2019-04-06, 11:40
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det var väldigt länge Varför får du det utskrivet och vilka doser tar du?
Planerar du att trappa ur det?

Har den på recept pga svår nervsmärta efter en allvarlig olycka.

Har trappat upp och ned en hel del genom åren. För tillfället ligger jag på 500mg/dagen, och har gjort de senaste två åren.

Som de ser ut just nu kommer vi inte trappa ut den, och med ”vi” menar jag min smärtklinik vilket jag haft kontakt med sedan dag ett mer eller mindre efter olyckan. Har provat alla dess olika ”smärtbehandlingar”.

Dock så är de mycket möjligt de blir aktuellt längre fram i livet, att trappa ut Lyrican alltså.

Skulle jag få välja skulle jag såklart skippa alla mediciner jag intar, alltid haft stor respekt gentemot medicinerna, men med åren som går har jag fått inse att vissa utav medicinerna är mer eller mindre ett måste för mig, tyvärr.
Citera
2019-04-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocoolnamejim

Har trappat upp och ned en hel del genom åren. För tillfället ligger jag på 500mg/dagen, och har gjort de senaste två åren.

Som de ser ut just nu kommer vi inte trappa ut den, och med ”vi” menar jag min smärtklinik vilket jag haft kontakt med sedan dag ett mer eller mindre efter olyckan. Har provat alla dess olika ”smärtbehandlingar”.

Dock så är de mycket möjligt de blir aktuellt längre fram i livet, att trappa ut Lyrican alltså.

Skulle jag få välja skulle jag såklart skippa alla mediciner jag intar, alltid haft stor respekt gentemot medicinerna, men med åren som går har jag fått inse att vissa utav medicinerna är mer eller mindre ett måste för mig, tyvärr.
Funkar lyrican fortfarande liks bra mot nervsmärtan och har du haft några jobbiga bieffekter av den?
Tar du något annat smärtlindrande i kombo med lyrican?
Citera
2019-04-06, 16:53
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocoolnamejim

Du har verkligen ett sant helvete framför dig. Jag gick på lyrica under många år och det har verkligen lämnat ett enormt ärr i min själ som inget tycks läka.

För att inte tala om avtändningen. Jag blev till slut så beroende att jag var tvungen att ta det på exakta tider och någon nedtrappning gick inte. Höll på att dö och fick intensivvård i flera veckor innan jag var kvitt det. De mediciner läkarna kände sig nödgade att ge mig för att jag över huvud taget skulle överleva har jag svårt att tro att någon annan skulle få, tyvärr. Det på grund av läkarnas ignorans, jag hade mer eller mindre bara tur att dem gav mig precis det jag ville.
Är idag, flera år efter, långt ifrån mig själv igen, på gott och ont.

Citat:
Ursprungligen postat av azzkick
Lyrica är helt klart favoriten, testat alla droger som fanns på gamla FS, inget slår det om man vill ta en efter jobbet på en vardag tex.
Börjar bli svårt nu i.o.f när det inte finns några shoppar längre, varken på www eller på dark.
Vilket är det bästa alternativet ?
Något som känns likadant men tillgängligt?

Finns ju på nya FS. Annars är gabapentin någorlunda likt, men det är en ganska aqquired taste om man säger så. Jag gillar det som fan däremot.
Lyrica är så pass unikt så jag skulle inte säga att det finns mycket som det.
Citera
2019-04-06, 21:12
Medlem
Hej igen. För några månader sedan slutade jag helt med lyrica och fick inga utsättningssymtom.

För att förklara det hela. Jag fick lyrica/pregabalin utskrivet mot ångest. Det fungerade bra om man ökade dosen varannan-var tredje vecka. När jag var på ca. 300mg/dag tyckte jag att bieffekterna blev för jobbiga, sämre balans, sämre minne och kände mig allmänt skum. Till slut gav det ingen effekt alls och jag sa till läkaren att jag vill testa att trappa ner. Sagt och gjort. Efter ytterligare någon månad slutade jag med min antidepressiva och har väl inte märkt något nämnvärt av det heller.

