2019-04-05, 11:01
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
I vilket landsting då? Jag har haft det i 4 ÅR och alla kollar på mig som om jag var helt tokig när jag ber om att få det kollat.

Exakt vad för problem har du haft i 4 år?

Och du har inte fått gastroskopi undersökning ännu?

Jag antar om jag söker mig till vården kommer de bara säga att jag har halsbränna eller reflux och fortsätta med min kur. Sedan om de inte fungerar så en gastroskopi undersökning?

Cancer i matstrupen är väl extremt sällsynt, typ en av de mest sällsynta cancersorterna, och drabbas mest äldre +50år samt de som har historik av rökning och alkohol vilket jag inte har. Samt en av symptomen är att man har problem att svälja. Det har jag inte. Har inga problem alls när jag äter utan kan äta mycket om jag så vill men det är typ efter jag ätit och typ 1-2 timmar efter som jag har känningar av rapar, globus-känsla och uppstötningar. Uppstötningarna har nästan helt försvunnit med medicinen men fortfarande globus-känslan i halsen och rapar. Men sedan kan det vara sedan att jag inte känner av något alls för att sedan komma tillbaka.
Senast redigerad av takeitchill 2019-04-05 kl. 11:13.
Citera
2019-04-05, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Har du haft dessa problem eller?
Ja, i nästan tjugo år. Av och till så illa att jag vaknar mitt i natten och sätter mig käpprak upp i sängen med känslan av att kräkas. Det är syra som rinner upp i strupen när jag sover på rygg. Det har lett till att jag nästan alltid avslutar dagen med en Samarin. Ibland hjälper det, ibland inte. Jag har även med mig Rennie i jackfickan överallt jag går.

Även fysisk ansträngning eller ilska gör att det bubblar i mage och hals och ibland kan det räcka med att böja sig ner för att knyta skorna.

Men jag har bättre perioder också. Perioder av bättre mat och mindre stress kan lämna mig nästan besvärsfri. Det går i vågor. Jag ser det som sviterna av många år av stress och vällevnad. En del av att bli äldre, helt enkelt.
Citera
2019-04-05, 11:10
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Ja, i nästan tjugo år. Av och till så illa att jag vaknar mitt i natten och sätter mig käpprak upp i sängen med känslan av att kräkas. Det är syra som rinner upp i strupen när jag sover på rygg. Det har lett till att jag nästan alltid avslutar dagen med en Samarin. Ibland hjälper det, ibland inte. Jag har även med mig Rennie i jackfickan överallt jag går.

Även fysisk ansträngning eller ilska gör att det bubblar i mage och hals och ibland kan det räcka med att böja sig ner för att knyta skorna.

Men jag har bättre perioder också. Perioder av bättre mat och mmndre stress kan lämna mig nästan besvärsfri. Det går i vågor. Jag ser det som sviterna av många år av stress och vällevnad. En del av att bli äldre, helt enkelt.

I vilken ålder började du få dessa problem? Jag är inte ens direkt överviktig (typ 5 kg övervikt eller så).
Citera
2019-04-05, 11:51
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Exakt vad för problem har du haft i 4 år?

Och du har inte fått gastroskopi undersökning ännu?

Jag antar om jag söker mig till vården kommer de bara säga att jag har halsbränna eller reflux och fortsätta med min kur. Sedan om de inte fungerar så en gastroskopi undersökning?

Cancer i matstrupen är väl extremt sällsynt, typ en av de mest sällsynta cancersorterna, och drabbas mest äldre +50år samt de som har historik av rökning och alkohol vilket jag inte har. Samt en av symptomen är att man har problem att svälja. Det har jag inte. Har inga problem alls när jag äter utan kan äta mycket om jag så vill men det är typ efter jag ätit och typ 1-2 timmar efter som jag har känningar av rapar, globus-känsla och uppstötningar. Uppstötningarna har nästan helt försvunnit med medicinen men fortfarande globus-känslan i halsen och rapar. Men sedan kan det vara sedan att jag inte känner av något alls för att sedan komma tillbaka.
Jag har det exakt som Latrygg beskrev det:
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Av och till så illa att jag vaknar mitt i natten och sätter mig käpprak upp i sängen med känslan av att kräkas. Det är syra som rinner upp i strupen när jag sover på rygg.
Jag kan bara ligga på vänster sida när jag sover (ut/ingången till magsäcken sitter i överkant på höger sida). Det gör så jävla ont dåliga dagar. Hålls i schack med Omeprazol, men läkarna tycker att jag ska sluta med tanke på långsiktiga biverkningar, men det går verkligen inte. Smärtan är outhärdlig, för att inte tala om hur "ofräscht" och dåligt för tänderna att spy magsyra hela tiden... Ett annat problem jag har är att jag inte kan äta normala personer. Då får jag svårt att andas efteråt och ett väldigt tryck bakom magsäcken.

Både min mamma och min mormor har problem med övre magmunnen (missbildningar) och jag misstänker att det är det jag har också. Men nej, jag har inte fått någon gastroskopi.
Citera
2019-04-05, 12:02
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag har det exakt som Latrygg beskrev det:
Jag kan bara ligga på vänster sida när jag sover (ut/ingången till magsäcken sitter i överkant på höger sida). Det gör så jävla ont dåliga dagar. Hålls i schack med Omeprazol, men läkarna tycker att jag ska sluta med tanke på långsiktiga biverkningar, men det går verkligen inte. Smärtan är outhärdlig, för att inte tala om hur "ofräscht" och dåligt för tänderna att spy magsyra hela tiden... Ett annat problem jag har är att jag inte kan äta normala personer. Då får jag svårt att andas efteråt och ett väldigt tryck bakom magsäcken.

Både min mamma och min mormor har problem med övre magmunnen (missbildningar) och jag misstänker att det är det jag har också. Men nej, jag har inte fått någon gastroskopi.

Med så allvarliga problem så har du inte ens fått en gastroskopi? Jag som just fått liknande problem lär inte kunna få det känns det som, speciellt då jag just fått reflux symptom. Att de är så selektiva. Gastroskopi är ju en enkel undersökning som enbart tar 10 min!

Jag har dock inte känt av några besvär på natten, det är mest efter jag ätit.
Citera
2019-04-05, 12:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Med så allvarliga problem så har du inte ens fått en gastroskopi? Jag som just fått liknande problem lär inte kunna få det känns det som, speciellt då jag just fått reflux symptom. Att de är så selektiva. Gastroskopi är ju en enkel undersökning som enbart tar 10 min!

Jag har dock inte känt av några besvär på natten, det är mest efter jag ätit.
Det kan vara jag också, läkare verkar generellt diagnostisera mig med "stress" vad jag än söker för. Andningsproblem, muskelsvaghet, halsfluss, migrän (ta en Alvedon), partiell förlamning, borrelia och guvetvad.

Klart du ska kontakta din VC, det kanske räcker med en telefontid med läkare för rådgivning initialt, oftast är det ju en tillfällig reaktion som läker ut mer eller mindre av sig själv. En sak du kan ha i åtanke är att när man slutar med Omeprazol så drar protonpumparna igång på övervarv, varför man kan bli ordentligt sämre. Trappa ut långsamt och komplettera med exempelvis Gaviscon. Det lägger sig som ett skummigt lock och "täpper till" magmunnen men påverkar inte övriga magfunktioner. Här finns bra info (PDF): https://vardgivare.skane.se/patientadministration/patientinformation/broschyr/att-sluta-med-protonpumpshammare/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in