Citat:
Ursprungligen postat av
sajebis
Den flummiga rektorn kommer aldrig att nå fram med vad hon egentligen menar, när hon uttrycker sig så subtilt som hon gör. Att skolpersonal kommer att ringa föräldrarna till barn som beter sig illa och använder fula ord, för att uppmana föräldrarna att muntligt se till att barnen slutar upp med det.
Rektorn gör så många omskrivningar och tassar runt vad hon vill förmedla så att garanterat ingen av de utpekade föräldrarna förstår vad hon säger.
Människor från de folkgrupper som hon avser, inbegripet även svenska whitetrashfamiljer, förstår bara rak och ärlig kommunikation. Inget mumbojumbo för att försöka framstå som empatisk. Hon kommer bara att uppfattas som mesig.
Hade jag varit rektor, hade jag sagt ungefär så här:
Skolpersonal kommer direkt kontakta förälder eller annan vårdnadshavare när en elev beter sig illa. Som exempelvis förstör, bråkar, slåss, för oväsen, använder fula ord o.s.v. Ingen skola i hela världen tolererar något sådant. Som förälder är du skyldig att vägleda och uppfostra ditt barn till att bli en fungerande människa. Både för barnets egen skull och för gruppen. Det är av respekt för dina medmänniskor och för att göra det enklare för dina barn att bli väl behandlade i livet. Alla vet vilka ord vi inte ska använda, för de är lika fula i alla länder. I vår skola är de förbjudna ord och det ska du tala om för dina barn så att de förstår. Det gör du bäst genom att prata med dem och inte ge dig förrän du är säker på att de har förstått.
Blir bedrövad över den menlösa rektorn som uttrycker sig så rörigt och otydligt. Ingen kommer ihåg vad hon har försökt att säga och ingen kommer att bry sig heller.
Att vara rak och tydlig, betyder inte att man är hotfull. Det möjliggör bara för de här människorna att förstå budskapet som ska förmedlas.
Nu tror jag inte att det hjälper, för det här är människor som anser att i Sverige får man göra som man vill. Men rektorn räddar i alla fall sitt eget ansikte som chef. Både inför barnens föräldrar och för sin personal.
Hade jag arbetat på den skolan, hade jag också sjukskrivit mig i ren protest mot dåligt ledarskap.