2019-03-27, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du svarar lite grann på din egen fråga. Det är just den ökande brottsligheten, samt även hur steget avsevärt kortats till våld, som framkallar en polis som agerar motsvarande.
Det går lite hand i hand:
Förra året sköts 6 personer ihjäl av polis vilket är högst hittills sedan 1990.
2018 var även året då flest sköts ihjäl sedan man började mäta 1982, så många som 42 personer dödades genom olika brottshandlingar med skjutvapen, samt även toppnotering på skjutningar överlag - 274st.
Till det, relativt färska rubriker om knökfulla häkten.
Det ger i vart fall bilden av att vapen / våldsbetonad brottslighet graderats i betydande högre utsträckning, och detta vet givetvis polis om.
Skjutglädje bland poliser skulle jag inte kalla det, snarare högre medvetande om att det smäller snabbare idag än igår och att man då måste svara upp på det i syftet att behålla kapitalet.

Att gå runt och hela tiden bära på detta medvetande om att tydligare replikera hårdare höjer absolut risken att det även kan bli fel, vilket detta med Eric blivit ett yttersta bevis på.
Statistiken och utredningar om polisskjutningar förtäljer dock bilden att polisen skjuter rättmätigt med extremt små undantag.

Klart är, och här instämmer jag med dig - Det blir ett problem ute i verkligheten.
Jag tror på att att vi skulle behöva en snabbare lagstiftare och en tydligare insats från andra samhällsinriktade verk och myndigheter snarare än polisen. Polisen ligger redan i klar framkant i samhällsutvecklingen på många områden.
Vi kan heller inte jämföra oss med lugnare länder med obeväpnad polis som tex England eller Norge, då dom sedan länge har så mkt hårdare straff för primärt vapenbrott vilket frammanat ett tryggare läge på sikt. Faropotentialerna är bättre stävjade.

Nu gällde ju frågan egentligen om polisen måste ha mer ingående kunskaper om diagnospersoner och andra potentiellt oförmögna, men det är för mig en ickediskussion. Här hade det nog skjutits ändå, och vi har inget samhällsproblem med felingripande mot diagnospersoner.

Jag befarar att det kommer bli ännu hårdare, för det är precis vad samhället har som krav på polisen.
Att poliser använder vapen/skjuter oftare ser jag främst men med vissa enstaka undantag som en reaktion på hur samhället ser ut idag, ett problem skapat av samhället, inte polisen.

Förvånande att det är det så svårt att, tom för rättshaveristtomtarna, begripa att skjutningar av polis beror på helt andra saker än att poliser skulle få för sig att skjuta oftare, dvs att det oftare uppstår sådana situationer.Jag betalar också skatt men är INTE så retarderad att jag för det tror att jag har rätten att vifta med vapen/det som liknar vapen mot poliser, och det kvittar ganska hårt att det inte är ofta poliser dödas av skjutvapen i Sverige.

Polis utbildas idag i all möjlig humanistisk/psykologisk kunskap som är i det närmaste HELT irrelevant för polisarbetet( tid som hade kunnat användas till annat mera relevant, tex bilkörning). Allt detta för att torka skrikhalsar och rättshaverister i stjärten som tycker psykisk ohälsa ger en rätt att vara våldsam mot polis.

Det tutas i polisstuderande på skolan( ifrån lärare som inte är poliser utan socionomer med palestinasjalar som röstar på miljö och vänster) att det alltid går att lösa allt utan våld. Jag har fått lära upp flera nya PA hur man får sköta saker i VERKLIGHETEN, som hjärntvättats av mesandet på skolan, och detta i första hand för att inte försätta sig själva och dom man ingriper emot för allt större fara. Med våldsanvändning , på tidigare stadium så kan man undvika många farliga situationer faktiskt.

Här har vi att lära av våra kära grannar i Finland, både i hur man utbildar poliser praktiskt, och hur en användbar lagstiftning( med större befogenheter till våldsanvändning) för ändamålet ser ut.

För 25-30 år sedan hade man inga som helt kunskapsprov i olika psykdiagnoser/funktionshinder och psykisk ohälsa, och då var antalet skjutningar FÄRRE, vilket tydligt visar att detta knappast beror på bristande psykologisk kunskap hos poliser.

