Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-04-01, 19:59
Medlem
Hej! Läser på KTH och fick fel betyg registrerad på Ladok (FX), när jag går in och kollar skannade tentan så står det ett F. Vad bör jag göra i dehär fallet? Jag kunde lika gärna att inte kolla på skrivna tentor. Ni som gått genom sånt & kan om lagar osv. Får de ändra betyget i efterhand?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2019-04-01, 20:27
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Meddela bara ansvarig examinator så fixas det, kan dock dröja ett tag.
Citera
2019-04-01, 20:27
Medlem
AWVAs avatar
Kontakta examinatorn.
Citera
2019-04-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AWVA
Kontakta examinatorn.

Du kanske missförstod det jag skrev. Egentligen har jag fått ett F men på Ladok står det FX. Jag vill såklart ha ett FX än ett F. Men vad är risken att de ser felet de har gjort, och får de ändra isåfall? Vad bör jag göra?
Citera
2019-04-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Meddela bara ansvarig examinator så fixas det, kan dock dröja ett tag.

Jag tror att jag var lite otydlig med texten men jag fick ett FX när egentligen skulle få ett F.
Citera
2019-04-01, 21:02
Medlem
Ditt betyg kan ändras i efterhand enligt följande paragraf men det är inte särskilt troligt om du inte meddelar dem att de rapporterat in fel.

Citat:
26 § Ett beslut som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet. Innan rättelse sker skall myndigheten ge den som är part tillfälle att yttra sig, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild och åtgärden inte är obehövlig. Lag (1990:456).
Citera
2019-04-01, 21:05
Moderator
Neksnors avatar
Vet inte vad som gäller i sådana fall, men du bör inte kunna klandras för att missa ett felrapporterad betyg.
En kanske relevant händelse var när lärare fick fel ämnesbehörighet. De fick behålla behörigheterna då det var ett gynnande beslut. Googlade nu och en lärare lyckades överklaga bort beslutet: https://www.lararforbundet.se/artikl...ratt-i-domstol

Se även: https://lawline.se/answers/far-en-my...ynnande-beslut
Citera
2019-04-01, 21:08
Medlem
Problemet är ju att ett Fx inte ger dig något om du inte kompletterar, och då måste du ju ha kontakt med examinator som väl troligen kommer ihåg att du borde fått ett F.. om du inte egentligen skulle haft ett Fx? Enklast är nog att spela med öppna kort och fråga den som rättade.
Citera
2019-04-01, 21:09
Medlem
Fx är underkänt så du får väl ändå inga HP. Enda gången det gör skillnad är väl om du faktiskt får skriva Fxtentan och kan höja dig till godkänt?

Konstigt att dom ens registrerar Fx i Ladok, det rimliga är väl att dom registrerar antingen F eller E beroende på hur Fx tentan går.
Citera
2019-04-01, 21:15
Medlem
Vad är F och FX?

På min tid fick man underkänt, 3, 4 eller 5. (För vissa moment endast godkänt eller underkänt)
Underkänt brukade inte skrivas in utan endast godkända moment fanns med i utdraget.
Citera
2019-04-01, 21:21
Medlem
Det får det inte om de frågat dig och du säger nej. Dock finns det ett undantag som redan har länkats till och det är om det är en uppenbar felaktighet. Av moraliska skäl skulle jag kontakta examinator och påpeka felaktigheten.
Senast redigerad av Spikerman 2019-04-01 kl. 21:25.
Citera
2019-04-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är F och FX?

På min tid fick man underkänt, 3, 4 eller 5. (För vissa moment endast godkänt eller underkänt)
Underkänt brukade inte skrivas in utan endast godkända moment fanns med i utdraget.

F är underkänt ,rakt av, ingen pardon. Fx delas ut vanligtvis när man är extremt nära E. På matte är det 16 poäng för E och 15 Fx.

Får man Fx har man chansen att höja sig till E om man gör någon form av komplettering, ofta en mini-tenta. Det är därför jag tycker det är konstigt att Fx registreras som betyg men det kanske är jag som fått något om bakfoten,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in