2019-04-04, 11:59
Medlem
Ananasplantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Problemet här är att vi inte har haft någon riktigt stark vapenutveckling de senaste fyrtio åren.

Det är ganska lustigt, för om du frågat folk 1979 hur vapen skulle se ut år 2019 så hade de börjat prata om laser-, strålvapen och annan science fiction. Få hade sagt att det fortfarande var krutvapen, och ännu färre hade sagt att det till stor del till och med var samma modeller.
Citera
2019-04-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ja alltså 2008 skulle det komma nya vapen 2012, sedan blev det 2014, 2016 osv.

Tråden har hållit på sedan 2009. Egentligen är den ett ganska intressant tidsdokument över Försvarets oförmåga att göra nya anskaffningar.

Fast för 15+ år sedan så tog man ju ett grepp om AK4 och renoverade upp ett gäng av dom, och man försåg dessa med skena och rödpunktsikte. Nu kommer även nya kolvar.

Under åren 2007 - 2010 ersattes också AK5(A) helt med ett nytt vapen. Låt gå för att det var ombyggda och renoverade AK5, men ändå. Nu köper man in nya sikten till en del av AK5C beståndet.

Det är inte så att det stått helt still i 30 år som man ofta får höra. Det svenska hemvärnet fick ju för tusan vapen med picatinny-rails långt innan det brittiska försvaret. Bara för att ge ett sketet exempel som ger lite perspektiv.
Senast redigerad av Macke85 2019-04-04 kl. 13:26.
Citera
2019-04-04, 13:35
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast för 15+ år sedan så tog man ju ett grepp om AK4 och renoverade upp ett gäng av dom, och man försåg dessa med skena och rödpunktsikte. Nu kommer även nya kolvar.

Ak4B infördes runt 2005, alltså innan AK6 annonserades. Dom nya kolvarna har redan kommit, men det var (vad jag vet) bara 3000 totalt, varav hälften gick till "nya" skarpskyttegeväret AK4D inom armén (som fortfarande har de gamla föråldrade siktena från AK4Or, be it med nya ringar bara).

Citat:
Under åren 2007 - 2010 ersattes också AK5(A) helt med ett nytt vapen. Låt gå för att det var ombyggda och renoverade AK5, men ändå. Nu köper man in nya sikten till en del av AK5C beståndet.

Det är inte så att det stått helt still i 30 år som man ofta får höra. Det svenska hemvärnet fick ju för tusan vapen med picatinny-rails långt innan det brittiska försvaret. Bara för att ge ett sketet exempel som ger lite perspektiv.

Jag vill minnas att AK5C kom efter 2010, men visst. Vad gäller AK4B med picatinny och aimpoint för HV säger jag inte att det var dåligt persé - men var det verkligen den klokaste resursfördelningen? Id say no.

Jag tror ingen menar att det stått helt still, men det har inte blivit vad som utlovats, gång på gång.
Citera
2019-04-04, 13:39
Medlem
Så himla många år har inte AK5C varit i drift på bred front ändå. De kan omöjligt vara helt slutkörda allesammans?

Att lägga miljarder på att ersätta fullt fungerande AK5C med vapen som på vissa sätt kanske rent av är sämre, bara för att spara in 200g per vapen i vikt? Det hade varit nåt av det mest idiotiska.

Visst, man hade väl kanske tänkt att ha dom ”nya” AK5C i drift i ca: lite drygt 10 år innan dessa skulle ersättas med nåt nytt. Men det var väl en planering i så fall. Inte nödvändigtvis ett fastställt beslut någonstans!
Citera
2019-04-04, 13:41
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ak4B infördes runt 2005, alltså innan AK6 annonserades. Dom nya kolvarna har redan kommit, men det var (vad jag vet) bara 3000 totalt, varav hälften gick till "nya" skarpskyttegeväret AK4D inom armén (som fortfarande har de gamla föråldrade siktena från AK4Or, be it med nya ringar bara).

Jag vill minnas att AK5C kom efter 2010, men visst. Vad gäller AK4B med picatinny och aimpoint för HV säger jag inte att det var dåligt persé - men var det verkligen den klokaste resursfördelningen? Id say no.

Jag tror ingen menar att det stått helt still, men det har inte blivit vad som utlovats, gång på gång.

Vi hade AK5C under värnplikten 09/10 och som jag minns det var dom nog inte fabriksnya.
Citera
2019-04-04, 13:44
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Vi hade AK5C under värnplikten 09/10 och som jag minns det var dom nog inte fabriksnya.