Det ökade antalet skjutningar beror såklart på samhällsklimatet, det uppstår helt enkelt fler situationer då poliser tvingas skjuta, och detta är en följd av sociala orsaker, och inte minst en havererad psykvård. Det är DOM instanserna som i första hand skall ta hand om psykfall/psykiskt eftersatta, inte polisen.

Men enligt foliehattarna har ju psykfall och mongoloider rätt att göra utfall med knivar och vifta med vapen mot poliser, det är ju BARA deras( Polisens) fel att detta leder till en skjutningar och har inget med vederbörandes handlande att göra.

Det är bara att respektera faktum, viftar man med vapen, eller gör utfall med kniv, eller på annat sätt är hotfull och aggressiv mot polis, då kan man bli skjuten, oavsett vad man har för diagnos. Av den enkla anledningen att även poliser vill komma hem levande.

Verkar som att somliga i denna tråd är sur för att dom nu inser att dom måste lämna sin vapenreplikor hemma. Att Eric inte förstod det högst olämpliga i att knalla runt med saker som liknade vapen var dock något han själv inte kunde rå för, däremot rår samhället för att dom inte ser efter psykiskt eftersatta, i situationer där föräldrarna uppenbarligen inte klarar av det.

Ja just det, England och Norge. I båda dessa länder så rycker BEVÄPNAD polis också ut då ingångsvärdet är en dåre med vapen= killen hade fyllts med bly lika mkt i någon utav dessa länder.

Sen är det ju en avvägning man får göra där, och personligen anser ju jag att poliser och andras liv är viktigare än psykfall som gör utfall med knivar/ andra tillhyggen. Och det finns exempel på döda poliser i England som kanske hade levt idag om dom haft möjlighet att försvara sig, och då pratar vi inte dödsfall orsakade av skjutvapen utan av vanliga jävla knivar( ja det är av en ANLEDNING man blir skjuten då man gör utfall mot polis med kniv)
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-27 kl. 20:12.
Citera
2019-03-27, 21:00
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Du bygger dina luftslott allmänheten har inget förtroende för polisen de vågar inte gå in i förorten men skjuter Eric det räcker som svar fy fan vilka fegisar.

Din dåre. 71% av befolkningen har ganska eller mycket högt förtroende för polisen.

https://medieakademien.se/har-kan-du-folja-fortroendebarometern-slide-for-slide/

Eller tror du i din egocentriska bubbla att du och de andra rättshaveristerna i tråden är definitionen av allmänheten?
Citera
2019-03-29, 17:17
Medlem
0.999...s avatar
Har det satts något datum inför mordrättegången? Verkar vara ett komplicerat fall, troligtvis har gärningspersonerna haft tid att prata ihop sig och röja bevis.

Får hoppas att åklagaren har gjort sitt jobb och det blir många år i fängelse för dom skyldiga. Lär inte vara så kul att sitta på kåken i egenskap av fd. regimlojalist?
Citera
2019-03-29, 18:07
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Har det satts något datum inför mordrättegången? Verkar vara ett komplicerat fall, troligtvis har gärningspersonerna haft tid att prata ihop sig och röja bevis.

Får hoppas att åklagaren har gjort sitt jobb och det blir många år i fängelse för dom skyldiga. Lär inte vara så kul att sitta på kåken i egenskap av fd. regimlojalist?

för dig spelar det väl ingen roll när det är rättegång , du har ju redan bestämt dig?
Citera
2019-03-29, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
för dig spelar det väl ingen roll när det är rättegång , du har ju redan bestämt dig?

För den intellektuella eliten så är förundersökning( som ej ännu gått till åtal) eller rättegång inte så noga. Ej heller om det rör sig om tjänstefel/vållande till annans död eller mord
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-29 kl. 19:55.
Citera
2019-03-29, 20:33
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
För den intellektuella eliten så är förundersökning( som ej ännu gått till åtal) eller rättegång inte så noga. Ej heller om det rör sig om tjänstefel/vållande till annans död eller mord

Tack gode gud att dessa förtappade själar inte har nåt inflytande i domstolen.
Vi vill ha fakta och rättvisa när det gäller Eric.
Citera
2019-03-29, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Det är bara 40 år sedan man burade in dom på Bäckomberga, Håga, Ulleråker, Sidsjön, Säter, Karsudden och hundra andra anläggningar i landet så man slapp ha dom fritt springandes i landet till allas glädje.

