2019-04-06, 18:07
Medlem
p.norths avatar
När det gäller S.E jag tror att han grämjde sig att han inte fick stå i centrum, fick uppleva den största händelsen. Om han hade gått ut en minut tidigare så hade han inte missat "kalaset" så tänkte han nog.
Citera
2019-04-06, 18:20
Medlem
p.norths avatar
...eller att han fick en roll att förvilla.
5% att han var g.m och 25% att han var delaktig.
Citera
2019-04-06, 19:48
Medlem
p.norths avatar
# Sydafrika spåret hjälp av (polis spåret)
# näringslivet/miltåra (landsförrädare) +inom det egna partiet
# Christer Andersson eller någon annan (v.g)
Ej Christer Pettersson.
Citera
2019-04-06, 20:58
Medlem
p.norths avatar
Att observera bofors/cats falck/ddr/östling/och skoglund som städgumma
Citera
2019-04-06, 21:58
Medlem
Guldspaden i klassen Magasin går till Thomas Pettersson, Filter för Skandiamannen #Gräv19

Jag kan inte påstå att jag är helsåld på Skandiamannen som gm.
Citera
2019-04-06, 22:46
Medlem
Robert Gustafsson berättar om hur ointresserad polisen som tog emot hans vittnesuppgifter var.
Robert var samtidigt på biografen Grand som paret Palme.
Robert berättar om en mystisk bil och att han upplevde att det fanns folk med walkietalkie längs Sveavägen.

Drygt 25 minuter in i klippet så är det ett kort inslag som berör Palmemordet.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/689772?programid=4772
Robert Gustafsson – stör sig på "pk-fascismen" och springer från döden
Citera
2019-04-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Guldspaden i klassen Magasin går till Thomas Pettersson, Filter för Skandiamannen #Gräv19

Guldspaden delas ut av Föreningen Grävande Journalister till: ”de journalister – verksamma i svenska medier – som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomförd”.

Det vill till att han får rätt då.
För att väsentlighetsfaktorn ska uppfyllas är det väl detta som krävs så vitt jag förstår.
Annars har han ju grävt fram oväsentligheter, men sådana kan ju säkert också ha ett värde i denna outgrundliga ryggdunkarnas värld.
Det där med orginalarbete kanske också kan diskuteras. Liksom självständigheten.

Har för mig att Lars Larsson var den som lade upp bollen på straffpunkten.
Senast redigerad av MacMackay 2019-04-06 kl. 23:24.
Citera
2019-04-06, 23:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den Bosniske ”Gudfadern” Alexander Sadik Kauklija var en av de gangsters som PU kollade så sent som i början av 1988. Han var ett tungt namn i Stockholms undre värld under 80-talet men hans ställning kom p g a hans ursprung i gungning under balkankrigen under 90-talet. Varför PU kollade upp honom har dock aldrig sipprat ut , mig veterligt. Svårt att se vilket hans motiv skulle vara.

Det har ryktats att ASK med broder hade SÄPOs ögon på sig redan under 70-talet. I så fall är SÄPOs grå eminens Folke Axman som stod för kontrollen. Det har också spekularerats om ASK med broder skulle kunna vara en del av Kegö/Barrlings hemligstämplade MOP-står. Men vad jag har sett har detta inte givit mer än obekräftade spekulationer.

Olika länder mognar på olika sätt när det gäller spelmarknaden. Jugoslavien i mitten av 1980-talet passade oss som hand i handsken tidsmässigt. Spelmarknaden liberaliserades och vi hade tusentals spelautomater i lager efter spelförbudet. Vi skrev avtal med deras olika republiker, Serbien, Makedonien, Kroatien och Bosnien, och hade bra fart på verksamheten. Vi hade också egen tillverkning av spelautomater i en kroatisk stad nära serbiska och bosniska gränsen. Men så kom inbördeskriget och raserade allting.

Olof Palme bröt löftet.
Men 1978 förändrades allt dramatiskt. Med ett enda svärdshugg kapade riksdagen benen på Cherryföretagen. Detta genom att förbjuda spelautomater i privat regi. Under loppet av en månad försvann basen för Cherrys verksamhet.
– Det var en katastrof, allt vi hade byggt upp revs ner, minns Per Hamberg. Cherryföretagen tvingades avveckla all spelautomatverksamhet i Sverige och alla investeringskrävande satsningar.

