2019-04-04, 00:43
Medlem
TopDogs avatar
Uppenbart vad som hänt här.

Hon har, som white trash brukar, skaffat sig hundar som utan ordentlig omsorg blir livsfarliga vapen. Och som vi alla vet är dessa WT-ägare ytterst olämpliga att ha hund, pga deras övertro till den egna förmågan, vilket leder till att de släpper sina odisciplinerade hundar lösa och sedan så klart ljuger om det efter att dom kaxat med polis.

WT gonna WT.
Citera
2019-04-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Uppenbart vad som hänt här.

Hon har, som white trash brukar, skaffat sig hundar som utan ordentlig omsorg blir livsfarliga vapen. Och som vi alla vet är dessa WT-ägare ytterst olämpliga att ha hund, pga deras övertro till den egna förmågan, vilket leder till att de släpper sina odisciplinerade hundar lösa och sedan så klart ljuger om det efter att dom kaxat med polis.

WT gonna WT.

Hon hade ju dom i koppel och verkar i princip ha varit ensam i parken.

På vilket vis menar du att hundarna var livsfarliga?

Varför skulle vi wt vara sämre än andra på djurhållning?
Citera
2019-04-04, 01:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melane
Vet inte varför magkänslan säger Unn* Drougg* *i,*e ? Ser på instagram att hon verkar ha hundar också.
Jag har varit hemma hos Unni, minns inga hundar...
Citera
2019-04-04, 01:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Nja...hon PÅSTÅR att hon hade dem i koppel, precis som den gravida kvinnan som vakterna förde av tunnelbanetåget PÅSTÅR att hon hade biljett.

Hundarna kan mycket väl ha varit lösa! En del personlighetstyper erkänner aldrig att de gjort fel!
Citera
2019-04-04, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nja...hon PÅSTÅR att hon hade dem i koppel, precis som den gravida kvinnan som vakterna förde av tunnelbanetåget PÅSTÅR att hon hade biljett.

Hundarna kan mycket väl ha varit lösa! En del personlighetstyper erkänner aldrig att de gjort fel!

Jo jag såg det. Fast i den drygt månaden gamla tråden om kamphundarna i Solna fann ingen något skäl i att ifrågasätta några påståenden. Tråden där det påstods att hundägare med berått mod bussat sina hundar på en häst. Den historien skulle ju sväljas rakt av utan att den utsatte på något vis fick ifrågasättas.

Vi bör väl vara konsekventa?

Och även om dom var lösa varför ska man gå så hårt fram med just henne och där när hela stan dräller av hundar som går lösa bredvid sin husse/matte?

Typiskt utslag av den sortens snutar som slickar röv på dom högre upp i samhället och föraktar och spottar neråt.
Citera
2019-04-04, 06:16
Medlem
Hon lät sina hundar härja runt helt fritt på Årsta Holmar också och kom i klinch med alla människor som sa åt henne att koppla dem. Betedde sig som värsta drägget!
Citera
2019-04-04, 07:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Fast nu hade hon dem inte i koppel, hon påstår att så är fallet. Tror du på riktigt att snuten skulle bry sig om de varit kopplade?
Citera
2019-04-04, 08:35
Medlem
"”Hundarna verkade skoja och bråka med varandra. Vi såg först ingen ägare till hundarna. På parkleken i närheten vistades flertalet familjer, samt dagisbarn i gula reflexvästar, vad vi kunde se”, skriver en av poliserna om händelsen." (SvD-artikeln)

Nu är Drougge krönikör i podd-skriften Syre.

Där skriver hon om 15-åringen som höggs ihjäl av en amerikansk pitbullterrier. Någonstans har jag läst att en journalist kallat den rasen för "amerikansk bulldog". Drougge kallar den rasen för "familjens staffordshire bullterrier". Den sistnämnda rasen väger runt 15 kilogram som vuxen. Rasen är ursprungligen en blandning mellan bulldog och terrier. Problemet för uppfödarna är att få ordning på "kamplusten".

Hon nämner inte rasen för sina egna hundar, men den som minns de bägge unghundarna som sköts till döds i Hjorthagen i Stockholm, kallades Rosso och Rambo och var av "cane corso-ras" och enligt hennes krönika får man intrycket att det är samma ras som hennes bägge hundar. Cane Corso-hundar brukar som vuxna väga 45-50 kg. Italiensk mastiffliknande stabila muskelberg. Molosser. Lugna vakthundar.