Precis. Och det funkade alldeles utmärkt.

Helt klart mådde dom psykiskt eftersatta bäst av detta själva. Då kunde dom få den tillsyn på regelbunden basis som dom behövde, dom fick måltider, medicinering, kalsongbyten/tvagning fortlöpande av personal på institutionerna.

Kanske någon extra rastning på lördag/söndag.

Ett förutsägbart och inrutat liv där personal tillsåg att dom INTE spatserade ut och ställde till oreda
Citera
2019-03-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jag begränsar mig iofs inte till just skjutningar av poliser gentemot civilister, utan ingripande överlag där utgången resulterat i en styck död civilist.

Men frågan är ju även, varför skjuter polisen allt oftare (både varningsskott och verkanseld) om det är pga att de är rädda för att bli attackerade, då finns det ju inget som talar för att polisernas rädsla är befogad.

Senaste två ihjälskjutningar av poliser var väl Malexander samt den där vid handräckning av tvångsvård (tror sistnämnda var någon gång runt 2007-2008)?

Men jag kan hålla med dig om att samhällsklimatet blivit extremt mycket råare hos en låt säga 5-10%ig del av befolkningen men högst tveksamt om det går att dra likhetstecken mellan det och polisens allt oftare dödliga ingripanden.

I min värld, så måste man kunna ställa krav på att polisen i 99.9% skall kunna hantera sina arbetsgivare utan att ha ihjäl desamma (dvs skattebetalarna).

Off topic, såg idag något jag inte har sett sedan 80talet, två stycken avslappnat patrullerande poliser utan någon polisbil ens i närheten.

De ingav både förtroende och högst troligt, skapade bra mycket mer positiva ringar på vattnet än de avarter vi finner bla här i tråden konstant spammandes.

Jag tror också att polisens allt mer frekventa skjutningar är en återspegling av ett råare samhällsklimat, en slags amerikanisering av polisens vardag, vars konsekvens givetvis blir mer snabbdragande poliser. Och ja, avslappnat patrullerande poliser är kanske just därför så sällsynta idag. Men närpoliser behövs, kanske mer än någonsin. Det är där de gör den största nyttan, nära de lokala invånarna och de lokala ungdomarna. Ett av problemen här (av flera, inklusive bristande resurser) kan vara att det förmodligen är väldigt få polisstudenter som drömmer om att bli närpoliser. Jag misstänker att de flesta studenter, i alla fall de manliga studenterna, ser sig själva i en insats-enhet.
Citera
2019-03-29, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anekin
Jag tror också att polisens allt mer frekventa skjutningar är en återspegling av ett råare samhällsklimat, en slags amerikanisering av polisens vardag, vars konsekvens givetvis blir mer snabbdragande poliser. Och ja, avslappnat patrullerande poliser är kanske just därför så sällsynta idag. Men närpoliser behövs, kanske mer än någonsin. Det är där de gör den största nyttan, nära de lokala invånarna och de lokala ungdomarna. Ett av problemen här (av flera, inklusive bristande resurser) kan vara att det förmodligen är väldigt få polisstudenter som drömmer om att bli närpoliser. Jag misstänker att de flesta studenter, i alla fall de manliga studenterna, ser sig själva i en insats-enhet.

Fel. Dom flesta nya poliser VILL jobba i yttre tjänst. Dock tvingas somliga sitta och utreda i 1-2 år innan.

Det som kallades " närpolisreformen" i början på 90 talet har skämtsamt, av äldre poliser, kommit att kallas " fjärrpolisreformen".

