2019-04-05, 21:24
Medlem
micro113s avatar
Rubriken är väl rätt talande. Jag är femtiotvå, snart femtiotre, och har kommit i klimakteriet.
Förutom den sedvanliga viktuppgången så har jag besvär som stör mig mer ...

Hetvallningar i skinnet. Det känns som om någon bränner mig med blålågan på skinnet ytskinn ... väldigt smärtsamt.

Det växlas med
Iskyla, skinnet blir iskallt och det gör ont.

Jag försöker reglera med täcke (kyla) och ta bort täcket och ligga i drag av kallare luft... Det fungerar, dock bara minuter i taget vilket gör att jag inte får sova alls i princip.

Någon som har något bra tips?

Jag får rejäla utslag i ansiktet -- har provat både fengural, rosecea och cortymyx ... Kortvarigt hjälper de - och snabbt - kan få hela ansiktet angripet och ett dygn senare syns det knappt (gäller inte fungeral) ... men det hjälper ju inte eftersom problemet återkommer hela tiden, nu är jag ren i två tre dagar sedan börjar det om igen....

Någon som har tips ..?

Och så har vi kryp i benen som grädde på moset. Det går inte att sova när det åker hett och varmt genom ådrorna i benen. Motion gör det sämre snarare än tvärtom .. Någon som har tips...?

Uppepå det har vi de klassiska nattsvettningarna och andnöden ... vet någon tips mot det?

Jag vill inte ha rådet att gå till läkare eftersom jag redan försökt söka hos dem och jag medicinerar annat som gör att jag inte kan komma ifråga för behandling hos dem (enligt dem).
Min vanliga medicin är stabiliserande och gör att jag kan leva ett normalt liv -- så det är inget alternativ att sluta med dem.

Så undrar -- det måste varit andra som gått igenom klimakteriet och har lite tips.
Citera
2019-04-05, 22:02
Medlem
Tryckkokarens avatar
Det är bara att stå ut, har hört många berättelser som liknar din. Det finns helt enkelt inget botemedel.

Samtidigt så finns det ju östrogen att köpa på nätapotek, kanske kan vara något?
Citera
2019-04-05, 22:20
Bannlyst
Typ bara att stå ut som "Tryckkokaren" säger, det är väl bara i början det är mest jobbigt för att sen avta (olika länge för olika personer), att ta hormoner är väl inte så nyttigt då det ökar risken för cancer.
Hur som en tråkig grej som man för lida och vänja sig med. Hoppas du hittar din modell som funkar.
Glad att man är kille och slipper sånt.
Citera
2019-04-05, 23:11
Medlem
Jag har inget tips mot svettningarna men läste att det kan vara en attitydfråga dvs om man är van att associera svettning med något positivt, typ träning, är det lättare att stå ut med att svettas även vid andra tillfällen. Jag bytte täcke till ett tunt duntäcke och flanellakan som absorberar fukt ordentligt så att man slipper känna sig klibbig. När det gäller myrkrypningarna hjälpte det mig att motionera på förmiddagarna och inte i anslutning till sängdags. Använde också Magnesium tabletter till natten. Ganska stor dos. Hjälpte rätt bra. Är dina problem med huden i ansiktet relaterade till klimakteriet? Kanske har du fått någon hudåkomma som behöver särskild behandling.
Citera
2019-04-05, 23:18
Medlem
4yoonlys avatar
Är ju inte en kvinna i klimakteriet... Men vad händer dom du fortsätter att ta östrogen (som jag antar minskar i klimakteriet?) Kanske du kan artificiellt minska det på en annan nivå?...

Jag antar bara att det är östrogen (och kanske något mer) som minskar eller till och med slutar stört vid klimakteriet...
OBS ingen tips, bara en undran/fråga...
Citera
2019-04-06, 01:17
Medlem
pampussas avatar
Jeg fikk hjelp ved å drikke salviete mot svetting, drakk 3 kopper te om dagen og det hjalp umiddelbart. Det tok ikke bort all svetting, men jeg fikk natten tilbake. Herlig å våkne tørr om morgenen.
Håper du finner en løsning på dine ubehag!
Senast redigerad av pampussa 2019-04-06 kl. 01:28.
Citera
2019-04-06, 01:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är ju inte en kvinna i klimakteriet... Men vad händer dom du fortsätter att ta östrogen (som jag antar minskar i klimakteriet?) Kanske du kan artificiellt minska det på en annan nivå?...

