2019-04-06, 23:32
Medlem
Lysyras avatar
Vad är egentligen de bästa sättet att bli bättre på de verbala delarna? Framförallt ORD, LÄS & MEK. Fick 1,8 på kvantitativa i år och 1 på verbala. Där ORD & MEK drog ner mig rejält, även LÄS. Går endast i tvåan på gymnasiet så antar att det blir bättre med tiden, dock är det ju nu som resultat faktiskt gäller.

Är det bara att bita i det sura äpplet och nöta ord, suffixer och prefixer varje dag?

Länkar facit + normering (automatisk) igen ifall någon vill ha
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1i8hZorsSOdhAmsmwq1rflBVAWTro5pUahOIq3jIoU1o/edit?usp=sharing
Citera
2019-04-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Då förstår jag. Nej tyvärr, 20 min om dagen räcker inte långt alls. Det är bara att vara ärlig och säga det och då är jag långt ifrån bra på HP trots att jag tränat varje dag flera timmar sen december typ. När jag bad HP-guiden göra schema till mig blev jag helt förbluffad när de rekommenderade att jag skulle göra 4 promodoros om dagen (25 min plugg/5 min vila). Plus en vilodag på det. Jag insåg ganska snabbt att ska det hända nånting krävs mycket mer och har lagt ner hela min själ i det här. Insåg också att det inte skulle funka med parallellt jobb. Inte en chans.

Ingen aning om vad jag fick idag. Men till er som ligger på snittet (0,9) kan jag bara säga att ska ni nå någorlunda resultat krävs en otrolig jävla uppoffring. Till er som ligger på 0.8 och sämre kan lika gärna ge upp om ni inte är beredda att plugga non stop i 1 år.
Om jag skulle pluggat "heltid" (3-4 timmar om dagen) i ett halvår skulle jag säkert kunna höja mig från 1.4 till 1.9 ganska enkelt. Men det är extremt svårt att balansera HP-plugg med vanligt plugg/heltidsarbete. Nej 20 minuter om dagen räcker inte långt, men jag trodde definitivt att mitt helgplugg skulle ge bättre resultat. Tydligen räckte det inte alls långt.
Citera
2019-04-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysyra
Vad är egentligen de bästa sättet att bli bättre på de verbala delarna? Framförallt ORD, LÄS & MEK. Fick 1,8 på kvantitativa i år och 1 på verbala. Där ORD & MEK drog ner mig rejält, även LÄS. Går endast i tvåan på gymnasiet så antar att det blir bättre med tiden, dock är det ju nu som resultat faktiskt gäller.

Är det bara att bita i det sura äpplet och nöta ord, suffixer och prefixer varje dag?

Länkar https://docs.google.com/spreadsheets/d/1i8hZorsSOdhAmsmwq1rflBVAWTro5pUahOIq3jIoU1o/edit?usp=sharing (automatisk) igen ifall någon vill ha

Jag höjde mig med 6 poäng på ord sen i höstas. Rekomenderar HP-guidens Podcast som grund. Utöver det bör du gå igenom alla gamla ord och även gamla MEK-uppgifter. Förbättrar inlärningen avsevärt om du dessutom skriver ner det för hand. Gå igenom varje morgon och kväll. Ju tidigare, desto mindre plugg varje dag. Var nyfiken och sök upp ord DIREKT som du inte känner till eller är det minsta osäker på. Mer än så kan du inte göra.
Citera
2019-04-06, 23:39
Medlem
Blir normeringen lättare eller svårare i år? Vad får jag ifall jag fick 25 och 21 på verbala, sedan 30 och 27 på kvantifikativa?
Citera
2019-04-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Om jag skulle pluggat "heltid" (3-4 timmar om dagen) i ett halvår skulle jag säkert kunna höja mig från 1.4 till 1.9 ganska enkelt. Men det är extremt svårt att balansera HP-plugg med vanligt plugg/heltidsarbete. Nej 20 minuter om dagen räcker inte långt, men jag trodde definitivt att mitt helgplugg skulle ge bättre resultat. Tydligen räckte det inte alls långt.

