2019-03-30, 14:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo - det är konstigt med tanke på vad som skett. Att hon oroar sig sjuk för just barnen.

Det är möjligt att just du inte pratar om dina sjuka barn - men du planerar inte att mörda dem heller. Och inte har du gått och hållit uppe fasader i flera månader. Du upplever heller inte barnens sjukdom som att framtiden är kolsvart och tycker de ska dö. Dina barn har det kanske inte lika svårt?
Jag pratar alltså inte om snuviga barn..

För min del ser jag snarare ett samband med en depressiv mor som snart tänker döda sina barn och önskar att dö pga av deras sjukdom - som spelar rollspel. The Smiling caring mother..
Jag ser förnekelse som sammanfaller när det kommer till försvarsmekanismer och jag ser identifikation med sin egen sjukdom.

Även om det är intressant att diskutera mammarollens facetter så kanske man inte behöver ta avstamp i en påstådd skatteverksanställd med nicket artyfarty...?

Att reagera med depression på svårt sjuka näravuxna barn måste kunna ha en del dimensioner, och även om mental endimensionalitet hos föräldrarna i ”utsatt” läge säkert ”underlättar” och bidrar till problemet så känns det kanske lite grunt att gå därifrån direkt till familicid. För mig.

Alltså: ”figuren” har definitivt nåt för sig, men den borde behöva kläs in i något. Inte ens oeidipus dräper avsiktligt sin far.

I relief känns det nästan troligare då att man (eller H) agerat genom någon form av (uppfattat) förnuftsöverslag kring hur framtiden skulle te sig för dem själva och för barnen.

Jag besitter nog ingen nödv övertro kring skattejuristers och f.d. E&Y-anställdas dumskalle-kapacitet, men känns det inte mer som att de i alla fall ”definierat” problemet utifrån sitt perspektiv? Alltså: noll avkastning = dålig affär. Det kan nog ge somliga depression också, särskilt om man förstår avkastning i vidaste mening.

Det är ingen kritik, mer en extra vinkel.
Citera
2019-03-30, 14:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo - det är konstigt med tanke på vad som skett. Att hon oroar sig sjuk för just barnen.

Det är möjligt att just du inte pratar om dina sjuka barn - men du planerar inte att mörda dem heller. Och inte har du gått och hållit uppe fasader i flera månader. Du upplever heller inte barnens sjukdom som att framtiden är kolsvart och tycker de ska dö. Dina barn har det kanske inte lika svårt?
Jag pratar alltså inte om snuviga barn..

För min del ser jag snarare ett samband med en depressiv mor som snart tänker döda sina barn och önskar att dö pga av deras sjukdom - som spelar rollspel. The Smiling caring mother..
Jag ser förnekelse som sammanfaller när det kommer till försvarsmekanismer och jag ser identifikation med sin egen sjukdom.

Jag tror att Hs och Os symbios var det farliga här. Hade de varit mer olika hade detta nog inte skett överhuvudtaget. Vi har ju dessutom alla masker. En på jobb, en hemma, en med kompisar osv osv. Den masken kan sitta ganska hårt. Fan vet. Att man lyckas hålla en sån här sak helt för sig själv, utan att någon överhuvudtaget misstänkte att något var riktigt farligt för barnen - det är ganska otroligt. Under 4-5 månader! Inte ens med facit verkar man kunna se när arbetskamraterna tittar bakåt.
Snygg och prydligt lyckades man radera ut en hel familj.
Citera
2019-03-30, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Även om det är intressant att diskutera mammarollens facetter så kanske man inte behöver ta avstamp i en påstådd skatteverksanställd med nicket artyfarty...?

Att reagera med depression på svårt sjuka näravuxna barn måste kunna ha en del dimensioner, och även om mental endimensionalitet hos föräldrarna i ”utsatt” läge säkert ”underlättar” och bidrar till problemet så känns det kanske lite grunt att gå därifrån direkt till familicid. För mig.

