2019-04-05, 06:05
Medlem
ArchDrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Saxar in mitt inlägg från fb-grupp här.

”Ok, nu har Robinson 2019 pågått några veckor och det är fortfarande svårt att få grepp om deltagarna, samtliga av dem vill säga. Som vanligt ges mycket TV-tid till vissa och mindre till andra. Dessutom pendlar många i agerandet. Men jag skall försöka knåpa ihop en del tankar och omdömen. Betygen kommer ges i kategorierna Allmänt likeable och tävlingsfokuserade, kommer förkortas FK. (där ingår även paktförmåga). I skala från 1-10
Jag kommer även att ta med gänget som är med i Gränslandet.

Lag Nord: Klas- Förmodligen den stabilaste ledaren vi sett i Robinson. Hade han varit med året då Ola, Dr Åsa och Melin var med skulle han sopat banan med dem. Vill väl utan att mesa. Skarpt intellekt dessutom. Likeable 10, FK 8

Robert.- Stabil, klok och sansad. Väldigt verserad också (take notes Bonnie!) Han har det jobbigt med att få i sig energi för att hålla igång sin stora lekamen, håller humöret uppe ändå. Likeable 10, FK 4

Tobias- Skön kille. Duktig som tusan. Ibland kan skenet bedra. Frisyr som visar på självständighet. Sund i åsikterna. Kommer bli en väldigt duktig lärare. Likeable 10, FK 8

Sebastian och Anna - Här har vi en kille och tjej som är taggade och målmedvetna. Men tar sig själva på för stort allvar. Humor och att bjuda på sig själva är lika främmande för dem som killerinstinkt är för Suzan. Sebastian samlar inga sympatipoäng med sitt forcerade sätt gentemot lagkamrater som inte presterar. Likeable 4, FK 9

Suzan - Här har vi nog den som minst förstår vad Robinson är för slags program/tävling. Men det gör inget för hon är inte aggressiv, faktiskt lite befriande. Hon bara är. Att reta sig på hennes vaga väsen säger mer om den personen än om Suzan. Hon ryker i sinom tid, såvida inte produktionen hittar på twister som ändrar förutsättningarna. Men jag har inget emot om hon är kvar ett tag till. Mest för att jag vill tro på att man som ett lag borde ha råd med par stycken som inte är atletiska. Mathias har en jäkla tur att Suzan finns. När hon försvinner blir det förmodligen fokus på Mathias. Strebrar hittar alltid ngn att stöta ut. Likeable 7, FK 1

Sophie- vin och vatten. Lite elitisk ibland men mjuk och empatisk om vartannat. Inte så mycket TV-tid. Verkar skarp hursom och ingen soffpotatis. Likeable 6, FK 8

Mathias- Redan när Selma lade upp bilder på deltagarna innan Robinson börjat kunde jag se via bild (ja det är konstig förmåga jag har, att utläsa folk via bilder) att Mathias är loj och sävlig. Vilket visade sig sant. Annars: Klok och lugn, lakonisk. Inte mycket mer att orda om. Tendenser till att prata i syfte att det skall landa till att handla om honom och fiska efter bekräftelse. Likeable 8, FK 2

Lag Syd: Linn- Ojämn. Förmodligen beroende på osäkerhet. Som ledare svag eftersom hon just är, ja osäker. Vissa anser att hon är bra i tävlingar, jag vet inte. Att kämpa hårt och höras är inte samma sak som att göra nytta. Är med i tjejpakten som hellre förlorar tävlingar och litar på sin pakt än att hålla ett lag starkt. Som hellre skaffar kanonmat till laget så att "man har ngn att rösta ut". Det är på den nivån, utgår från att förlora med andra ord. Likeable 4, FK 7

Bonnie- Här är jag lite färgad. Har svårt för lärare som inte kan uttrycka sig korrekt. Läraryrket är på dekis. Kan vara Lärarhögskolans fel med sitt genusflum och ickefokus på kunskap. Bonnie är hursom inte smart men har empati i stora lass. Gott. Likeable 7, FK 1