Absolut, så är det ju. Du går ju i skolan och har således inget alternativ. Personligen tycker jag att man ska gå in helhjärtat om man nu vill bli jurist eller något. Eller så skiter man i det och ångrar sig om 20 år och tänker varför man tycker pengarna och jobbet var viktigare än ett fjuttigt HP.
Senast redigerad av Dijamant 2019-04-06 kl. 23:43.
Citera
2019-04-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Tog Status quo vilket betyder oförändrat läge, carp diem betyder fång dagen vilket inte stämde in bra, De capo betyder upprepning.

Tror Status quo är rätt men min verbala är inte lika säker som min kvant

Hej Tropicanan, vill gärna höra hur det gick för dig? Tror du att du kommer klara det nu? Jag som i princip skrivit 2,0 på alla kvant tyckte att denna kvant var svårare. Vad känner du?
Citera
2019-04-06, 23:41
Medlem
Lysyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidsven
Blir normeringen lättare eller svårare i år? Vad får jag ifall jag fick 25 och 21 på verbala, sedan 30 och 27 på kvantifikativa?
Jämfört med VT respektive HT 2018 bör du få 1,15-1. Normeringen borde likna VT 2018, men ingen vet helt säkert än.
Citera
2019-04-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Hej Tropicanan, vill gärna höra hur det gick för dig? Tror du att du kommer klara det nu? Jag som i princip skrivit 2,0 på alla kvant tyckte att denna kvant var svårare. Vad känner du?

Vilka uppgifter tycker du tillhörde bland de svårare?
Citera
2019-04-06, 23:53
Medlem
Citat:

Jag fick 3 fel på första kvantpasset och fick 4 fel på sista provprovpasset. DTK delen med cykel och efter det så hann jag inte lösa dem 3 sista DTK uppgifterna. Så fick gissa och fick rätt på 1 uppgift. Kändes som att det fanns flera frågor där man behövde spendera mer än 1 en minut på vilket således ledde till tidsbrist. Jag vet inte om det var svårare men det kändes som att UHR medvetet gjorde provet lite svårare för att kompensera för höst provet. Om detta stämmer har jag iaf chans på 1,9 som jag hoppas på.
Citera
2019-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
XYZ PP5 fråga 10 och fråga 12. Jag fick alla rätt på första provpasset med XYZ, men klarade inte dessa två. Kommer dock ej ihåg vad frågorna handlade om. Även samtliga frågor till den överbelastade kartan på DTK. PP3 uppgift 34 (tror jag) var även konstigt formulerat. Var att man skulle jämföra två perioder, där den senare nämndes, så blev osäker ifall det var en minskning eller ökning.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-04-07 kl. 00:04.
Citera
2019-04-07, 00:05
Medlem
needAlifes avatar
OK, nu får ni hjälpa mig lite. Kan inte vänta riktigt i över en månad. Fick följande men då är inte andra provtillfället inräknat än då min penna sket sig och jag var tvungen att fixa med stift i en evighet samt att jag missade en fråga så att jag behövde göra om 10 frågor då de hamnat på fel plats i svarsdokumentet (Fan att de inte kunde tagit med det tredje tillfället istället). Men med det sagt, jag hann inte de sista 5 på prov nummer 2 så satte allt på c. Vad tror ni är rimligt som slutresultat, allt annat ungefär lika förhoppningsvis?

https://i.imgur.com/bXHp3po.png
Citera
2019-04-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Jag fick 3 fel på första kvantpasset och fick 4 fel på sista provprovpasset. DTK delen med cykel och efter det så hann jag inte lösa dem 3 sista DTK uppgifterna. Så fick gissa och fick rätt på 1 uppgift. Kändes som att det fanns flera frågor där man behövde spendera mer än 1 en minut på vilket således ledde till tidsbrist. Jag vet inte om det var svårare men det kändes som att UHR medvetet gjorde provet lite svårare för att kompensera för höst provet. Om detta stämmer har jag iaf chans på 1,9 som jag hoppas på.

Vad syftar du på för DTK-del med cykel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in