2019-04-07, 00:10
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
...
Felkjedjor (error chains) är ett etablerat begrepp i branschen och jag har försökt beskriva det i tråden ett flertal gånger.

Utgångspunkten när man utreder flygolyckor är inte att försöka hitta syndabockar, utan att identifiera faktorer som sammantaget bidragit till olyckan, för att på så vis kunna komma med rekommendationer om förbättringar.
Vi pratar alltså om faktorer som var och en enskilt hade gjort att olyckan inte inträffat.
Länkar i en felkedja. Tar man bara bort en enda av de här länkarna, hade olyckan inte inträffat.

Felkonstruktionen av MCAS som gör att den gör oönskade trimningar när AoA felar, är en sådan länk. Hade den varit konstruerad på ett bättre sätt, hade olyckan inte inträffat.

Men det finns alltid ett antal länkar som tillsammans bildar kedjan som ledde till ett haveri.
Det är viktigt att identifiera och försöka åtgärda samtliga dessa, eftersom var och en är nog för att undvika ett haveri nästa gång.
Ja, givetvis.
Flygindustrin vill veta och lära för att förbättra och reducera/eliminera risker och incidenter för framtid.

Kommentaren var i en kontext som delvis handlar om något *utanför* flygindustrin. /Vilket kanske inte var uppenbart./ Jag uppfattade föregående kommentarer mer rörande juridiskt ansvar och ”skuld”.

Hur väl flygindustri än vill hålla bort syndabockstänk så finns det där iaf. I domstolar t.ex.

// Är själv intresserad av att förstå hur det gick till. Men faktiskt minst lika intresserad av hur detta kommer påverka flygindustrin i allmänhet och företaget B (och ev. andra) i synnerhet i ett större perspektiv. I det ingår även hur B kan hantera och påverkas av ev. stämningar. Jag tror de kan få det tufft. Har tidigare beskrivit att jag hoppas på att de överlever och fortsätter leverera plan och varför. Dvs, jag har ett intresse som är vidare än en ”teknisk haverirappport”.

Edit: Rensat i citat för att förtydliga det jag svarade på.
Senast redigerad av JonasFB 2019-04-07 kl. 00:23.
Citera
2019-04-07, 00:29
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Den stora förloraren här är väl Boeing? För det första lär dom få betala saftiga skadestånd till alla som mist sina anhöriga i krascherna. Och dessutom lär folk inte våga flyga med deras plan i framtiden. Det här kan vara början på slutet för Boeing tror jag.
Det tror jag också. Om inte orsaken till kraschen blir tydligt identifierat och om det inte är någon annan än Boeing som är huvudskyldig så är det nog kört med Max 8. Om det kvarstår en misstanke om chansningar och genvägar för Boeings del så vet jag inte hur de skall återupprätta förtroendet.
Citera
2019-04-07, 00:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Med mer traditionellt utformade kontroller och trimsystem hade detta inte varit möjligt.

Det har påtalats som en brist i Airbus att man kan dra åt olika håll i vänster och höger "spak" utan att någon vet om det.

Borde inte det vara lätt att åtgärda med en varning, "inconsistent control input" eller liknande?

Citera
2019-04-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Det tror jag också. Om inte orsaken till kraschen blir tydligt identifierat och om det inte är någon annan än Boeing som är huvudskyldig så är det nog kört med Max 8. Om det kvarstår en misstanke om chansningar och genvägar för Boeings del så vet jag inte hur de skall återupprätta förtroendet.
Jag själv är redan enormt flygrädd och kan inte säkerheten garanteras efter detta är det nog slutfluget för min del. 2 stora dödskrascher på ganska kort tid känns fruktansvärt skrämmande.
Citera
2019-04-07, 00:57
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Jag själv är redan enormt flygrädd och kan inte säkerheten garanteras efter detta är det nog slutfluget för min del. 2 stora dödskrascher på ganska kort tid känns fruktansvärt skrämmande.
Jah har inte varit speciellt flygrädd men detta skapar nog en del flyrädsla. Finns det fler system på planen som plötsligt börjar leva sitt eget liv så att piloterna står handfallna.
Citera
2019-04-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Jah har inte varit speciellt flygrädd men detta skapar nog en del flyrädsla. Finns det fler system på planen som plötsligt börjar leva sitt eget liv så att piloterna står handfallna.
Var och en väljer själva om dom vill fortsätta flyga eller inte. Men jag själv litar inte ett dugg på att det är så säkert att flyga som det sägs längre. Vem som helst borde ha respekt för att flyga numera.
Citera
2019-04-07, 06:21
Medlem
Nu spekulerar jag så här:
Det kommer inte att bli några stämningar. Boeing gör upp i godo och erbjuder samtliga offers efterlevande en schablonsumma. Därtill kommer kanske någon form av ersättning till de bolag som drabbats.
I och med det kommer inte mysterierna med MAX och särskilt MCAS att bli offentliga. De stannar kvar som en företagshemlighet. Man kommer inte heller att kunna bekräfta att piloterna gjort fel eller rätt.
Ska man beklaga att det blir så eller nöja sig?
Senast redigerad av tantigheter 2019-04-07 kl. 06:24.
Citera
2019-04-07, 09:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Var och en väljer själva om dom vill fortsätta flyga eller inte. Men jag själv litar inte ett dugg på att det är så säkert att flyga som det sägs längre. Vem som helst borde ha respekt för att flyga numera.

