Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Ärendets handläggning följer jag via dej och sonen. Ni skriver lättfattligt, för oss som inte är så bevandrade inom dylika saker. Men intresse har vi, att dessa skurkar ska åka dit på ett eller annat sätt.

Man skall inte underskatta en tråd som denna. Politiker och myndighetspersoner kan i dagens digitala värld inte bete sig som förr (under min aktiva period). Minsta fel i en handläggningsprocess synas och diskuteras idag offentligt - utan möjligheter till censur från "politiker och makthavare", som Hannes Müller uttryckte sig häromdagen. Jag hörde på svenskradion idag att en invandrarkvinna tilldömts 2 miljoner kronor i skadestånd för att ha haft en sexuell relation till sin vårdare på en psykiatrisk klinik (tror jag det var). Dessutom skall den ansvariga arbetsgivaren (landstinget X) via skattemedel betala en livränta under hennes återstående livstid på 270 000 kronor per år. Jag trodde inte mina öron när jag hörde detta - det verkade som ett några dagar försenat aprilskämt av någon PK-komiker. Jämfört med den statliga ersättning som utgått till offren för terrordådet på Drottninggatan och deras familjer är detta så upprörande att jag saknar ord.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 17:37.
Citera
2019-04-04, 17:31
Medlem
Citat:
Är ditt konto kapat, eller. Känner inte igen ditt sätt att skriva, men det kanske beror på att du inte är i landet?
Den grabben fortsätter att leva i sin egen värld. Hannes alltså. Icke mottaglig för något.. Han känner sej kanske skyldig till vissa saker som skett på Gotland. Men jag tror inte att han har den kapaciteten. Resten av det du skriver vill jag inte kommentera. Jag är arg så det räcker på all smuts och mygel överallt.

Det kan nog bero på att jag bara blir äldre (och tröttare) för varje dag. Inte tror jag någon kapar mitt konto inte , jag har ju bara postat inlägg i just den här tråden. Dagens nyhet är mycket positiv, tycker jag. Ett ärende är redan under utredning, två ärenden väntar på att bli under utredning. Plötsligt blir man litet piggare. Även min fru, som gett mig "tillstånd" att skriva på FB idag, uppskattar min ändrade sinnesstämning.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 17:40.
Citera
2019-04-04, 18:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Man skall inte underskatta en tråd som denna. Politiker och myndighetspersoner kan i dagens digitala värld inte bete sig som förr (under min aktiva period). Minsta fel i en handläggningsprocess synas och diskuteras idag offentligt - utan möjligheter till censur från "politiker och makthavare", som Hannes Müller uttryckte sig häromdagen. Jag hörde på svenskradion idag att en invandrarkvinna tilldömts 2 miljoner kronor i skadestånd för att ha haft en sexuell relation till sin vårdare på en psykiatrisk klinik (tror jag det var). Dessutom skall den ansvariga arbetsgivaren (landstinget X) via skattemedel betala en livränta under hennes återstående livstid på 270 000 kronor per år. Jag trodde inte mina öron när jag hörde detta - det verkade som ett några dagar försenat aprilskämt av någon PK-komiker. Jämfört med den statliga ersättning som utgått till offren för terrordådet på Drottninggatan och deras familjer är detta så upprörande att jag saknar ord.

Jag tittade på SR hemsida, men kunde inte se något om det. Ser du något mer om det fallet får du gärna länka till oss. Det låter fullständigt osannolikt. Får skattebetalarnas pengar verkligen hanteras så här?!

Vi håller tummarna för att resten av Nujens fastigheter också kommer under utredning samt att andra myndigheter också börjar intressera sig.
Citera
2019-04-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tittade på SR hemsida, men kunde inte se något om det. Ser du något mer om det fallet får du gärna länka till oss. Det låter fullständigt osannolikt. Får skattebetalarnas pengar verkligen hanteras så här?!

Vi håller tummarna för att resten av Nujens fastigheter också kommer under utredning samt att andra myndigheter också börjar intressera sig.

Jag vet inte hur man "länkar" (har inte lärt mig det) men radion sände nyheten idag. Du hittar den i tisdagens Ystads Allehanda under rubriken "Kvinna får miljonbelopp efter elchocker". Jag tvivlar dock starkt på att det höga skadeståndet som dömts ut av tingsrätten har något med elchocksbehandlingen att göra. PTS-syndrom nio år efter en sådan mycket vanlig behandling vid depressiva tillstånd har helt enkelt inte stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet. När domstolarna dömer ut skadestånd av det här slaget skickar det signaler till hela världen, att det är till Sverige man skall fara om man har problem med att försörja sig i sitt hemland.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 18:54.
Citera
2019-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Är ditt konto kapat, eller. Känner inte igen ditt sätt att skriva, men det kanske beror på att du inte är i landet?
Den grabben fortsätter att leva i sin egen värld. Hannes alltså. Icke mottaglig för något.. Han känner sej kanske skyldig till vissa saker som skett på Gotland. Men jag tror inte att han har den kapaciteten. Resten av det du skriver vill jag inte kommentera. Jag är arg så det räcker på all smuts och mygel överallt.

