2019-03-31, 23:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag har exakt samma dödsbevis för O och H som du lagt upp, begärde aldrig ut flickornas.

Ok, jag har även flickornas dödsbevis.
Det jag avsåg var det intyg som anhöriga får från Skatteverket och som används vid kontakt med myndigheter, begravningsbyrå etc. Vanligen brukar inte anhöriga få dödsbeviset. Skatteverket delar istället sedan 1991 ut ett annat papper till anhöriga eller vem som så önskar. Kan också beställas över nätet. Det kallas ”dödsfallsintyg” och ser ut så här:

https://www.google.se/search?q=d%C3%B6dsfallsintyg+bank&client=safari&hl =sv-se&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEw jtxcb7oK3hAhUSlosKHdKHA48Q_AUoAnoECAwQAg&biw=768&b ih=922#imgrc=25iyxtAktcoNsM

Dödsorsaksintyg är en handling som insändes till Socialstyrelsen och är sekretessbelagd.
Uppgifterna är till för statistikregister. Kan delges anhöriga efter ansökan. Kan bara utfärdas av legitimerad läkare.

Dödsbevis utfärdas kort efter upptäkt av den döde för att kroppen ska kunna flyttas till bårhus och ibland obduceras. Innehåller avgörande om döden kan ha förorsakats genom något brott eller ej. Om brottsmisstanke föreligger tar polisen över och startar en utredning. Kan bara utfärdas av legitimerad läkare. Är offentlig handling och finns bevarad hos Skatteverket.

Dödsfallsintyg. Innehåller uppgifter att personen är död och uppgifter om närmast anhöriga. Används vid praktiska göromål för anhöriga - säga upp hyreskontrakt, abonnemang, kontakta begravningsbyrå etc. Utfärdas av Skatteverket och kan beställas av vem som helst.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-31 kl. 23:09.
Citera
2019-03-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok, jag har även flickornas dödsbevis..
Det jag avsåg var det intyg som anhöriga får från Skatteverket och som använs vid kontakt med myndigheter, begravningsbyrå etc. Vanligen brukar inte anhöriga få dödsbeviset. Skatteverket delar istället sedan 1991 ut ett annat papper till anhöriga eller vem som så önskar. Kan också beställas över nätet. Det kallas ”dödsfallsintyg” och ser ut så här:

https://www.google.se/search?q=d%C3%B6dsfallsintyg+bank&client=safari&hl =sv-se&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEw jtxcb7oK3hAhUSlosKHdKHA48Q_AUoAnoECAwQAg&biw=768&b ih=922#imgrc=25iyxtAktcoNsM

Dödsorsaksintyg är en handling som insändes till Socialsryrelsen och är sekretessbelagd.
Uppgifterna är till för statistikregister. Kan delges anhöriga efter ansökan. Kan bara utfärdas av legitimerad läkare.

Dödsbevis utfärdas kort efter upptäkt av den döde för att kroppen ska kunna flyttas till bårhus och ibland obduceras. Innehåller avgörande om döden kan ha förorsakats genom något brott eller ej. Om brottsmisstanke föreligger tar polisen över och startar en utredning. Kan bara utfärdas av legitimerad läkare. Är offentlig handling och finns bevarad hos Skatteverket.

Dödsfallsintyg. Innehåller uppgifter att personen är död och uppgifter om närmast anhöriga. Används vid praktiska göromål för anhöriga - säga upp hyreskontrakt, abonnemang, kontakta begravningsbyrå etc. Utfärdas av Skatteverket och kan beställas av vem som helst.

Fattar inte vad du surrar om, sorry. Jag har DÖDSBEVISEN, inget annat.
Citera
2019-03-31, 23:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hehe, nej det är så här det fungerar, bara att läsa på Socialstyrelsens sida. Finns länkat av mig tidigare i tråden.
Kände du dig inte lite speciell?

Hur som haver blir jag nyfiken på uppdatering då det skrivs mkt tidigt i en Fu. (11/1)
Typ hypotetiskt dödsdatum iom ikryssad ruta "ej säkert" samt egna kluddet om senast sedd.
Citera
2019-03-31, 23:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
9 dar i rumstemp..
Här ligger hustrun prydligt nerbäddad. Typ.

Intressant att du nu skriver att Hs döda kropp legat 9 dagar i rumstemperatur när hon hittades den 9/1. Således att H var död när testamentet och avskedsbrevet skrevs under den 3/1.

Men du hävdar fortfarande gemensamt gärningsmannaskap....?