Emilio- Har talets gåva, munnen går i ett. Tyvärr viker han sig för lätt. Är en följare. Annars harmlös och kommer inte ha med slutvinst att göra. Likeable 7, FK 5

Lucas- Också ojämn. Resonerande med temperament. Vill vara del i laget men skulle kanske tjäna på att köra själv. Är duktig i det mesta. Borde styra Emilio mer men har inte sinnet för att styra/spela riktigt. Är den fagra känslokillen Gott.
Likeable 8, FK 8

Fia- I vissa avsnitt ser man inte till henne. Men så mycket har jag grepp om att förstå att hon är klurig. Söt som Tjorven dessutom. Kanske lite översittare ibland, fast det kan vara jargong i synkarnna. Likeable 7, FK 9

Åsa- Varje säsong har en sötnos. Denna lyckades man skaka fram en kopia av Nicolina.Tillhör de som inte kämpar men är glad skit ändå. Kanske produktionen klipper det så. Men vi kan bara bedöma vad vi ser. Åsa har nog inte förlorat så mycket på att ha en fot i varje pakt, inte bränt broar alltså, Kommer halka med ganska långt eftersom hon inte kliver på tår och är ögongodis. Så fungerar vårt samhälle. Likeable 8, FK 2

Gränslandet:

Peter - I klass med Klas, lugn klok och med stark självkänsla. Är lite tillbakalutad och inte tävlingsinriktad. Han lyckas ta sig fram ändå. Verkar stark. Likeable 10, FK 5

Adnilson- Saknar väldigt mycket insikter. Stark och duktig. Tar sig långt om han fixar tävlingar. Eventuella röstningar är inte till hans fördel. To say the least. Likeable 3, FK 9

Nick- Missförstådd kille. Mest på grund av förra årets feminsitfjantar i hans lag. TV-teamet gillar säkert också att trycka på vissa knappar för att få THE NICK SHOW. Sekundärkränkta övertolkar allt han gör och säger. Tröttsamt. Visst, han är enkel man och lever efter enkla dygder. Får han mat och medhåll så flyter saker på. Hehe. Likeable 5, FK 8 (paktandet är inte så bra därför betyget ner)

Jannika. - Hm, här kan jag skriva en essä eftersom jag är hobbypsykolog. Inte mycket som är bra här. För mycket härskarteknik genom att prata över huvudet på folk, i forcerat tonfall med röda kinder. Passisvt aggresiv i kombi med att låtsas låta pedagogisk, brrr. Ständigt konfronterande på grund av att vilja omvända världen. Det är förkastlig hållning. Var vegan men pracka inte på andra den livsstilen! Dessutom är det infantilt att alltid, alltid dra patriarkat-kortet så fort en man säger emot eller ens pratar. Helst borde männen anpassa sig efter just henne. Dvs, Jannika har facit för hur människor skall vara. TV4 hittar sådana här varje säsong. Förmodligen för att uppröra, men säkert också för att TV-husen är
fulla av MP-röstare. Likeable 1, FK 3

Om jag glömt ngn får jag redigera. Hardenborg och Anna gillade jag. Men synd att Hardenborg föll in i Jannikas grepp i att bli bitter.

./.

Bra och insiktsfullt inlägg som säkert krävt en hel del tid och energi.. Håller med om det mesta. Respekt.
Citera
2019-04-05, 07:08
Medlem
CombatCows avatar
Så jäkla osäker Linn känns i allt hon säger. Söker medhåll så mycket hon kan.

"Ha! Där blev ni ägda av oss tjejer. Vi tjejer kan mer än ni tror. Vi tjejer är grymma!"
Citera
2019-04-05, 08:21
Medlem
Baxxar Bohonos idé om att göra en analyseringslista om vardera deltagare i årets Robinson! Gör väl på ett liknande sätt att sätta två betyg, ett som är hur mycket jag personligen gillar deras approach ( L) och ett där de tyder på deras förmåga i tävlingar som deras sociala förmåga (F), på ett ungefär. Sen kanske någon kombo av något slag. =D Summan är då mellan 1-10.

