2019-04-08, 16:04
Medlem
Lonnrots avatar
I den händelse du missade mitt inlägg så citerar jag det här nedan igen.

Om så vore fallet (bevis för lögn) så hade det varit det som jag hade skrivit — och då hade inlägget öht inte varit behövligt alls.

Det brottsliga förflutna gällde misshandelsanmälan, i indikativ bemärkelse (man är vanligen mindre sams med ngn som anmäler en för misshandel än vad genomsnittspersonen är med vem som helst annan bekantskap).

Nu måste damen utanför Konsum få sin tvåkrona också.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det ligger i farans riktning när man har ihjäl folk att det finns folk som tar illa upp och att folk har anknytningar och relationer i den närmare samhällsgemenskapen. Här var det påtagligen så. Man anar att det i detta fall också är en del av motivet, för någon har upplevt sig ha ett ansikte att förlora i de aktuella kretsarna, i vilka det av naturen lär tisslas och tasslas. Att de fysiska omständigheterna tycks utesluta de allra flesta andra möjliga GM från dessa kretsar som GM är ju ett förhållande som därtill knappast allmänne åklagaren bör lastas för. ”Misstanken”, som är allmänne åklagarens, reflekterar sålunda en misstanke som i alla händelser skulle vara allmänhetens, och som ändå skulle komma till uttryck. Sådana misstankar finns förstås alla skäl att lägga vissa band på, särskilt medan rättssamhället arbetar, och särskilt om de är gripna ur luften. Vilket misstanken mot MGM som så inte är.

Rättssamhället måste också förhålla sig till vad den defacto existerande situationen bjuder upp till, inte bara generaliserade mordmisstankar mot generaliserade mördare på A-kursens juristseminarier. Det går inte önska bort att MGM greps sekund två, har ett brottsligt förflutet med BO, är lite ”egen”, bor 75 m bort och uppenbarligen saknar alibi och ej kunnat avföras och sannolikt ljuger om sina whereabouts som en ekorre om sina nötgömmor inför vintern. Hur gärna man än skulle vilja så slås folk mycket sällan ihjäl av nån som inte finns på riktigt.

”Polisiärt uppklarat” blir nog aldrig en aktuell frasering utåt i detta fall, det är för djupt insyltat i de berördas tillvaro, och till slut kommer man antagligen döma den störste lögnaren inom måttbandets avstånd från händelsen. Allt annat vore orimligt.

Åklagaren hamnar alternativt i en sits där GM kan rentvås via ny eller sammantagen bevisning eller annans erkännande (som kan bekräftas), vilket då vore prima.

Till dess måste åklagaren rida den våg som omständigheterna tvingar dem (åklagarämbetet) till, och hantera det faktum att MGM troligen vore väldigt mångas MGM även utan särskilt polisiärt utpekande. Därtill får väl MGM glädja sig åt att ett utpekande åtminstone borde verka samlande på alla goda krafters ansträngningar att fria honom, om han är oskyldig...

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Har du något belägg för det du skriver här om att SD skulle ha ett brottsligt förflutet, och om att han sannolikt ljuger om någonting?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-08 kl. 16:09.
Citera
2019-04-08, 16:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, det där stämmer inte. De som uttrycker misstankar mot SD här i tråden grundar sina egna misstankar mot SD på just den formella misstankegraden i sig, och som alltså har bestämts av åklagaren Åsa Hiding.

Det finns andra kanaler för mänsklig kommunikation än fb. Och fanns innan fb fanns, innan pressen fanns, och innan åklagarämbetet fanns.
Citera
2019-04-08, 16:23
Medlem
landbandys avatar
Usch jag bävar inför Lenas pojks födelsedag , hans egen födelsedag ; samma dag som hon mördades !

Hur i hela fridens dar kunde mördaren välja den dagen ? Så djävulusiskt elakt .

Varje födelsedag kommer pojken att minnas sin mors försvinnande ,på varje hans födelsedag kommer först förväntan och sen direkt efter.... bävan och sorg ,inför hur illa han mådde förra födelsedagen , och den innan , och den innan osv. Aldrig kommer dessa dagar någonsin bli glädjefyllda - utan enbart ett minne utav värsta sort .

