2019-04-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skuld? Det kan vara en bidragande orsak till att de både drabbats av utmattning och uppgivenhet.

Skuld kring om det var en eller två mördare avsåg jag. Att föräldrarna kände skuld är tänkbart. Det är inte något som går att utreda.
Citera
2019-04-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tack. Det blir till att leta då .
Fallet är hur intressant som helst, och jag skulle ge bra mycket för att läsa hela förundersökningen. Men det tror jag inte jag är ensam om.

Japp . Develi är som en levande länksamling. Har sedan tidigare samlat på mig mycket av användbara länkar från samma skribent. Ren kunskapsbank.
Citera
2019-04-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skuld kring om det var en eller två mördare avsåg jag. Att föräldrarna kände skuld är tänkbart. Det är inte något som går att utreda.

Själva har föräldrarna fördelat skulden jämlikt mellan dom själva.
Citera
2019-04-08, 18:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Efter tre års kamp och nu ett ytterligare barns diagnos med ME. Dom var troligen helt slut och kunde inte längre uppbåda någon kraft längre. Vi vet inte exakt vad/varför, annat än det som framgår av dokumenten och som inte motsägs av utredningen. Att båda var djupt deprimerade tror jag man måste utgå ifrån.

Sjukdomssymtomen tillhör diagnosen ME och härrör inte från föräldrarna som en del skribenter tycks anse.
Ett "tycka synd om-resonemang"? Jag tror att endast den som själv saknar barn, kan köpa ovanstående ytliga förklaring till tre mord och ett självmord.

Med insjuknande efter ett fotbollsläger 2015 talar vi om dryga 2 år med sjukt barn, innan det beslutades att A inte längre skulle få leva. Ett tjej som kunde gå, äta och sköta sin egen hygien (något annat har inte framkommit), som kunde umgås med kompisar, som tillgodogjorde sig skolundervisningen med goda resultat och siktade på gymnasiestudier, som firade högtidsdagar tillsammans med familj, släkt och vänner.

Helt slut? Inte tillräckligt slut/utmattade för att kunna arbeta och lämna tjejerna ensamma hemma. Så jodå, nog kunde de uppbåda kraft, och blir ett barn tillräckligt sjukt går alltid barnet/barnen först och arbetet i andra hand. Att O tog ledigt från arbetet då och då är sådant man får räkna med att "offra" som förälder.

Även om de fram tills år 2015 varit förskonade från sjukdom och handikapp, hade de inte undsluppit småbarnsperioden där dygnet-runt fokusering på barnet gäller, ofta i kombination med minimalt med sömn.

I förklaringsbrevet uppges ME som orsak till de planlagda morden på flickorna. Har det framkommit uppgifter under utredningens gång som kan peka på ett annat motiv, har man i vart fall valt att inte redovisa det för allmänheten.
Citera
2019-04-08, 18:14
Medlem
Ziayas avatar
Efter att ha fått veta hur föräldrarna i Halmstad med en dotter som var sjuk i ME har det, fattar jag slutligen. Jag fattar vad som drev H och V så djupt in i desperation, mörker och vansinne. Jag var fördömande som en rättrogen präst, fördömande och hycklande.

Men nu fattar jag. Det är inte bara två mördare och deras barn, det är en ohygglig tragedi. Deras sista hopp försvann när dotter 2 fick diagnosen.

Det är fruktansvärt och fel, men också lätt att sitta och knappa ner sin höga moral på tangentbordet

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/de-st%C3%A5r-maktl%C3%B6sa-inf%C3%B6r-det-f%C3%A4ngelse-som-me-har-skapat-1.14328851
Citera
2019-04-08, 18:19
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett "tycka synd om-resonemang"? Jag tror att endast den som själv saknar barn, kan köpa ovanstående ytliga förklaring till tre mord och ett självmord.
Det hela är ohyggligt och bestialiskt men det är nog den helt riktiga förklaringen, vad din moraliska kompass än säger.
Citera
2019-04-08, 18:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Efter att ha fått veta hur föräldrarna i Halmstad med en dotter som var sjuk i ME har det, fattar jag slutligen. Jag fattar vad som drev H och V så djupt in i desperation, mörker och vansinne. Jag var fördömande som en rättrogen präst, fördömande och hycklande.

Men nu fattar jag. Det är inte bara två mördare och deras barn, det är en ohygglig tragedi. Deras sista hopp försvann när dotter 2 fick diagnosen.

Det är fruktansvärt och fel, men också lätt att sitta och knappa ner sin höga moral på tangentbordet

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/de-st%C3%A5r-maktl%C3%B6sa-inf%C3%B6r-det-f%C3%A4ngelse-som-me-har-skapat-1.14328851
Om du läser en gång till så kan du kanske läsa att den flickan hade en mycket grav ME. Bjärredföräldrarna hade ingen aning om hur framtiden såg ut. De gissade bara. Flickorna hade sällskap av lärare flera gånger i veckan. Tror du tjejen i Halmstad klarat det? Aldrig i livet! Att få en diagnos är en sak, att inte ge ungen med diagnosen minsta chans att bli frisk är en helt annan sak.