Eller har du släppt det också nu när du som en av de sista deltagarna i denna tråd till slut förstått det märkliga förhållandet med H’s senast-sedd datum.
Något vi andra diskuterat i många veckor och som ytterligare bidragit till vår uppfattning att det finns flera oklara omständigheter kring händelsen i Bjärred som borde redas ut.
Bättre vakna sent än aldrig!

Citat:
Skrivet 11e och jag ska kolla upp det där gällande tilläggskommentaren - för ju mer info som inkommer över tid, ju mer fel är inledande uppgifter i en Fu.

Men ska du verkligen undersöka detta nu när FU är avslutad och fallet nedlagt??.
Är det inte bara ”idioterna” som vill veta mer?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-31 kl. 23:25.
Citera
2019-03-31, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Intressant att du nu skriver att Hs döda kropp legat 9 dagar i rumstemperatur när hon hittades den 9/1. Således att H var död när testamentet och avskedsbrevet skrevs under den 3/1.

Men du hävdar fortfarande gemensamt gärningsmannaskap....?

Eller har du släppt det också nu när du som en av de sista deltagarna i denna tråd till slut förstått det märkliga förhållandet med H’s senast-sedd datum.
Något vi andra diskuterat i många veckor och som ytterligare bidragit till vår uppfattning att det finns flera oklara omständigheter kring händelsen i Bjärred som borde redas ut.
Bättre vakna sent än aldrig!

Men ska du verkligen undersöka detta nu när FU är avslutad och fallet nedlagt??.
Är det inte bara ”idioterna” som vill veta mer?
Jag är ironisk.. de hade knappt ens sett ett ansikte.

"Ej säkert" är ikryssat bakom datum.
Citera
2019-03-31, 23:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Nej, det finns inget ”ej säkert” ikryssat bakom uppgivet ”senast sedd” datum.
Se du i syne??
För O framkommer att han senast sågs i livet 5/1 men ingen har, enligt dödsbeviset, gjort en liknande observation av H under januari månad.

”Ej säkert” avser dödsdatum som för både O och H ej anges som säkert.
Därav har också bådas dödsdatum i Folkbokföringens rullar angetts till fynddatumet 180109 vilket bl a framgår av Os minnessida på nätet.

Det är mycket vanligt att fynddatum av död kropp juridiskt anges som dödsdatum för att inga oklarheter ska uppstå om den döde ingått några avtal eller liknande som kommer fram först långt efteråt.
Citera
2019-03-31, 23:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det finns inget ”ej säkert” ikryssat bakom uppgivet ”senast sedd” datum.
Se du i syne??
För O framkommer att han senast sågs i livet 5/1 men ingen har, enligt dödsbeviset, gjort en liknande observation av H under januari månad.

”Ej säkert” avser dödsdatum som för både O och H ej anges som säkert.
Därav har också bådas dödsdatum i Folkbokföringens rullar angetts till fynddatumet 180109 vilket bl a framgår av Os minnessida på nätet.

Det är mycket vanligt att fynddatum av död kropp juridiskt anges som dödsdatum för att inga oklarheter ska uppstå om den döde ingått några avtal eller liknande som kommer fram först långt efteråt.
Sluta svamla med din jävla sallad.

Bakom dödsatum 2018-01-00 är ruta ikryssad "Ej säkert".
Kluddet senast sedd i livet:2018-01-00

Jag skrev rutten.
Citera
2019-03-31, 23:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
9 dar i rumstemp..
Här ligger hustrun prydligt nerbäddad. Typ.
Citat:

Citat:
Sluta svamla med din jävla sallad.

Bakom dödsatum 2018-01-00 är ruta ikryssad "Ej säkert".
Kluddet senast sedd i livet:2018-01-00

Jag skrev rutten.

?

Jag brukar skrolla dina kilometerlånga inlägg fulla med ad hominens men nu undrar jag om du inte är ute i grönsakerna och snurrar mer än vanligt??

Vem hade knappast ens sett ett ansikte??
Avser du rättsläkarna som i din nästa mening skulle kryssat i en ”ej säkert ruta”?

Finns ingen rättsläkare i världen som skulle skriva ett dödsbevis utan att personligen undersöka en kropp. Just H’s ansikte var väl för övrigt det som de stackars poliserna direkt såg eftersom det var vänt mot dörren.

Så varför fyller du denna tråd nu såväl med helt obegripligt trams som med alla de personangrepp du likt en gödselspridare sprutar omkring dig?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-31 kl. 23:52.
Citera
2019-03-31, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
?

