2019-03-31, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Jag var en datorintresserad 19-åring som fixat min kompis datorer och även byggt datorer och förstod knappt ett smack på mitt första supportjobb och av domäner, active directory, skapa mejl i exchange.

Det är lite "piloter kör buss" snack över synen på supportjobb.
Det har tagit mig många år att få en bra förståelse av it-support och bli relativt duktig och kunna lösa dom flesta problem man får rakt av och veta var jag ska leta, senaste jag lärt mig förstå och kunna skapa är inloggningsscript.

Mycket inom IT är överbetalt. Men handlar om att bygga erfarhetsbank, det tar tid.. Att kunna bygga ihop en dator är knappast att kunna IT. Däremot kunna sätta ihop en dator och sedan bygga sin egna linux distribution vad innebär i kompileringar och annat.

Support kan vara krävande eftersom dom kan få hjälpa till med allt konstig. Du vet inte alltid vad som finns , och hjälper man företag och privatpersoner så kan det köra alla möjliga konstiga lösningar.
Citera
2019-03-31, 01:16
Bannlyst
Citat:
Hehe jo, precis som varenda medelsvensson kan ratta en jumbojet då det är ungefär som att köra buss(autopilot)

Alla kan flyga jumbojet när man är uppe ibland molnen, men när du skall landa på en landningsbana mitt uppe Bergen eller skall lösa en akut situation då är det antalet flygtimmar som räknas.
Citera
2019-03-31, 09:25
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Nu har du gått från var och varannan dataintresserad ungdom klarar jobbet direkt till ett mindre klientel på sweclockers hehe

Jobbar du som support och it-tekniker på en myndighet?
Du underskattar grovt yrkets svårighetsgrad låter det som.
Du arbetar som tekniker, du verkar inte ha examen men får betalt som en ingenjör. Verkar lite obalanserat. Har du ansvar över nätverket och servrar också? Då skulle jag kunna förstå varför du får så mycket i lön.
Citera
2019-03-31, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Du arbetar som tekniker, du verkar inte ha examen men får betalt som en ingenjör. Verkar lite obalanserat. Har du ansvar över nätverket och servrar också? Då skulle jag kunna förstå varför du får så mycket i lön.

Det låter som ett dåligt karriärval att traggla sig igenom en tung ingenjörsutbildning och bara få 40 000 för besväret...

Mina kollegor på förra jobbet hade 37.500 till 40 000 kr mån också och jag var nästan lägst betald.
Jag har sett löneuppgifter på myndigheten och en HR administratör fick 40 000 kr i lön som nyanställd också.
En pendeltågförare har 40 000 i grundlön med 6 mån utbildning och efter 3 år anställning. Kolla med SEKO facket eller googla så ser du deras kollektivavtal.
Senast redigerad av kroksnoken 2019-03-31 kl. 12:29.
Citera
2019-03-31, 12:02
Medlem
Tycker inte det är så bra lön om du är 35 år gammal eller däromkring men samtidigt är det ett enkelt yrke för alla med bakgrund inom IT. Jag gick själv IT i gymnasiet och ditt arbete är ju pissenkelt, men om du jobbar inom statlig myndighet med många som inte hängt med i utvecklingen så kan jag förstå att de anser att du är gud.

Men tycker mot bakgrund av din ålder att det inte är så mycket.. men jag kanske har fel. Jag är 10 år yngre än dig.
Citera
2019-03-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Tycker inte det är så bra lön om du är 35 år gammal eller däromkring men samtidigt är det ett enkelt yrke för alla med bakgrund inom IT. Jag gick själv IT i gymnasiet och ditt arbete är ju pissenkelt, men om du jobbar inom statlig myndighet med många som inte hängt med i utvecklingen så kan jag förstå att de anser att du är gud.

Men tycker mot bakgrund av din ålder att det inte är så mycket.. men jag kanske har fel. Jag är 10 år yngre än dig.