Du jag anmälde det olovliga byggandet förra sommaren. Vid samtal med byggnadsnämndens ordförande blev jag tillrådd att konkret visa vilka olovliga ombyggnader som skett för att min anmälan skulle få bättre effekt och tillsyn UTÖVAS.

Det var ju faktiskt en bygghandläggare här på Gotland som öppnade tillsynsärende när Debbie Nujjen inte drog tillbaka sin anmälan om Attefallsåtgärd maj förra året.

Medianox har gjort samma sak som jag (hans anmälningar som han mailade in 30 november) men har tyvärr inte tagit lärdom av mina erfarenheter och goda råd jag fick av miljöpartistiske ordföranden.

Jag tycker nu liksom tidigare att det som man verkligen kan kräva är att skattemyndigheter utreder Nujjens svarta betalningar till Akilov och ser om det är toppen av ett isberg av utnyttjande av svart arbetskraft - vilket är ytterst sannolikt.

En betydande opinionsbildare skall faktiskt inte betala svart arbetskraft i den omfattningen Nujjens verkar gjort - inte en framträdande advokat heller. Ser man mellan fingrarna med sådant som befinner sig rättssamhället på ett sluttande plan
Citera
2019-04-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Du jag anmälde det olovliga byggandet förra sommaren. Vid samtal med byggnadsnämndens ordförande blev jag tillrådd att konkret visa vilka olovliga ombyggnader som skett för att min anmälan skulle få bättre effekt och tillsyn UTÖVAS.

Det var ju faktiskt en bygghandläggare här på Gotland som öppnade tillsynsärende när Debbie Nujjen inte drog tillbaka sin anmälan om Attefallsåtgärd maj förra året.

Medianox har gjort samma sak som jag (hans anmälningar som han mailade in 30 november) men har tyvärr inte tagit lärdom av mina erfarenheter och goda råd jag fick av miljöpartistiske ordföranden.

Jag tycker nu liksom tidigare att det som man verkligen kan kräva är att skattemyndigheter utreder Nujjens svarta betalningar till Akilov och ser om det är toppen av ett isberg av utnyttjande av svart arbetskraft - vilket är ytterst sannolikt.

En betydande opinionsbildare skall faktiskt inte betala svart arbetskraft i den omfattningen Nujjens verkar gjort - inte en framträdande advokat heller. Ser man mellan fingrarna med sådant som befinner sig rättssamhället på ett sluttande plan

Men snälla Hannes, du har ju för mer än två dygn sedan fått fem frågor av mig att besvara - vadan detta inlägg? Inte har väl jag gjort "samma sak" som du? Svara nu på mina fem frågor istället för att krångla till det för dig! Och varför ljuger du medvetet nu igen? Du har ju fått en utförlig beskrivning av hur alla skrivelser till politikerna och tjänstemännen i kommunen överlämnades personligen av en medarbetare till min son till registraturen. Jag har aldrig skickat något mejl till Region Gotland, så naiv är jag faktiskt inte. Jag är - och kommer alltid att förbli - anonym!
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 19:36.
Citera
2019-04-04, 20:10
Medlem
Citat:
Det kan nog bero på att jag bara blir äldre (och tröttare) för varje dag. Inte tror jag någon kapar mitt konto inte , jag har ju bara postat inlägg i just den här tråden. Dagens nyhet är mycket positiv, tycker jag. Ett ärende är redan under utredning, två ärenden väntar på att bli under utredning. Plötsligt blir man litet piggare. Även min fru, som gett mig "tillstånd" att skriva på FB idag, uppskattar min ändrade sinnesstämning.

Grattis Medainox. Stort tack! "Under utredning" torde innebära att ägarna till fastigheten nu fått en skrivelse att besvara från kommunen.
Citera
2019-04-04, 20:29
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Off-T:

Ursprunget till de artiklar som publicerats av flertalet medier och som Medianox hänvisat till finns att läsa på Psykologtidningens webbplats. Använd sökrutan där.

On-T:

