2019-04-04, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vissa (polis, soc och skola) vill helt enkelt inte redovisa hur morden egentligen har gått till - och vad som föregick det långa förfallet - och andra vill inte veta. Att sanningen skulle komma fram kanske rubbar vissa individer och deras tänk att allt som myndigheter redovisar (eller det minimala i detta fall) ska vara nog.

Gör man så, då kan eftervärlden inte dra lärdom av det som hände. Men sanningen kommer att komma fram, det gör den alltid. Förr eller senare.
Men kära lilla vän, vi har ju fått sanningen - facit presenterat för oss. I alla fall kring vilka de skyldig var. Är du inte det minsta intresserad hur de kunde komma till ett sådant märkligt beslut tillsammans. Det är synd i så fall, för där tror jag vi har många lärdomar att dra. Ur konspirationsteorier lär man sig ingenting alls. Inte mer än att alla i omvärlden tillhör ett nätverk av onda som jävlas med en liten grupp goda och allvetande människor. Fast det visste du ju redan...
Citera
2019-04-04, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Visst är det egendomligt att det är endast personer som varit i kontakt med Oskar Henkow som rapporterar om "en familj i djup kris" och om en Oskar som knappt kan hålla "näsan ovan vatten". Och hans chef som efterlyste hela familjen.

Jag tolkar det som att det är Oskar som beklagat sig både i skolan och sin arbetsplats Lunds Universitet.

Tyder på en speciell personstörning där personen i fråga hela tiden skyller på alla andra -sin familj - för sina egna tillkortakommanden. Det är aldrig fel på personen av den här typen utan på alla andra.

Arma familj som har tvingats leva med honom. Han tappade kontrollen totalt till slut och ströp/kvävde hela sin familj för att visa alla att det var han som bestämde minsann. Slutligen var han inte man nog att stå för sina illgärningar utan tog sitt liv.

Hur vriden kan man vara? Ynkrygg.

Jag kan i viss mån hålla med om att Oskar var en ynkrygg, men icke desto mindre gift med en syltrygg. Makan sökte kakan?
Citera
2019-04-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Gör ett försök att skriva fast risken är stor att mitt inlägg bedöms som OT. Nåja, då är jag i gott sällskap.
Intressant att du tar upp Övergripande syfte med deltagande i tråden.
Armstark, Reimer, develi,remark. Vilket är ert syfte? Att verka bara ni i tråden och sola er i glansen av varandra?
Har aldrig handlat om offerkoftor utan om RÄTTVISA! Allas rätt att komma till tals.
1.Nej. Ingen hatar en sjuk människa. En patient känner det den känner. Att ifrågasätta en MElobby är inte detsamma som att ifrågasätta känslor, symtom hos patienten. Men att ge Agnes och Moa 14 0ch 11 år gamla en diagnos som ödelägger allt normalt, socialt liv och utan framtidsutsikter?!! Så här kommer det att vara. Detta tillstånd kommer att bestå. Det finns ingen bot. Det borde vara straffbart!!!! Det är inte den sjuke som bär ansvaret. Det är den skånske läkaren.Det är ME lobbyn.
Men det blir ju likhetstecken. De enda som bryr sig om sjukdomen är de sjuka och deras anhöriga = ME-lobbyn. Övriga samhället är rätt ointresserade - förutom en liten tapper hatame-trupp i denna grupp. Tar tyvärr inte på mig flickornas död - beklagar den djupt - men är helt oskyldig. Tror även att den skånska läkaren gjorde sitt jobb och kan betraktas som oskyldig.

Läs gärna på - det är inte nattsvart, det går att ha ett socialt liv (om än med begränsningar) och de flesta har framtidsdrömmar.
Citera
2019-04-04, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Men det blir ju likhetstecken. De enda som bryr sig om sjukdomen är de sjuka och deras anhöriga = ME-lobbyn. Övriga samhället är rätt ointresserade - förutom en liten tapper hatame-trupp i denna grupp. Tar tyvärr inte på mig flickornas död - beklagar den djupt - men är helt oskyldig. Tror även att den skånska läkaren gjorde sitt jobb och kan betraktas som oskyldig.

Läs gärna på - det är inte nattsvart, det går att ha ett socialt liv (om än med begränsningar) och de flesta har framtidsdrömmar.

En väldigt viktig poäng för de som tror att de gör något bra när de slår ner på sjuka och deras anhöriga. Bara för att de kallar dem ME-lobbyn betyder det inte att det inte finns drabbade människor bakom detta nedsättande epitet. Människor som kämpar i varierande grad för att skapa ett meningsfullt liv trots sina umbäranden. Att få detta djupt kränkande beteende till något fint eller positivt vittnar bara om människans förmåga att begå förfärliga handlingar med ett gott samvete. Självbedrägeriet har inga gränser hos halvtänkarna och Rumbledoll borde skämmas och be om ursäkt för sitt beteende istället för att stolt stipulera att hon står för det, gång på gång.
Citera
2019-04-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
"Badkarsmordet" avfärdades också som självmord. Här har vi att göra med en förslagen "professor" som kunde lura alla i ett halvår. Klart som fanken att han skulle kunna förfalska och skapa spår som leder till "samförstånd" med hustrun som han "hjälpte" att dö. Det är inte så att den alternativa förklaringen, i detta läge huvudförklaring, inte går att förstå, men det gäller att köra detta i botten nu.