Lag Syd: Generella tankar om det laget är att det känns som de har fått mer TV-tid då det har varit mer tjafs och osämja. Det händer i alla fall något där, på gott och ont.

Linn: Är varken ett fan av hennes yttre eller hennes inre med tanke på hur hon skötte just ledarrollen med krigsfången. Tycker att de uppförande var osäkert agerande från en så kallad ledare. Utöver det så har hon ju inte synts till i rutan överdrivet mycket. Känns förövrigt som en riktig maskulin kvinna, dvs ingen feminist trams. Hon har visserligen presterat rätt så bra med tanke på hennes atletiska kropp, samt så verkar hon ingå i en pakt, så något rätt gör hon ju. Kan möjligtvis ta sig till sammanslagningen L= 5 F= 6.5 tot = 11.5

Bonnie: Hon känns rätt så flummig, och går nog mycket på känsla och desto mindre på rationella och genomtänkta beslut. Förvånar mig att hennes yrke är lärare ( ej kommit fram till vilka ämnen samt årskull), då hon har framstått som relativt lågintellektuell i mitt tycke. Hon ser dock rätt bra ut för att vara i hennes ålder, men verkar i alla fall vara en snäll och godhjärtad person, lite väl känslosam i min smak. Utöver det så har hon inte direkt presterat speciellt märkvärdigt i tävlingar, samt så känns de som hon bara flyter med i tjejpakten just för att hon är tjej. Ingen jag tror kommer ta sig långt. L= 6 F= 4 tot = 10

Fia: Fia har jag inte riktigt fått något grepp om. Inte min smak varken utseendemässigt eller personlighet. Verkar inte vara helt bakom flötet i alla fall, och har väl inte riktigt visat upp någon större bedrift i tävlingar. Verkar i alla fall det är hon som har lite av en ledarroll i tjejpakten. Hon känns i alla fall aktiv i det sociala spelet, men lär nog inte ta sig speciellt långt. L = 5 F= 6 tot = 11

Åsa : Finns väl kanske inte så mycket att skriva om henne. En rätt så ointressant person, samt rätt så bristfällig i tävlingar ( dock kanske bästa tjejen inom just tävlingarna ). Har inget gett mycket i det sociala och har mest följt efter Adnilson ( den tjejen som åtminstone ha satsat på rätt kort va de gäller att hålla laget starkt), och det är väl lite smått oklart vilket håll hon kommer att satsa på ( dock verkar de dras mot killarnas pakt). Kommer inte va med om vinsten i Robinson, men kan nog ta sig en bit genom att vara så färglös dvs ingen risk att de blir tjafs mellan någon utav laget från hennes sida. L = 5 F = 7 tot = 12

Emilio : Som man hittills har skådat i TV-rutan så har han underpresterat på samtliga tävlingar, samt om man kollar på hans fysik så är den inte speciell. Verkar vara en sympatisk och glad person och känns som det är en mer laget än jaget känsla på honom. Verkar inte vara någon ledartyp direkt och kan nog vända kappan efter vinden rätt så fort. Är nog väldigt anpassnings person. Tror att han kommer ta sig till sammanslagningen, men kommer nog inte snudda en seger i hela Robinson. L = 9 F = 7 tot = 16

Lucas: Killen som har presterat bäst i samtliga tävlingar, och har väl försökt ha en liten ledarroll i laget trots diverse paktande. Har en sympatisk approach, och går mycket på känslor. Verkar vara en skön grabb, och kommer ta sig till sammanslagningen och kan mycket väl vinna Robinson. L= 9 F= 10 tot = 19

Lag Nord : Ett mer färglöst lag, och hittills mer sammansvetsat. Har ju varit lugnt med tanke på inga öråd som sätter käppar i paradiset. Så får se hur de urartar sig då produktionen inte vill att de ska få så ojämnt.