Barn kan bli helt friska från sin ME. Men dessa två vuxna målade fan på väggen och ansåg inte flickornas liv var värt att levas. Föräldrar har ett garantansvar. Det ansvaret innebär INTE att man har rätt att bestämma om mord på deras barn skall ske.

De hade hjärnspöken.
Citera
2019-04-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Med insjuknande efter ett fotbollsläger 2015 talar vi om dryga 2 år med sjukt barn, innan det beslutades att A inte längre skulle få leva. Ett tjej som kunde gå, äta och sköta sin egen hygien (något annat har inte framkommit), som kunde umgås med kompisar, som tillgodogjorde sig skolundervisningen med goda resultat och siktade på gymnasiestudier, som firade högtidsdagar tillsammans med familj, släkt och vänner.

Helt slut? Inte tillräckligt slut/utmattade för att kunna arbeta och lämna tjejerna ensamma hemma. Så jodå, nog kunde de uppbåda kraft, och blir ett barn tillräckligt sjukt går alltid barnet/barnen först och arbetet i andra hand. Att O tog ledigt från arbetet då och då är sådant man får räkna med att "offra" som förälder.

Även om de fram tills år 2015 varit förskonade från sjukdom och handikapp, hade de inte undsluppit småbarnsperioden där dygnet-runt fokusering på barnet gäller, ofta i kombination med minimalt med sömn.

I förklaringsbrevet uppges ME som orsak till de planlagda morden på flickorna. Har det framkommit uppgifter under utredningens gång som kan peka på ett annat motiv, har man i vart fall valt att inte redovisa det för allmänheten.

Hade utredningen funnit andra motiv som skilde sig från förklaringsbrevet hade dom angett det.

Har du fullständig kontroll på hur mycket ledighet eller vård av barn föräldrarna utnyttjat?
Citera
2019-04-08, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du läser en gång till så kan du kanske läsa att den flickan hade en mycket grav ME. Bjärredföräldrarna hade ingen aning om hur framtiden såg ut. De gissade bara. Flickorna hade sällskap av lärare flera gånger i veckan. Tror du tjejen i Halmstad klarat det? Aldrig i livet! Att få en diagnos är en sak, att inte ge ungen med diagnosen minsta chans att bli frisk är en helt annan sak.

Barn kan bli helt friska från sin ME. Men dessa två vuxna målade fan på väggen och ansåg inte flickornas liv var värt att levas. Föräldrar har ett garantansvar. Det ansvaret innebär INTE att man har rätt att bestämma om mord på deras barn skall ske.

De hade hjärnspöken.
Det kan väl ha varit sådant som fick dem att inbilla sig att barnens framtid såg ut likadant?
Kallas farhågor, vantolkningar, överdrifter.

Förvrängd syn på tillvaron vid psykisk ohälsa.
Svartsyn. Melankoli. Livet saknar mening.

"Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening”
Citera
2019-04-08, 18:28
Medlem
Ziayas avatar
Citat:

De hade hjärnspöken.
Och vad har du för bevis? Allt sådant i denna tråden är ju bara konspirationer. Det har nog gjorts en enormt utförlig granskning av brottsplatsen och brevet Det finns troligen säkra bevis på att de var ense och själva handlingen i sig är också bevis, på deras vanmakt

Som vanligt har en sån här tråd mynnat ut i spekulationer och gissningar. Ingen bör ta dylikt på allvar.
Senast redigerad av Ziaya 2019-04-08 kl. 18:40.
Citera
2019-04-08, 18:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Hade utredningen funnit andra motiv som skilde sig från förklaringsbrevet hade dom angett det.

Har du fullständig kontroll på hur mycket ledighet eller vård av barn föräldrarna utnyttjat?
Inte säkert. Media skrev att polisen sagt att den direkta orsaken var att barnen drabbats av ME. De sa DIREKTA. Finns det en sekundär orsak? Något mer som låg till grund för beslutet? Det är inte säkert att polisen skulle släppa det om det inbegriper andra känsliga saker som släkten inte vill skall komma till allmän kännedom.
Citera
2019-04-08, 18:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan väl ha varit sådant som fick dem att inbilla sig att barnens framtid såg ut likadant?
Kallas farhågor, vantolkningar, överdrifter.

Förvrängd syn på tillvaron vid psykisk ohälsa.
Svartsyn. Melankoli. Livet saknar mening.

"Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening”

Något sådant måste det ha varit som skickade dem över kanten, svartsyn och hopplöshet parat med ett sällsamt band mellan de två föräldrarna möjliggjorde allt.

Men jag undrar fortfarande vad för bemötande de fick av sjukvården, något skickade dem på resan till helvetet och i sjukvårdens bemötande finns nog en av förklaringarna, resten får man leta efter hos föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in