Alltså: ”figuren” har definitivt nåt för sig, men den borde behöva kläs in i något. Inte ens oeidipus dräper avsiktligt sin far.

I relief känns det nästan troligare då att man (eller H) agerat genom någon form av (uppfattat) förnuftsöverslag kring hur framtiden skulle te sig för dem själva och för barnen.

Jag besitter nog ingen nödv övertro kring skattejuristers och f.d. E&Y-anställdas dumskalle-kapacitet, men känns det inte mer som att de i alla fall ”definierat” problemet utifrån sitt perspektiv? Alltså: noll avkastning = dålig affär. Det kan nog ge somliga depression också, särskilt om man förstår avkastning i vidaste mening.

Det är ingen kritik, mer en extra vinkel.
Jag tror nog att man kan ta avstamp i vad denna för övrigt säger om man repeterar Tjoa-Moa i tråden.
Sensmoralen är att hon inte pratar om sjuka barn på sitt arbete - men hon månar om sjuka kollegor och har en väldig empati. Eller sympati..

Åter om Hanna som oroar sig sjuk för barnen men talar inte om dem som sjuka på jobbet - men i en fördjupad version..

Att det sen handlar om både Hanna och Oskar är givet. De är ju väldigt överens i frågan och han mår nog inte ett strå bättre än henne. De förenar sig i det sjuka och är nog väldigt dåliga rådgivare i sin allians som liknar en självmordspakt; lika deprimerade, lika skeva.
Att de spelar rollspel behöver man inte ens fundera på.

När det kommer till inlevelse så handlar det om empati och i förlängningen altruism. Att bry sig om andra. Det kan bli väldigt fel i förlängningen om man identifierar sig med andra i vad som kallas sympati.
Man går så djupt in i den andre emotionellt att man lider själv och kan knappast hjälpa på ett adekvat sätt. Man lider med den andre i så hög grad att altruismen skenar. Tanken är god men hjälpen blir fel.
En fallgrop som personer som arbetar med människor måste vara medveten om och inte agera utifrån.
En annan aspekt är pseudoaltruism.
Personen förmår inte särskilja sig själv från den andre och tolkar personens tillstånd via sin egen subjektiva tolkning. Färgade glasögon är inte av godo. Inlevelseförmågan, empatin, är hög men omsorgen kan bli skev.
Citat:
"What we value so much, the altruistic “good” side of human nature, can also have a dark side. Altruism can be the back door to hell."

"Without an understanding of all aspects of altruism — misguided activities are perpetuated, and horrific acts can result. It is vital to understand how attempts to do good can inadvertently worsen the very situation they were meant to solve, or create other problems, either anticipated or unanticipated."
https://barbaraoakley.com/wp-content/uploads/2016/12/000Chapter-1-Pathological-Altruism-Oakley-Knafo-McGrath.pdf
När det kommer till personer som inte förmår skilja sig själv från andra - hög inlevelsefaktor via identifikation - så ställer personen upp med hull och hår. Personen gör återigen ett igenkännande och tolkar in sina egna upplevelser av lidande. Hanna kunde med enkelhet förstå kollegan med cancer.
Det visar givetvis på en god egenskap.

När det kommer till mödrar - och samma förmåga som innan beskrivet - så förmår de inte skilja sig själv från sina barn. De läser av barnen och tolkar sitt eget lidande igen och ännu värre eftersom det är sitt eget barn då det inkluderar en djupare oro. Det är ångestladdat och det kan på sikt leda till depression om det pågår länge och personen är predisponerad via sin person.
Citat:
"The first is “altruism.” When severe stress, depression, mental illness or claim of mental illness is involved in a case, a mother likely will explain her motive was unselfish — the child was killed to prevent suffering.

“The woman is still trying to be a good mother but no longer knows what to do,” Resnick said."

