2019-04-02, 18:31
Avslutad
Vilken film ska du se nu? Hallå? Vilken film ska du se?

Om jag ska se Rambo First Blood, varför måste jag hitta på någon anledning till att se den? Varför gör man saker? Jag tänker, därför ser jag ibland en film, osv osv..

Måste man hela tiden motivera varför man gör saker? Om du satte dig på ett bi tidigare, är det mer värt för mig att veta att det är därför du ska se Captain Marvel? Varför inte bara skriva Captain Marvel. Punkt valfritt. Då vet jag allt som jag kan tänkas behöva veta om dig: du ser på Marvel-film = du är en idiot. Då finns det inte så mycket att skriva under "varför".

Ibland vill man bara se en film eller läsa en bok - och meddela hela världen - utan att motivera varför eller tänka på någon bakomliggande tanke.

Och det finns ju gånger man faktiskt har en bra anledning, varför inte spara motivationen till de gångerna - göra det mer speciellt? "I dag ska jag se Flubber, för att hylla Robin Williams död." T ex.

Varför måste man motivera sina val?
Citera
2019-04-02, 19:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varför måste man motivera sina val?

Enkelt.

För att listtrådar inte är OK här på Flashback då det är ett diskussionsforum.
Citera
2019-04-02, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enkelt.

För att listtrådar inte är OK här på Flashback då det är ett diskussionsforum.

Jätteenkelt. Så vad ska man skriva då? Kan du ge ett hypotetiskt exempel och kanske förklara varför det behövs ytterligare information utöver titeln.
Citera
2019-04-02, 20:40
Avslutad
Viken regel står listtråd under?
https://www.flashback.org/regler

Finns väl redan en hel del listtrådar, som man säkert känner till om man inte är så anal. Är inte matematikuppgiftstrådar listtrådar?

Är detta vanlig svenska?: ln(36x^2)=0
e^ln(36x^2)=e^0
36x^2=1
x=1/6
Citera
2019-04-02, 20:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jätteenkelt. Så vad ska man skriva då? Kan du ge ett hypotetiskt exempel och kanske förklara varför det behövs ytterligare information utöver titeln.

Hypotetiskt exempel:

Jag ska se filmen dit och datt och sedan med korta ordalag förklarar man varför.

Varför det behövs ytterligare information utöver titeln förklarade jag i mitt förra inlägg.
Citera
2019-04-02, 21:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Viken regel står listtråd under?
Det nämns redan i premisserna:

"Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."

Att listtrådar p.g.a. detta inte accepteras att enkelt att förstå och se då de av naturliga skäl kastas p.g.a. detta.

Man kan också se detvsom 0.03. En listtråd är bara trams.
Citera
2019-04-02, 21:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är inte matematikuppgiftstrådar listtrådar?

Är detta vanlig svenska?: ln(36x^2)=0
e^ln(36x^2)=e^0
36x^2=1
x=1/6

Nej, matematiksuppgifter är ingen listtråd. x frågar om hjälp med uppgift 2. y svarar med lösningen. Diskussiin har förekommit.

Om utskrivandet av själva uppgiften är vanlig svenska eller ej hör inte hit. Det är en naturlig del av diskussionen.
Citera
2019-04-02, 21:22
Avslutad
Citat:
Nej, matematiksuppgifter är ingen listtråd. x frågar om hjälp med uppgift 2. y svarar med lösningen. Diskussiin har förekommit.

Om utskrivandet av själva uppgiften är vanlig svenska eller ej hör inte hit. Det är en naturlig del av diskussionen.

Diskussiin eller inte diskussiin så är är även en titel svar på frågan. Tyvärr är där ett "varför" i filmfrågan, men då kan man väl svara därför.
Citera
2019-04-03, 08:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Diskussiin eller inte diskussiin så är är även en titel svar på frågan. Tyvärr är där ett "varför" i filmfrågan, men då kan man väl svara därför.

Det där får du förtydliga om du ska få svar. Det var bara obegripligt.
Citera
2019-04-03, 11:39
Avslutad
Citat:
Det där får du förtydliga om du ska få svar. Det var bara obegripligt.

Det kokar forrfarande ner till att man ska tvinga folk till att skriva ondödig fakta om man inte känner för det. KFK? Det är kvalité att svara på en fråga som "vilken film ska du se nu?" med svaret "Djungelboken". Och där kan man väl lägga till ett årtal då så läsaren vet vilken version man talar om alternativt en Imdb-länk.

Att skriva "jag är sjuk, därför ska jag se Djungelboken" behöver inte vara ett bättre svar än att bara skriva titeln. Och sedan beror det på vem som skriver det också. Någon som bara skrivit ett endaste inlägg någonsin i tråden kommer kanske undan med det, medan om man är en frekvent postare så kanske det förväntas att man ska lägga till någon information som ändå merparten av fallen är ointressant.

Jag påstår såklart inte att man inte får skriva en lång eller kort anledning, men om det är 1000 inlägg i tråden varav 100 inlägg bara är titeln utan motivering så skulle inte jag klaga i alla fall, snarare tycka det var trevligt att någon bara svarar vilken film man ska se utan att känna ett tvång att krysta fram någon anledning.

Brukar du ha en anledning till varför du ser en film eller läser en bok? Du kanske är med i en bokklubb. Men alla kan inte vara lika översociala som Dig och vara med i en bokklubb, varför åtminstone jag tycker att titeln i sig är god nog.
Citera
2019-04-03, 11:43
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Det kokar forrfarande ner till att man ska tvinga folk till att skriva ondödig fakta om man inte känner för det. KFK? Det är kvalité att svara på en fråga som "vilken film ska du se nu?" med svaret "Djungelboken". Och där kan man väl lägga till ett årtal då så läsaren vet vilken version man talar om alternativt en Imdb-länk.

Att skriva "jag är sjuk, därför ska jag se Djungelboken" behöver inte vara ett bättre svar än att bara skriva titeln. Och sedan beror det på vem som skriver det också. Någon som bara skrivit ett endaste inlägg någonsin i tråden kommer kanske undan med det, medan om man är en frekvent postare så kanske det förväntas att man ska lägga till någon information som ändå merparten av fallen är ointressant.

Jag påstår såklart inte att man inte får skriva en lång eller kort anledning, men om det är 1000 inlägg i tråden varav 100 inlägg bara är titeln utan motivering så skulle inte jag klaga i alla fall, snarare tycka det var trevligt att någon bara svarar vilken film man ska se utan att känna ett tvång att krysta fram någon anledning.

Brukar du ha en anledning till varför du ser en film eller läser en bok? Du kanske är med i en bokklubb. Men alla kan inte vara lika översociala som Dig och vara med i en bokklubb, varför åtminstone jag tycker att titeln i sig är god nog.

Topic i tråden är vilken film ska du se nu och varför?. Du ber alltså om tillstånd att gå off topic. Lycka till.
Citera
2019-04-03, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Topic i tråden är vilken film ska du se nu och varför?. Du ber alltså om tillstånd att gå off topic. Lycka till.

Det står också Det ska inte förekomma chattande i tråden. Ej heller är detta en tråd där ni kan berätta vilken tv-serie ni skall kolla på. Tråden ligger trots allt i Film

Rätt oklart vad som menas med chattande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in