2019-04-07, 14:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Den enda person som Söderström, mig veterligen, hävdar att han talat med vid den tidpunkten är den person som uppgav att det skett skottlossning i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan.

Frågan blir då vad klockan var, enligt din polisman, när han gjorde den observationen. Och vad klockan var när han hörde områdeslarmet.

Det är ett problem. Jag har varit i kontakt med flera poliser som arbetade denna kväll. Ingen av dem kan ge precisa tider. Det var kaosartat och att kolla klockan var inte prio.

Det intressanta här är att Söderström hör anropet efter att ha pratat med "A".

Den civila bilen ser ju någon tala med Söderström klart efter anropet.
Citera
2019-04-07, 14:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, det måste ju vara mannen i brun rock. Var den lite ljusare brun kunde den ha uppfattats som beige i det orangefärgade ljuset vid Dekorima.

Du börjar verkligen att kvalificera dig för ett grävarpris.

Jag tror att om man vill komma någonstans ifrån det Anèr och andra skrivit, så får man kontakta de poliserna själv.

Vad gäller den civila bilen är den intressant då den är vid ca Stureplan när larmet går och inte ser 2520. De ser 2520 först vid Sveavägen och då talar 2520 med någon intill bilen. Alltså att Söderström talar med någon efter larmet, när Söderström envist hävdade att han bara talat med någon FÖRE larmet.
Citera
2019-04-07, 14:16
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jörn deltog inte. Dessa var ledamöter.

Lars Eric Ericsson
Inga-Britt Ahlenius Hans-Gunnar Axberger
Gun-Britt Mårtensson Håkan Winberg

https://data.riksdagen.se/fil/6829E620-A8FB-40F6-B13D-BEC9A69F0FC3
Ja så var det. Jörn var med som ledamot i KU när HH och EC o de andra utfrågades.
Citera
2019-04-07, 14:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad har du för teori om regeringens engagemang i Indien affären?
Går den att relatera till vapensmugglingarna?
Fanns över huvud taget ett sådant samband?

Rakt formulerat:
Varför engagerade sig regeringen så hårt i denna fråga, och vad hade effekterna blivit om utfallet blivit att de förlorat kampen om ordern?
Min tanke är att försvarsindustrin, så som underrättelse- och säkerhetstjänsterna, smälte samman med NATO på ett hemligt plan och att allting styrdes i samråd med NATO. Syftet var att öka pressen på regeringen och neutraliteten och inte minst att håva in svarta pengar för skumma syften. Det verkar som att krigsmaterialinspektörerna hamnade i kläm mellan det militärindustriella komplexet och regering/riksdag.

Det finns ju ett rykte att Palme skulle se mellan fingrarna när det gällde viss smuggling, men det finns också ett rykte att Mårten Palmes fästmös far var inblandad i vapensmugglingen. Och med smuggling av USA-datorer till Sovjet. Jag har svårt att tro att Palme var inblandad i detta. Han var inte den som samlade pengar på bankontot precis, vilket bouppteckningen visade.

Däremot ville han nog visa sig duktig och ro hem ordern till Indien.

Eftersom du verkar ha ett specialintresse i detta så skulle din syn på detta vara extra intressant.
Citera
2019-04-07, 14:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ett problem. Jag har varit i kontakt med flera poliser som arbetade denna kväll. Ingen av dem kan ge precisa tider. Det var kaosartat och att kolla klockan var inte prio.

Det intressanta här är att Söderström hör anropet efter att ha pratat med "A".

Den civila bilen ser ju någon tala med Söderström klart efter anropet.
Det kan inte ha varit kaosartat när polismannen iakttog Söderström eller när områdeslarmet gick. Men jag förstår problematiken. Ingen tittade på klockan. Utom Söderström. Som såg fel tid.

IL redovisade en mängd exempel på motstridiga uppgifter. Här har vi ytterligare en. Vem har rätt. Din polis eller Söderström. Ytterst svårt att bevisa.
Citera
2019-04-07, 14:28
Medlem
Citat:
Det här med Söderström är inte lätt. Jag mejlade för ett tag sedan med en fd polis som arbetade den kvällen, i en civil mörk Saab. Han tillhörde vd2 och befann sig runt Stureplan. Han sade sig höra Helins anrop och de körde då Kungsgatan mot Sveavägen. I korsningen Sveavägen Kungsgatan kommer de ikapp Söderström. Han uppgav att han är helt säker på att Söderström står i korsningen och talar med en person som står intill bilens passagerarsida. I själva korsningen alltså. Vem är då det?
Vad företog sig då denna polis, om han inte själv körde till mordplatsen?
Är det normalt att inte göra det i ett sådant läge?
Citera
2019-04-07, 14:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad företog sig då denna polis, om han inte själv körde till mordplatsen?
Är det normalt att inte göra det i ett sådant läge?
Han åkte efter Söderström
Citera
2019-04-07, 14:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Olika länder mognar på olika sätt när det gäller spelmarknaden. Jugoslavien i mitten av 1980-talet passade oss som hand i handsken tidsmässigt. Spelmarknaden liberaliserades och vi hade tusentals spelautomater i lager efter spelförbudet. Vi skrev avtal med deras olika republiker, Serbien, Makedonien, Kroatien och Bosnien, och hade bra fart på verksamheten. Vi hade också egen tillverkning av spelautomater i en kroatisk stad nära serbiska och bosniska gränsen. Men så kom inbördeskriget och raserade allting.