Klas = Härlig snubbe som visade en bra ledarroll med krigsfången. Verkar dock vara väldigt PK, och lite väl mycket the good guy. Men inget jag stör mig på än så länge, men kan bli jobbigt i längden om de ska bara vara massa förståelse och gulligull. Verkar vara en bra tävlingsgrabb också, kommer att bli svår att få ut då han kommer säkerligen va populär samt svår att klå i tävlingar. Kandidat till vinst. Ingår även i en stark pakt. L= 8 F = 10 tot = 18

Mathias = Ingen jag gillar, verkar vara en rätt egen och självgod person. Ogillade hans svar på Suzannas fråga ang hur många renar han hade. Spydigt. Sen så är han rätt så värdelös i fysiska grenarna ( dock så har han fått stå över majoriteten av tävlingarna men). Ingår inte i någon pakt och kommer nog inte ta sig till sammanslagningen. L = 4 F = 4 tot = 8

Robert = Lång och smal. Är en väldig lugn person som indikerar att han även har kunskap. Oklart va jag tycker om han, skulle nog va en tillgång i alla lag med sin attityd, men hans fysiska förmåga är nog inget plus. Visst, de hade en fördel att ha hans längd i en tävling, men tror det är fler tävlingar där det blir ett mins än ett plus. Kommer inte ta sig långt pga sin fysiska förmåga. Han ingår ej i någon pakt. L = 8 F = 5 tot = 13

Anna och Sebastian = Två atleter, som paktar med varandra. Kommer garanterat ta sig till sammanslagningen och både är kandidater till att vinna Robinson. Verkar vara väldigt målmedvetna, och presterar bra i tävlingar. Kanske umgås de lite väl mycket med just varandra, ger inte så mycket i TV mässigt. L = 8 F= 9 tot = 17

Sophie = Hon känns rätt så platt, inte fått något intryck alls. Verkar vara en medioeker person i det sociala samt tävlingsmässigt. Oklart, men kommer nog inte ta sig så långt. Verkar bonda med Tobias. L = 5 F =6 tot = 11

Tobias = Skenet bedrar! Trots väldigt mager och en syn att han ska vara en icke atlet stämmer ej. Presterar oerhört bra i tävlingar, samtidigt verkar han vara en riktigt härlig och glad prick som verkar vara en mycket stor del i gruppen även i det sociala. Kommer ta sig långt, tveksamt till vinst kandidat men vem vet. Gillar han! L = 9 F= 9 tot = 18

Suzana = svarta fåret i laget, pga att hon har presterat väldigt dåligt. Har blivit utanför gruppen, och hänger oerhört löst. Kommer ryka inom kort. Tycker i all fall hon ser bra ut för sin ålder, samt verkar vara en väldigt trevlig och snäll person. Blivit orättvist behandlad i mina ögon. L = 7 F = 3 tot = 10

Gränslandet : Har inte kollat speciellt mycket men...

Nick = Alpha hane som gör comeback. Fysiskt monster för att va 50+, är nog extremt svår att klå i tävlingar. Är rätt så hård i det sociala med folk han inte gillar . L = 9 F = 8 tot= 17

Adnilson = Tycker han agerande väldigt skumt och dåligt med Carl, vilket gjorde att han sjönk. Dock i gränslandet har han visat sig vara en skön snubbe som är målmedveten. Är nog den som är bäst fysiskt och i tävlingar bland alla deltagare. Synd han blev utröstad, verkar ha det lite svårt i det sociala spelet. Tror han kan komma tillbaka från gränslandet med lite tur, och bli farlig. L = 8 F= 8 tot = 16

Peter = Verkar vara en go och glad 59 åring. Kommer inte ta sig in i Robinson, pga hans fysiska förmåga. Synd! L = 9 F= 6 tot = 15

Jannicka = Hatar henne, usch för sånna typer av feminister. Ska försöka övertala folk att ändra livsstil till hennes då hon kan endast tänka irrationellt. En mer självgod människa får man leta efter, sysslar konstant med härskartekning, och har en väldigt skev syn på livet i allmänhet. Hennes yttre är ju ingen njutning att kolla på heller. Samt hennes fysiska förmåga är nog förbannat limiterad. Usch för vita CIS män btw hehe! XD L = -2 F= -1 tot = MINUS 3