När polisen inte längre kommer att ha som skyldighet att torka rättshaverister i stjärten, och när HR sprättarna, skrivbordsnissarna och batikhäxorna inte längre styr verksamheten, utan verksamheten styrs av dom som KAN verksamheten( dvs dom som är poliser), då kommer man att ha en verksamhet med större delen av personalen i yttre tjänst. Och där alla har koll och kontakt med människorna i resp område.
Citera
2019-03-30, 16:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Fel. Dom flesta nya poliser VILL jobba i yttre tjänst. Dock tvingas somliga sitta och utreda i 1-2 år innan.

Det som kallades " närpolisreformen" i början på 90 talet har skämtsamt, av äldre poliser, kommit att kallas " fjärrpolisreformen".

När polisen inte längre kommer att ha som skyldighet att torka rättshaverister i stjärten, och när HR sprättarna, skrivbordsnissarna och batikhäxorna inte längre styr verksamheten, utan verksamheten styrs av dom som KAN verksamheten( dvs dom som är poliser), då kommer man att ha en verksamhet med större delen av personalen i yttre tjänst. Och där alla har koll och kontakt med människorna i resp område.

Det blir ju inte bättre av att man stängde eller drog ner öppettider på polisstationer och centraliserade polisväsendet till färre lokationer. Det är ju naturligtvis inga problem i storstäderna som i detta fallet där det alltid finns polis i något hörn.
Men vi har gott om glesbygd såväl som städer med särskilt utsatta områden där man kanske borde prioritera merkostnaden av att ha ett par extra 24/7-bemannade stationer.
En del välfärd måste få kosta...
Citera
2019-03-31, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det blir ju inte bättre av att man stängde eller drog ner öppettider på polisstationer och centraliserade polisväsendet till färre lokationer. Det är ju naturligtvis inga problem i storstäderna som i detta fallet där det alltid finns polis i något hörn.
Men vi har gott om glesbygd såväl som städer med särskilt utsatta områden där man kanske borde prioritera merkostnaden av att ha ett par extra 24/7-bemannade stationer.
En del välfärd måste få kosta...

Får hänvisa till mitt tidigare utmärkta inlägg igen:

(FB) Stockholmspolis talar ut: - "Svensk lagstiftning tam och naiv."

I detta fall är det dock svårt att tänka sig att poliser på plats kunnat agera annorlunda, givet att dom inte kunde veta att vapnet var äkta eller inte. Det säger ju sig självt . Detta har ju polisen gått ut med i kampanjer med flera gånger där man varnat för just detta, att hålla på med saker som liknar vapen just pga svårigheten att se skillnad på ett riktigt.

Det har tjutits om att den buse som bodde i området och som var känd hos polis minsann satt häktad hos foliehattarna, som om att polisen då kan utgå ifrån att larm om en beväpnad person bara rör sig om mongoloider som leker krig

Det enda med agerandet som då möjligen kan vara felande är antalet skott, och antalet missade skott. Men alla är ju inte som foliehattarna, som kan pricka en 5 krona med höftskott på 50 m

Jag hoppas detta tragiska leder till något gott, och då menar jag inte en ytterliggare meningslös kust som kastas på framtida polisstudenter, för att torka div lall-lall tanter i röven. Jag hoppas någon inser verkligheten och förstår att sådana som Eric måste hållas under tillsyn så dom inte ränner ut och ställer till oreda. eller ännu värre.
Citera
2019-04-02, 14:37
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid

Nej, herregud har du fått den uppfattningen om mig? Jag tycker polisen är hur duktiga som helst. Senast läste jag hur man satt dit en 90 år gammal svensk som skrivit något på facebook. Jag blev alldeles varm inombords hur även små brott beivras. Samtidigt ser vi den positiva riktningen landet går emot. Varför skulle jag ha anledning att vara kritisk?

Citat:

Du, ett litet tips, om man skall anspela på andra genom nedsättande epitet såsom "intellektuell elit" och annat så krävs det att man själv rör sig minst runt snittet av begåvningsmedianen. Av dina tidigare skitalster så finns det anledning att anta att du ligger i den änden där man inte vill vara och bör således vara tyst.

Finns det namn ännu släppta på mördarna? Kan det ev. ha funnits något sexualsadistiskt inslag iom. att man valde att avrätta en försvarslös förståndshandikappad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in