2019-04-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
...Jag såg en frisk flicka. Precis vad grannen såg. Barnen lekte och hade det bra. Skolan såg barn som var duktiga med läxor. Vem vad såg Oskars kollegor? En sjuk person. Vad såg jag ? En sjuk person.

Oskar var sjuk, barnen friska. Om man jämför. Helt riktigt. Polisen mörkar, en så sjuk handling i ett avskyvärt ärende. Vem vill de skydda? Sin egen organisation? Mördarparet? Barnen? Släkten? Skolan? Vården? De mörkar inte bara för att...

Har du skuldkänslor?
Senast redigerad av rappytt 2019-04-03 kl. 20:27.
Citera
2019-04-03, 20:27
Medlem
Om pianoläraren är hybris så är väl också alla Oskars kollegor är hybris. Stackars dom och stackars jag i s f. Men sanningen är som kollegorna och jag sett. En väldigt sjuk man.
Citera
2019-04-03, 20:29
Medlem
Citat:
Det var deras pappa som drabbades av svår sjukdom. Gissa vilken? En svår depression som gick över till en avskyvärd psykos
Du hade inte träffat någon av dom på över ett halvår före den tragiska händelsen. Du vet ingenting om den.
Citera
2019-04-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har aldrig påstått att jag kände dom. Men det gjorde inte du heller, dom träffade kassörskan i affären där dom handlade oftare än dom träffade dig.
Tyvärr du försöker med allt. Men tyvärr. Synd om dig så mycket som du försöker. Du vet att jag kände dom. Och att vi träffades under några år.
Citera
2019-04-03, 20:34
Medlem
Citat:
Det är samma prioriteringar som alla människor gör, en del studerar, andra spelar fotboll och några startar ett band. Hur man värderar andras val bygger på ens egna preferencer och är alltid fel eftersom man inte kan eller ska leva andras liv.

Det var en del av grunden till haveriet, det föräldrarna såg som ett liv i egentlig mening motsvarades förmodligen inte av familjemedlemmarnas förmågor. Den skillnaden mellan förväntningar och förmågor var nog inte den enda utlösande faktorn men det var den föräldrarna inte klarade av att hantera. Sen kan det ha funnits fler faktorer, det finns smärtproblematik i ME/Cfs. Man kan bara föreställa sig vad åratal av smärta i leder och huvudvärk hos ens barn kan innebära för den mentala hälsan hos föräldrarna. Det var den omständigheten som fick Solkattens släkting dekorerad. Han sköt sin vapenkamrat för att befria denne från sina plågor. Man kan fundera på hur många dagar och nätter av smärta hos ens eget barn som kan få en sån tanke att slå rot och växa.

Men allt detta kräver en hel del mentalisering och en resa in i sitt eget inre, man måste öppna dörrar och se in i dom mörkaste vrårna av sig själv. Man måste kanske rent av våga se sina egna rädslor och fasor för att få en känsla av vad som rörde sig i föräldrarnas inre.

Jag har dock kommit fram till den peronliga slutsatsen att trådens hätska stämning till stor del beror på att några mentaliserar föräldrarnas känslor och då antingen mannens eller kvinnans eller så mentaliserar man barnens känslor. Det är ganska naturligt att man har lättast att sätta sig in i känslorna hos någon som man kan relatera till. Sen finns det några som mentaliserar in egna trauman och livskriser in i denna händelse. Man tror sig se det man känner igen. En deprimerad människa ser depressionen medan en person som har erfarenhet av våld i nära relationer läser in bevis för detta i händelsen. Någon som slunkit ur klorna på en narcissist ser såna lura i vrårna.

Vi ser det vi förmår att se och förstår händelsen utifrån våra erfarenheter och våra förväntningar. Det är ingen idé att kriga för att tvinga någon annan att se händelsen på samma sätt. Vi skulle inte ens kunna enas om glaset var halvfullt eller halvtomt eller om en skymnings- eller gryningsrodnad är vackrast.

Det är som det är och vi kommer aldrig att se detta på samma sätt oavsett hur mycket eller lite den förbannade förundersöningen är maskad. För det vi läser står mellan meningarna i alla fall.

Det är lika bra att låta tråden tystna och kanske bli ett forskningsprojekt över människans tillkortakommanden och brister.