Det är ju ens eget val, men det du skriver har inte ett dugg att göra med objektiv syn på flygsäkerhet och hur farligt det egentligen är.

Flygsäkerheten har konstant förbättrats (mycket) även de sista 10 åren.
Titta på denna kurva:
https://aviation-safety.net/graphics/infographics/Fatal-Accidents-Per-Mln-Flights-1977-2017.jpg

Det blir säkrare för varje år. Det blir tom färre olyckor trots att flyget ökar i världen.
Man ska lära sig att förstå skillnaden på sportflyg,svartflyg och kommersiella flygtransporter. Det är väldigt stor skillnad i risk.
Man ska även veta och förstå skillnaden mellan flygsäkerhet för kommersiell flygning i olika delar av världen. USA är bäst, Västra Europa nästan lika bra.
Afrika, Asien, Sydamerika inte lika säkra.

Så om du flyger kommersiellt med ett bolag som har säte i Västra Europa eller USA så är det extremt mycket mer safe än att åka bil.

De två olyckorna med 737 Max är tråkiga och MCAS-implementeringen är mycket märklig. Räkna dock med att följden av dessa olyckor( rekommendationer där man förbättrar detaljer) kommer öka flygsäkerheten i världen.

Undantaget är möjligen Ethiopian och landet Etiopien. Det är inte säkert att man tar åt sig på alla punkter. Det är tom möjligt att en del av detta förbises i utredningen.
Citera
2019-04-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har påtalats som en brist i Airbus att man kan dra åt olika håll i vänster och höger "spak" utan att någon vet om det.

Borde inte det vara lätt att åtgärda med en varning, "inconsistent control input" eller liknande?

Vad jag minns säger en röst ”dual input” om det händer, vilket även skedde i fallet med AF443. Men dom ignorerade det ihop med stall varningarna.
Citera
2019-04-07, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Du har en bra tanke där som det skulle vara mycket intressant att veta förklaringen från Airbus varför(om det nu är så) dom gjort så.

Tex AF447, kunde inte den andra piloten se att han som flög hade höjdroder dragit, det är skitmärkligt om man inte har instrument för det

Sedan skulle man såklart man kunna ha "force feedback" även där, tom Nintendo har det.
Citera
2019-04-07, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad jag minns säger en röst ”dual input” om det händer, vilket även skedde i fallet med AF443. Men dom ignorerade det ihop med stall varningarna.
Aha, men okey jag förstår att systemet måste upptäcka det, men var gör systemet då vilken styr?

Man hör på filmer "I have control" och vad betyder det på en Airbus map joysticken?
Citera
2019-04-07, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu spekulerar jag så här:
Det kommer inte att bli några stämningar. Boeing gör upp i godo och erbjuder samtliga offers efterlevande en schablonsumma. Därtill kommer kanske någon form av ersättning till de bolag som drabbats.
I och med det kommer inte mysterierna med MAX och särskilt MCAS att bli offentliga. De stannar kvar som en företagshemlighet. Man kommer inte heller att kunna bekräfta att piloterna gjort fel eller rätt.
Ska man beklaga att det blir så eller nöja sig?
Att dom gör upp är nog en sak men jag tror inte att man kan "gömma" några mysterier, glöm inte heller att det inte räcker med att FAA säger ok, Kina är pissless på Boeings attityd så har svårt att se att dom inte vill veta vad som gjort.

Vi i Europa böjer nog ned oss FAA på vanligt maner, USA talar Europa lyssnar gäller sorligt nog fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in