Jag brukar skrolla dina kilometerlånga inlägg fulla med ad hominens men nu undrar jag om du inte är ute i grönsakerna och snurrar mer än vanligt??

Vem hade knappast ens sett ett ansikte??
Avser du rättsläkarna som i din nästa mening skulle kryssat i en ”ej säkert ruta”.

Finns ingen Rättsläkare i världen som skulle skriva ett dödsorsaksintyg utan att personligen undersöka en kropp. Just H’s ansikte var väl för övrigt det som de stackars poliserna direkt såg eftersom det var vänt mot dörren.

Så varför fyller du denna tråd nu såväl med helt obegripligt trams som med alla de personangrepp du likt en gödselspridare sprutar omkring dig?
Men är du helt skev?
POLISEN som beskriver rutinärende skriver jag om.
Inte nån ruta öht bakom senast sedd.
Inte nån rättsläkare.
Nio dagar i rumstemp. relaterat till ej säkert dödsdatum.
Citera
2019-04-01, 00:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men är du helt skev?
POLISEN som beskriver rutinärende skriver jag om.
Inte nån ruta öht bakom senast sedd.
Inte nån rättsläkare.
Nio dagar i rumstemp. relaterat till ej säkert dödsdatum.

Det har verkligen inte någon egentlig betydelse - men vad svamlar du om?
Är du överhuvudtaget i rätt tråd?? Eller skriver du för mycket i pm??

Vad har poliserna som beskrev sin hemska upplevelse vid sitt initiala rutinärende med själva dödsbevisen som skrivits under av rättsläkare två dygn senare att göra?

Du svarade en postare som svarade mig - ingen av oss har nämnt något om polisers rutinärende. .

Vem i familjen i Bjärred anser du har legat nio dagar avliden i rumstemperatur?
Citera
2019-04-01, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har verkligen inte någon egentlig betydelse - men vad svamlar du om?
Är du överhuvudtaget i rätt tråd?? Eller skriver du för mycket i pm??

Vad har poliserna som beskrev sin hemska upplevelse vid sitt initiala rutinärende med själva dödsbevisen som skrivits under av rättsläkare två dygn senare att göra?

Du svarade en postare som svarade mig - ingen av oss har nämnt något om polisers rutinärende. .

Vem i familjen i Bjärred anser du har legat nio dagar avliden i rumstemperatur?
Pm? Rätt tråd?

Att du är trög kan du inte belasta mig.

Hanna står som avliden ett visst datum, samma som senast sedd. Nio dagar senare återfinns familjen.
Du vill gärna ha det till att hon inte var till Hanssons. Hur tror "obducenten" skick vore relaterat till de datum som står?
Hur beskriver polisen det hela, syns det direkt det är en kvinna?
Ids inte älta mer, du verkar rätt off.
Citera
2019-04-01, 01:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Pm? Rätt tråd?

Att du är trög kan du inte belasta mig.

Hanna står som avliden ett visst datum, samma som senast sedd. Nio dagar senare återfinns familjen.
Du vill gärna ha det till att hon inte var till Hanssons. Hur tror "obducenten" skick vore relaterat till de datum som står?
Hur beskriver polisen det hela, syns det direkt det är en kvinna?
Ids inte älta mer, du verkar rätt off.

Om du tror att en avliden persons kropp skadas så mycket efter nio dagar inomhus att det inte går att avgöra kön föreslår jag ett studiebesök på patologen.

Datum som avliden för O och H anges till 00 dvs okänt men under januari månad. Sannolikt för att en kroppsbesiktning bedömt det hela som mindre än en vecka sedan döden inträffade.
En ytterliggare undersökning med obduktion och provtagning har inte heller kunnat faställa dödsdatum mer exakt.
Därför anges dödsdatum i statistikrullorna som samma datum som fynddatumet dvs det enda 100% säkra datumet då de alla konstaterades döda: 180109.

”Senast-sedd datum” har ingenting att göra med kroppens skick eller hur länge den legat.
Senast sedd är precis som det låter det datum som polisen genom förhör kunnat fastställa att någon sett vederbörande i livet. Det måste vara ett personligt möte av någon som säkert kände igen den döde.
När ett sådan datum är klarlagt genom förhör och vittnesuppgifter skriver man ut det: O var senast sedd fredag 5/1.
För H däremot har ingen, när dödsbevisets skrevs, kunnat vittna om att man har sett henne under januari månad - därför anges hennes datum till 00.

Antingen är det felskrivet, skrivet innan H*nssons var förhörda eller så träffade H helt enkelt inte testamentsvitterna H*nssons den 3/1.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-01 kl. 01:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in