Av polisens bevisning är allt mörkat, så det går inte att bedöma om de låst fast sig vid den första förklaringen eller faktiskt grävt på ordentligt. Det går att mentalisera varför de inte skulle ha haft riktigt med resurser för denna ett år långa mörkade utredning. Det finns 4 000 ärenden på hög och här är gm hittad inom familjen och alla är döda. Ingen utomstående kan skadas mer. Klappat och klart.

"Professorn" som alla litade på, höjde till skyarna, kallade för ängel. Kan änglar mörda? Historiskt kunniga har svaret.

Efter den brutala mordserien i huset utnyttjar ME-lobbyn detta skamlöst. ME är en farlig diagnos att ställa, då den orsakar en hel del självmord och assisterade självmord (den utomlands fick godkänt på grund av annan sjukdom än ME, ändå är det ME som används som skäl av lobbyn)... men mord? "Professorn" tog allt ett steg längre och till sin hjälp har han polisen som kom till slutsatsen att stackars O mördade hustru och barn för att barnen fått ME.

Utbrända kan alltid komma tillbaka. ME-sjuka? För alltid sängliggande. Så lyder diagnosen. Hur kan en läkare ens få ställa sådana diagnoser, utan fysiska bevis? Det är inte klokt. Det betyder inte att jag har något emot sjuka, inte förstår sjuka, inte kan förstå behandlingar. Alla på O-sidan verkar tro att de är de enda som kan mentalisera, vilket liknar sektbeteende. Att identifiera sig med sjukdom livslångt. Sjuka som ser vad som är möjligt att göra mår bättre än de som låst fast sig vid att nästan inget går att göra.

En annan botten i detta är att Os professur, bedömningen av den, drog ut riktigt långt på tiden. Inte förrän efter jul kom det ett slags förhandsbesked, i samband med att O dött. Där står det att O kunde nå hur långt som helst. Snacka om dåligt samvete!

Tror att allt kring Os ansökan under hösten, den långa väntan, rädslan för avslag och förnedring, definitivt kan dölja sig bakom morden och den totala kollapsen av familjen. Så gör ju ingen normal människa, men så var O lite speciell, hårt ansatt, som polisen säger. Att inte duga är en kärna i detta tror jag. Först "odugliga" barn och sen en professur som sitter hårt inne.

Alla dessa gråtare efter familjens död. Vad gjorde de under hösten? Hur kunde de tro att familjen bara skulle fixa allt ensamma? Var fanns släkt och vänner, kollegor? Var fanns sjukvården? Var fanns skolan, som visste om, men tittade bort?

Alla dessa fega. De bidrog till barnens död. Ha skuldkänslor allihop! Det kommer ingen andra chans.

Tips för de som vill stötta en familj i kris: Lyssna. Skvallra inte. Behåll förtroenden. Ge av din tid. Peka på det som är bra. Lyft. Sänk inte. En dag behöver du själv stöd. Det vidriga är att människor kan göra tvärtom. Skvallra. Peka finger. Stänga ute. Isolera. Barnen hade behövt er uppmärksamhet.

Jag undrar om hemlärarna var väldigt unga och oerfarna? De kan ha haft svårt att uppfatta signaler. Skolan borde, om mitt antagande stämmer, ha skickat över de mest klipska och erfarna lärarna, med extra stora ögon och öron...

Det sista du skriver, om skolpersonalen: Jag undrar om de inte hade sina funderingar ibland, och om de inte tillsammans diskuterade de två eleverna och den ovanliga undervisningssituationen? Kanske har lärarna i efterhand insett att det faktiskt fanns tecken, som de eventuellt inte kunde tyda då, när allting hände.

På samma sätt fanns det antagligen andra i familjens omgivning som såg och undrade? En del mer än andra? Efteråt kanske somliga kunde lägga ihop ett och ett, och komma fram till att signalerna fanns där...

Men det ligger väl i sakens natur att ingen vill tala om dessa tecken och signaler - vem vill erkänna att man försummat att reagera...Det kan ju finnas ganska många personer som har det oerhört jobbigt just nu med skuldkänslor, ånger, ruelse och grubblerier om "Varför/varför gjorde jag inte si eller så..."
Citera
2019-04-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
De som har haft med familjen att göra kanske finner något att dra lärdom av men vi andra behöver inte veta några detaljer. Att sekretess råder är nog något man skulle vara tacksam över om det skulle handla om ens egen familj eller någon närstående.