Ute :

Carl: Hejade på han, så extremt synd det slutade som det gjorde. Han gjorde hela Robinson i mitt tycke. Rätt attityd, och verkar vara farlig i tävlingar. Hans stil hade ju dock aldrig kunnat sluta med en seger i Robinson, men kunde tagit sig väldigt långt ifall det hade blivit ett annat lag, och lite andra indikationer. KUNG CARL L = 10 F = 7 tot = 17

Tror det var alla. =D Less på skriva nu, heheh! Sen kan blivit nå stavfel och grammatiska felaktigheter men men, yolo xd.
Citera
2019-04-05, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Fusk om man får böka i andras hål innan den riktiga tävlingen börjar. Kanske därför de är så tajta, eller var.

om det stämmer är det faktiskt regelbrott
Citera
2019-04-05, 12:19
Avslutad
Tycker inte alls att det är svårt att förstå varför Suzana inte är omtyckt i lag Nord. Det märks att hon är rörig, ostrukturerad, långsam, oföretagsam, tråkig och felprioriterar. När hon kom tillbaka från lag Syd satt hon och sladdade om oviktiga saker om sin vistelse där, och lag Nord var helt uttråkade. Hon är en sån där tant som sladdar och pladdrar i evighet om helt ointressanta saker. Jag kan inte tänka mig att hon bidrar med varken idéer eller arbetskraft i nån större utsträckning. Jag blir irriterad på henne genom rutan, hur ska det inte vara att vara i närheten av hellre IRL.
Citera
2019-04-05, 12:32
Medlem
MrsVanity1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tycker inte alls att det är svårt att förstå varför Suzana inte är omtyckt i lag Nord. Det märks att hon är rörig, ostrukturerad, långsam, oföretagsam, tråkig och felprioriterar. När hon kom tillbaka från lag Syd satt hon och sladdade om oviktiga saker om sin vistelse där, och lag Nord var helt uttråkade. Hon är en sån där tant som sladdar och pladdrar i evighet om helt ointressanta saker. Jag kan inte tänka mig att hon bidrar med varken idéer eller arbetskraft i nån större utsträckning. Jag blir irriterad på henne genom rutan, hur ska det inte vara att vara i närheten av hellre IRL.

+1!
Exakt.
Det jag försökt säga men nästan alla verkar gilla henne här .Hon sabbar tävlingar och är inte skarpaste kniven i lådan,milt uttryckt!

Nog har hon sett robinson tidigare och vet att dom brukar försöka göra sådana blåsningar.
Kan inte med henne.
Citera
2019-04-05, 12:42
Medlem
Enmansdemos avatar
Näste man till rakning yolo!

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusg0d
Hon har visserligen presterat rätt så bra med tanke på hennes atletiska kropp
Om vi ska tro C. Hamilton att hon är korta tjocka, går det verkligen ihop att vara atletisk och kurvig (för att uttrycka sig diplomatiskt) samtidigt?
Vad innebär ordet atletisk i dess fulla längd som jag överhoppat?

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusg0d
Robert = Lång och smal. Är en väldig lugn person som indikerar att han även har kunskap.
Är du säkert på att kausalitet råder mellan lugn och kunskap? utveckla gärna

Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Hoppas Bonnie får vara kvar. Gillar hennes rattar ( . Y . )
Hur kan du ha noterat dom överhuvudtaget?, det tåls att undersökas dock..om tyngden på dom verkligen håller måtten.