Kanske han spenderar den dagen ensam varje år ,intill sin mammas grav ,för att finnas till hands ,det som han kanske har stort samvetskval för just den födelsedagen , att han inte gjorde , då det hände .Hans 12-årsdag ,en dag då mamma hade sagt åt honom att inte komma ner och tjuvkika på presentinslagningen osv.

Då han snällt låg kvar däruppe ,när han nu efteråt kanske tänker att han skulle ha gått ner, opstinat och nyfiket,lite retsamt och hållit henne sällskap där på kvällen ,så kanske inte det som hände hade hänt , kanske han tänker många gånger om .

Något som inte är hans fel på något sätt ,skall han behöva bära som ett stort OK på sina axlar ??
Hur kan en vuxen person göra på detta sättet mot en familj med oskyldiga barn i ? Hur ?

Vilket trauma att genomlida för grabben .Stackars unge .
Senast redigerad av landbandy 2019-04-08 kl. 16:56.
Citera
2019-04-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Usch jag bävar inför Lenas pojks födelsedag , hans egen födelsedag ; samma dag som hon mördades !

Hur i hela fridens dar kunde mördaren välja den dagen ? Så djävulusiskt elakt .

Varje födelsedag kommer pojken att minnas sin mors försvinnande ,på varje hans födelsedag kommer först förväntan och sen direkt efter.... bävan och sorg ,inför hur illa han mådde förra födelsedagen , och den innan , och den innan osv. Aldrig kommer dessa dagar någonsin bli glädjefyllda - utan enbart ett minne utav värsta sort .

Kanske han spenderar den dagen ensam varje år ,intill sin mammas grav ,för att finnas till hands ,det som han kanske har stort samvetskval för just den födelsedagen , att han inte gjorde , då det hände .Hans 12-årsdag ,en dag då mamma hade sagt åt honom att inte komma ner och tjuvkika på presentinslagningen osv.

Då han snällt låg kvar däruppe ,när han nu efteråt kanske tänker att han skulle ha gått ner, opstinat och nyfiket,lite retsamt och hållit henne sällskap där på kvällen ,så kanske inte det som hände hade hänt , kanske han tänker många gånger om .

Något som inte är hans fel på något sätt ,skall han behöva bära som ett stort OK på sina axlar . Så hur kan en vuxen person göra på detta sättet mot en familj med oskyldiga barn i ? Hur ?

Vilket trauma att genomlida för grabben .Stackars unge .
JM, som skulle kunna vara bara ett troll, menade att just sonens födelsedag var en anledning till väl av morddag. Vet du om ngn i GC kretsen skulle hålla ngt mot barnet?
Citera
2019-04-08, 17:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
JM, som skulle kunna vara bara ett troll, menade att just sonens födelsedag var en anledning till väl av morddag. Vet du om ngn i GC kretsen skulle hålla ngt mot barnet?

Nej inte alls ,den pojken är en jättesnäll grabb ,så det verkar riktigt konstigt om något sådant fanns i någons tankevärld . Att vilja honom något ont , det är det som gör det hela så skrämmande och ondskefullt . Just att någon ville göra riktigt riktigt illa ,inte bara bli av med Lena , utav även göra de kvarlevande så olyckliga som möjligt ....

Undrar vad det var som gjorde att gärningsmannen/kvinnan ville göra detta ? På vilket sätt kände den sig så kränkt eller något annat , som gjorde att detta genomfördes ?
Senast redigerad av landbandy 2019-04-08 kl. 17:04.
Citera
2019-04-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej inte alls ,den pojken är en jättesnäll grabb ,så det verkar riktigt konstigt om något sådant fanns i någons tankevärld . Att vilja honom något ont , det är det som gör det hela så skrämmande och ondskefullt . Just att någon ville göra riktigt riktigt illa ,inte bara bli av med Lena , utav även göra de kvarlevande så olyckliga som möjligt ....

Undrar vad det var som gjorde att gärningsmannen/kvinnan ville göra detta ? På vilket sätt kände den sig så kränkt eller något annat , som gjorde att detta genomfördes ?

Den äldre grabben da, hur snäll är han?
Det har diskuterats om bråk mellan honom och LW, är
det något som du känner till?
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-04-08 kl. 18:57.
Citera
2019-04-08, 23:41
Medlem
Citat:
Det går inte önska bort att MGM greps sekund två, har ett brottsligt förflutet med BO, är lite ”egen”, bor 75 m bort och uppenbarligen saknar alibi och ej kunnat avföras och sannolikt ljuger om sina whereabouts som en ekorre om sina nötgömmor inför vintern. Hur gärna man än skulle vilja så slås folk mycket sällan ihjäl av nån som inte finns på riktigt.