I övrigt så är det mycket glädjande att det börjat röra på sig på Gotland. Ser fram emot fortsättningen.
Citera
2019-04-04, 20:31
Medlem
Att Debbie Nujen i april förra året till kommunen anmälde en så kallad Attefallsåtgärd (att få uppföra ett växthus på skoltomten) - visar om något att hennes lagkunnande är ganska begränsat. Bygglovsbefriade åtgärder av detta slag gäller nämligen bara fastigheter som är bebyggda med en- eller tvåbostadshus. Så länge hon och brodern Özz Nujen som fastighetsägare inte har sökt (och beviljats) bygglov för förändrad användning av skolbyggnaden till bostadsändamål är och förblir denna just en skola - oavsett hur många sovrum, badrum och kök syskonen (olagligt) har inrett. Debbie trodde nog att det skulle räcka med att Skatteverket taxerade om fastigheten till en småhus-enhet och gick därför (tre år för sent) in till denna myndighet med en anmälan om förändring av fastighetens användning. Men Skatteverket handlägger och beviljar inga bygglov. Byggnadsnämnden, som ju är skyldig att följa gällande lagar och förordningar, "tvingades" därför i höstas att avslå Debbie Nujens begäran att få montera upp det redan inköpta och väl tilltagna växthuset. Nu "tvingas" Miljö- och byggnämnden av samma skäl att vidta en okulär besiktning av fastigheten, varvid det kommer att framgå hur stor sanktionsarean är vad gäller själva skolbyggnaden. Givetvis "upptäcks" vid denna besiktning även att ett gammalt spannmålsmagasin på tomten utan lov har byggts om till bostad. Miljö- och byggnämnden har bara två alternativ att välja mellan när ett tillsynsärende väl har startats - att fullfölja en utredning av ärendet - eller att fatta beslut om att lägga ned det. I det senare fallet skulle ärendet och nedläggningsbeslutet komma att prövas av förvaltningsrätten.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 20:54.
Citera
2019-04-04, 20:48
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Att Debbie Nujen i april förra året till kommunen anmälde en så kallad Attefallsåtgärd (att få uppföra ett växthus på skoltomten) - visar om något att hennes lagkunnande är ganska begränsat. Bygglovsbefriade åtgärder av detta slag gäller nämligen bara fastigheter som är bebyggda med en- eller tvåbostadshus. Så länge hon och brodern Özz Nujen som fastighetsägare inte har sökt (och beviljats) bygglov för förändrad användning av skolbyggnaden till bostadsändamål är och förblir denna just en skola - oavsett hur många sovrum, badrum och kök syskonen (olagligt) har inrett. Debbie trodde nog att det skulle räcka med att Skatteverket taxerade om fastigheten till en småhus-enhet och gick därför (tre år för sent) in till denna myndighet med en anmälan om förändring av fastighetens användning. Men Skatteverket handlägger och beviljar inga bygglov. Byggnadsnämnden, som ju är skyldig att följa gällande lagar och förordningar, "tvingades" därför i höstas att avslå Debbie Nujens begäran att få montera upp det redan inköpta och väl tilltagna växthuset. Nu "tvingas" Miljö- och byggnämnden av samma skäl att vidta en okulär besiktning av fastigheten, varvid det kommer att framgå hur stor sanktionsarean är vad gäller själva skolbyggnaden. Givetvis "upptäcks" vid denna besiktning även att ett gammalt spannmålsmagasin på tomten utan lov har byggts om till bostad.

Fantastiskt att ärendet flyttats framåt i kön. Jag är av den stora förhoppningen att kvarnarna mal långsamt, men dock framåt. Tack Medianox för idogt arbete och ypperlig fokus - det är såna som du som för skillnad. Hälsa frugan och tacka för tålamodet med oss här på FB också!
Citera
2019-04-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Fantastiskt att ärendet flyttats framåt i kön. Jag är av den stora förhoppningen att kvarnarna mal långsamt, men dock framåt. Tack Medianox för idogt arbete och ypperlig fokus - det är såna som du som för skillnad. Hälsa frugan och tacka för tålamodet med oss här på FB också!

Tack själv! Att jag av min fru övertygats att skriva på FB enbart lördag-söndag kan kanske verka litet underligt men har främst att göra med mina av ålder tilltagande hälsoproblem. Jag behöver lugn och ro, säger min husdoktor. Men vem vet hur länge man är i stånd att uttrycka sina tankar i text? Det är lika bra att passa på medan det går. Jag väntar tålmodigt på svar på mina fem frågor av Hannes M. Fast nu är det läggdags för mig.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 21:09.
Citera
2019-04-04, 22:33
Medlem
Citat:
Tack själv! Att jag av min fru övertygats att skriva på FB enbart lördag-söndag kan kanske verka litet underligt men har främst att göra med mina av ålder tilltagande hälsoproblem. Jag behöver lugn och ro, säger min husdoktor. Men vem vet hur länge man är i stånd att uttrycka sina tankar i text? Det är lika bra att passa på medan det går. Jag väntar tålmodigt på svar på mina fem frågor av Hannes M. Fast nu är det läggdags för mig.

För oss som inte bor på eller ens besöker Gotland är detta fall av korruption och skattefusk oerhört intressant att följa. Lärorikt för alla oss som sitter runt om i landet (och världen), att få substans för våra känslor av avsky inför hur en del närmast systematiskt skor sig finansiellt och samtidigt spelar upp ett scenario av ärlighet och omsorg om andra. Det är fråga om dubbelmoral och nonchalans mot arbetande människor, som betalar rejält med skatt. Skatt som ska finansiera allmänhetens grundläggande behov av trygghet i sådant som vård, skola och omsorg samt inte minst rättvisa. Vi betalar inte höga skatter för att berika ett fåtal, som blir kändisar eller får allsköns politiska uppdrag för att de är rika.

Jag minns inte vem som upptäckte de där bägge svarta penningtransaktionerna i FUP:en (Uvell?), men hon insåg direkt innebörden. Men jag tvivlar på att hon insett den här utvecklingen.

Jag är mycket tacksam Medianox. Så här ska Flashback fungera. (Krama din fru och hälsa din son)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in