Nu efterhand vill jag aldrig ta någon medicin eller drog - alls. Om jag skulle få någon sjukdom som kräver medicin för att överleva kommer jag självklart överväga det. Lyrica var en bra medicin för mig under stunden men jag är glad över att jag slutat med den.
Citera
2019-04-07, 12:28
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.P.Werk
Funkar lyrican fortfarande liks bra mot nervsmärtan och har du haft några jobbiga bieffekter av den?
Tar du något annat smärtlindrande i kombo med lyrican?

Lyrican tar inte alls bort mina avsluta värsta ”smärt-toppar”. För dessa stunder har jag Metadon, som i sig egentligen inte heller lyckas ta bort de värsta. Dock blir kroppen oftast en aning mer avslappnad och spasticiteten släpper.

Sen är de så otroligt olika från gång till gång med smärtattackerna. Alltså att smärtan rör på sig, ena gången är de värst i foten och andra är de vaden som är utsatt.

Ska kanske också tillägga att jag inte varit smärtfri EN enda dag sedan olyckan. Dock har man ”lärt” sig hyfsat att hantera en del av den, men de är mer eller mindre OMÖJLIGT att förklara vilket helvete de är med just nervsmärta. De är väl en utav de mer komplicerade smärtor att behandla.

Smärtan styr bokstavligt talat hela mitt liv de senaste åren, då den eskalerat och blivit värre. Jag ska vara ärlig och säga att bara sitta och skriva denna, patetiska, deprimerande text är påfrestande.

Har inte jätteproblem med nå bieffekter, värst är muntorrhet typ. Vad jag förstått är Lyrica förknippat med stor viktökning. Jag själv har inga problem där. Men okej, vissa dagar är de svårt att bli mätt, oavsett hur mycket du äter. Så där är väl en liten bieffekt.

Så medicinerna jag har för smärtan nu är;
- Lyrica
- Metadon
- Medicinsk cannabis(som säkert folk har frågor om.)
- Saroten då och då.
Senast redigerad av nocoolnamejim 2019-04-07 kl. 12:35.
Citera
2019-04-07, 12:34
Medlem
nocoolnamejims avatar
[quote=CoupDeGrace|67242056]Du har verkligen ett sant helvete framför dig. Jag gick på lyrica under många år och det har verkligen lämnat ett enormt ärr i min själ som inget tycks läka.

Ja, nog är Lyrica ett gift, mer eller mindre.

Tror dock att den absolut har sin ”plats”, alltså att den kan hjälpa till vid just nervsmärta/ångestlindring.

Men tror Lyrican är väldigt olika från person till person.
Sen är, enligt mig, ett stort problem med Lyrican hur många som ”pundar” på den och inte har den på recept med legitima skäl.

Vad tog du själv Lyrica för? :-)
Citera
2019-04-07, 12:45
Medlem
CoupDeGraces avatar
[quote=nocoolnamejim|67249005]
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Du har verkligen ett sant helvete framför dig. Jag gick på lyrica under många år och det har verkligen lämnat ett enormt ärr i min själ som inget tycks läka.

Ja, nog är Lyrica ett gift, mer eller mindre.

Tror dock att den absolut har sin ”plats”, alltså att den kan hjälpa till vid just nervsmärta/ångestlindring.

Men tror Lyrican är väldigt olika från person till person.
Sen är, enligt mig, ett stort problem med Lyrican hur många som ”pundar” på den och inte har den på recept med legitima skäl.

Vad tog du själv Lyrica för? :-)

Jag är inte helt benägen att hålla med, men du har ju så klart rätt till din åsikt!

Men lyrica är som du säger så oerhört subjektivt, vilket är en av anledningarna till att jag inte är helt för den. Det är så svårt att få en förutsägbar effekt på det sätt som andra preparat har. Morfin fungerar ju som snarlikt på alla, medans lyrica funkar som helt olika preparat från dag till dag, i alla fall på mig.

