag skulle ge ett råd för att klara en större eller mindre störning så skulle det vara att läsa en packlista för fjällvandring och sedan köpa/samla ihop vad som stod på den. Vilket är i linje med vad du säger. Fast jag skulle vilja tillägga att man bör fundera på vilka viktiga papper, backupper, värdesaker och husdjur man man skulle vilja ta med sig om det blir en storbrand eller annan olycka som gör att man måste evakuera. Den insikten fick jag när en kollega fick utrymma sin lägenhet då det brann i huset. Nu var det "bara" en grannlägenhet som blev utbränd och ingen skadades men det blev ändå en tankeställare.
Citat:
Jag hade också gjort en liten låda att ha det mest nödvändiga med som ett spritkök,bränsle, vevradio, lampa, batterier etc etc. Det behöver inte vara mycket men grundläggande. Sen bara stoppa undan den någonstans.
En person som har detta skulle inte jag se som någon "doomsday prepper" utan som en hyffsat ansvarstagande individ och en helt normal försäkring mot en mindre kris och samhällstörning.
Jag är inne på samma linje. Det viktiga är inte att kunna överleva Apokalypsen utan att klara normala störningar som sönderrostade vatten-/avloppsledningar och elavbrott. Särskilt då politikerna verkar allt mindre benägna att planera för framtida underhåll eller ta ansvar för en hållbar energipolitik varför det finns en överhängande risk att olika typer av störningar kan bli vanligare i framtiden.