Bara ett par år innan riksdagsbeslutet hade Bill Lindwall fått personliga garantier av Olof Palme att vi inte hade något att oroa oss för. Även andra politiker hejade på våra satsningar, de var glada över att vi investerade och bidrog till sysselsättningen. Men när beslutet kom var de löftena ingenting värda, konstaterar Per Hamberg.

https://docplayer.se/1531853-Arsredo...foretagen.html

Anf. 48 JÖRN SVENSSON (vpk):

Herr talman! Jag tackar för svaret på min interpellation. Jag har ju lärt mig
att vi har en justitieminister av det så att säga undvikande slaget. Ur hanssynvinkel kanske det är ett klokt sätt att agera, men knappast ur parlamenta*rismens. Det är uppenbart för var och en att vi börjar komma till vägs ände när det gäller säkerhetspolisens inkompetens och skandaler. Det är litet synd att Sten Wickbom inte själv är intresserad av att göra någon närmare underrsökning av säpos olika aktiviteter i doldom och i det förflutna.

Han kunde t. ex. fråga grekiska juntamotståndare om säpos infiltration i grekiska föreningar under juntatiden. Han kunde fråga hur uppgifter om greker i Sverige kunde hamna i händerna på juntans åklagare och bilda underlag för domar mot grekiska demokrater.

Han kunde fråga vad säpo hade för skäl att under samma juntatid misstänka grekiska socialdemokrater i Sverige för spioneri till förmån för Sovjet. Han kunde fråga parlamentsledamoten Kyriazis ifall säpo avslöjade ett antal demokratiska grekers resa hem för juntans myndigheter, så att de kunde gripas vid hemkomsten.

Han kunde fråga säpo varför man var så passiv gentemot Ustasjaterroris-terna trots att det inträffat ett attentat av Ustasja mot det svenska konsulatet i BadGodesberg. Han kuude samtidigt fråga varför terroriststämpelrt mot Ustasja har upphävts och om det är lämpligt att säpo i dag använder Ustasjafolk som tjallare.

Han kunde fråga varför man drog i gång rättsligt omotiverade åtgärder mot den jugoslaviske invandraren Kauklija och genom honom försökte misstänkliggöra statsminister Fälldin och invandrarminister Andersson - en intressant parallell till den numera avslöjade skandalen om M 15;s intriger mot premiärminister Wilson.

Han kunde också fråga vad säpo hade att göra i den komplott som sökte dra in justitieminister Geijer i en s. k. bordellhärva. Detta byggde ju på lögner och vaga formuleringar i en promemoria.

Vidare vill jag för min del fråga justitieministern; Hur ser han på det faktum att den övervägande delen av terrorismen i Västeuropa numera har sitt ursprung i de statliga säkerhetstjänsterna, som kraftigt trappat upp sin verksamhet på området. Vad anser justitieministern om parlamentsutred*ningen i Italien, som avslöjat säkerhetsorganens aktiva organisering av de stora terrordåden i landet. Och vad för slags åtgärder anser justitieministern motiverade för att klarlägga hur förbindelserna är och har varit mellan svenska säpo och europeiska säkerhetstjänster som ägnar sig åt sådan brottslig verksamhet?

Nu har ju säpo återigen varit framme, i ett kartske allvarligare samman*hang än tidigare. Man har bedrivit trakasserier mot kurder. Man har i hög grad gjort sig medskyldig till uppbyggande av det s.k. huvudspåret, som sedan visat sig totalt felaktigt. Denna verksamhet har spelat en avgörande roll för att sabotera arbetet med att finna Olof Palmes mördare.

Drar inte justitieministern några som helst slutsatser av detta högst uppseendeväckande förhållande? Är han själv fortfarande så traumatiskt fixerad vid PKK-spåret att han inte kommit över herr Holmérs fall?

Det är väl ändå numera uppenbart att vi inte har den typ av säkerhetstjänst som behövs. Löslig hantering av uppgifter, en konspiratorisk syn på världen, med värderingar som överensstämmer med vad man kan höra från Ronald Reagans kansli eller från överste North - det är en dålig grund för kunskap och effektivitet i kampen mot terrorismen.