Ok, det är nog jag som mindes fel. Vi sköt AK5A då vi var ute i ett skede jag tänkte var 2010, men då jag tänker närmare var det nog vintern 2008/2009.
Citera
2019-04-04, 13:48
Medlem
Citat:
Vad gäller AK4B med picatinny och aimpoint för HV säger jag inte att det var dåligt persé - men var det verkligen den klokaste resursfördelningen? Id say no.

Jag är inte rätt man att svara på om resursfördelningen var rätt här.

Kanske/kanske inte liksom..

Nåt skulle ju Hemvärnet ha att skjuta med, och man påstod att det blev billigare totalt sätt att behålla AK4 en stund till. Kanske var det så? Jag vet inte..

Man kanske kunde harvat på med stålsikten ett tag till, och beställ ett mindre antal skenor och sikten?

Fanns inte så oerhört mycket nytt att köpa där runt 2002-2004, så det hade blivit G36 i så fall. Och då hade ALLA experter här på fb suttit och gnällt om hur fel det köpet hade varit.. Dom smälter ju bla bla bla..

Citat:

Fast det har väl inte direkt lovats någonting?
Citera
2019-04-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte

De första AK5C började väl tilldelas instruktörer i försvaret redan 2006 - 2007.

Personalen i NBG 08 och förmodligen även övriga utlandstyrkan fick vapnet från 2007 - och framåt har jag för mig.

2009 började sen vpl-soldater få vapnet också. Rykten nåt år innan om att värnpliktiga här och där hade tilldelats AK5C förekom, men det kanske mest var rykten och snack..

Men det fanns alltså AK5C i bruk innan du gjorde vpl 09 - 10, så kanske fick ni några av dessa vapen?
Citera
2019-04-04, 14:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag är inte rätt man att svara på om resursfördelningen var rätt här.

Kanske/kanske inte liksom..

Nåt skulle ju Hemvärnet ha att skjuta med, och man påstod att det blev billigare totalt sätt att behålla AK4 en stund till. Kanske var det så? Jag vet inte..

Man kanske kunde harvat på med stålsikten ett tag till, och beställ ett mindre antal skenor och sikten?

Fanns inte så oerhört mycket nytt att köpa där runt 2002-2004, så det hade blivit G36 i så fall. Och då hade ALLA experter här på fb suttit och gnällt om hur fel det köpet hade varit.. Dom smälter ju bla bla bla..

Fast det har väl inte direkt lovats någonting?

AK4B (alltså med Aimpoint) blev kraftigt försenat, alltså till HV, eftersom Utlandsstyrkan och Polisen tog siktena istället.

AK4 är f ö fortfarande ett bra vapen. Systemet som sådant är dock tyngre och har sämre logistikegenskaper jämfört med vapen med den klenare 5,56.
Citera
2019-04-04, 15:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
De första AK5C började väl tilldelas instruktörer i försvaret redan 2006 - 2007.

Nja, det är nog för tidigt. AK5CF var dock ute på test under den perioden.
Citera
2019-04-04, 20:35
Medlem
ilcontes avatar
Citat:

Personalen i NBG 08 och förmodligen även övriga utlandstyrkan fick vapnet från 2007 - och framåt har jag för mig.

2009 började sen vpl-soldater få vapnet också. Rykten nåt år innan om att värnpliktiga här och där hade tilldelats AK5C förekom, men det kanske mest var rykten och snack..

Men det fanns alltså AK5C i bruk innan du gjorde vpl 09 - 10, så kanske fick ni några av dessa vapen?

Låter mycket troligt! Har svårt att se att vi skulle ha fått först av alla, men som sagt är inte helt 100.

Det var iaf plastmagg och rödpunkt. Minns att det var snack om att magasinen nyligen var utbytta från stål för att få ner vikten. Om det stämmer eller inte har säkert någon här inne bättre koll på. Jag hade fullt sjå med att göra rent ksp58:an..

Våra befäl hade goda kontakter med utlandsstyrkan och hq, kanske förklarar varför vi fick dom så snabbt. Eller var det standard att alla vpl fick 5C 2009?
Citera
2019-04-04, 20:48
Medlem
Citat:
Nja, det är nog för tidigt. AK5CF var dock ute på test under den perioden.
Ak5CF var ute på test 2003 enligt denna artikel. Dessa 300 st var svartmålade. Sedan fanns det prototyper som både var kombinerade i svart och grönt. För att slutligen vara helt gröna. Foton finns i artikeln.
https://www.soldf.com/vapen/automatkarbin-5c-ak5c/

Det har stått i någon rapport om försvaret fram till 2025. Att vi hade tillräckligt med Ak5 och det var då inte aktuellt med ny beväpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in