”De som har haft med familjen att göra” räcker inte! Det behöver undersökas i alla inblandade instanser för att leda till något som, minst, nationellt utmynnar i något slags riktlinjer och processer för hur instanser informerar varandra och vad som krävs av respektive instans och vilka krav kring ansvar, inklusive vad föräldrar i en sån situation är tvungna att underkasta sig för granskning av familjesituationen som ska ställas för att så långt möjligt förhindra att det händer igen någon annanstans. Anser jag!
Senast redigerad av kusinvitamin65 2019-04-04 kl. 21:15.
Citera
2019-04-04, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
”De som har haft med familjen att göra” räcker inte! Det behöver undersökas i alla inblandade instanser för att leda till något som, minst, nationellt utmynnar i något slags riktlinjer och processer för hur instanser informerar varandra och vad som krävs av respektive instans och vilka krav kring ansvar, inklusive vad föräldrar i en sån situation är tvungna att underkasta sig för granskning av familjesituationen som ska ställas för att så långt möjligt förhindra att det händer igen någon annanstans. Anser jag!
Nationella riktlinjer vid gemensamt familicide?
Där två vuxna lurat hela omgivningen i flera månader?

Ja, det är ju alltid bra att vara noggrann. Erinrar mig familjeutrotning på 1800-talet - dock med helt andra omständigheter.

Ingen orosanmälan, skolan har insyn i hemmet - fullt stöd på den fronten. Vårdplaner fanns gällande barnen.
Föräldrarna funktionella, välutbildade, god ekonomi, skötte jobb och möten - innan de ballar ur fullständigt.

Vad ska instanserna informera varandra om?
Citera
2019-04-04, 21:34
Bannlyst
Citat:

Låter inte alls som en dum idé! Att två så tokiga föräldrar gått under radarn manar till eftertanke hos skola (anmälningsansvar), sjukvård (en god vård för barn, stöd till deras föräldrar och anmälningsansvar) och socialtjänst (kraftfulla utredningar och stödinsatser) - institutioner som har ett särskilt ansvar för barn. Sen tror jag kanske inte att just detta kommer att hända igen oavsett vilket eftersom det är så ovanligt, men ev förbättringar lär kunna avhjälpa med annan problematik. Fallet vittnar om brister som behöver rättas till.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-04 kl. 21:46.
Citera
2019-04-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja, det är ju alltid bra att vara noggrann. Erinrar mig familjeutrotning på 1800-talet - dock med helt andra omständigheter.

Ingen orosanmälan, skolan har insyn i hemmet - fullt stöd på den fronten. Vårdplaner fanns gällande barnen.
Föräldrarna funktionella, välutbildade, god ekonomi, skötte jobb och möten - innan de ballar ur fullständigt.

Jösses, ”föräldrarna funktionella” är ju det sista de var! Vården och skolan bör nationellt få mandat att kräva att föräldrar och barn får individuellt, upprepade tillfällen av samtalsstöd, annars obligatorisk orosanmälan som inte läggs ned genom ett kort samtal. Krav på att samhällets instanser återkommande har täta kontakter med föräldrar, barn, instanserna sinsemellan.
Citera
2019-04-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Citat:
Jösses, ”föräldrarna funktionella” är ju det sista de var! Vården och skolan bör nationellt få mandat att kräva att föräldrar och barn får individuellt, upprepade tillfällen av samtalsstöd, annars obligatorisk orosanmälan som inte läggs ned genom ett kort samtal. Krav på att samhällets instanser återkommande har täta kontakter med föräldrar, barn, instanserna sinsemellan.

Om meningarna är för långa så kan du väl be någon annan läsa dom så du får med allt....
Citera
2019-04-04, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:

Ibland undrar jag ärligt om folk är efterblivna i den här tråden? Det är ju för fan på dagisnivå man ska behöva lägga sig med förklaringarna om det så är innebörd mercy killing eller det här.

JA DE VAR FUNKTIONELLA - såtillvida att de klarade av att bedra omgivningen och jobba etc.

NEJ DE VAR INTE OK - för att de bedrog omgivningen och mördade sina barn.

Edit.

De har för övrigt en förhistoria där de är normala. Därav chockas omgivningen.
Senast redigerad av develi 2019-04-04 kl. 21:50.
Citera
2019-04-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Visst är det egendomligt att det är endast personer som varit i kontakt med Oskar Henkow som rapporterar om "en familj i djup kris" och om en Oskar som knappt kan hålla "näsan ovan vatten". Och hans chef som efterlyste hela familjen.

Jag tolkar det som att det är Oskar som beklagat sig både i skolan och sin arbetsplats Lunds Universitet.

Tyder på en speciell personstörning där personen i fråga hela tiden skyller på alla andra -sin familj - för sina egna tillkortakommanden. Det är aldrig fel på personen av den här typen utan på alla andra.

Arma familj som har tvingats leva med honom. Han tappade kontrollen totalt till slut och ströp/kvävde hela sin familj för att visa alla att det var han som bestämde minsann. Slutligen var han inte man nog att stå för sina illgärningar utan tog sitt liv.

Hur vriden kan man vara? Ynkrygg.

Har du någon bra förklaring till varför Oscar skulle var denna person du beskriver?
Hör jag en person beskrivas på det sättet går min tanke direkt till varför?
Kan det vara så att han syntes utåt, medan Hanna verkade i det tysta... Locket på... Fasaden utåt...
Hur var det egentligen inom dessa väggar... Hmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in