Tjänar 40 000 idag för samma jobb och nått maxlönen. Är helt klart nöjd och har inga ambitioner nå en högre lön förutom 2-2.5% årlig löneökning nu.
Dom flesta applikationsförvaltare, förvaltare, DBA, utvecklare kan bara sitt yrkesområde och kommer till oss på supporten och vet inte hur man hanterar en persondator, windows eller systemen vi jobbar i.
Senast redigerad av kroksnoken 2019-03-31 kl. 12:35.
Citera
2019-03-31, 13:48
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Det låter som ett dåligt karriärval att traggla sig igenom en tung ingenjörsutbildning och bara få 40 000 för besväret...
Ja ingångslönen för en nyexaminerad ingenjör brukar ligga kring 30 000 kr så det är inga höjdarlöner. Det är nog rätt vanligt att utbildningarna är ganska underskattade och underbetalda.
Citera
2019-03-31, 14:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Ja ingångslönen för en nyexaminerad ingenjör brukar ligga kring 30 000 kr så det är inga höjdarlöner. Det är nog rätt vanligt att utbildningarna är ganska underskattade och underbetalda.

Vad spelar ingångslönen för roll? Det handlar väl om den möjliga lönetrappan? Om vi bara ser till rena pengar vill säga.
Citera
2019-03-31, 18:22
Medlem
Citat:
Nu har du gått från var och varannan dataintresserad ungdom klarar jobbet direkt till ett mindre klientel på sweclockers hehe

Jobbar du som support och it-tekniker på en myndighet?
Du underskattar grovt yrkets svårighetsgrad låter det som.

Tycker du själv detta kräver något speciellt:

Citat:
Jobbar som It-tekniker, går och byter tangentbord, skärmar, lägger på rättigheter, installerar datorer och en del svårare supportärenden. Ganska enkelt it-arbete på en myndighet.

Detta har du själv skrivit.
Bygga och installera datorer, vad tror du dagens ungdomar sysslar med idag?
Citera
2019-03-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Tycker du själv detta kräver något speciellt:

Detta har du själv skrivit.
Bygga och installera datorer, vad tror du dagens ungdomar sysslar med idag?

Det var en ganska stor underdrift för att få igång tråden, provocera några kanske och få många svar. Den hamnade sen på aktuella ämnen för 1 år sen. Det finns väldigt många svårare arbetsmoment, byråkrati, svårare felsökning, massa system och förändringar av it-miljön.
Men det finns möjligheter att ta mer lättare ärenden och låta dom andra gubbarna ta det svårare och komma undan med det och sitta med en bra lön om man har dålig moral hehe
Du vet nog inte riktigt hur arbetet ser ut för supporttekniker inom offentlig sektor.
Senast redigerad av kroksnoken 2019-03-31 kl. 19:14.
Citera
2019-03-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabula

Personligen insåg jag att man får andra prioriteringar än lön i livet när man når över brytpunkten 455k per år (38k/mån) då den statliga inkomstskatten kickar in, dvs 50% på allt över det beloppet. Än mer rövknullad blir man när man kommer över 662k då det är 5% extra. Får man bonus etc ska man betala över 60% beroende på vad man tjänar.

Det kan vara väldigt skönt att bli rövknullad faktiskt. Vidare kan jag inte se att någon har så mycket att klaga på om de tjänar mer än 38000 kr i månaden när det finns pensionärer som går och samlar burkar på gatorna.
Citera
2019-04-01, 15:10
Medlem
Citat:
Tjänar 40 000 idag för samma jobb och nått maxlönen. Är helt klart nöjd och har inga ambitioner nå en högre lön förutom 2-2.5% årlig löneökning nu.
Dom flesta applikationsförvaltare, förvaltare, DBA, utvecklare kan bara sitt yrkesområde och kommer till oss på supporten och vet inte hur man hanterar en persondator, windows eller systemen vi jobbar i.

Jaha 35 var efter skatt? Eller? 40k innan skatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in