A woman often sees the child as an extension of herself, Resnick said, and the line between a mother’s suicide and the murder of her child can be blurred."
https://www.denverpost.com/2011/05/26/parents-who-kill-their-kids-not-always-insane-expert-says/
Hon tolkar barnen via sin egen ångest, sin egen oro, sin egen depression och kan även vara självmordsbenägen - för att hon ser ingen ände på eländet och lider. När det kommer till depression så är det kognitiva satt ur system, det är inte längre ett normalt tänk, det är vantolkningar och uppförstorat - och det är riskabelt om kvinnan lider såpass mycket att hon är självmordbenägen:
Citat:
" If a woman is very depressed and she has young children and makes a suicide attempt, there is 1-in-20 chance that she will try to take the kid with her. Specific inquiries about thoughts of harm toward children should occur in any evaluation of a seriously depressed [mother]."
http://healthland.time.com/2011/02/01/psychiatrist-phillip-resnick-on-why-parents-kill-their-own-kids/
Hon kan inte se barnets lidande, hon står inte ut, och hon står inte ut med sin egen ångest heller. Hon kan inte tänka sig att leva utan sitt barn och barnet upplevs heller inte klara sig utan henne...
Citat:
"You know, when I thought about dying, I couldn’t imagine myself in death without my children. It would be like trying to die but not bringing your arm with you. I mean, they are such an extension of me.” And so, she said "I had to kill them.”
https://www.vice.com/en_au/article/mb59jp/mothers-who-kill-their-children-arent-so-different-from-the-rest-of-us
Eller på svenska via psykolog som har lång erfarenhet att arbeta med människor i kris när hon diskuterar Bjärredsfallet och föräldrarna:
Citat:
"Enligt Nadine Edberg är det troligt att föräldrarna var djupt deprimerade.

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost
Alltihop är vanföreställningar om altruism som är förvrängd. I en förlängning av sig själv eller sk. Extended Self.
Senast redigerad av develi 2019-03-30 kl. 14:41.
Citera
2019-03-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så du menar att hela utredningen och slutsatserna som de kom fram till är en "cover up" för något annat, förslagsvis O som gått bärsärkagång och dräpt dem alla, hur har du kommit fram till det när inget talar för att det är så?

Vad är dina teorier om varför polis och utredare döljer sanningen?

Mina teorier började redan de fösta dagarna.
Artiklarna som först kom , beskrev att det var ett grovt våldsbrott med personskador.
Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att det även stod att poliserna kom ut och spydde pga av det de sett.
Första tiden var det fler som berättade att de varit ganska ensamma i Lund. Agnes fick tydligen inte gå till lekparken själv m.m

Kom även fram att Oskar varit kontrollerande på sin fru och barnen. Vilket är högst sannolikt eftersom han i princip allting med skolan o vården.

När Hanna bodde ensam på veckorna i Göteborg, så hade hon kontakt med sin familj. Vilket säkert hon behövde då med sin cancer. Finns ju människor här som skriver att Hanna varit lat och inte brytt sig om barnen m.m. ..m.m Tror att Hanna var en mycket empatisk person som hjälpte o ville hjälpa alla. Tjoa Moa, det tyder på att hon såg sina flickor.

Sen kom kvinnan som skrev om Ängeln i Lund ! Då tänkte jag direkt på narcissist /grad av psykopati!

Med den problematiken brukar dessa få många som tror de är så trevliga o gulliga.
Jag vet att de har skrivit under papper, men det är många människor som skrivit under med sin namnteckning och blivit lurade. Det är väldigt lätt för en narcissist att få någon att skriva sin namnteckning på ett papper.
Citera
2019-03-30, 15:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Artiklarna som först kom , beskrev att det var ett grovt våldsbrott med personskador.
Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att det även stod att poliserna kom ut och spydde pga av det de sett.
Första tiden var det fler som berättade att de varit ganska ensamma i Lund. Agnes fick tydligen inte gå till lekparken själv m.m

Kom även fram att Oskar varit kontrollerande på sin fru och barnen. Vilket är högst sannolikt eftersom han i princip allting med skolan o vården.