Olof Palme bröt löftet.
Men 1978 förändrades allt dramatiskt. Med ett enda svärdshugg kapade riksdagen benen på Cherryföretagen. Detta genom att förbjuda spelautomater i privat regi. Under loppet av en månad försvann basen för Cherrys verksamhet.
– Det var en katastrof, allt vi hade byggt upp revs ner, minns Per Hamberg. Cherryföretagen tvingades avveckla all spelautomatverksamhet i Sverige och alla investeringskrävande satsningar.

Bara ett par år innan riksdagsbeslutet hade Bill Lindwall fått personliga garantier av Olof Palme att vi inte hade något att oroa oss för. Även andra politiker hejade på våra satsningar, de var glada över att vi investerade och bidrog till sysselsättningen. Men när beslutet kom var de löftena ingenting värda, konstaterar Per Hamberg.

https://docplayer.se/1531853-Arsredo...foretagen.html

Anf. 48 JÖRN SVENSSON (vpk):

Herr talman! Jag tackar för svaret på min interpellation. Jag har ju lärt mig
att vi har en justitieminister av det så att säga undvikande slaget. Ur hanssynvinkel kanske det är ett klokt sätt att agera, men knappast ur parlamenta*rismens. Det är uppenbart för var och en att vi börjar komma till vägs ände när det gäller säkerhetspolisens inkompetens och skandaler. Det är litet synd att Sten Wickbom inte själv är intresserad av att göra någon närmare underrsökning av säpos olika aktiviteter i doldom och i det förflutna.

Han kunde t. ex. fråga grekiska juntamotståndare om säpos infiltration i grekiska föreningar under juntatiden. Han kunde fråga hur uppgifter om greker i Sverige kunde hamna i händerna på juntans åklagare och bilda underlag för domar mot grekiska demokrater.

Han kunde fråga vad säpo hade för skäl att under samma juntatid misstänka grekiska socialdemokrater i Sverige för spioneri till förmån för Sovjet. Han kunde fråga parlamentsledamoten Kyriazis ifall säpo avslöjade ett antal demokratiska grekers resa hem för juntans myndigheter, så att de kunde gripas vid hemkomsten.

Han kunde fråga säpo varför man var så passiv gentemot Ustasjaterroris-terna trots att det inträffat ett attentat av Ustasja mot det svenska konsulatet i BadGodesberg. Han kuude samtidigt fråga varför terroriststämpelrt mot Ustasja har upphävts och om det är lämpligt att säpo i dag använder Ustasjafolk som tjallare.

Han kunde fråga varför man drog i gång rättsligt omotiverade åtgärder mot den jugoslaviske invandraren Kauklija och genom honom försökte misstänkliggöra statsminister Fälldin och invandrarminister Andersson - en intressant parallell till den numera avslöjade skandalen om M 15;s intriger mot premiärminister Wilson.

Han kunde också fråga vad säpo hade att göra i den komplott som sökte dra in justitieminister Geijer i en s. k. bordellhärva. Detta byggde ju på lögner och vaga formuleringar i en promemoria.

Vidare vill jag för min del fråga justitieministern; Hur ser han på det faktum att den övervägande delen av terrorismen i Västeuropa numera har sitt ursprung i de statliga säkerhetstjänsterna, som kraftigt trappat upp sin verksamhet på området. Vad anser justitieministern om parlamentsutred*ningen i Italien, som avslöjat säkerhetsorganens aktiva organisering av de stora terrordåden i landet. Och vad för slags åtgärder anser justitieministern motiverade för att klarlägga hur förbindelserna är och har varit mellan svenska säpo och europeiska säkerhetstjänster som ägnar sig åt sådan brottslig verksamhet?

Nu har ju säpo återigen varit framme, i ett kartske allvarligare samman*hang än tidigare. Man har bedrivit trakasserier mot kurder. Man har i hög grad gjort sig medskyldig till uppbyggande av det s.k. huvudspåret, som sedan visat sig totalt felaktigt. Denna verksamhet har spelat en avgörande roll för att sabotera arbetet med att finna Olof Palmes mördare.

Drar inte justitieministern några som helst slutsatser av detta högst uppseendeväckande förhållande? Är han själv fortfarande så traumatiskt fixerad vid PKK-spåret att han inte kommit över herr Holmérs fall?

Det är väl ändå numera uppenbart att vi inte har den typ av säkerhetstjänst som behövs. Löslig hantering av uppgifter, en konspiratorisk syn på världen, med värderingar som överensstämmer med vad man kan höra från Ronald Reagans kansli eller från överste North - det är en dålig grund för kunskap och effektivitet i kampen mot terrorismen.

