Citat:
För att underlätta livet för alla just nu förhörsläsande tråddeltagare kan jag här redovisa övre delen av den tabell över vittnenas iakttagelser som jag sammanställt.
Vittne SGF Skott 1 Skott 2 OP
1.Inge M Ser Ser Ser Står/faller
2.Anders B Ser Hör Hör Står/faller
3.Anders D Nej Hör Ser Står/faller
4.Ann CH Nej Hör Ser Faller
5.Eva CL Nej Hör Ser Faller
6.Leif L Nej Hör Ser Faller
7.Jan Åke SNej Hör Ser Faller
8.Åke L Ser Ser Ser Faller
9.Jan A Nej Hör Hör Faller
10.Susanne LNej Hör Hör Faller
11.Ulrika R Nej Hör Hör Faller
12.Lars J Nej Hör Hör Faller
13.Lisbeth PNej Hör Hör Faller
14. Sven R Nej Hör Hör Faller
15.Hans J Nej Hör Ser Faller/ligger
16.Christina VNej Hör Ser Faller/ligger
17.Anna H Nej Nej Nej Faller/ligger
SGF = Ser GM före skotten.
Plats 18 och vidare upptas av vittnen som såg Palme först när han låg ner.
Tabellen har egentligen fler kolumner - ser vapnet, ser GM fly, befann sig vid mpl och beräknad tid för varje iakttagelse räknat från mordtiden (dvs plus antal sekunder).
Inge M ser som ni vet båda skotten men han ser inte vapnet. För att nu ta ett exempel.
Men det här räcker kanske så länge? Jag är inte så skicklig på att upprätta tabeller och får inte riktigt till det. Har flyttat från Word. Är det bättre att göra den i Excel?
Beträffande Åke L är jag lite tveksam. Han säger visserligen att han ser hela skeendet, men gör han det eller vill han bara framstå som kanonvittne? Vet ej.
Tycker det är viktigt att notera vilka vittnen som hör skotten och vilka vittnen som ser skotten. Det finns givetvis en skillnad där.
En sak till - jag har här som ni märker skrivit att AD inte ser GM före skotten. Det kanske han gjorde. Men vår analys häromdagen visar att det råder tveksamhet i den frågan. Kanske borde stå "Oklart" istället.
Vittne SGF Skott 1 Skott 2 OP
1.Inge M Ser Ser Ser Står/faller
2.Anders B Ser Hör Hör Står/faller
3.Anders D Nej Hör Ser Står/faller
4.Ann CH Nej Hör Ser Faller
5.Eva CL Nej Hör Ser Faller
6.Leif L Nej Hör Ser Faller
7.Jan Åke SNej Hör Ser Faller
8.Åke L Ser Ser Ser Faller
9.Jan A Nej Hör Hör Faller
10.Susanne LNej Hör Hör Faller
11.Ulrika R Nej Hör Hör Faller
12.Lars J Nej Hör Hör Faller
13.Lisbeth PNej Hör Hör Faller
14. Sven R Nej Hör Hör Faller
15.Hans J Nej Hör Ser Faller/ligger
16.Christina VNej Hör Ser Faller/ligger
17.Anna H Nej Nej Nej Faller/ligger
SGF = Ser GM före skotten.
Plats 18 och vidare upptas av vittnen som såg Palme först när han låg ner.
Tabellen har egentligen fler kolumner - ser vapnet, ser GM fly, befann sig vid mpl och beräknad tid för varje iakttagelse räknat från mordtiden (dvs plus antal sekunder).
Inge M ser som ni vet båda skotten men han ser inte vapnet. För att nu ta ett exempel.
Men det här räcker kanske så länge? Jag är inte så skicklig på att upprätta tabeller och får inte riktigt till det. Har flyttat från Word. Är det bättre att göra den i Excel?
Beträffande Åke L är jag lite tveksam. Han säger visserligen att han ser hela skeendet, men gör han det eller vill han bara framstå som kanonvittne? Vet ej.
Tycker det är viktigt att notera vilka vittnen som hör skotten och vilka vittnen som ser skotten. Det finns givetvis en skillnad där.
En sak till - jag har här som ni märker skrivit att AD inte ser GM före skotten. Det kanske han gjorde. Men vår analys häromdagen visar att det råder tveksamhet i den frågan. Kanske borde stå "Oklart" istället.
Anders D ser väl GM före skotten? Han tittar ju till vänster och ser vad han uppfattar som tre personer som pratar med varandra. Sedan tittar han åter framåt och hör därefter skott.