2019-03-30, 12:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Var det eller var det inte bekräftat med tre strypningar i Bjärred?

Nej det var två fall av död genom strypning eventuellt i kombination med kvävning och ett fall av kvävningsdöd i Bjärred. Samtliga offer ansågs bragda om livet dvs dödade av någon annan.

Alla läkare som obducerar och som rapporterar in fall av att någon ”bragts om livet” medels strypning och kvävning vet att detta statistiskt registreras som ”fall av dödligt våld” i Socialstryrelsens register.

Dessa register ligger till grund för den sammanställning från BRÅ som du länkade - 24 fall av dödligt våld i Region Syd under 2018. Innefattande även skjutningar och dödande av närstående och minderårig.

Tror du verkligen att någon som ”bragts om livet medels strypning/ kvävning” enligt obduktionsprotokoll inte dött genom dödligt våld utövat av någon annan.....?
Och att man skulle underlåta att rapportera in detta för att verderbörande var sjuk/elak/gammal eller förtjänade att dö?
Citera
2019-03-30, 12:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Detta vet ingen. Det kan ju också tänkas att H hittat en annan mekanism för att genomföra barnamorden.

Visst och alla kunde dött av blixtnedslag dagen efter.Det är dock inte så vi brukar resonera king mördares gärningar. Vi presumerar att offret utan mordet hade varit vid liv idag.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-30 kl. 12:15.
Citera
2019-03-30, 12:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det var två fall av död genom strypning eventuellt i kombination med kvävning och ett fall av kvävningsdöd i Bjärred. Samtliga offer ansågs bragda om livet dvs dödade av någon annan.

Alla läkare som obducerar och som rapporterar in fall av att någon ”bragts om livet” medels strypning och kvävning vet att detta statistiskt registreras som ”fall av dödligt våld” i Socialstryrelsens register.

Dessa register ligger till grund för den sammanställning från BRÅ som du länkade - 24 fall av dödligt våld i Region Syd under 2018. Innefattande även skjutningar och dödande av närstående och minderårig.

Tror du verkligen att någon som ”bragts om livet medels strypning/ kvävning” enligt obduktionsprotokoll inte dött genom dödligt våld utövat av någon annan.....?
Och att man skulle underlåta att rapportera in detta för att verderbörande var sjuk/elak/gammal eller förtjänade att dö?

Jag tar gärna källa som exakt specificerar eller på annat sätt utesluter andra möjligheter. Initialt rapporterades det som två självmord, men korrigeringar är iofs inte otänkbara.

Det kanske finns statistik över självmord också...
Citera
2019-03-30, 12:18
Medlem
Citat:
Utan O inga stryp- och kvävningsmord utan istället levande barn idag.

Citat:
Visst och alla kunde dött av blixtnedslag dagen efter.Det är dock inte så vi brukar resonera king mördares gärningar. Vi presumterar att offret utan mordet hade varit vid liv idag.

Visst kan vi, som en tankelek, tänka bort O. Självklart hade inte vare sig H eller barnen blivit mördade då. Barnen hade inte ens blivit födda och H hade kanske varit gift med någon annan, blivit statsminister eller tagit livet av sig för länge sedan. Det går att skriva om sagan med vilket slut man än önskar och klarar av att fantisera ihop.

Men nu blev det så att O och H tillsammans beslutade sig för att avsluta sina och sina barns liv — och gjorde slag i saken.
Citera
2019-03-30, 12:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst och alla kunde dött av blixtnedslag dagen efter.Det är dock inte så vi brukar resonera king mördares gärningar. Vi presumerar att offret utan mordet hade varit vid liv idag.
Vilka vi? Oavsett om du hellre kör statistik (vilket ingen normalt funtad skulle argumentera för versus teknisk bevisning i en Fu..) så har du ingen susning om vad Hanna sysslat med när det kommer till barnen.

Forsättningsvis är det mer suspekt att hon skrivit avskeds/förklaringsbrevet med tanke på det mycket ovanliga skrivsätt du uppmärksammade - dvs punkt efter datum som sen följer namnunderskrift.

Det ser man som sagt att Oskar inte använder och han var nog mer berest i området än Hanna så mycket forskning, böcker och uppsatser som denna skrivit.
Senast redigerad av develi 2019-03-30 kl. 13:14.
Citera
2019-03-30, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det ändrar inte skuldfrågan. Pappa Möller hade nog inte levt oavsett rajabi. Då hade Johanna funnit andra vägar.

Men det är hypotetiskt. Bjärred är inte hypotetiskt. H har (minimum) inte larmat, inte hindrat, hon har planerat etc etc.