Jag fick det utskrivet av till en början massa knepiga skäl, men i slutet var det främst för ångest, men sanningen är nog närmare att jag var beroende, så pass att det inte gick att sluta och läkarna visste inte vad dem skulle göra med mig.
Citera
2019-04-09, 09:50
Bannlyst
Tjena alla!

Har en fråga.

Gått på skyhöga doser några veckor. Ätit lyr kanske i 1månad.
Kan jag trappa ner till 900mg/dag bara sådär och sen varannan dag plocka bort 300 för att sen gå på 150 ett tag o sen nolla? Pls snabba svar önskas! ❤

/drB
Citera
2019-04-09, 15:22
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tjena alla!

Har en fråga.

Kan jag trappa ner till 900mg/dag bara sådär och sen varannan dag plocka bort 300 för att sen gå på 150 ett tag o sen nolla? Pls snabba svar önskas! ❤

/drB

Prova så får du se, det är individuellt och går egentligen inte att svara på. Att kapa en hög dos typ 2000mg+ till 900 borde vara enkelt. Att gå från 900 till noll är svårare. Du har inte använt lyrica särskilt länge så prova och se.
Citera
2019-04-09, 15:49
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tjena alla!

Har en fråga.

/drB

Du borde kunna trappa ur det på en vecka eftersom du bara gått på det en månad. I vilka doser du ska trappa ner i vet jag inte... vet bara att jag själv efter 12 dagars brukande 1-2g/dag har drabbats av insomnia. Tog sista dosen för drygt 2 dygn sedan. Sov kanske en timme i natt, och låg då bara och drömde. Ingen djupsömn så är jävligt trött idag. Ska testa somna normalt i natt, annars slänga i mig typ 3 mg Alprazolam bara så att jag får sova en stund för man blir ju tokig utan sömn
Senast redigerad av KringEx 2019-04-09 kl. 15:51.
Citera
2019-04-10, 17:56
Medlem
Jag sitter just nu på fenomenala pregabalinkristaller från flugsvamp. Slår pfizers med hästlängder. Jag har dock märkt att doser omkring 200mg får mig sjukt påverkad (sporadiskt brukande) har hänt förr att jag slängt i mig 900mg utan tolerans och fått något som liknar krampanfall... Har typ ramlat ihop och inte kunnat gå osv...enda skillnaden mot ett krampanfall är att jag varit vid medvetande. Skulle säga att det var någon form utav spasmer. Kan detta ha att göra med att jag vid tillfället gick på ssri (som om jag förstått det rätt sänker kramptröskeln)?

Här på forumet läser jag om folk som tar flera gram?!?
Citera
2019-04-10, 20:26
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STENLUGN
Jag sitter just nu på fenomenala pregabalinkristaller från flugsvamp. Slår pfizers med hästlängder. Jag har dock märkt att doser omkring 200mg får mig sjukt påverkad (sporadiskt brukande) har hänt förr att jag slängt i mig 900mg utan tolerans och fått något som liknar krampanfall... Har typ ramlat ihop och inte kunnat gå osv...enda skillnaden mot ett krampanfall är att jag varit vid medvetande. Skulle säga att det var någon form utav spasmer. Kan detta ha att göra med att jag vid tillfället gick på ssri (som om jag förstått det rätt sänker kramptröskeln)?

Här på forumet läser jag om folk som tar flera gram?!?

Om du syftar på mig så har jag ätit lyrica i 8 år typ så det är ju lite skillnad om du slänger i dig ett gram eller mer utan att ha någon tolerans.

Om man bara vill bli hög skulle jag säga att ta mer än 900mg inte gör någon större skillnad utan mest ger mer biverkningar.

Blir lite småirriterad när folk skriver att något är "bättre än pfizers" för det kan inte vara bättre än så. Antingen har du fått fejkpiller när du köpt pfizer eller så är dina kristaller du har bankade med något annat skit för att få dem att verka bättre än vad dem egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in