Jag antar bara att det är östrogen (och kanske något mer) som minskar eller till och med slutar stört vid klimakteriet...
OBS ingen tips, bara en undran/fråga...

Ökar risken för bröstcancer.
Citera
2019-04-06, 11:19
Medlem
Har för ett tag sedan läst att ett tillskott av bönor i kosten kan vara gynnsamt mot klimakteriebesvär. Du kan säkert hitta mer information om du Googlar. Om jag minns rätt är tex vallningar vanliga i Västeuropa, men att kvinnor i vissa andra geografiska områden slipper dessa, vilket förklarades med kostskillnader (inte enbart bönorna). Hursomhelst är det ju billigt och enkelt att testa.
Citera
2019-04-06, 15:41
Medlem
Lasbond3000s avatar
Som en annan skribent var inne på så är en beprövad metod mot klimakteriebesvär fytoöstrogener.
Dessa finns i baljväxter, framförallt i soja (eller har den mest potenta varianten i alla fall).

Det sojans fytoöstrogener som har skapat begreppet "soy boy" hos vissa politiska grupperingar på högerkanten.
Citera
2019-04-06, 16:20
Bannlyst
Varför är det bara kvinnor som har dessa enorma övergångsbesvär?

Min tanke när jag blir 50-år är att gå från snygg kille till stilig man, och kanske klä mig och se ut som George Clooney. Kanske börja klä sig lite verserat i kavaj och slips på ålderns höst!

Allt är möjligt mina vänner! Börja röka pipa? Varför inte!
Senast redigerad av Trumpetludd 2019-04-06 kl. 16:25.
Citera
2019-04-06, 17:28
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetludd
Varför är det bara kvinnor som har dessa enorma övergångsbesvär?

Min tanke när jag blir 50-år är att gå från snygg kille till stilig man, och kanske klä mig och se ut som George Clooney. Kanske börja klä sig lite verserat i kavaj och slips på ålderns höst!

Allt är möjligt mina vänner! Börja röka pipa? Varför inte!

Därför att kvinnors östrogen- och progesteronproduktion produceras av hennes äggceller i ovariernarna (äggstockarna). Äggcellerna regenereras inte utan tar helt enkelt slut när hon kommer upp i 50-årsåldern.
För oss män så är det leydigcellerna i testiklarna som producerar testosteron och dessa tar inte slut på samma sätt som motsvarande gonader gör hos kvinnor. Däremot tröttas de ut med stigande ålder, så även vi män får en minskande produktion av testosteron. Gonadproduktionen störtdyker dock inte som hos kvinnor.

Sen om du vill se ut som Rip Kirby eller George Clooney vid 50+ så får du börja sätta fart med kosten och träningen redan nu. För om du väntar tills du blir 40+ så är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt att skaffa dig god fysik vid den åldern (generellt).
Citera
2019-04-07, 09:58
Medlem
Flamsans avatar
Jag var tidig in i klimakteriet redan för över tio år sedan när nu 54 år.

Fick tips av en gynekolog att prova Remifemin då östrogen var uteslutet för mig.
Funkade bra tycker jag.
Jag läste tips om att inte ta av sig när man hade dessa svettningar utan ha nattlinne eller pyjamas på si varför kommer jag inte ihåg just nu.
Det vart ju enklare att bara byta kläder än att bädda rent i en dubbelsäng i alla fall😉
Sen kom jag på att tunnare täcke och inte så kallt i rummet hjälpte också för då kunde jag sparka av täcket utan att frysa 😀

Jag hade inte så mycket besvär förutom värmevallningarna nattetid. Hur mycket det var att Remifemin hjälpte vet jag ju inte.

Efter att varit en frysekylling i hela mitt liv var det den största fördelen med klimakteriet, jag fryser inte så mycket längre 😂
Fast då kunde jag gå ut i t-shirt och thights i nollgradigt väder och tycka det var skönt ute😉
Nu är jag mer normal 😛

Myrkrypningarna i benen är det enda som hjälper på mig värktabletter. Och att gå och kissa. Kissnödighet gör krypningarna 100 gånger värre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in