2019-04-03, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Man säger aldrig i förväg att man tänkt bjuda. Då kommer alla att fundera på om de ses som snyltare när de beställer den dyrare förrätten osv...
sättet man gör på är stt man går ut tillsammans, beställer in vinet flaskvis osv, sen när det börjar dra ihop sig vid kaffet går du iväg till toaletten å passar på att betala bordsnotan lite diskret. Klart!

Första fetade håller jag helt med om, vilket TS borde fattat.

Andra dock mycket tveksamt. Skulle snarare rekommendera att erbjuda sig att betala, helt öppet. Tänk på att det här är ett par vi snackar om. Om du, Luxus, är en man och betalar för honom och hans kvinna utan att ens fråga, well, då kan du lika gärna dra in henne på toaletten och sätta på henne också. Ett stort no-no.

TS verkar väl vara kvinna, men det gör det knappast bättre. Skulle i princip aldrig acceptera att en kvinna betalar för mig (undantaget om det är som en slags kompensation för nått), och än mindre att en kvinna betalar för mig och min kvinna.

TS vänner gör helt rätt, medan TS själv verkar jävligt skum. Dylika sociala regler bör man ha koll på.
Citera
2019-04-03, 23:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Då kanske vi även kan vara överens om att det ibland kan vara mer generöst att tillåta sig att bli bjuden på en pizza, än att i varje situation bestämma villkoren för vad man skall göra.

-Pizza är alltid gott!
Vem sjutton kan känna sig "kränkt" när en fin pizza erbjudes?
TS skulle nog bjudit sina vänner på en pizza!
Citera
2019-04-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor.kaffe
I mitt fall så lär vi lösa "problemet" genom att köpa pizza eller något annat enkelt.

Men jag är fortfarande nyfiken på den här no-budging attityden. Är folk så i allmänhet? Skulle aldrig i min vildaste fantasi tacka nej till att någon bjuder mig på något.

Jag orkar inte det här "övertalningsspelet" som kan uppstå när man ska betala notan eller liknande. Säger någon att den kan betala så får väl den göra det.

Det här är dock en bra idé, även om den inte kommer funka på just det här tillfället.

Så länge bjudandet inte är konstant tackar folk sällan nej enligt min erfarenhet. Själv kan jag tycka att det är en skitnödig grej som bara gagnar det egna egot.
Citera
2019-04-04, 00:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
Så länge bjudandet inte är konstant tackar folk sällan nej enligt min erfarenhet. Själv kan jag tycka att det är en skitnödig grej som bara gagnar det egna egot.

Syftar du på "snorkfröken" som blev bjuden eller TS själv i trådstart?
-Med "snorkfröken" avses alltså tösen/ev. paret som var snorkig/otacksam i TS berättelse.

Mänskliga relationer är alltid en balansgång, "hävdar man sig själv för mycket" slår detta ofta fel. I alla fall i vänförhållanden. (Hävda sig antingen gällande "strö pengar omkring sig" samt hävda sig själv som någon slags "snorkfröken" som är lättstött, som jag upplever TS gäst är/var..)
Citera
2019-04-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Pizza är alltid gott!
Vem sjutton kan känna sig "kränkt" när en fin pizza erbjudes?
TS skulle nog bjudit sina vänner på en pizza!

Det är inte vad jag skrev. Om du läser hela tråden så ser du att situationen föll ut som så att de äter någonting enklare istället och att hela poängen med det är att paret vill betala för sig själva.
Citera
2019-04-04, 00:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är inte vad jag skrev. Om du läser hela tråden så ser du att situationen föll ut som så att de äter någonting enklare istället och att hela poängen med det är att paret vill betala för sig själva.

I sådana fall har du inte heller läst hela tråden..
Men om nu paret ville "go Dutch" som det heter i USA, dvs. betala "för sig själva", borde paret i sådana fall varit klara med detta mot TS "från början".

(Vilket vad jag kan se inte framgår helt tydligt av tråden).
Citera
2019-04-04, 00:16
Medlem
Citat:
I sådana fall har du inte heller läst hela tråden..
Men om nu paret ville "go Dutch" som det heter i USA, dvs. betala "för sig själva", borde paret i sådana fall varit klara med detta mot TS "från början".

(Vilket vad jag kan se inte framgår helt tydligt av tråden).

De var ju tydliga med det från början. Och det framgår.
Citera
2019-04-04, 00:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De var ju tydliga med det från början. Och det framgår.

Tveksamt.
Citera
2019-04-04, 00:19
Medlem
Neroxxs avatar
Kan förstå problemet tills viss del, man sätter liksom peronen på en lägre nivå än en själv. Att den individen inte har förmågan att ta hand om sig själv. Dock ser jag detta problem mindre ju närmare vänner man är med individen, det kanske bara är något som jag har uppfattat visserligen.
Men överlag vill individer vissa att de kan rå om sig själva och inte påtvinga sig "hjälp" av andra.
Citera
2019-04-04, 00:20
Medlem
Citat:
Tveksamt.

Tydligt:

Citat:
Ursprungligen postat av doktor.kaffe
Men hon tokvägrar att bli bjuden på mat ute på restaurang, det är tydligen "att snylta" och hon skulle aldrig acceptera det.
Citera
2019-04-04, 00:22
Medlem
Citat:
Syftar du på "snorkfröken" som blev bjuden eller TS själv i trådstart?
-Med "snorkfröken" avses alltså tösen/ev. paret som var snorkig/otacksam i TS berättelse.

Mänskliga relationer är alltid en balansgång, "hävdar man sig själv för mycket" slår detta ofta fel. I alla fall i vänförhållanden. (Hävda sig antingen gällande "strö pengar omkring sig" samt hävda sig själv som någon slags "snorkfröken" som är lättstött, som jag upplever TS gäst är/var..)

Syftade på vännen.

Såklart det är en balansgång och man vill ju inte göra sina vänner obekväma. Men om jag tar mig tid och reser för att träffa någon är det hyfsat mycket roligare med en schysst matupplevelse än en trött pizza. Som man brukar käka med polarna dagen efter en utekväll. Oavsett om det är jag eller min kompis som betalar.
Citera
2019-04-04, 00:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tydligt:

"Bjuder man någon på krogen" och personen/personerna vill betala sina egna krognotor, ska man givetvis inte "truga", man låter det hela bero.

(Jag uppfattade inte TS riktigt som du gjorde, men kan "köpa" din synvinkel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in