Så du tror att doktorer och psykologer bara kan förstå och bota de sjukdomar de själva haft? Du är så ute och cyklar Armklen. Även om livserfarenhet och egna erfarenheter är en fördel att ha, så kan just de egna vanföreställningarna lägga krokben om man tror att de är viktigare än förmågan att lyssna och vara empatisk. Det är noll empati bakom att acceptera mord och gå vidare, utan vidare förståelse för vad som hände och hur det kunde ske. Polisen har nu gjort sig känd som en organisation utan känsla för empati, då de inte kan förklara på ett rimligt sätt varför nästan hela förundersökningen är maskad.

Med tanke på att det finns 40.000 förmodat ME-sjuka i Sverige är det ett direkt hån mot denna grupp att inte klarlägga allt som skedde. Allmänheten drar så klart slutsatsen att morden begicks av en sjuk dåre och att det inte har någon koppling alls till sjukdomen och att sjukdomen kan vara påhittad eller inte. Man lär sig inget. Lärande, är viktigt. Att dela med sig.

Du mobbar och står i, i tron att du är lite bättre än andra. Det kommer aldrig att ändras. Du har dina gelikar i tråden.
Citera
2019-04-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle någon tycka att flickorna inte skulle få någon hjälp? Jag ger dej samma råd som du gav mej i går kväll: ”Det är pinsamt, skriv istället att du inte har en susning, men funderar på saken”.

Trams. Försök begripa vad andra skriver, även om de inte tycker exakt som du i alla lägen. Det är bl.a så man lär sig saker i livet.
Citera
2019-04-03, 20:36
Medlem
Citat:
Om pianoläraren är hybris så är väl också alla Oskars kollegor är hybris. Stackars dom och stackars jag i s f. Men sanningen är som kollegorna och jag sett. En väldigt sjuk man.
Kollegorna har dock träffat honom hela hösten, på kafferaster, på möten, kanske luncher ihop och ibland kanske några extra ord på kontorsrummet. Några kanske tom betraktas mer som vänner än kollegor. Skulle inte kalla deras iakttagelser för hybris...
Citera
2019-04-03, 20:37
Medlem
Citat:
Tyvärr du försöker med allt. Men tyvärr. Synd om dig så mycket som du försöker. Du vet att jag kände dom. Och att vi träffades under några år.
Du tror dig om väldigt mycket. En instrumentlärare som träffar sin elev en timme i veckan under skolterminerna lär inte känna föräldrarna och familjen. Du tror kanske det men det är helt enkelt inte sant. Lärarna som var hemma hos familjen flera dagar i veckan såg inte det du har sett. Dom saknar helt enkelt din fantasi.
Citera
2019-04-03, 20:39
Medlem
Tror ni att Oskar kan ha uppfört sig som de vidriga nicken i tråden därhemma? Hur skulle barnen i så fall påverkas om de ständigt blev kallade öknamn, deras åsikter hånades och de pekades ut som sjuka?

Tänk om de faktiskt var väldigt trötta av någon anledning (kränkningar) och att deras skolprotest mynnade ut i en så djup konflikt att båda parter var nöjda med diagnosen? Det enda som fick O ur balans verkar ha varit att inte prestera. Det var precis det barnen riktade in sig på. Deras eventuella goda resultat handlar om en begränsad skolgång där det nog är tveksamt om de skulle ha kunnat gå vidare med bara vissa betyg. Jag tror att de alla levde i en drömbild.

För att komma in på gymnasiet måste man väl ha fullständiga betyg? Vad ingår i det numera?
Citera
2019-04-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Han kanske hade rätt ändå - O....

Säger bara: usch å fyfasen för sån typ av skolgång de förordar.
Citera
2019-04-03, 20:59
Medlem
Citat:
Det vet du ingenting om för du kände dom inte och var inte där när det hände.

Men herregud! Hade nån annan varit där så hade det förmodligen inte hänt! Vad menar du egentligen?
Citera
2019-04-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Kompetensimpotent.

Giftig kombo det där. Kusin med Hybris och arrogans.
Vore så enkelt som vissa besserwissrar påstår så skulle gåtan ME vara löst för länge sen.
Lite frisk luft i näsan så blir det bra. Upp och hoppa gummiloppa!
4000 barn som simulerar. Jahapp.

Det är bara du som påstår att ME-sjuka simulerar. Inga andra. Varför är det så? Barnen i Bjärred simulerade inte, men du påstår det, varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in