Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Om det finns många personer som i förhör pekar mot ett håll så finns det givetvis anledning. Så många människor tar inte bara slumpmässigt samma namn.
I Lenas fall kan det handla om att umgängeskretsen vet hur Lenas och SD:s relation var t.ex. att de har sett saker med egna ögon eller BO som har berättat.
Det som kontot
Chica16 lite indirekt ställde sig tveksam till var ju om själva
misstankegraden stärks bara för att flera personer närmast simultant utpekar en viss person som möjlig/trolig gärningsperson och så behöver det förstås inte vara.
Skall inte ens vara så. Inte om man skall upprätthålla objektivitet i utredningar.
Men nu är ju inte poliser mer än människor och därför kommer info att processas med de brister som därav kan följa. Om en stor mängd personer utpekar person X som trolig mördare, kommer det att leda till att risken för 'confirmation bias' ökar. Här en svensk beskrivning av fenomenet:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias
Om jag än en gång ställer mördarälgen, den som dödade Agneta, till förfogande så illustrerar den hur den dåvarande polisutredningen tidigt låste sig för att det var maken som mördat sin hustru.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-dodade-algen-agneta/
Det exemplet är klockrent som illustration av hur vi människor fungerar: vi är inga objektiva, kallt analyserande registratorer, så att om många pekar på X, kommer det att påverka oss mer än vi gissningsvis tror.
Eftersom det finns tråddeltagare som är lite "ivriga" av sig, är det väl säkrast att jag är tydlig med att ovanstående resonemang inte innebär att jag "försvarar" SD. Jag ville bara belysa hur ett tunnelseende kan uppstå.
Och vart det kan leda.
OffT: Vid midnatt, när jag kollade, hade mitt inlägg från kl 22:49 inte blivit anmält. Nu är det anmält. Som vanligt är det för 0.03 (trams/offt).
Just saying.
Edit: Skribenten
Netherworld kommenterade "misstankegrads-ökning".
Edit 2: Vi vet ju tyvärr inte hur åkl Åsa Hiding presenterade sitt material för tingsrätten när hon försökte få SD häktad på 'sannolika'. Det
kan ju ha varit så att hon berättade för rätten att de allra flesta i Nya Hjärsta som tillfrågats av Polisen, sagt att SD nog är mördaren.
Det kan rätten ha tyckt inte räckte för att höja misstankegraden till 'sannolika' och därför blev det som det blev. Lite som en tummetott, fast inte som LW menade, utan som i berättelsen om skräddaren.