2019-04-08, 20:58
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Svarar på lite frågor.

Bilen låter så här: https://www.youtube.com/watch?v=ziFnqQGY0_Y (någorlunda tystare)

Var även förbi mitt lokala Mekonomen för att ser om jag kan komma undan billigare med att byta kamkedja, men de sa "Vi tar tyvärr inte in din BMW modell till kambyte"

Bilen är tyvärr köpt av privatperson via blocket. Har dock blocketgaranti men efter läst det finstilta så värkar den inte täcka maskinskador när bilen passerat 12000 mil.

Sparat till bil sedan jag var 15, jobbat helger och lagt undan varenda öre jag fått tag på. Så nu äntligen när jag fyllt 18 så slog jag till på drömbilen. Samanfattat så har jag nog gjort mitt livs sämsta köp då.
Senast redigerad av nickenyfiken25 2019-04-08 kl. 21:14.
Citera
2019-04-08, 21:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
What??? Bakkant som den ände av motorn som pekar mot bilens bakände? Där sitter ju normalt svänghjulet och där har man inte kamkedjan. För motorn sitter väl inte bakochfram som i gamla Saab 900 med svänghjul och eventuell koppling framåt?

I vilket fall som helst borde det vara kriminellt att tillverka en bil där motorn måste lyftas ur för att byta kamkedja, särskilt om skiten görs så dålig så den inte håller minst 30 000 mil vilket har gått bra tidigare i bilhistorien.

Om ovanstående stämmer så skulle jag också kalla det en värdelös konstruktion.

Jag tänkte också det, tickande ljud skulle inte jag kalla det från en dålig kamkedja. TS kanske borde låta en annan verkstad lyssna så han inte byter något som inte är trasigt. Lägga upp en film med ljud här kunde vara bra också.

"Efter många påtryckningar bestämde sig BMW för att reparera alla bilar som drabbats av det här felet, oavsett ålder och körsträcka, helt kostnadsfritt för kunden."

Undrar om de står för det än idag?

Det lät ju som att de skulle göra det iaf under 2016 när artikeln publicerades men företag vill ju tjäna pengar så jag tror det försöker undvika det in i det sista
Citera
2019-04-08, 21:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highless
Kemkedjan sitter faktiskt mot torpedväggen. Mot föraren alltså. Ett helvete att byta!
Otroligt alltså, men tydligen sant.

Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vafan då "bak och fram som på Saab 900"? 🤣 Saab 900 var framhjulsdriven, då sitter motorn tvärställd. Du har ju inte en aning om vad du svamlar om förfan..
Håll käften idiotdjävel! Nästa gång du påstår att jag svamlar så se för fan till att inte ha totalt djävla fel. Jag skrev gamla Saab 900. Den var också framhjulsdriven men med längsmonterad motor där kopplingen pekade framåt och sedan kedjeöverföring ner till växellådan som satt under motorn.

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
https://www.youtube.com/results?search_query=bmw+n47+timing+chain+replacem ent

Japp, så illa är det.
Det är ju rena sabotaget att bygga sådana bilar. Varför sätter man kamkedjan i samma ände som svänghjulet när man kunde haft den mindre svåråtkomligt och mer konventionellt i andra änden?
Citera
2019-04-08, 21:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Svarar på lite frågor.

Bilen låter så här: https://www.youtube.com/watch?v=ziFnqQGY0_Y

Var även förbi mitt lokala Mekonomen för att ser om jag kan komma undan billigare med att byta kamkedja, men de sa "Vi tar tyvärr inte in din BMW modell till kambyte"

Bilen är tyvärr köpt av privatperson via blocket. Har dock blocketgaranti men efter läst det finstilta så värkar den inte täcka maskinskador när bilen passerat 12000 mil.

Sparat till bil sedan jag var 15, jobbat helger och lagt undan varenda öre jag fått tag på. Så nu äntligen när jag fyllt 18 så slog jag till på drömbilen. Samanfattat så har jag nog gjort mitt livs sämsta köp då.
Svårt att hävda dolt fel när den skramlar så illa. Köparen måste ju vetat om problemet och ville därför sälja bilen.
Blir nog svårt för dig att få rätt, säljaren kommer troligen neka och då är det tinget som gäller.
Citera
2019-04-08, 21:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Svarar på lite frågor.

Bilen låter så här: https://www.youtube.com/watch?v=ziFnqQGY0_Y

Den låter ju som en traktor även utan missljudet...