Amerikanska pitbullterrier är en korsning mellan dessa rastyper. Visst har ägarens egenskaper betydelse för hur de hanterar sina stentuffa terriers i 40-kilosnivå. Men den som tror att det är gulliga kelhundar tror fel. Som bull terriers ska de hantera tjurar på 500-1000 kilos i hjordar. Minsta tendens att en tjur försöker vika av och hunden driver med hugg i hasorna in djuren i hjorden och för dem dit det ska. De släpper inte när de huggit fast. Terrier ska inte släppa.

Ägarna till dessa hundar försöker framställa sig som hundvänner och därtill hundkännare med god kontroll över sina hundar. Vi har flera "olyckor" där sådana pitbulls även i kopplat tillstånd huggit på något som fladdrat förbi. Barn i barnvagn eller någon unge på cykel när matte eller husse suttit och kopplat av på en parkbänk.

När Unni Drougge nu försöker framställa sig som attackerad av polisen blir jag upprörd och undrar varför hon har skaffat sådana här hundar, som hon uppenbarligen inte har kontroll över. Böter 1000 kronor för att de var okopplade är för att hon på allmän plats släppt sina hundar till 'hopp och lek'. Bortom hennes kontroll. Varenda pudelägare går omkring med sina hundar i koppel precis som andra med sällskapshundar. Men en cane corso, en staff eller pitbull är inte i något fall 'sällskapshundar' även om de bör kunna vistas i sällskap med andra hundar, djur och människor.

15-åringens fostermamma är fäll i domstol nu för sina bristande kunskaper och sin bristande kontroll över sin terrier.
Citera
2019-04-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
När Unni Drougge nu försöker framställa sig som attackerad av polisen blir jag upprörd och undrar varför hon har skaffat sådana här hundar, som hon uppenbarligen inte har kontroll över. Böter 1000 kronor för att de var okopplade är för att hon på allmän plats släppt sina hundar till 'hopp och lek'. Bortom hennes kontroll. Varenda pudelägare går omkring med sina hundar i koppel precis som andra med sällskapshundar. Men en cane corso, en staff eller pitbull är inte i något fall 'sällskapshundar' även om de bör kunna vistas i sällskap med andra hundar, djur och människor.

15-åringens fostermamma är fäll i domstol nu för sina bristande kunskaper och sin bristande kontroll över sin terrier.

Kan ingenting om hundraser och det kan nog inte alla poliser, men:

Hundägare har en jävla ovana att släppa just sina hundar, som dom så klart litar på, lösa. Det är väl rätt sannolikt att Drougge gjorde det och själv tyckte hon säkert att det var omdömesgillt. Det finns ju inte några direkta bevis på att hon inte hade kontroll över dem heller, vad jag förstår.

Med det sagt så får man väl slanta upp om man tror sig kunna komma undan med ett regelbrott. Kör för fort, släpper hunden, felparkerar - OK, du gjorde det, betala. Att börja tjafsa om att inte uppge namn osv är ju bara efterblivet. Det är ett eget val på det viset att bli kroppsvisiterad.

Alla fuskar, oftast är det på ett ganska omdömesgillt sätt - själv har jag kört lite för fort i en del situationer som jag ansett vara "låg risk". Men när snuten tagit mig har jag så klart blåst, visat körkort och betalat min bot. Det är inte mkt att tjafsa om. Sen kan jag tycka det är lite av ett oskick att släppa hunden lös bara för att man själv är kompis med den. Alla gillar ju inte hundar.
Citera
2019-04-04, 10:30
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melane
Vet inte varför magkänslan säger Unn* Drougg* *i,*e ? Ser på instagram att hon verkar ha hundar också.
hon brukar ha sina hundar lösa o är väldigt otrevlig mot människor med barn som påpekar att hon ska koppla de.

kan vara hon.

en kompis bor i sänkan mellan zinken o tanto o hennes hundar är på tapeten i området ibland.

jaha, såg att du hade rätt.
Citera
2019-04-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Hittar inget varken här eller i kändisskvaller (där tråden möjligen snarare hör hemma när personen är identifierad). Inte mycket till brott heller, kan man tycka, men det hamnade i alla fall i tingsrätten.

SvD skriver i alla fall om en "välkänd författare" som lät två hundar springa lösa i en park. Tre kortare utdrag ur artikeln:
Ord står mot ord om händelsen, som inträffade i augusti i Stockholm. Två poliser påträffade då den välkända författaren med hennes två hundar i en park. Enligt poliserna sprang hundarna lösa, vilket är ett brott eftersom det råder kopplingstvång för hundar i parken.
Författaren själv förnekar brott och säger att hundarna var kopplade.