Detta borde föranleda att man nu tar upp frågan om en förutsättningslös omorganisering av säpo. Nu när situationen så klart visat på behovet härav.

Prot. 1986/87:130 25 maj 1987

http://data.riksdagen.se/dokument/GA09130
Om omorganisation av säkerhetspolisen
Senast redigerad av Gothus 2019-04-06 kl. 23:58.
Citera
2019-04-07, 05:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Klubben för inbördes beundran har slagit till igen.

Varken TP eller Filter har visat att SE är mördaren. Snarare tvärtom.

Man konstaterar helt kallt att IM inte kan ha sett gärningsmannen flera minuter före mordet.

Olofsson kan inte ha samtalat med SE i ett par minuter.

SE stämplade ut 23,19. Trots att Häggström, Bergström och huvudpersonen själv lämnar 3 olika uppgifter. 23,19, 23,20 resp. 23,21.

Man påstår att SE hade med sig en revolver till jobbet den aktuella fredagen.

En kompis/granne till SE, som samlade på vapen, måste ha gett en Magnumrevolver till Stig. Plus aktuell ammunition. En hemlig person. Som turligt nog är avliden och inte kan svara för sig. Ett klassiskt exempel på förtal av avliden. Hoppas hans efterlevande orkar stämma dem.

Man påstår att SE begår sitt livs första våldsbrott när han skjuter Palme. Trots att hans tidigare hustru hävdar att han var alldeles för feg för att kunna göra det. Men att han gärna skulle titta på. Där det borde tillagts det han gjorde. Hitta på.

Som jag tidigare skrivit måste man ha mycket på fötterna för att med bestämdhet kunna ändra/avfärda vittnesmål. Eftersom man själv inte var närvarande vid tillfället. Vittnen som upplevde är mer trovärdiga än ovetandes personer som gissar/förutsätter efter 33 år. TP och Filter har inte ens strumpor på fötterna i sammanhanget. Knappt bebishud.

Jag ger Filter/TP en gödselgrep för det hopkoket. Dessutom är det allra mesta plagierat från tidigare insatser. Som Lars Larssons och Walls böcker. Som det tog TP 12 år att kopiera.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-07 kl. 06:20.
Citera
2019-04-07, 10:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Olika länder mognar på olika sätt när det gäller spelmarknaden. Jugoslavien i mitten av 1980-talet passade oss som hand i handsken tidsmässigt. Spelmarknaden liberaliserades och vi hade tusentals spelautomater i lager efter spelförbudet. Vi skrev avtal med deras olika republiker, Serbien, Makedonien, Kroatien och Bosnien, och hade bra fart på verksamheten. Vi hade också egen tillverkning av spelautomater i en kroatisk stad nära serbiska och bosniska gränsen. Men så kom inbördeskriget och raserade allting.

Olof Palme bröt löftet.
Men 1978 förändrades allt dramatiskt. Med ett enda svärdshugg kapade riksdagen benen på Cherryföretagen. Detta genom att förbjuda spelautomater i privat regi. Under loppet av en månad försvann basen för Cherrys verksamhet.
– Det var en katastrof, allt vi hade byggt upp revs ner, minns Per Hamberg. Cherryföretagen tvingades avveckla all spelautomatverksamhet i Sverige och alla investeringskrävande satsningar.

Bara ett par år innan riksdagsbeslutet hade Bill Lindwall fått personliga garantier av Olof Palme att vi inte hade något att oroa oss för. Även andra politiker hejade på våra satsningar, de var glada över att vi investerade och bidrog till sysselsättningen. Men när beslutet kom var de löftena ingenting värda, konstaterar Per Hamberg.

https://docplayer.se/1531853-Arsredo...foretagen.html

Anf. 48 JÖRN SVENSSON (vpk):

Herr talman! Jag tackar för svaret på min interpellation. Jag har ju lärt mig
att vi har en justitieminister av det så att säga undvikande slaget. Ur hanssynvinkel kanske det är ett klokt sätt att agera, men knappast ur parlamenta*rismens. Det är uppenbart för var och en att vi börjar komma till vägs ände när det gäller säkerhetspolisens inkompetens och skandaler. Det är litet synd att Sten Wickbom inte själv är intresserad av att göra någon närmare underrsökning av säpos olika aktiviteter i doldom och i det förflutna.