Om du menar ljudet som låter som en maracas som gör ett dubbelslag med ungefär 1,5 s mellanrum, rätt så svagt ljud så är det inte vad jag skulle kalla tickande utan snarare rasslande och tyvärr kommer det nog från kamkedjan. Fast låt någon mer uttala sig innan du deppar ihop, jag har inte hört många dåliga kamkedjor så jag är ingen expert på det.
Citera
2019-04-08, 21:22
Medlem
Citat:
Det är ju rena sabotaget att bygga sådana bilar. Varför sätter man kamkedjan i samma ände som svänghjulet när man kunde haft den mindre svåråtkomligt och mer konventionellt i andra änden?
När kamaxeldreven sitter i "fel ände" så blir motorn lägre i framkant och då får bildesignern mer frihet att bygga fronten lägre. Samma motor hamnar i så många olika modeller, så 6-7 cm lägre motorhöjd i framkant kan vara mycket viktig för att kunna sätta motorn i så många modeller som möjligt. Det är dom förklaringarna jag har fått. Mercedes har samma lösning på sina fyrcylindriga dieselmotorer (OM651, OM654)
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-04-08 kl. 21:25.
Citera
2019-04-08, 21:30
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Citat:
Den låter ju som en traktor även utan missljudet...

Om du menar ljudet som låter som en maracas som gör ett dubbelslag med ungefär 1,5 s mellanrum, rätt så svagt ljud så är det inte vad jag skulle kalla tickande utan snarare rasslande och tyvärr kommer det nog från kamkedjan. Fast låt någon mer uttala sig innan du deppar ihop, jag har inte hört många dåliga kamkedjor så jag är ingen expert på det.

Besökte BMW idag. "Tekniker avläst felminnen. Han bedömmer att kamkedjorna bör bytas med tanke på hur det låter. Rasslar ganska ordentligt."
Citera
2019-04-08, 21:31
Medlem
Det första du ska göra är faktiskt att kolla med BMW om de har haft inne denna bil på kamkedjebyte innan. Det kan faktiskt vara så att detta jobb redan är utfört....och då har du en jävla tur, för då tar de detta igen garanterat.

Det andra du ska göra är att kolla servicehistoriken för bilen hos dem och (om den inte redan varit inne på återkallningen) begära att de tar detta på goodwill. Bara att hålla tummarna. Hänvisa till återkallningen som framgått av de andra svaren här.

Går inget av ovanstående så hade jag personligen kört bilen tills den rasat och sedan köpt en motor från bildelsbasen https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-3-E90&91-SED&TOU/2005_2012/Motor/Motor-Diesel/Alla/?page=1&order=eumile&asc=1 av årsmodell 2012 och nyare. Det var N47 till årmodell 2011 som spökade.

Bara för att det tickar betyder det inte att motorn kommer paja imorgon. Byt olja och filter var 1000:e mil och håll tummarna. Jag hade själv inte lagt 35000 kr på en 11 år gammal "problemmotor" när man kan köpa en som ska vara felfri och gått 5000 mil för samma pengar (låt gå för att motorbytet kostar ca 15kkr men ändå).
Citera
2019-04-08, 21:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
När kamaxeldreven sitter i "fel ände" så blir motorn lägre i framkant och då får bildesignern mer frihet att bygga fronten lägre. Samma motor hamnar i så många olika modeller, så 6-7 cm lägre motorhöjd i framkant kan vara mycket viktig för att kunna sätta motorn i så många modeller som möjligt. Det är dom förklaringarna jag har fått. Mercedes har samma lösning på sina fyrcylindriga dieselmotorer (OM651, OM654)
Tack för förklaringen. Man ser att det inte är all utveckling som är till det bättre.
Citera
2019-04-08, 22:04
Medlem
Dum fråga, men hur svårt kan det vara att lyfta ur motorn och göra bytet själv? Om man nu ens behöver avlägsna den.
Citera
2019-04-08, 22:06
Medlem
Citat:
Tack för förklaringen. Man ser att det inte är all utveckling som är till det bättre.

Fattar du inte hur mycket det är värt att kunna använda en motor i fler modeller för en biltillverkare? Utveckling av motorer är inte gratis.
Citera
2019-04-08, 22:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Fattar du inte hur mycket det är värt att kunna använda en motor i fler modeller för en biltillverkare? Utveckling av motorer är inte gratis.
Jo det fattar jag och det klarar de flesta utan att göra som BMW. Om du tycker att det är en positiv utveckling att man behöver lyfta ut motorn ur bilen för att byta kamkedja efter 12 000 mil så får du väl tycka det, jag håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in