.

Det glöms bort ibland och tål att nämnas igen. Tack, Lönnrot.
Citera
2019-04-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Fast nu är det väl egentligen så att Lönnroten är fel ute? Ingen skall väl klassificeras som "brottsling" eller "brottslig" utan att dom har avkunnats?
Eller menar du att det räcker att ha blivit anmäld för en sak, för att man då med automatik blir en brottsling? Eller gäller det bara SD?
För om du anser att det är ett generaliserbart förhållningssätt, så innebär det att jag mycket enkelt kan förvandla t ex åkl Åsa Hiding till att bli en brottsling. Det räcker, med hänvisning till ditt och Lönnrotens resonemang, att jag anmäler åkl ÅH för random brott mot nåt enl BrB, för att hon då skall bli en brottsling.
Det är rätt uppfattat från min sida?
Ja eller Nej

OffT: På tal om 'Ja eller Nej'-frågor och sånt som "glöms", så har du ännu inte svarat mig på det jag frågade dig igår kl 08:35, det där som handlade just om åkl Åsa Hiding. Det där om hur du ställer dig till henne om hon avför SD från mordutredningen.
Blir det nåt svar, glendale?
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-09 kl. 01:06.
Citera
2019-04-09, 03:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nu är det väl egentligen så att Lönnroten är fel ute? Ingen skall väl klassificeras som "brottsling" eller "brottslig" utan att dom har avkunnats?
Eller menar du att det räcker att ha blivit anmäld för en sak, för att man då med automatik blir en brottsling? Eller gäller det bara SD?
För om du anser att det är ett generaliserbart förhållningssätt, så innebär det att jag mycket enkelt kan förvandla t ex åkl Åsa Hiding till att bli en brottsling. Det räcker, med hänvisning till ditt och Lönnrotens resonemang, att jag anmäler åkl ÅH för random brott mot nåt enl BrB, för att hon då skall bli en brottsling.
Det är rätt uppfattat från min sida?
Ja eller Nej

OffT: På tal om 'Ja eller Nej'-frågor och sånt som "glöms", så har du ännu inte svarat mig på det jag frågade dig igår kl 08:35, det där som handlade just om åkl Åsa Hiding. Det där om hur du ställer dig till henne om hon avför SD från mordutredningen.
Blir det nåt svar, glendale?

Hur skulle det kunna vara åklagarens fel om det
inte finns tillräckliga bevis för att åtala SD?
Varför tjatar du om det?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-04-09 kl. 03:36.
Citera
2019-04-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hur skulle det kunna vara åklagarens fel om det
inte finns tillräckliga bevis för att åtala SD?
Varför tjatar du om det?
Hur skulle det vara om du försökte, alltså FÖRSÖKTE läsa vad jag skriver innan du går in och kommenterar?
Särskilt när min kommentar inte är riktad till dig utan till kontot glendale (och förstås i viss utsträckning till kontot Lonnrot) som kanske, till skillnad från dig, sover på nätterna?

OnT: Om SD blir en brottsling bara för att han är anmäld (av LW), då blir ju åkl Åsa Hiding en brottsling om jag anmäler henne för nåt brott, allt i analogi med hur SD blev en brottsling enligt Lonnrots kullerbytteresonemang.

Förstår du nu, gloriouslife?

Jag har aldrig nånsin ens antytt att det skulle vara åkl ÅH:s fel om hon inte nådde verkshöjd för att kunna åtala SD!
Var får du allt dumt ifrån?
Citera
2019-04-09, 07:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Det är mycket som glöms bort ofta på fb.

Att ÅH eller vem som helst skulle kunna bli föremål för substantiella mordmisstankar glöms dock bort för sällan.
Citera
2019-04-09, 07:53
Medlem
Citat:
Det är mycket som glöms bort ofta på fb.

Att ÅH eller vem som helst skulle kunna bli föremål för substantiella mordmisstankar glöms dock bort för sällan.
Är du på riktigt, Lonnrot?

Räcker det för dig att bara vara misstänkt för brott för att man skall kunna betecknas som "brottslig" eller "brottsling"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in