2019-04-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Nej. Nära anhörig är föräldrar, sin make/make och dina egna barn och vice verse.

De är familj men inte nära anhöriga.

Min,numera, vuxne fosterson skriver mig som närmast anhörig vid de tillfällen han legat på sjukhus. Han har släktingar som mostrar,faster och kusiner. Det har fungerat hur bra som helst. Vårdpersonal har ringt när operation varit över,berättat hur det har gått, om ev komplikationer.
Citera
2019-04-01, 18:37
Medlem
Finns det ens något relevant sammanhang där uttrycket används i avsikt att begränsa en krets utan att uttrycket där också definieras?
Citera
2019-04-02, 11:41
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Ok läste fort, i ICE bör du kunna ange vem som helst som du själv vill.

Jag ser ICE som samma när man fyller i under anhörig.. Varför ska man ringa anhörig om inget hänt?
Och om man nu ponerar att man inte har någon annan än kanske en vän, så torde ju denne bli ett förstahandsval
Citera
2019-04-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns det ens något relevant sammanhang där uttrycket används i avsikt att begränsa en krets utan att uttrycket där också definieras?

Jag tog upp ett exempel, inte i TS, men lite senare. Det jag menar är att det är oklart där. Det visar väl om inte annat att man får diametralt motsatta svar här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Hur är det när det kommer till styv-barn, styv-syskon och styv-föräldrar då?

Jag kanske ska ge ett mer konkret exempel. När jag googlar tycks den vanligaste och tydligaste användningen handla om kollektivavtal där det finns en definition för nära anhörig som ska gälla angående ledighet vid sjukdom/dödsfall och begravning. Där känns definitionen ganska tydlig:

"Som nära anhörig räknas make/maka, sambo, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, svärföräldrar och mor- och farföräldrar."

Denna text tycks stå med i många avtal. Ibland definieras sambo närmare som "sammanboende i äktenskapsliknande former". Halvsyskon står ju inte uttryckligen med i texten, men borde väl räknas som syskon. Hur är det då med styv-syskon, t.ex, som i mina tidigare exempel.
Citera
2019-04-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Jag tog upp ett exempel, inte i TS, men lite senare. Det jag menar är att det är oklart där. Det visar väl om inte annat att man får diametralt motsatta svar här i tråden.

I exemplet du tog upp var ju uttrycket definierat. Det jag ifrågasatte var om det finns någon universell definition.
Citera
2019-04-02, 19:29
Medlem
Citat:
I exemplet du tog upp var ju uttrycket definierat. Det jag ifrågasatte var om det finns någon universell definition.

Jag menade att det inte var väldefinierat, då det finns oklarheter. Av de få svar jag har fått här så visar ju bara de att det tolkas olika.
Citera
2019-04-03, 13:11
Medlem
Citat:

Jag tror inte det finns någon universell definition. Men när jag tittar där det finns definierat så gäller antingen en smalare definition som endast berör den omedelbara familjen, alltså partner och barn, och den lite bredare som även inkluderar ens egna föräldrar, föräldrarnas föräldrar, partnerns föräldrar, ens syskon samt barnens barn.

Men vad definierar man som syskon, t.ex, av dessa fall.

1. Personen har samma biologiska mamma och pappa som du har.
2. Personen har endast en biologisk förälder gemensamt med dig.
3. Personen är adoptivbarn till dina biologiska föräldrar.
4. Personen är fosterbarn till dina biologiska föräldrar.
5. En av personens föräldrar och en av dina föräldrar är gifta och ni har levt som syskon i hela era liv men inga gemensamma biologiska föräldrar.

1 är väl det solklara fallet där man räknas som syskon. 2 borde väl också följa, kan man tycka. 3 också. Men sen då?
Citera
2020-03-18, 09:22
Medlem
sb1231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tänker att som nära anhöriga räknas barn, partner, syskon och föräldrar. Sedan kan ju relationen se väldigt olka ut.

Räknas flickvän som anhörig när det gäller att vara på en rättegång som är stängd men bara öppen för anhöriga? Vill gärna vara ett stöd för min pojkvän som ska ha rättegång om två dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in