Ditt ”mord 3” kunde man ju då dock utsätta för lite hypotes: vad hade H fått göra om O vägrat? Finna egna vägar. Död hade hon i alla fall varit. Innan det gemensamma mord 1 o 2 är ”mord 3” inte aktuellt. Det finns inget brottsligt uppsåt värt namnet.

Därtill är samförståndet kring hela familjens utplåning överordnat vart och ett av de ingåendes död. Vad ska O göra om H ångrar sig efter mordet på flickorna? Jaså, jaha, du kunde inte klämt ur dig det liite tidigare?

Man kan börja i vilken ände man vill om man till varje pris vill förvränga det inträffade. Men det är inte vad som skett.

Fråga varför istället.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-30 kl. 12:31.
Citera
2019-03-30, 12:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Förstår ärligt sagt inte vad du menar.
Hur vet vi något om Os existerande eller icke existerande ”våldsbenägna aggressivitet”?
Såvitt jag vet var både O och H ostraffade.
Några officiella uppgifter om tidigare förekommet våld har jag då inte sett.

Däremot har en kvinna blivit strypt till döds i villan - det är ett fall av utövat våld med dödlig utgång, begånget av O.

Att det finns rätt stark misstanke att denne strypmördare också varit kapabel att på likartat sätt medels strypning/kvävning döda två andra närstående är ju rätt rimligt. Om han fick idén till dessa tre mord av H, från högre ort, av ME-företrädare eller genom att höra röster i sitt huvud vet vi inte.

Visst de kunde alla träffats av blixten dagen efter och avlidit allihop. Men med mycket stor sannolikhet hade de tre som bragts om livet genom dödligt våld varit vid liv idag om inte O begått sina hemska handgripliga handlingar. Om H nu verkligen också låg bakom detta är det inte så troligt att hon kunnat genomföra allt själv eller lyckats övertala någon annan.
Utan O inga stryp- och kvävningsmord utan istället levande barn idag.

Tror inte han behövde använda så mycket våld eftersom H var med på det hela. Att hon inte med sina egna händer dödade barnen gör henne inte oskyldig. Hon lät det ske, hon var med och beslutade om det. Hade H varit emot detta så hade barnen levt idag. Han hade inte kunnat genomföra det överhuvudtaget.
Citera
2019-03-30, 12:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Ditt resonerande bortser, rätt så tendensiöst, från möjligheten (eller troligheten) att Hanna varit pådrivande för det som hänt. Det kan mycket väl tänkas, givet vad vi vet, att Hanna då hittat en annan mekanis för sina önskemål än att driva sin make att mörda barnen , henne och slutligen sig själv.

Det är ju svårt att sy ihop uppgifterna om "samförstånd" och "planering" med att alla är offer, utom Oskar. Att barnen är offer är självklart, men att frikoppla Hanna förefaller vara vågat, givet vad utredningen framfört.
Citera
2019-03-30, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ditt resonerande bortser, rätt så tendensiöst, från möjligheten (eller troligheten) att Hanna varit pådrivande för det som hänt. Det kan mycket väl tänkas, givet vad vi vet, att Hanna då hittat en annan mekanis för sina önskemål än att driva sin make att mörda barnen , henne och slutligen sig själv.

Det är ju svårt att sy ihop uppgifterna om "samförstånd" och "planering" med att alla är offer, utom Oskar. Att barnen är offer är självklart, men att frikoppla Hanna förefaller vara vågat, givet vad utredningen framfört.

Fast polisutredningen är ju ett falsarium från början till slut. Ett beställningsjobb från Oskars familj.
Citera
2019-03-30, 13:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror inte han behövde använda så mycket våld eftersom H var med på det hela. Att hon inte med sina egna händer dödade barnen gör henne inte oskyldig. Hon lät det ske, hon var med och beslutade om det. Hade H varit emot detta så hade barnen levt idag. Han hade inte kunnat genomföra det överhuvudtaget.
I tråden framkommer att hon pratade vitt och brett om barnen. Tjoa-Moa brukar upprepas i tråden.

Artyfarty:
"Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko"."

Hon sägs ha sympatiserat med en cancersjuk kollega och hon ger stöd och råd åt övriga kollegor.
Didsat som säger sig arbetat med Hanna:
"har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år."

