Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Jag begränsar mig iofs inte till just skjutningar av poliser gentemot civilister, utan ingripande överlag där utgången resulterat i en styck död civilist.
Men frågan är ju även, varför skjuter polisen allt oftare (både varningsskott och verkanseld) om det är pga att de är rädda för att bli attackerade, då finns det ju inget som talar för att polisernas rädsla är befogad.
Senaste två ihjälskjutningar av poliser var väl Malexander samt den där vid handräckning av tvångsvård (tror sistnämnda var någon gång runt 2007-2008)?
Men jag kan hålla med dig om att samhällsklimatet blivit extremt mycket råare hos en låt säga 5-10%ig del av befolkningen men högst tveksamt om det går att dra likhetstecken mellan det och polisens allt oftare dödliga ingripanden.
I min värld, så måste man kunna ställa krav på att polisen i 99.9% skall kunna hantera sina arbetsgivare utan att ha ihjäl desamma (dvs skattebetalarna).
Off topic, såg idag något jag inte har sett sedan 80talet, två stycken avslappnat patrullerande poliser utan någon polisbil ens i närheten.
De ingav både förtroende och högst troligt, skapade bra mycket mer positiva ringar på vattnet än de avarter vi finner bla här i tråden konstant spammandes.
Det är svårt, för att inte säga omöjligt att på konkret sätt visa hur något kring detta är sammankopplat eller ej.
Jag tror det handlar om upplevelser, både hos allmänhet men också bland poliser.
För min del, har jag svårt att hitta tex någon uppmärksamhet om hot mot poliser eller andra rättsvårdande personer tidigare på tidsaxeln än ÅK Barbro Jönsson´s sprängda hementré.
Däremot finns drösvis med artiklar om poliser som blivit hotade/angripna i sina egna hem mer frekvent desto närmre idag vi rör oss.
Samma sak med rapportering om poliser som skadats vid ingripande.
Det förekom inte i någon utsträckning förr. Idag är det nästan var dag genom vårt avlånga land.
Äldre konstaplar som levt/jobbat genom olika epoker visar en ganska samstämmig bild om hur farligt yrket har
blivit, även om det som du säger mkt riktigt bara rör sig om en liten klick statistisk fara som verkligen utgörs av befolkningen.
Jag upplever att motståndet mot polis eskalerat till någonting som liknar respektlöshet och gränsöverskridande, och jag tror även polisledning delar den uppfattningen eftersom hållningen inom kåren är att passa sig djävligt ordentligt i dagens klimat, jämfört med att bara behöva passa sig ordentligt i gårdagens.
Till min egen glädje började jag se detsamma vad du sett redan förra sommaren i området där jag bor, i en mindre stad.
Två uniformer till fots, sakta mak, avslappnad hållning, gående runt över torget/köpcentergatorna. Detta är för mig den allra tydligaste signalen om ett byggande samhälle.
Jag fick tillfället att betrakta patrullen ca 10min, och såg ju då hur dom emellanåt stannade upp och bara pratade med folk, både på deras egna initiativ, men också på folks initiativ.
Där blev jag fanimig glad i själen!
Anledningen att varken du eller jag sett detta på flera år är några st till antalet. Dels att det har en lång period nu ansetts osäkert att patrullera på detta vis, som man gjorde förr.
Resursslöseri har vissa även sagt.
Men också dels pga polisens centralisering. Man har genom senaste åren eliminerat tex områdespolis/lokalpolis, liksom man löst upp polisgrupper med specialkompetens tex ungdomsgrupper, droggrupper, prostitutionsgrupper etc.
Tänk nu om patrullen som frontade Eric inne på den här gården, varit en områdespolis med faktisk och lång erfarenhet av just detta område. Deras område...
Dom hade kanske haft högre sannolikhet att ha känt igen Eric?
Dom hade kanske besuttit kunskapen om att den potentiellt farliga kriminella personen känd på adressen redan satt i förvar?
Jag tror sannolikheten för vetskap hade varit högre om det hade varit en ren områdespolis som fått gå på detta larm.
Eric´s mamma har nog inte helt fel i att orsaken till hennes sons död går långt upp i polisledningen, ja rent av våra politiker.
Som läget ser ut idag är dock detta nästan en utopi. Kåren är för liten och centraliserad, samt riskfaktor är för hög för att ha patruller förankrade i specifika områden.
Men man önskar....