Detta borde föranleda att man nu tar upp frågan om en förutsättningslös omorganisering av säpo. Nu när situationen så klart visat på behovet härav.

Prot. 1986/87:130 25 maj 1987

http://data.riksdagen.se/dokument/GA09130
Om omorganisation av säkerhetspolisen

Apropå grekiska föreningar och bilkaravaner efter jobbet.

https://books.google.se/books?id=oKwwCwAAQBAJ&pg=PT130&lpg=PT130&dq=spionj ägaren+frånstedt+grekligan&source=bl&ots=2fdm9BmaL A&sig=ACfU3U1eNVE5HEVFJ4YobxNpBYgGRrnquA&hl=sv&sa= X&ved=2ahUKEwjTh5Kl_L3hAhVyyaYKHRmfAV4Q6AEwDHoECAc QAQ#v=onepage&q=spionjägaren%20frånstedt%20greklig an&f=false
Citera
2019-04-07, 14:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det kan inte ha varit kaosartat när polismannen iakttog Söderström eller när områdeslarmet gick. Men jag förstår problematiken. Ingen tittade på klockan. Utom Söderström. Som såg fel tid.

IL redovisade en mängd exempel på motstridiga uppgifter. Här har vi ytterligare en. Vem har rätt. Din polis eller Söderström. Ytterst svårt att bevisa.
Man kan också fråga sig vad den civila polisen ansåg vara nära korsningen. Kungstornen ligger ju nära Sveavägen.

Inget hindrar att Söderström och Windén missade anropet av någon anledning och att platsen där de mötte mannen i brunt låg någonstans emellan Kungstornen och Sveavägen, men att båda uppger tider som starkt avviker från bankomater och tider från de vittnen som tittade på klockan när det small, det är i högsta grad misstänkt.

Söderström fick genom tiderna och sitt agerande efter MOP stort inflytande på privatspanarna. Dessutom tror jag att han var med i Exodus tillsammans med Fritz G Pettersson och IB-agenten Jan Östberg.
Citera
2019-04-07, 14:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Man kan också fråga sig vad den civila polisen ansåg vara nära korsningen. Kungstornen ligger ju nära Sveavägen.

Det var i korsningen. 2520 stod vid trafikljuset
Citera
2019-04-07, 14:46
Medlem
Citat:
Min tanke är att försvarsindustrin, så som underrättelse- och säkerhetstjänsterna, smälte samman med NATO på ett hemligt plan och att allting styrdes i samråd med NATO. Syftet var att öka pressen på regeringen och neutraliteten och inte minst att håva in svarta pengar för skumma syften. Det verkar som att krigsmaterialinspektörerna hamnade i kläm mellan det militärindustriella komplexet och regering/riksdag.

Det finns ju ett rykte att Palme skulle se mellan fingrarna när det gällde viss smuggling, men det finns också ett rykte att Mårten Palmes fästmös far var inblandad i vapensmugglingen. Och med smuggling av USA-datorer till Sovjet. Jag har svårt att tro att Palme var inblandad i detta. Han var inte den som samlade pengar på bankontot precis, vilket bouppteckningen visade.

Däremot ville han nog visa sig duktig och ro hem ordern till Indien.

Eftersom du verkar ha ett specialintresse i detta så skulle din syn på detta vara extra intressant.
Jag tänker så här:
Bofors hade levt på vapensmugglingsaffärer i åratal, men det var ju stopp nu då tullkriminalen börjat reda i denna härva.
Den utredningen träffar naturligtvis regeringen rakt i mellangärdet, vilket får till följd att all trafik måste upphöra, men då finns inga orderingångar kvar, och företaget är redan i kraftig ekonomisk obalans.
Fanns det i detta läge något mer naturligt än att regeringen engagerar sig för att kompensera med att dra hem denna stororder?
Ganska naturlig tycker jag.

Företagets skulder ligger i miljardklassen och aktiekursen faller.
Den största skuldsättningen ligger i den statligt ägda PK banken där hela LO kollektivet har sina löne och sparkonton.

Kan man inte lite tillspetsat säga att Bofors ägare i praktiken också förvaltade statens egendom?

Vi vet ju vad som hände några år senare.
Citera
2019-04-07, 14:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Jag tror att om man vill komma någonstans ifrån det Anèr och andra skrivit, så får man kontakta de poliserna själv.

Vad gäller den civila bilen är den intressant då den är vid ca Stureplan när larmet går och inte ser 2520. De ser 2520 först vid Sveavägen och då talar 2520 med någon intill bilen. Alltså att Söderström talar med någon efter larmet, när Söderström envist hävdade att han bara talat med någon FÖRE larmet.
En fråga.

Har du varit i kontakt med någon/några av de poliser som deltog i narkotikaspaningen Sveavägen/Luntmakargatan/Tunnelgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in