§( . Y . )§ = som ögonen på en bländad Drosophila melongaster (bananfluga)
ifall du klyver Y-sekretas upp-och-nerv-vänd istället

Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Vilken är snyggaste tjejen?
Jag håller med Lisa Nilsson när hon kvittrandes påstod att "Vad du ser är vad du får"...för sätt vissa delar av
Johannas nylle (exkluderat huden) på Linns förlängda! kropp..och denna abomination till homo erectus skulle ge den sällsynta kombinationen voluptuous atletic på lat(r)in
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-04-05 kl. 13:41.
Citera
2019-04-05, 12:43
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Vilken är snyggaste tjejen?
Åsa. Skulle inte tveka en sekund.
Citera
2019-04-05, 13:33
Medlem
Jonipoons avatar
Jag tycker egentligen inte om någon ur årets expedition. De flesta är antingen nötter eller tråkmånsar, enligt mig.

EDIT: Peter är dock trevlig, jag gillar hans stil och hoppas innerligt på att han tar sig ifrån Gränslandet. När det kommer till tjejsidan gillar jag väl Sophie mest. Väldigt konstigt att Sophie har så lite TV-tid som någon innan i tråden också påpekade, vet någon varför det kommer sig?
Senast redigerad av Jonipoon 2019-04-05 kl. 13:53.
Citera
2019-04-05, 13:47
Medlem
olsson280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag tycker egentligen inte om någon ur årets expedition. De flesta är antingen nötter eller tråkmånsar, enligt mig.

Stefan är dock trevlig, jag gillar hans stil och hoppas innerligt på att han tar sig ifrån Gränslandet. När det kommer till tjejsidan gillar jag väl Sophie mest. Väldigt konstigt att Sophie har så lite TV-tid som någon innan i tråden också påpekade, vet någon varför det kommer sig?

Det finns ingen Stefan i Gränslandet.
Citera
2019-04-05, 13:52
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olsson280
Det finns ingen Stefan i Gränslandet.
Sorry, jag menar förstås Peter. Vet inte varför jag fått för mig att han heter Stefan.
Citera
2019-04-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Näste man till rakning yolo!

Om vi ska tro C. Hamilton att hon är korta tjocka, går det verkligen ihop att vara atletisk och kurvig (för att uttrycka sig diplomatiskt) samtidigt?
Vad innebär ordet atletisk i dess fulla längd som jag överhoppat?

Är du säkert på att kausalitet råder mellan lugn och kunskap? utveckla gärna

Hehe yes yolo

1. Yes, du har rätt. Jag skrev ” hon har visserligen presterat bra med tanke på hennes atletiska kropp”, vilket är en felskrivning utav mig. Menar förståss att hon har ICKET en atletisk kropp, så jag ber om ursäkt att de kan ha förvirrat analysen. Poängen var att jag anser hon har överpresterat gentemot vad man egentligen tror om henne då man ser på hennes yttre, dvs henne kropp. Den är ju som du refererat till just ” korta tjocka”. Sammanfattningsvis, hon är inte atletisk eller ser ut att vara en idrottsmänniska som håller igång. Skenet bedrar. Så my bad.

2. Skrev väl lite kort ang honom och det där. Men det vi får se via TV-rutan är vinklat och utvalt av produktionen, och de är bara en bråkdel utav dagen. Så en person kan framstå som begåvad, och en annan person kan framstå som låg intellektuell, trots att det kan vara tvärtom i verkliga livet. Det sker inget prov på kunskap, vad jag skådat ännu så man kan bara spekulera och forma en egen bild om en person. Så min slutsats är då jag kollat på just Robert ( hittills) att jag tycker att hans uttalanden är väl utvalda, och har samtidigt ett lugn i sin betoning. Dessutom tror jag att det kan finnas en viss kausalitet mellan lugn och kunskap. Då en intellektuell människa vet att de ger ingenting att brusa upp sig i vissa sammanhang, för att istället ta det på en mer rationell nivå, än att bara gorma och skrika för att sedan tappa kontrollen och ett möjligt övertag i samtalsämnet. Eller kanske jag egentligen menar att han har visat en kompetens inom EQ? Jag vet inte riktigt mer än att han känns som en utav de mer sansade. Vad tycker du? Kan det finnas ett samband mellan lugn och intellektuell ?

Kul att du läste och svarade! Hoppas jag förklarade lite bättre denna gång.
Senast redigerad av Zeusg0d 2019-04-05 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in