Han kunde t. ex. fråga grekiska juntamotståndare om säpos infiltration i grekiska föreningar under juntatiden. Han kunde fråga hur uppgifter om greker i Sverige kunde hamna i händerna på juntans åklagare och bilda underlag för domar mot grekiska demokrater.

Han kunde fråga vad säpo hade för skäl att under samma juntatid misstänka grekiska socialdemokrater i Sverige för spioneri till förmån för Sovjet. Han kunde fråga parlamentsledamoten Kyriazis ifall säpo avslöjade ett antal demokratiska grekers resa hem för juntans myndigheter, så att de kunde gripas vid hemkomsten.

Han kunde fråga säpo varför man var så passiv gentemot Ustasjaterroris-terna trots att det inträffat ett attentat av Ustasja mot det svenska konsulatet i BadGodesberg. Han kuude samtidigt fråga varför terroriststämpelrt mot Ustasja har upphävts och om det är lämpligt att säpo i dag använder Ustasjafolk som tjallare.

Han kunde fråga varför man drog i gång rättsligt omotiverade åtgärder mot den jugoslaviske invandraren Kauklija och genom honom försökte misstänkliggöra statsminister Fälldin och invandrarminister Andersson - en intressant parallell till den numera avslöjade skandalen om M 15;s intriger mot premiärminister Wilson.

Han kunde också fråga vad säpo hade att göra i den komplott som sökte dra in justitieminister Geijer i en s. k. bordellhärva. Detta byggde ju på lögner och vaga formuleringar i en promemoria.

Vidare vill jag för min del fråga justitieministern; Hur ser han på det faktum att den övervägande delen av terrorismen i Västeuropa numera har sitt ursprung i de statliga säkerhetstjänsterna, som kraftigt trappat upp sin verksamhet på området. Vad anser justitieministern om parlamentsutred*ningen i Italien, som avslöjat säkerhetsorganens aktiva organisering av de stora terrordåden i landet. Och vad för slags åtgärder anser justitieministern motiverade för att klarlägga hur förbindelserna är och har varit mellan svenska säpo och europeiska säkerhetstjänster som ägnar sig åt sådan brottslig verksamhet?

Nu har ju säpo återigen varit framme, i ett kartske allvarligare samman*hang än tidigare. Man har bedrivit trakasserier mot kurder. Man har i hög grad gjort sig medskyldig till uppbyggande av det s.k. huvudspåret, som sedan visat sig totalt felaktigt. Denna verksamhet har spelat en avgörande roll för att sabotera arbetet med att finna Olof Palmes mördare.

Drar inte justitieministern några som helst slutsatser av detta högst uppseendeväckande förhållande? Är han själv fortfarande så traumatiskt fixerad vid PKK-spåret att han inte kommit över herr Holmérs fall?

Det är väl ändå numera uppenbart att vi inte har den typ av säkerhetstjänst som behövs. Löslig hantering av uppgifter, en konspiratorisk syn på världen, med värderingar som överensstämmer med vad man kan höra från Ronald Reagans kansli eller från överste North - det är en dålig grund för kunskap och effektivitet i kampen mot terrorismen.

Detta borde föranleda att man nu tar upp frågan om en förutsättningslös omorganisering av säpo. Nu när situationen så klart visat på behovet härav.

Prot. 1986/87:130 25 maj 1987

http://data.riksdagen.se/dokument/GA09130
Om omorganisation av säkerhetspolisen

Intressant att se kommunisten Jörn Svensson vurma för en vid den tiden Stockholms tyngsta kriminella.
Citera
2019-04-07, 11:40
Medlem
ieshos avatar
Man kan undra hur det känns för Lars Larsson nu, den huvudsakliga informationskällan för Guldspadevinnaren? Men jag har på känn att han inte vill ha det priset själv. Cool kille!
Citera
2019-04-07, 11:43
Medlem
ieshos avatar
Detta är den MOP-relaterade Flashbacklänk som är blockerad i Europa från Googles sökresultat.

https://www.flashback.org/sok/annie?sp=1&f=439&t=133416&so=d

Just nu toppas den av ett inlägg av Gothus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in