När det kommer till de egna sjuka barnen talar hon dock inte värst mycket:
Citat:
"Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.
När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J196w8/chefen-om-sista-motet-med-pappan-vi-blickade-framat/promo
Om man jämför utsagorna när det kommer till arbetsplatsen så beskrivs en bild av friska/pigga barn men sjuka omtalas inte. Det beskrivs en kvinna som gärna hjälper andra om de så har cancer eller när det kommer till råd och stöd gällande arbetsuppgifter.
Ett i mitt tycke ovanligt beteende för en mor - oro för sjuka barn är då nåt som kvinnor berättar för kollegor.
Indikation på rollspel? Förnekar/förtränger deras sjukdomsbild - men lever sig in i cancersjukdom via sin egen upplevelse? Då förmår hon iaf ge stöd och råd.
Citera
2019-03-30, 13:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I tråden framkommer att hon pratade vitt och brett om barnen. Tjoa-Moa brukar upprepas i tråden.

Artyfarty:
"Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko"."

Hon sägs ha sympatiserat med en cancersjuk kollega och hon ger stöd och råd åt övriga kollegor.
Didsat som säger sig arbetat med Hanna:
"har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år."

När det kommer till de egna sjuka barnen talar hon dock inte värst mycket:

Om man jämför utsagorna när det kommer till arbetsplatsen så beskrivs en bild av friska/pigga barn men sjuka omtalas inte. Det beskrivs en kvinna som gärna hjälper andra om de så har cancer eller när det kommer till råd och stöd gällande arbetsuppgifter.
Ett i mitt tycke ovanligt beteende för en mor - oro för sjuka barn är då nåt som kvinnor berättar för kollegor.
Indikation på rollspel? Förnekar/förtränger deras sjukdomsbild - men lever sig in i cancersjukdom via sin egen upplevelse? Då förmår hon iaf ge stöd och råd.

Jag är lite som Hanna där. När barnen gör bra ifrån sig, när jag är stolt över dom, så berättar jag vid fikabordet. Annars inte. Det handlar inte om förträngning utan mer att jag inte vill lämna ut dem. Sjukdom, dåliga resultat i skola el jobb, depression eller vad som helst - det är inget jag delger mina arbetskamrater alls. Det är inget konstigt kan jag tycka. Självklart ställer jag också upp och ger råd om någon frågar efter det. Man försöker ju självklart stötta.

Jag tycker Hanna låter som en fullt normal mamma/kvinna. Vad som fick henne att ta det här steget begriper jag bara inte. Inte heller förstår jag Oskar. Hellre sjuka barn än inga barn alls anser jag. Dessa barn hade stora chanser att bli friska om jag förstått ME rätt. Det är på vuxna det oftast blir kroniskt. Eller? Men föräldrarna kanske målade fan på väggen och trodde att det skulle bli värre och värre. Men varför inte ge det en chans? Jag kommer nog aldrig begripa.
Citera
2019-03-30, 13:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag är lite som Hanna där. När barnen gör bra ifrån sig, när jag är stolt över dom, så berättar jag vid fikabordet. Annars inte. Det handlar inte om förträngning utan mer att jag inte vill lämna ut dem. Sjukdom, dåliga resultat i skola el jobb, depression eller vad som helst - det är inget jag delger mina arbetskamrater alls. Det är inget konstigt kan jag tycka. Självklart ställer jag också upp och ger råd om någon frågar efter det. Man försöker ju självklart stötta.

Jag tycker Hanna låter som en fullt normal mamma/kvinna. Vad som fick henne att ta det här steget begriper jag bara inte. Inte heller förstår jag Oskar. Hellre sjuka barn än inga barn alls anser jag. Dessa barn hade stora chanser att bli friska om jag förstått ME rätt. Det är på vuxna det oftast blir kroniskt. Eller? Men föräldrarna kanske målade fan på väggen och trodde att det skulle bli värre och värre. Men varför inte ge det en chans? Jag kommer nog aldrig begripa.
Jo - det är konstigt med tanke på vad som skett. Att hon oroar sig sjuk för just barnen.

Det är möjligt att just du inte pratar om dina sjuka barn - men du planerar inte att mörda dem heller. Och inte har du gått och hållit uppe fasader i flera månader. Du upplever heller inte barnens sjukdom som att framtiden är kolsvart och tycker de ska dö. Dina barn har det kanske inte lika svårt?
Jag pratar alltså inte om snuviga barn..

För min del ser jag snarare ett samband med en depressiv mor som snart tänker döda sina barn och önskar att dö pga av deras sjukdom - som spelar rollspel. The Smiling caring mother..
Jag ser förnekelse som sammanfaller när det kommer till försvarsmekanismer och jag ser identifikation med sin egen sjukdom.
Senast redigerad av develi 2019-03-30 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in