Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Min tanke är att försvarsindustrin, så som underrättelse- och säkerhetstjänsterna, smälte samman med NATO på ett hemligt plan och att allting styrdes i samråd med NATO. Syftet var att öka pressen på regeringen och neutraliteten och inte minst att håva in svarta pengar för skumma syften. Det verkar som att krigsmaterialinspektörerna hamnade i kläm mellan det militärindustriella komplexet och regering/riksdag.
Det finns ju ett rykte att Palme skulle se mellan fingrarna när det gällde viss smuggling, men det finns också ett rykte att Mårten Palmes fästmös far var inblandad i vapensmugglingen. Och med smuggling av USA-datorer till Sovjet. Jag har svårt att tro att Palme var inblandad i detta. Han var inte den som samlade pengar på bankontot precis, vilket bouppteckningen visade.
Däremot ville han nog visa sig duktig och ro hem ordern till Indien.
Eftersom du verkar ha ett specialintresse i detta så skulle din syn på detta vara extra intressant.
Jag tänker så här:
Bofors hade levt på vapensmugglingsaffärer i åratal, men det var ju stopp nu då tullkriminalen börjat reda i denna härva.
Den utredningen träffar naturligtvis regeringen rakt i mellangärdet, vilket får till följd att all trafik måste upphöra, men då finns inga orderingångar kvar, och företaget är redan i kraftig ekonomisk obalans.
Fanns det i detta läge något mer naturligt än att regeringen engagerar sig för att kompensera med att dra hem denna stororder?
Ganska naturlig tycker jag.
Företagets skulder ligger i miljardklassen och aktiekursen faller.
Den största skuldsättningen ligger i den statligt ägda PK banken där hela LO kollektivet har sina löne och sparkonton.
Kan man inte lite tillspetsat säga att Bofors ägare i praktiken också förvaltade statens egendom?
Vi vet ju vad som hände några år senare.