2019-03-31, 10:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Mer troligt än att allt är iscensatt och orkestrerat i minsta detalj i alla fall. Är inte så märkligt om en familj är väldigt intresserade av en fråga så yttrar det sig på olika sätt?
  • Greta börjar sin skolstrejk den 20 Augusti.

• Samma dag "råkar" Ingemar Renzhog, från företaget "We don’t have time", gå förbi där Greta just börjat sin skolstrejk. Han tar en bild & lägger ut på nätet, samt tipsar Aftonbladet. Det visar sig senare att Renzhog är hjärnan bakom hela kampanjen & att Gretas namn användes för att locka investerare. Samt att Greta satt i styrelsen för bolaget.

• Fyra dagar senare lanseras familjens bok om klimatet.

Slump.
2019-03-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
För min del är det enormt provocerande att denna skolkande människa ska sitta på trottoaren och få idolstatus medan hennes klasskamrater snällt ska sitta i sina skolbänkar och vara lydiga. Vad är det för lärare och skola som tillåter detta. Om hon har blivit mobbad tidigare så borde det bli mycket värre nu. Men klasskamraterna kanske är så väluppfostrade att dom inte vågar nu. Skäms både lärare och föräldrar.

Hon har autism och går i särskola, vad jag har förstått. Det är inte direkt som att hon missar en vanlig skolgång och är borta från en vanlig klass.
2019-03-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

• Samma dag "råkar" Ingemar Renzhog, från företaget "We don’t have time", gå förbi där Greta just börjat sin skolstrejk. Han tar en bild & lägger ut på nätet, samt tipsar Aftonbladet. Det visar sig senare att Renzhog är hjärnan bakom hela kampanjen & att Gretas namn användes för att locka investerare. Samt att Greta satt i styrelsen för bolaget.

Slump.

Varför säger de inte bara att det är så? Klimatet blir väl inte mer viktigt om Greta är ensam och spontan?
2019-03-31, 10:31
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Är hon inte lite snygg. Envis och bestämd.
Detta förtjänar en egen tråd i mondo, gore och bizarre. Riktigt sjuk tanke du huserar.
2019-03-31, 10:38
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Varför säger de inte bara att det är så? Klimatet blir väl inte mer viktigt om Greta är ensam och spontan?

För att ha ett barn porträttera en Messias-figur är mer effektivt än att avslöja sanningen att en PR-byrå med intresse att tjäna pengar ligger bakom hela kampanjen? Det funkar ju onekligen också. Uppenbarligen så fick Greta något pris i Tyskland häromdagen.
2019-03-31, 10:52
Medlem
Citat:
Hon har autism och går i särskola, vad jag har förstått. Det är inte direkt som att hon missar en vanlig skolgång och är borta från en vanlig klass.
Det känner jag mycket väl till. Det spelar ingen roll vad det är för skola. Rättvist ska det vara iallafall. Det är inte rättvist att den som skolkar ska bli idol. Det ger helt fel signaler.
2019-03-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det känner jag mycket väl till. Det spelar ingen roll vad det är för skola. Rättvist ska det vara iallafall. Det är inte rättvist att den som skolkar ska bli idol. Det ger helt fel signaler.

Men jag tror inte någon känner att Greta är en elev som andra, jag tror inte man jämför sig med henne alls. Hon är ett kändisbarn, hon har autism, hon går i särskola, hon var tidigare inte alls i skolan utan var hemmasittare, nu åker hon tåg runt Europa och talar inför politiker.

Det är lite som om jag skulle bli upprörd över att Ronaldo skaffar barn med surrogatmamma och har barnflickor medan jag får föda mina egna barn och ta hand om dem själv. Det är helt olika världar så jämförelser faller platt!
2019-03-31, 11:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men jag tror inte någon känner att Greta är en elev som andra, jag tror inte man jämför sig med henne alls. Hon är ett kändisbarn, hon har autism, hon går i särskola, hon var tidigare inte alls i skolan utan var hemmasittare, nu åker hon tåg runt Europa och talar inför politiker.

Det är lite som om jag skulle bli upprörd över att Ronaldo skaffar barn med surrogatmamma och har barnflickor medan jag får föda mina egna barn och ta hand om dem själv. Det är helt olika världar så jämförelser faller platt!
Finns särskolor verkligen kvar? Numer blandar man väl efterblivna med vanliga barn.
2019-03-31, 11:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Slump.
Knappast en slump, givetvis så orkestrerat som det kan bli.
Fascinerande att vänsterblivna går på det? Är folk med hjärtat till vänster dummare än tåget?
2019-03-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns särskolor verkligen kvar? Numer blandar man väl efterblivna med vanliga barn.

De finns kvar, ofta finns särskolan i en vanlig skola men som en egen ”avdelning”.

Jag tror många flyttas till särskola när de blir lite äldre och det inte håller längre att ha dem i vanlig klass.

Mina barn till exempel har alltid haft ”särbarn” i sina klasser i låg- och mellanstadiet, men inte på högstadiet.
2019-03-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Hon vet ju en hel del om miljöförstöringen på jorden. Men vet hon något om "blommor och bin"?

Hon vet hur man läser ifrån ett plakat eller lär sig en text utantill att läsa upp.

Hennes kunskaper och förmåga att diskutera ämnet i övrigt framstår som ytterst begränsade.
2019-03-31, 11:57
Medlem
Citat:

Slump.

Hon satt inte i styrelsen då hon inledde sin strejk....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in