– Jag tror att de ville att en ägare till kamphundar skulle bli fälld. Jag tror att polisen missbedömde situationen.
Hon erkänner att hon vägrade uppge sitt namn, vilket ledde till att hon blev kroppsvisiterad.

– Jag blev behandlad som en terrorist och kroppsvisiterad. (...) Polisen var sadistisk och trakasserade en medelålders kvinna med två hundar. Jag grät och darrade, säger hon.
Källa: https://www.svd.se/forfattare-atalas...undar-jag-grat

Nå, hon verkar då att ha en hund åtminstone.

CANE CORSO

https://www.ratsit.se/19560401-Unni_...BPjvdLFtQoKRB0

Nog verkar det vara någon sorts vakthund.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cane_corso

Lite förbryllande är dock i så fall att hon beskriver sig själv som medelålders kvinna. Hon är trots allt 63 år fyllda och det är i min värld en äldre kvinna.
Citera
2019-04-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Kan ingenting om hundraser och det kan nog inte alla poliser, men:

Hundägare har en jävla ovana att släppa just sina hundar, som dom så klart litar på, lösa. Det är väl rätt sannolikt att Drougge gjorde det och själv tyckte hon säkert att det var omdömesgillt. Det finns ju inte några direkta bevis på att hon inte hade kontroll över dem heller, vad jag förstår.

Med det sagt så får man väl slanta upp om man tror sig kunna komma undan med ett regelbrott. Kör för fort, släpper hunden, felparkerar - OK, du gjorde det, betala. Att börja tjafsa om att inte uppge namn osv är ju bara efterblivet. Det är ett eget val på det viset att bli kroppsvisiterad.

... Sen kan jag tycka det är lite av ett oskick att släppa hunden lös bara för att man själv är kompis med den. Alla gillar ju inte hundar.

Alla hundägare har ett s.k. strikt ansvar för allt vad deras hundar gör och ställer till med. En lösgående vakthund inne på egna tomten är ägarens ansvar att den inte attackerar besökare. Det gäller alldeles oavsett orsaken till besöket. Det räcker inte att sätta upp varningsskyltar om att det finns vakthund i tjänst på ett instängslat område.

Det råder koppeltvång för alla hundar enligt lag 1 mars till 20 augusti. Sen finns det regler i lokala ordningsstadgorna för när, var och hur hundar får vara okopplade eller ska vara kopplade. Varje hundägare måste självklart begripa att man inte håller en okopplad apporterande fågelhund (retriver-raser som labrador och golden m. fl) invid ankdammar. Jag har jagat fågel med inhyrda professionella hundförare med lösa hundar i jaktmarkerna. Inget hade kunnat locka de hundarna från sina respektive förare! Jag hade kunnat stå med fickorna fulla med köttbullar inför sex matglada, lösa labradorer i tjänst. De vek inte en sekund från husses sida och antog varje uppmaning att hämta skjuten fågel. Eller ett "Okej Lizzie. Du får hämta en köttbulle." och en hund lämnade sin arbetsgrupp, hämtade en köttbulle (som svaldes hel) och återvände till sin plats i gruppen. Husse var Gud och Herre. Där fanns ett mentalt band (koppel) och Husse hade sådan kontroll att när han sa "Hopp och lek" så tog flocken rast och busade omkring. Den kontrollen har inte en cane corso-ägare eller pitbullterrierägare som släpper sina hundar på allmän plats för att de ska få leka av sig.

Ja, det är ett oskick att röra sig med sina hundar bland andra om man inte har kontroll över hundarna. Kolla på alla hundar, små som stora, i s.k. flexikoppel där en hund kan gå flera meter före sin ägare. Då är det hunden som är förare! Jag har i min stad mött chicka unga kvinnor i högklackade skor dragna av american pitbullterrier tre meter framför matte, som tycker hunden är ett gulligt smycke. Även jag, som är hundvan, byter trottoar och leder undan mina barn vid sådana möten.

Var uppe på Gärdet när en liten, glad, unghund pitbull rusade runt lös till alla den ville besöka. På 50-100 meters avstånd kom husse i motvind och hade noll kontroll. Han hade inte kunnat ropa eller vissla in sin hund. Mitt sällskap var hundovan och hade barn med insåg inte faran, när jag lyfte upp barnet på en höjd dit hunden inte kunde nå. Hon vet inte att dessa terriers hugger för att samla sin flock eller på något litet störande och släpper inte!! Det strider mot terrierns natur.

Drougges text i "Syre" är ett bedrägeri. För 1000 spänn är hon beredd att ljuga om både händelsen, situationen, polisen och sitt eget agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in