När Hanna bodde ensam på veckorna i Göteborg, så hade hon kontakt med sin familj. Vilket säkert hon behövde då med sin cancer. Finns ju människor här som skriver att Hanna varit lat och inte brytt sig om barnen m.m. ..m.m Tror att Hanna var en mycket empatisk person som hjälpte o ville hjälpa alla. Tjoa Moa, det tyder på att hon såg sina flickor.

Sen kom kvinnan som skrev om Ängeln i Lund ! Då tänkte jag direkt på narcissist /grad av psykopati!

Med den problematiken brukar dessa få många som tror de är så trevliga o gulliga.
Jag vet att de har skrivit under papper, men det är många människor som skrivit under med sin namnteckning och blivit lurade. Det är väldigt lätt för en narcissist att få någon att skriva sin namnteckning på ett papper.
Var har media skrivit att han var kontrollerande? Det är ju en person i tråden som hållit på och spridit en hel massa skit som blivit trådsanningar.
Citera
2019-03-30, 15:50
Medlem
Citat:

Jag fetade några saker som du gärna får styrka på något sätt, för jag gissar att det är egna påhitt av dig eller någon annan i tråden.
Citera
2019-03-30, 15:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Positiva saker om H är någonting bra och positiva saker om O är någonting dåligt.
Citera
2019-03-30, 15:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Hmm, mycket egna teorier märker jag men frågan är ju hur du och polisen har kunnat komma fram till så olika slutsatser.

Polis och utredare har ju gått igenom allt de har kunnat fånga upp och inget av vad du skriver verkar de ha funnit.

Återigen, hur kunde polisen då komma så fel enligt dig?
Citera
2019-03-30, 16:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Det enda som är sant i det du skriver är det där om kvinnan som skrev en halv kröninika med hyllning till O. Och då tänker du på en narcissist? I så fall får jag hoppas att ingen någonsin skriver något bra om mig. Snacka om att tolka som fan läser bibeln.

Och varför skulle nån tvingat H skriva på? Det finns mammor som också tar såna här beslut. Uppenbarligen var H en sådan mamma. Polisens utredning visar klart och tydligt att H var med på hela planen. Det är inte bara underskrifter, det är även mailkonversationer man tagit fram.

Begriper inte er som absolut skall ha O till det stora monstret, och H till den lilla väna varelsen som blivit totallurad. Inte nog med det. Alla trådsanningar som sprids är också otäckt. Det är som viskningsleken: den som upprepar sist, säger något helt annat än den första. I den här tråden har det blivit otroligt mycket sådant. Bättre då att plocka fram källan till det man påstår.

Edit: Hur lurades H att ta den stora dosen sömnmedel tro? Börjar bli en bra synopsis till en deckare här.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-30 kl. 16:06.
Citera
2019-03-30, 16:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, mycket egna teorier märker jag men frågan är ju hur du och polisen har kunnat komma fram till så olika slutsatser.

Polis och utredare har ju gått igenom allt de har kunnat fånga upp och inget av vad du skriver verkar de ha funnit.

Återigen, hur kunde polisen då komma så fel enligt dig?
Det är som i fotboll - det är oerhört lätt för en lekman att sparka in 30 mål från soffan och skrika att domare är blinda. Precis som utredarna i den här tråden. Ingen har varit på platsen, eller haft minsta lilla insyn i utredningen, men har alla svar på hand - trots att polisens egna analyser visat motsatsen. Suck.
Citera
2019-03-30, 16:18
Bannlyst
Citat:

Klockrent! Håller med allt du skriver! Det kryllar av bevis för att Oskar var ondskan själv och att Hanna var sådär god som bara en kvinna kan vara. Jag gissar att du också är en kvinna. Det är bara vi som kan förstå sådana här saker. Männen hindras av sin narcissism.
Citera
2019-03-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Var har media skrivit att han var kontrollerande? Det är ju en person i tråden som hållit på och spridit en hel massa skit som blivit trådsanningar.

Nej, det var inte i media utan här och jag tror det var fler som berättade .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in